bevallen met obesitas

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by willemijn33, May 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. willemijn33

willemijn33 Nieuw lid

May 25, 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben ruim 30 weken zwanger van mijn eerste kindje, heb fors overgewicht en nu overgenomen ter controle door gyneacoloog ( in verband met BMI).
    Tot nu toe verloopt zwangerschap zeer voorspoedig geen complicaties en gewicht blijft mooi op peil (nu 4 kg onder startgewicht). Nu ben ik van de week bij de gyneacoloog geweest en erg geschrokken van zijn reactie. Allereerst natuurlijk een hele preek rondom mijn gewicht maar ook allerlei verhalen over moeilijke bevalling, lastige ruggenprik en gevaren na de bevalling. Zit nu helemaal in de stress over de bevalling en of het allemaal wel goed zal gaan. Ik ben me natuurlijk bewust van de ongezonde kanten van mijn overgewicht maar heb vooralsnog geen klachten. Sport nog 2x in de week, hou me aan een dieet met veel groente en fruit en leef verder zoveel mogelijk gezond.
    Krijg nu heel erg het gevoel dat mijn bevalling een ramp gaat worden... Kan ik nog iets doen om de risico's te verminderen?

Groeten Willemijn

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Willemijn,

nou lekker zeg, zo'n preek. Daar heb je wat aan, maar niet heus.
    Die had zeker zijn dag niet ofzo.
    Wat je doet is prima, sporten en gezond eten, meer kun je en hoef je niet te doen nu.
    je hebt met een verhoogd BMI wel meer kans op complicaties maar ook weer niet zoveel meer dat je je daar zorgen om moet maken of van wakker moet gaan liggen. Het is terecht dat je in het ziekenhuis bevalt vanwege de risico's. En ja, het klopt dat een ruggeprik wat lastiger is, maar gelukkig zijn er anesthesisten die genoeg ervaring hebben. Artsen weten waar ze rekening mee moeten houden en op moeten letten ten tijde van je bevalling. Vertrouw erop dat dat gebeurt.
    Het enige wat je kunt doen is relaxen!
    En straks borstvoeding gaan geven, goed voor je kindje en voor jou zelf.

Alvast een goede bevalling gewenst.

Mirjam

Share This Page