Mij is het dus ook een keer overkomen, dat een onbekende man bij het schoolplein foto's stond te maken van mijn toen 2 jarige dochter op haar loopfiets. En haar zelfs een snoepje had gegeven. Ik ben toen wel naar hem toegegaan dat ik daar niet van gediend was en heb het ook op school gemeld... uiteraard die man daarna nooit meer bij het schoolplein gezien...
ik kijk er de laatste tijd echt wel voor uit dat ik mijn dochter er bijvoorbeeld niet met blote benen of blote buik op fb zet! Ze kunnen ook haar hoofd ofzo eraf knippen van de foto en dat op een bloot lijf plakken... brrrrr... de gedachten alleen al! Ik zou het ook niet prettig vinden en ik zou ook zeker vragen of hij de foto wil wissen!
die zwemleraar die die gehandicapte kinderen heeft misbruikt ziet er ook oud en lief uit volgens mij...
Tegenwoordig hebben ze geen naaktfoto of foto van je kind in zwemkleding nodig. De meesten zijn erg goed in hun kennis van Photoshop. En nee, ik zou het ook zeker niet waarderen dat een vreemde foto's maakt van mijn kind. Direct wissen of ik leg een aanklacht tegen je neer wegens schending van mijn privacy en die van mijn kind. En ik ben heel erg gehecht aan mijn privacy. Misschien ook wel een tikkel paranoia als het gaat om materiaal waar mijn kind op staat. Maar ik probeer ook, voor zover mogelijk nooit foto's te maken, met vreemde kinderen erop, alleen net zo, dat alleen mijn kind erop staat. En met kinderen van anderen, zorg ik dat ze onherkenbaar zijn. Kinderen van vrienden? Dan vraag ik de ouders in kwestie, of ik de foto's mag gebruiken.
En waarvoor 'gebruik' je ze dan? Ik weet niet precies waar iedereen op doelt, maar over het algemeen (blog daargelaten) gebruik ik mijn foto's puur voor decoratie en sfeer. Het huis hangt hier vol met foto's van onze kleine prachtige kerel en heb ik al zo'n 4 fotoalbums vol van hem. Ik vind het woord gebruiken zo vreemd; net alsof iedereen een fotoshoot in de advertising maakt ofzo. Ik schiet gewoon een fotootje en mocht per ongeluk jouw kind erop staan, dan ga ik zijn hoofd er niet uit knippen wanneer de mijne er leuk op staat hoor Dan komt jouw kind net zo goed in het privé-fotoalbum hier in de kast te staan. Ik denk dat die oude opa er ook zo over dacht. What's the big deal? Betreft foto's en photoshoppen etc. Alles kan tegenwoordig gemanipuleerd worden. Alles en iedereen, toch? @Kellebel; dat zei ik volgens mij dus ook met mijn post
Onlangs waren wij voor het eerst op het strand met onze dochter van anderhalf. Toen kwam er nog een stel aan met een meisje van dezelfde leeftijd. Beide gingen aan het handje van een van de ouders gelijk naar elkaar toe en toen zaten ze elkaar aan de wangetjes te aaien. Ik had de camera in de hand en maakte vlug een foto, gewoon omdat het er zo schattig uitzag. Geen moment bij stil gestaan dat de moeder van dat meisje het misschien niet goed vond. Later nog wel met mijn vriend besproken, maar die denkt daar niet over door, dus hij zag het probleem niet. Ook in het zwembad de eerste keer foto's gemaakt en zoveel mogelijk andere mensen vermijdend, maar meer omdat ik alleen vriend en dochter op de foto wilde hebben. Fotografen kijken met een ander oog naar iets en waarschijnlijk had die man geen kwaad in het zin. Ik merk ook dat kleine kindjes en senioren elkaar als een magneet aantrekken. Hoe vaak werpen de oudjes wel niet een aandoenlijke blik met vage glimlach naar een kindje? Gewoon omdat ze het prachtig vinden. Een klein mannetje op een mooie zonnige dag die leuk aan het spelen is in al zijn onschuld, geeft vast een hele mooie foto. Maar goed, ik zou mij ook even achter de oren krabben wanneer iemand bewust van mijn kind foto's staat te maken en er iets van zeggen als ik het niet vertrouw. O ja en de fotograaf die de newborn shoot had gedaan vroeg ook of de foto's op de site mochten. Euh nee....... Ze was op sommige foto's half naakt en een weekje oud, ik moet er niet aandenken dat complete vreemden haar zo konden bekijken.
Los van dat er zoveel viespeuken rondlopen wil ik het überhaupt niet. Ik vind het niet prettig/nodig dat mijn kind bij een ander (vreemde) op de foto's staat. Ben erg op privacy gericht. Wanneer ik foto's maak probeer ik er ook rekening mee te houden dat ik andere kinderen er niet op zet. Of in ieder geval niet duidelijk.
Zolang mn kind aangekleed is kan il me dr niet druk om maken hoor. Vorig jaar waren we op vakantie in kroetie en waren bij een oud dorpje hele leuke muur met van die gaten erin il had ons zoontje in zon gat gezet voor een foto heel schattig. Komt er een bus met jappaners aan en die vonden het allemaal zo lief iedereen heeft hem op de foto gezet.mijn vriend en ik grapten alleen maar van zullen we er een petje voor zetten en een euro per foto vragen
Ik zou op zo'n moment geen ruzie gaan lopen maken met die man. Het kindje had gewoon kleren aan dus zou ik er niet zo gauw iets achter zoeken. Ik zou denk ik mijn dochtertje optillen en ergens anders mee naartoe nemen zodat hij niet nog meer foto's ging maken van haar. Want heb het toch liever niet dat een vreemde foto's heeft van mijn dochter..je hebt ook nog zoiets als privacy. Wat iemand net al zei.. oude mensen vinden kleine kinderen vaak aandoenlijk en vermakelijk om te zien. Misschien had dat oude mannetje waar ts het over heeft wel als hobby fotograferen en vond hij het een mooi plaatje zo'n spelend kind in de mooie natuur Maar waarschijnlijk zullen we er nooit achter komen wat zijn bedoelingen waren
Ik vind dat idd ook altijd vreemd... op facebook plaatsen fotografen (ik neem aan met toestemming van de ouders) foto's van pasgeboren baby's. Vaak zie je veel bloot op zo'n foto. Een bloot kontje, bloot bovenlijfje en ik zag zelfs een keer op een foto een stukje van het geslachtsdeel. Nou dat snap ik echt niet dat je zulke foto's op een openbare site zet.
Nou bijvoorbeeld de laatste verjaardag van de kleine man. Toen zijn we naar Chimpie Champ geweest. Er zijn toen foto's gemaakt, ook van alle kinderen samen, en de activiteiten. Daar waren zijn neefjes en nichtjes bij, en kinderen van vrienden. Die staan ook allemaal in mijn FB lijst. Dus ik zou ze "gebruiken" op FB. Alles staat weliswaar altijd op "Friends only" , maar dan nog steeds vind ik het wel zo netjes om te vragen.
Moest er gelijk weer aan denken ja. Vind het ook een beetje naief om te denken dat het alleen maar leuk en schattig is bedoeld 'want het kind heeft kleren aan'. Tegenwoordig kunnen ze zoveel en wie weet waar het allemaal terecht komt.. Maar anderen vinden mij wellicht weer paranoide dat ik over de huidige maatschappij zo slecht denk dat ik geen oude mannetjes meer met foto's van een klein kind vertrouw..
Ik heb het wel een keer gehad met een newborn schoot inderdaad... Toen kwam mijn nichtje bij me langs en zei : ik zag dat J. In het gemeentehuis ligt. In het gemeentehuis ? Ja op een flyer... Had de fotograaf dus een foto van mijn dochter (waar ze naakt op stond) op haar visite kaartje-flyer gedaan en de flayer lag dus verspreid door heel de regio hier... Toen heeft mijn man haar wel kwaad op gebeld ja....
Hangt helemaal van de situatie af. Als de man eigenlijk foto's van de omgeving aan het maken was, waar mijn kind toevallig op staat, dan vind ik het geen probleem. Als die man (of vrouw!) foto's maakt ván mijn kind, specifiek om hém dus op de foto te krijgen, dan zou ik vragen waarom. Ik zou het namelijk ook raar vinden. Ik heb één keer een foto gemaakt van een jongetje, omdat ik zijn kapsel leuk vond en de kapper wilde vragen of zij mijn zoon zo kon knippen. Maar ik heb wél eerst aan de moeder gevraagd of dat mocht. Maar goed, als iemand dus foto's maakt van mijn kind, waar ik me niet prettig bij voel, zou ik de persoon eerst vriendelijk gezegd hebben en ik zou hem vragen de foto's te wissen. Pas als die persoon dat niet wil doen, dan ga ik er iets achter zoeken. Ik zou ook stampij maken, maar dat is dus alleen als ik de boel niet vertrouw. Zal niet zo snel gebeuren, want ik ben redelijk goed van vertrouwen
Ja zo ongeveer keek ik ook Ik nog gauw op haar website kijken of het misschien iets in de voorwaarden stond wat ik niet had gelezen . Maar ze had niet eens voorwaarden of iets. Je had mijn man moeten zien, die liep bijna rood aan. Ik denk dat de fotografe ook flink geschrokken was toen en ze zei dat ze de flyers overal zal ophalen. Zegt ze: maar het is toch ook een eer dat uw dochter erop staat, ze is zo mooi. Hartstikke leuk maar nee dan nog hoor je altijd toestemming te vragen hoor !!
Pffff belachelijk.. Hartstikke leuk inderdaad maar toestemming vragen en hoe kan het überhaupt in je hoofd opkomen om dan een foto waar ze naakt op staat te gebruiken.. Tsjee :x
Ja precies...in der blote billetjes... Hopelijk heeft ze er wat van geleerd maar wij gaan daar ieder geval geen shoot meer doen !