Vreemde 'regel' kdv

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Patrijs1981, Jan 31, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Vandaag ging ik dl halen op het kdv. Ze zit sinds kort op de dreumesgroep. Er was een invalster die ze wel kent van de babygroep dus prima. De leidster gaf aan dat Y niet zo lang had geslapen. Dus ik vroeg hoe lang? Zegt ze;1,5 uur. Dus ik geef aan dat dit voor dl zeeeer netjes (en lang is). Toen zei ze; ja maar ze MOETEN eigenlijk tot 14.15uur i bed blijven (vanaf 12.15uur). Dus ik stond waarschijnlijk :$ zo te kijken...wat een onzin zeg. Wakker is wakker. Gelukkig gaf ze zelf aan dat Y echt meteen wakker is als ze klaar is met slapen (en dan ook gaat huilen).,maar dat dit eigenlijk wel de bedoeling is. Ik wist niet van deze 'regel' en ik vind het een belachelijke regel. De vaste leidster is met vakantie dus ik zal als zij terug komt dit wel even goed na vragen. Ik mag toch hopen dat ze dl niet 30min of langer huilend in bed laten omdat zij vinden dat het nog geen tijd is....

2. Jedine

Jedine Bekend lid

Oct 2, 2012
    899
    38
    28
    NB
    Raar zeg, ik zou het ook ff navragen en mag hopen dat het niet waar is...

3. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,614
    1,155
    113
    hmm rare regel! misschien omdat ze de ervaring hebben dat kinderen vaak 2 uur slapen gemiddeld en dan goed uitgerust zijn.

maar geloof me, als er meerdere kindjes op 1 kamer liggen dan halen ze je dochter echt wel uit haar bedje als ze blijft huilen anders is binnen no time iedereen wakker en dat zullen ze niet willen!

ik zou idd aangeven wat je dochter normaal thuis slaapt zodat ze hiermee rekening kunnen houden en de een heeft meer slaap nodig als de ander toch?

4. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Hmm ik vind het ook een rare regel maar dat vind ik sowieso van de regel dat ze op een vaste tijd allemaal moeten slapen. Onze dochter bijvoorbeeld zou om 12:15 écht niet gaan slapen, dan is ze op een enkele keer na echt nog niet moe. Waarom laten ze kinderen niet gewoon volgens hun eigen ritme slapen?

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Wat een geshuffelde opmerking. Alsof je kinderen kan dwingen om te slapen.

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb idd ook eens zoiets aan de hand gehad. Alleen wilde Jitte schijnbaar nièt slapen op het kdv. Raar, want thuis viel ze altijd als een blok in slaap als ik haar op bed legde. Ze hield daar de hele boel wakker met haar geklets... :D

Maar wat bleek: Ze legden haar meteen na het eten op bed, dus idd om 12.15/12.30 al. Ja duhuh... Dan is ze nog niet moe. Dus ik vertelde dat ze thuis pas rond 13.45 naar bed gaat, omdat ik Jelle om 13.30 naar school moet brengen, zeggen ze doodleuk: Ja dan valt ze idd in slaap, maar dan moeten ze er al weer bijna uit! Echt, mijn broek zakte af... Ik heb dus aangegeven dat ik wil dat ze later naar bed gaat en anders maar niet. Tegen die tijd was ze ruim 3, dus kon ze ook echt wel een keer een slaapje missen, en anders idd maar een half uurtje ofzo. Voor zover ik weet hebben ze dat dus steeds gedaan.

Maar die strikte regels vond ik ook niet fijn en dat heb ik ze ook echt wel duidelijk gemaakt.

7. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

Jul 23, 2008
    3,640
    322
    83
    Rare regel, wakker is wakker..
    Of ze heeft het dagprogramma een beetje te letterlijk genomen ;)
    Kindjes slapen van 12.15 -14.15, daar kan je natuurlijk niet vanaf wijken ;):D

8. tuc

tuc Niet meer actief

Huh whaha wat een domme opmerking zeg!
    Ik snap wel dat ze voor het gros van de kinderen een ritme aanhouden, dus met 1 slaapje na het middageten naar bed, maar als dat voor een kindje op de een of andere manier niet werkt dan is dat zo, hetzelfde met het wakker worden.

mochten nu alle kindjes een afwijkende tijd hebben dan begrijp ik wel dat het daar een probleem oplevert.

9. nikton

nikton Bekend lid

Jan 10, 2008
    703
    0
    16
    Ik snap het ergens wel. Niet dat ze per se tot zo laat moeten blijven liggen, maar die vaste tijden. Waarschijnlijk zijn dat de pauzes van de leidsters. Ze kunnen niet gezamenlijke dingen doen als de 1 om 1330 wakker is, de volgende dan eruit komt, weer een andere tot 15 uur slaapt... Dus ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar ik snap het wel. Maar ik heb geen idee wat ze op een kdv doen, mijn kinderen gaan naar een gastouder. Zij houdt wel een beetje rekening met de ritmes.
    Mijn zus mocht haar dochter niet meer brengen, omdat ze steeds wakker bleef en iedereen wakker kletste! (was in Spanje, maar goed..)

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nou ja ze hebben geluk want dl sliep tot voor kort max 45 minuten! Het zal ook wel loslopen. Hebben duidelijk aangegeven dat laten huilen in bed en absolute no go is voor ons. Maar ik vond en vind het wel een beetje vreemd en is dus iets om te bespreken.
    Wel fijn om te horen dat ik hier niet de enige in ben.
    Ik begrijp ook wel dat ze met pauzes zitten, maar ja...toen ik op de groep werkte hadden we nooit pauze. En zij werken met z'n tweeen dus om en om pauze lijkt me dan.

11. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Nee ik vind die strikte regels ook niet fijn. Op de babygroep waren ze heeel erg flexibel. Dl heeft nooit een vast slaapritme gehad. Sinds een paar maanden slaapt ze thuis ook wel na het middageten, dus kunnen ze dat op het kdv ook doen. Maar als ze niet moe is, gaat ze echt niet slapen en brult ze de hele boel bij elkaar!

12. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Tjah, ik kan je helaas alleen maar zeggen dat het werkelijk waar op veel dagverblijven gebeurd. Met de planning van de pauzes wordt er vaak rekening mee gehouden dat er op dat tijdstip zoveel kindjes op bed liggen, alhoewel de groepen wel overbezet mogen zijn dan die tijden. Wat vaak ook een reden was is dat als je er een kindje wat wakker was uit gaat halen, er 9 van de 10 keer daardoor een ander kindje ook wakker wordt, of die nog niet slaapt eruit wil, hoe zachtjes je ook doet. Erg vervelend, en mede door zulk soort dingen zou mijn dochter dus nooit naar een kdv gaan. Er is gewoon niet altijd een mogelijkheid om alles naar de wensen van jou of je kindje te doen, omdat iedereen een ander ritme heeft thuis.
    Maar... Als kindjes huilen, vind ik wel dat die eruit gehaald moeten worden en geloof ook niet dat ze je kindje een half uur laten huilen. Schieten ze overigens zelf ook niets mee op want dan huilt ze heel de slaapkamer wakker..

13. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Ik weet niet hoor Loes, maar een wakker en ontevreden kindje op die leeftijd moeten ze er wel uithalen, anders is iedereen wakker. Gewoon een onzinnige opmerking van die medewerker dus. Dat merk ik wel vaker bij invallers, die weten soms echt niet waar ze het over hebben.

14. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Als je met zorgbehoevende mensen werkt heb je geen pauzes.
    Ik kan als gastouder ook niet zeggen sorry kinders nu heb ik een uurtje pauze:p

Snap wel dat ze richtlijnen hebben, maar met zulke jonge kinderen is het gewoon altijd onvoorspelbaar. Dus als jou dochter wakker is moeten ze haar gewoon uit bed halen.

Of doen ze zoiets met een vieze luier ook?
    Alles via de 'richtlijnen'
    Vind het maar raar.

15. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

Dec 22, 2011
    2,011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Maar ik ben wel heel tevreden over dit kdv hoor. Vind het alleen echt een vreemde opmerking en ik weet niet of ze op de dreumesgroep zo felexibel (kunnen) zijn als op de babygroep. Ik geloof dat dit mijn eigen angst is.
    Bedankt voor de reacties

16. mirriemeis

mirriemeis Actief lid

Oct 17, 2011
    143
    0
    0
    Ik werk zelf op een kdv.
    wij gaan de ritmes van de kinderen wel na.
    de baby's gaan op de tijden dat ze moe zijn.
    de grotere kinderen die 1 keer gaan slapen, gaan idd naar het eten naar bed. Dit inderdaad omdat wij dan om en om met pauze gaan.
    Als bij ons een kindje wakker is halen we die er zo snel mogelijk uit. Als het goed is weet je ongeveer welke kinderen langer slapen en welke kinderen wat later en korter. Wij leggen die dan ook bij elkaar op.
    Zou het aankaarten en het wel uitspreken.
    succes

17. Ntje

Ntje Fanatiek lid

Nov 11, 2012
    3,720
    90
    48
    Almere
    Ja op het kdv waar ik vroeger werkte deden ze dit ook, vond ik toen al zo vreemd. Op allebei de kdvs waar ik werkte trouwens.

Maar het schijnt dus normaal te zijn al vind ik het niet helemaal gewoon.

Maar je zou het wel bij de vaste leidster kunnen aankaarten

Share This Page