vreemde pijn in bovenbuik

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sunnybaby, 14 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik heb sinds een paar weken regelmatig last van een soort kramp rechts in mijn bovenbuik (net onder mijn rechtborst zeg maar). Het is geen bandgevoel, mijn bloeddruk is ook in orde. Het zit steeds op dezelfde plek en die plek is ongeveer een vuist groot. Mijn verloskundige heeft geen idee wat het is. Hebben anderen hier ook last van en weet iemand misschien wat het is?

2. Karel1978

Karel1978 Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    Hm, lees net toevallig dat pijn rechts boven in de buik zwangerschapsvergiftiging kan zijn... Iets met je leverwaarden..
    Google anders ff.

Succes!

3. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, maar dan heb je volgens mij ook altijd een te hoge bloeddruk. En die is bij mij dus goed. Maar de pijn zit idd precies rechts onder de ribben :(

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je hebt idd echt niet zomaar zwangerschapsvergiftiging hoor!
    Dat is bloeddruk gerelateerd, dus als je hoge (onder)bloeddruk hebt en veel vocht vasthoudt en eiwitten in je urine hebt en daarbij ook nog eens een bandgevoel rond je maag (links), misselijk bent en je hebt hoofdpijn en ziet sterretjes, dan....

Ik heb ook pijn onder mijn borst omdat de baby zo hoog zit en flink trapt!
    Zijn volgens de fysio m'n tussenribsspieren.

5. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    Je kunt wel degelijk een zwangerschapsvergifitiging hebben zonder een hoge bloeddruk hoor. Dat is een groot misverstand. Ik had al een vergiftiging bij een onderdruk van 85.

Ik wil niet zeggen dat dit hier het geval is, maar blijf er wel alert op. Laat naast je bloeddruk ook even de eiwitten in je urine en je bloedwaarden controleren. Dat geeft een veel betrouwbaarder beeld dan alleen een bloeddrukcontrole Verder zijn ook de signalen van een vergiftiging soms moeilijk te interpreteren en hoef je je niet direct heel ziek te voelen. Dus wat mijn voorgangster hierboven schrijft klopt niet helemaal. Ikzelf had als signaal bijvoorbeeld alleen wat vage hoofdpijn. Het bandgevoel om de buik hoeft niet alleen links te zitten.
    Je kunt natuurlijk ook last hebben van je middenrif of iets anders onschuldigs. Maar met bovenbuikpijn moet je altijd voorzichtig zijn.

Succes

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Dat kan voor jou hoog zijn geweest als die waarde meer was dan een verhoging van 15% van je normale waarde, dan is 85 idd hoog.

Ik weet sinds dinsdag dat ik zw.vergiftiging heb....

Ik heb heel stoer (not) 3 dagen met knallende koppijn rond gelopen. Dacht dat het door de hooikoorts kwam of door de felle zon met het paasweekend. Totdat de vk dinsdag mijn bloeddruk opmat: 150/100 en eiwitten in de urine aantrof en mijn benen en voeten zag (dik als olifantenpoten), ik mocht meteen door naar het zh voor bloedonderzoek en ctg.

Heb nu bloeddrukverlagers, maar die hebben nog niet tot daling geleid, want ik ben vandaag weer door de molen gegaan. Maandag weer en indien dan niet lager, wordt het inleiden.

Maar er is mij wel verteld dat zw.vergiftiging een bloeddrukgerelateerde ziekte is, gaat altijd gepaard met een te hoge onderdruk. Dus als je normaal 60 als onderdruk hebt en je hebt nu 80 dat is dat voor jou een te hoge onderbloeddruk!

Alleen pijn in de buik of onder de borst duidt niet op zw.vergiftiging, er moet wel meer aan de hand zijn, dat bedoelde ik.

@TS; heb je je nog verder laten onderzoeken of is de pijn weg gezakt?

7. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    @ zogelukkig,
    Ik schrik me rot van je berichtje. Wat ben ik blij dat je al bijna 36 weken bent meid. Mocht je wel weer naar huis dan? Rustig aan doen nu he? Ben je zelf erg geschrokken of valt dat mee? Is het je eerste kindje?
    Wat je zegt over die stijging klopt wel hoor. Ik heb van nature een onderdruk van 60 en bij mij is het dus erg laat pas opgemerkt omdat veel vks een ondergrens van 95 hanteren. Het is dus inderdaad allemaal relatief. Toch ken ik ook vrouwen die HELLP kregen zonder een stijging van 15 %. Ze weten helaas nog lang niet alles over zwangerschapsvergiftiging. Ik kreeg zelf uiteindelijk ook HELLP. Mijn dochter is met 32 weken met spoed gehaald. Best treurig allemaal.

@ Sunnybaby vroeg me ook af hoe het nu met jou is

8. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Zwangerschapsvergiftiging gaat idd zoals Aukje al zegt niet altijd in combinatie met een hoge bloeddruk. Hierdoor wordt het zelfs bij een aantal mensen over het hoofd gezien omdat ze denken "bloeddruk is goed, dus geen zwangerschapsvergiftiging, dus zwangerschapskwaaltje".

Ze noemen het een bloeddruk gerelateerde ziekte omdat bijna altijd de bloeddruk stijgt. Maar wat Aukje ook al zegt, ze weten nog zo weinig van zwangerschapsvergiftiging en de oorzaken hiervan. Het kan zo vreselijk divers zijn (hoge bloeddruk, stofwisselingsziekte, vaatafwijkingen en ga zo maar door).

Sunnybaby, zijn er nog meer onderzoeken gedaan, of ben je gerustgesteld
    De enige manier om het uit te sluiten is door middel van bloedonderzoek (Eiwit in de urine en hoge bloeddruk, bovenbuik pijnen dat zijn alleen maar symptomen).

Bij mijn eerste ook pre-eclampsie/HELLP gehad en met 30 weken bevallen, toen had ik dus pijn aan de linkerkant bij mijn ribben. Ik had al een week meerdere symptomen, maar dat werd gewoon afgedaan als "hoort erbij".
    Toen ik bij de tweede ook pijn krijg maar dan aan de rechterkant was ik dus erg ongerust, maar dit bleek dus idd gewoon een zwangerschapskwaaltje te zijn.. gelukkig geen pre-eclampsie op dat moment.

Sunnybaby, heb je nu alweer een nieuwe controle gehad?

9. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Bedankt voor al jullie meelevende reacties. Ik heb sinds ik dit topic startte nog geen nieuwe controle gehad bij de vk, over een week pas weer. Ik heb behalve die vreemde pijn (die ook niet constant is) geen andere symptomen, ook geen hoofdpijn o.i.d. Ik ga er dus nog maar even vanuit dat het een 'gewoon zwangerschapskwaaltje' is, maar ik hou het wel goed in de gaten. Ook goed om te weten dat een verhoging van 15% van je onderduk dus een signaal is i.p.v. een bepaalde waarde als 95 . Ik heb ook een redelijke lage bloeddruk van mezelf dus zal dat in de gaten houden.

En ik ik ga het volgende week wel weer aangeven bij de controle. Ik zit bij een groepspraktijk en zie dan weer een andere vk, misschien dat die het wel iets zegt. En een vriendin van mij is huisartsassistente, die zou van de week alvast wat teststaafjes meebrengen om overheen te plassen om me gerust te stellen.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb de eerste 3 maanden van mijn zwangerschap veel last gehad van pijn op die plek, precies zoals je beschrijft. nu is het weer over. weet niet wat het was (al stond ik wel op het punt ermee naar de ha te gaan) maar ernstig was het in ieder geval niet.

11. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Hé dat is herkenbaar zeg! Heb ik sinds een paar dagen ook last van! Verder heb ik de laatste week juist een paar keer gehad dat ik heel erg duizelig was (en dat kan volgens mij weer een dipje in de bloeddruk zijn). 2 weken geleden is mijn bloeddruk opgemeten en die was toen prima.

Dus voor nu hou ik het even in de gaten. Mocht het maandag niet over zijn dan bel ik ook de vk even.

12. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Mocht je maandag bellen, wil je dan laten weten wat jouw vk zegt? Twee vk weten meer dan één :).

13. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    Sunnybaby, ik bedenk me nog iets, wat ik je nog helemaal niet hebt gevraagd. Heeft eten of drinken invloed op de pijn? Ik heb zelf in mijn eerste zwangerschap galstenen gehad. Galproblemen komen wel vaker voor in een zwangerschap omdat de lever anders gaat werken. Je lever produceert gal. Op zich is dat niet heel ernstig, wel vervelend. Ik had pijn ongeveer een half uur na het eten en ik was er ook licht misselijk bij. Ik had ook rugpijn bij de buikpijn.

14. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik heb het idd ook wel vaak bij het eten, maar dan soms al na een paar happen. Dus niet pas een half uur na de maaltijd. Soms heb ik ook rugpijn op dezelfde hoogte (meestal niet tegelijkertijd met de buikpijn), maar dat had ik nog niet zo gelinkt aan de buikpijn. Ik zal er eens wat meer over opzoeken, bedankt voor de tip!

15. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    @ zogelukkig, hoe gaat het nu met je?

@ sunnybaby, klinkt wel alsof het iets met je spijsvertering te maken kan hebben. Ikzelf had galgruis, ze noemen het ook wel sludge. Heb je meer last na bijv, vet of gekruid eten? Hou het maar in de gaten.

16. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Zo da's een goeie. Ik merkte net nadat ik een flink broodje gezond naar binnen had gewerkt dat de pijn ineens terugkwam! Vorige week had ik het inderdaad ook een paar keer na de lunch. Overigens geen vet of gekruid eten ofzo. Maar misschien komt het doordat ik een zittend beroep heb en het dus allemaal in de verdrukking komt. Morgen eens proberen wat er gebeurt als ik een rondje ga wandelen na mijn lunch.

17. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    De vk houdt het op mijn darmen, die komen nogal in de verdrukking met een groeiende baarmoeder en dat wordt alleen maar erger :). Is vrij weinig aan te doen, anders dan de normale darmadviezen als gezond en vezelrijk eten, veel drinken, etc.

18. Aukje1976

Aukje1976 Lid

15 mrt 2008
    32
    0
    0
    Ik ben ook niet echt een goede graagdmeter, maak jullie alleen maar bang met de meest extreme verhalen. Dat je last hebt na het eten kan zeker met je gal te maken hebben, maar ook gewoon met het feit dat alles, ook je maag, in de verdrukking komt. Maagzuur kan ook bijv ook heel irritant zijn. Allemaal typische zwangerschapskwaaltjes, niks aan de hand, behalve erg vervelend.

Toch wil ik jullie een ding op het hart drukken. Kijk aub uit met bovenbuikpijn. Ik kan niet goed inschatten hoeveel pijn je hebt en hoe het voelt. Maar ik ben zelf meerdere malen met een kluitje in het riet gestuurd en uiteindelijk had ik, in de eerste zwangerschap een pancreatitus en in de tweede HELLP. Ik mag blij zijn dat ik nog op deze aardbol rondloop :( . Als je er ook gewicht bij verliest, extreem moe bent, geel ziet, misselijk bent, trek dan aan de bel. Maar dat doen jullie vast al.

succes

19. cjpt

cjpt Fanatiek lid

16 jul 2008
    2.447
    1
    0
    Zuid Holland
    Ik vind het persoonlijk alleen maar fijn dat je ons waarschuwt hoor! Dan kunnen we er een beetje op letten. Ik had anders nooit de symptomen geweten daarvan. Nou ben ik zowiezo ook niet iemand die direct in de stress schiet ;o)

20. Sassies23

Sassies23 Lid

26 nov 2008
    32
    0
    0
    Ik heb sinds vandaag ook last van mn bovenbuik, tis geen pijn maar meer een drukkend of vol gevoel...
    Ik ben vandaag druk in huis geweest alles schoonmaken bed verschonen wasjes doen, misschien heb ik teveel gedaan ?
    Ik ben trouwens 5 weken zwanger....

Deel Deze Pagina