Beste vk's, Ik heb even een vraagje, ik ben 11 augustus uitgerekend, maar ik denk dat dit niet klopt. Dit denk ik al vanaf het begin dat het is vastgesteld. Ik wist wanneer ik mijn eisprong had gehad, en vanaf wanneer ik een positieve test had, en ik kwam toen zelf uit op 4 augustus. Ik zit bij de gynacoloog, hij zei toen 6 augustus, ik dacht oke paar daagjes verschil, dat kan vast geen kwaad bij 9 weken had ik ook een echo daar en bij 13 volges mij weer, toen bij 13 weken had nog niemand eens een echte meting gedaan, zoals de beentjes opmeten en het hoofdje, om de termijn te bepalen. Dus ik vroeg van goh wat is nu eigenlijk de vastgestelde datum? en moeten jullie dat niet meten? nou goed toen was er een vk (ene x gyn andere x vk) en die zei het is 11 augustus en daar zetten we het op vast, ik nog zeggen van goh dat is toch wel raar dan dit en dat, maar het was zo volgens haar en het bleef zo. nu vond ik dat allemaal wel best, vond het wel gek maar goed, bij de 20 weken echo keken ze natuurlij kweer, en met elke meting die die vrouw deed kwam ik uit dat ik 6 dagen langer zwanger was. ik zei doen ze daar nog wat mee dan want het lijkt me niet dat het kindje nu een week voorloopt, dit omdat mijn dochterte dysmatuur was. ze zei dat ze het door zou geven aan de gynacoloog en dat ik dan als ik 41 weken was en nog niet was bevallen het mocht aangeven en dat ze dan wat zouden gaan doen (inleiden ofso) omdat ik dan eigenlijk al 42 weken was. Ook moest ik nog extra op controle in rotterdam, en daar heeft die man nog allemaal extra testen gedaan op de echte zwangerschapsduur, dit omdat ik zei van die ene week, en omdat mijn zoontje dysmatuur was, zei hij dat het belangrijk was om dit te weten. Ook hier liep ik op elke test ongeveer 6 dagen voor. Nu vroeg ik dit afgelopen week aan mijn gynacoloog van goh klopt het nou dat als ik dan 41 weken ben dat ik er dan wat van mag zeggen dit en dat, gewoon voor gerustelling voor mezelf. Zei hij dat hij niets had ontvangen, en dat hun de baby nog maar 1 x gezien hadden en dat hun dit niet konden weten. Wat moet ik hier nou mee? het geeft me geen fijn gevoel omdat ik gewoon "weet" dat ik wel een week langer zwanger ben, maar dat hij er gewoon niets mee wil doen? wie weet is de baby er allang bij 41 weken, maar misschien ook niet, en het lijkt me niet dat het goed is voor een baby om zegmaar 43 weken zwanger te zijn?? Sorry voor het lange verhaal, maar wat kan ik hier nog mee doen of moet ik het echt zo laten? alvast bedankt!
hoi je gyn heeft wel gelijk dat je op basis van 1 echo niet kunt zeggen hoe ver je zwanger bent. Dit kan alleen aan het begin van je zwangerschap bepaald worden op basis van je laatste menstruatie, je cyclus en een vroege echo tot 14 weken. Je kunt aan je gyn vragen er nog 1 keer naar te kijken, of het terecht is dat je datum op 11 aug staat. Mara je mag het ook hierbij laten, ze laten je eigenlijk nooit meer lopen tot 42 weken, je wordt altijd ingeleid bij 41 weken en een paar dagen als je dan nog niet bevallen bent tenminste. Ik kan niet op basis van jouw verhaal zeggen welke datum juist is. Daarvoor heb je alle gegevens nodig van cyclus en precieze berekeningen van de echo's. Dus als je er erg mee zit moet je het toch nog een keer aan je arts voorleggen. Mirjam