Ons meisje van 14 maanden geeft sinds een paar weken aan wanneer ze in haar luier heeft gepoept. Ze pakt dan tussen haar benen en zegt bah, of pakt de billendoekjes uit de mand, pakt er een uit en veegt tussen haar benen met het doekje. Moet/kan ik hier iets mee? Het lijkt me zo vroeg om nu al iets aan zindelijkheid te doen of niet? Ze geeft het ook alleen aan als ze klaar is, niet vooraf. Doen jullie kindjes dit ook? En hoe reageren jullie hierop? Liefs Gimby
Aangeven dat ze heeft gepoept is vaak wel een begin dat ze met zindelijk worden bezig zijn. Wat je kan doen is haar bij iedere verschoonbeurt even op het potje te zetten, mits ze dit wil! Zo raakt ze ook daar alvast vertrouwd mee. Heeft ze een beetje op vaste tijdstippen ontlasting, of zie je aan haar wanneer ze moet? Zo ja dan kan je ook op die tijdstippen het potje erbij pakken of als ze het leuk vindt even op de wc zetten. Push vooral niet hierbij, want het moet wel leuk zijn voor haar. Vindt ze het niks, dan gewoon nog lekker even een paar weekjes wachten.
Bedankt voor je reactie! Ik zal het morgen meteen eens proberen met het potje. Het is inderdaad vaak wel op vaste tijden. Is het niet jong om met 14 maanden al te beginnen, of zijn er nog meer mensen op dit forum die zo vroeg zijn begonnen? En wat zijn dan jullie ervaringen?
met dochter het potje geintroduceerd met 12 mnd. Ze ging er op vaste verschoontijden/voor het in bad gaan er op als ze wilde. Bij zoon met 18 mnd begonnen. Dochter was met 2j2mnd zindelijk, met 18 en 20 mnd geprobeerd de luier uit te laten, maar toen begreep ze het niet en liet ze alles lopen en had niet door dat ze dat deed. Met 2j2mnd weer een poging gewaagd en toen had ze het meteen door. Zoon gaf met 23 mnd aan dat hij moest en hield het op. Met 23 mnd zindelijk.
Ze is er wel vroeg bij, maar het kan ook nog wel even duren voor ze echt zindelijk is he! Belangrijk bij de training is dat je haar goed in haar interesse volgt, maar niks forceert.
TS: ik denk dat als ze dit zelf al aangeeft je zeker kan beginnen met het potje. Hoe eerder van de luiers af hoe beter! Wij zijn ook al begonnen, onze zoon gaat zo'n vier keer per dag op het potje, op vaste tijden of als ik het aan hem zie dat hij moet. Wel onder het motto 'niks moet, alles mag'. Wij zijn begonnen met een jaar.
Ik had er nog niet echt bij stil gestaan, bij de zindelijkheid. Wel al met sint een potje met muziek gekregen van oom en tante dus wel al een keer (per toeval) een plasje hier op gedaan (ml had natuurlijk net het muziekje uit gezet:x). Maar op het CB vroegen ze er met 1,5 wel na. Ze vertelde me dat ze ergens tussen 1,5 en 2 een moment hebben dat ze er heel vatbaar voor zijn, en als je dat moment hebt te pakken ze het heel snel leren. Het is het moment dat ze beseffen dat ze aan het plassen/poepen zijn geloof ik. Ik denk dat je daar aardig dicht bij zit, en er dus mee aan de slag kunt!
L. gaat al vanaf dat ze 7/8maanden is op het potje om te poepen. In het begin zelf haar er op gezet omdat ze zoooo moeilijk kon poepen, op het potje scheurde ze tenminste niet uit na paar maanden ging ze het zelf aangeven en nu (19maanden) is ze zindelijk. Tuurlijk heeft ze nog weleens ongelukjes (als ze uit ritme raakt) maar vandaag zijn we 5u wezen wandelen, onderweg 1x geplast op een wc en toen thuis pas weer. Had dr wel luier om gedaan maar die kon vanavond weer aan toen ze naar bed ging Ik zou in jouw geval potje erbij pakken en op vaste tijden erop gaan zetten
Hey wil even meekletsen als dat mag, over onderwerp zinnedelijkheid. Ik twijfel of het de tijd rijp is. Ze kan enerzijds gewoon vrolijk in poepluier lopen, als ik dan ruik en wil verschonen blijft ze liever spelen, dus denk, ach ze is niet toe aan zindelijkheid. Andere kant leg ze wel steeds de wc verkleiner op de wc, wil er alleen niet op, maar das ander verhaal. Ze zit ook als ik luier om doe met haar handen in kruis en zegt bah en "speelt" met haar geslachtsdeel. dus lees en klets graag even mee. ze is trouwens morgen precies 20 maanden, en was van plan in de zomer wat meer te beginnen met onderbroekjes als ze lekker buiten speelt en dan bij ongelukjes potje erbij te pakken. dank je en liefs
wc is misschien gewoon intressant omdat ze jou ook ziet gaan? Heb je een potje geprobeerd? of een krukje bij de wc zodat ze de voeten neer kan zetten? spelen met geslachtsdeel: is dat niet ook de leeftijd? ik heb uit jouw verhaaltje niet echt de indruk dat ze er echt aan toe is maar meekletsen kan altijd he