Och jeetje... dat had mijn vader kunnen zijn Die zet gewoon zonder nadenken alles wat hij leuk vind op de foto. Zo was hij ook heel naief foto's aan het maken op de wallen... hihihi Tja, ik ken mijn vader, die is zo gefocust op het bloemenveldje of het mooie reclamebordje te fotograferen, dat hij zich niet bewust is van de omstanders. Maargoed, ik zou waarschijnlijk mijn kindje uit het blikveld van de camera halen. Zelf loop ik ook gewoon om fotograferende omstanders heen. En als ik alleen ergens op stap ben en ik wil daar foto's maken dan maak ik ook foto's met vreemde mensen erop, om de sfeer weer te geven.
Het ligt er een beetje aan of het kind 'achtergrond geruis' of echt het hoofdonderwerp.van de foto is. Als ik zie dat iemand echt bewust mij of mijn kind fotografeert, zeg ik daar zeker wat van. Ik ga niet gelijk flippen zoals die vader deed maar ik houd wel voet bij stuk. Ik ga er niet bij voorbaat van uit dat iemand kwade bedoelingen heeft, maar ik wil zo veel mogelijk zelf de regie houden over wat er van mij en mijn gezin op internet verschijnt. Als mensen na een vriendelijk verzoek weigeren om foto's te verwijderen, ga ik er trouwens wel vanuit dat er slechte bedoelingen zijn. Zelf probeer ik op vakanties altijd zoveel mogelijk foto's te maken zonder andere mensen er op. En daar wil ik dan best met mijn toestel in de aanslag op staan wachten. Dat is trouwens niet zozeer uit bezorgdheid om de privacy van mijn mede wereldbewoners. Ik vind jullie gewoon lelijk Tenminste: wel op foto's van bijzondere gebouwen en mooie uitzichten. Als het echt niet lukt, staan er heus wel eens mensen op. Maar dat is dan meestal van een afstand en als groep. Ik zou nooit ongevraagd een vreemde als hoofdonderwerp kiezen.
Een vriendin van me wil absoluut geen foto's op internet van haar dochtertje. Nergens niet. Heeft ook geen facebook o.i.d. Als we een groepsfoto maken dan maken we er ook altijd een zonder haar kindje die we wel mogen plaatsen. Ieder daarin zijn/haar eigen keuze. Ik zal dan ook nooit zomaar een foto van een kind maken die ik niet ken. Wat moet ik daar trouwens mee? Ik ben fotograaf maar zelfs ik kan daar niets mee. Ga niet zomaar foto's van vreemden online zetten daar heb ik mijn eigen kids voor en als ik die niet had zou ik gaan wandelen met buurtkindjes om mooie foto's te maken. Nee ik zou het dus ook niet kunnen waarderen. maar om nu stennis te staan schoppen waar je kind bij is? Niet echt een goed voorbeeld. Zou het dus ook vriendelijk verzoeken en erop vertrouwen dat het gedaan word.