Ik heb een vraag over de huwelijkse voorwaarden. Als je die op stelt voor het trouwen, moet je dan perse binnen een bepaalde tijd trouwen? Of blijft deze geldig? Ik weet dat ze officieel pas ingaan op het moment van trouwen, dat is geen probleem. Maar 'verjaard' zo'n akte als je niet binnen een bepaalde termijn trouwt?
Poeh, ik zou het niet weten. Maar het lijkt me vooral voor jezelf niet handig. Als er jaren tussen zit kan je hele situatie weer veranderd zijn, toch? Maar ik zou het even navragen bij je notaris.
Verjaart niet. Stel je trouwt met A onder huwelijks voorwaarden en om wat voor reden ga je scheiden en later opnieuw trouwen met A, dan blijven de huwelijksvoorwaarden gelden. Alleen tijdens het huwelijk dan he. Dus in de tussentijd niet. Zelfs als je tussendoor nog ff met B trouwt, gaan op moment dat je voor 2e x met A trouwt de huwelijksvoorwaarden weer in.
Bij ons staat de trouwdatum in de akte, ik weet niet of dat verplicht is, maar ik zie niet in waarom je de huwelijkse voorwaarden op zou stellen als het eigenlijke huwelijk nog wel even kan duren.
Bij ons staat ook de huwelijksdatum erin. Bij het opstellen van de akte vraagt de notaris hier ook naar. . Zodra hij alle gegevens had werd de akte pas gemaakt
De trouwdatum moet in de akte staan dus kan niet 'verjaren'. Het is alleen zo dat je bij geregistreerd partnerschap dit eerst aangeeft bij de gemeente en het voornemen om dan zo'n partnerschap aan te gaan is een jaar geldig. Ik denk dat dit met trouwen ook zo werkt, dus vanaf moment van ondertrouw heb je een jaar de tijd om echt te trouwen.