Hoi, Deze week heb ik heel erg last van misselijkheid en ik voel mij heel erg moe vooral ochtend en later in de middag, ik kan bijna niets eten voel me heel zwak kan op het werk ieder moment omvallen,flauwvallen. Wanneer ik iets eet dan ga ik meteen naar de wc en alles komt er weer onder uit, is dit normaal ik ben vandaag 4 keer naar de wc gegaan (ontlasting) wat kan ik voor de misselijkheid doen en wanneer gaat dit misselijkheid over want ik kan echt bijna niets eten, ik moet juist gezond eten. Ik heb de dokter gebeld hij gaat er iets voor geven maar is dit gezond voor de baby? Ik heb tot nu toe niet overgegeven gelukkig, maar door de misselijkheid kan ik echt bijna niets eten en ik word midden in de nacht wakker door de misselijkheid, wat voor adviezen geven jullie? groetjes, ANGEL24
meis de dokter gaat jou echt niet iets geven als het niet goed zou zijn voor de kleine toch maar probeer eens licht te ontbijten kracker beschuitje ik hoop dat je misselijkheid gauw over is meestal trekt het weg met 12 weken maar heb meiden gehoord die langer misselijk zijn ik heb er geen ervaring mee ben nog nooit echt misselijk geweest van de zwangerschap oh vanille vla schijnt ook goed te helpen
hoi Ik slik al 4 weken emesafene. Dat krijg ik ook van de huisarts. Bij mij werkt het prima tegen de misselijkheid en duizeligheid. Ik kan daardoor ook beter eten. Het enige wat er niet in gaat bij mij, zijn aardappelen (gekookt of gebakken) en sommige groenten staan me echt tegen. Dan maar iets meer fruit en een multivitamine neem ik. Succes ermee!
Ik ben nu nog bij vlagen misselijk, maar de ergste misselijkheid ging weg met een week of 14. Ik dacht ook dat ik niets kon eten, zo kots en kotsmisselijk was ik, maar ik heb me toch aan de tips die ik kreeg gehouden, en dat werkte echt hoor! Tips: -niet te gauw pillen slikken, zeker niet als je niet overgeeft. -heel vaak kleine beetjes eten. Al is het een blaadje sla. Je moet namelijk zorgen dat er iets in je maag zit, die duizeligheid en ook een deel van de misselijkheid komen echt doordat je een lege maag hebt. Daar word je ook echt kotsmisselijk van. Eigen ervaring! -Leg iets kleins op je nachtkastje, een crackertje of zo, dat je s nachts hapje voor hapje eet. Want dan word je (ik in ieder geval wel) vaak akelig van de duizeligheid en misselijkheid wakker. Iets kleins eten helpt echt. -lichte dingen eten, vaak is iets fris en lichts lekker. Niet te veel smaak moet het hebben. Bijvoorbeeld sla, komkommer, augurk, wortel, beetje yoghurt, kleine crackertjes (met jonge kaas). Als je maar iets eet! -Tegen de duizeligheid helpen ook vaak dextro energie tabletten (dat wordt snel in je bloed opgenomen). Die duizeligheid kan namelijk heel goed komen omdat je een tekort aan voedingsstoffen hebt. -Veel drinken, maar zeker niet te grote plonzen ineens, dat komt er gegarandeerd weer uit. Is je bloeddruk goed? Ik ben nu namelijk veel duizelig omdat ik een te lage bloeddruk heb (wat heel normaal is volgens de vk vanaf 16 tot 20 weken). O ja: en als je niets/niet veel eet is diarree natuurlijk niet raar... Wat moet je anders uitpoepen ?
Van vsm heb je dacht ik ook wat tegen de misselijkheid.Dat is volgens mij allemaal homeopatisch en speciaal voor de zwangere vrouw.Kan je eens naar informeren bij de apotheek. En idd wel eten,van niet eten wordt je vaak nog veel beroerder.Ik heb ook wel eens gehoord dat cola drinken op je nuchtere maag ook helpt!En produkten met gember erin. Bij mij was de ochtendmisselijkheid helaas pas over met 18 weken,bij de eerste. Ik hing echt geregeld boven de pot!Bij deze zwangerschap gelukkig geen last van! Veel sterkte.
Bij mijn begon het ook rond 6 weken het was te doen nog met 8 weken werd steeds erger kreeg het zo erg ik ook niks kon eten ik heb een drankje gehad van de dokter dat naar rennies smaakt dit mag je 3 a 4 x perdag nemen het helpt wel goed zou je dokter bellen voor iets want goed eten is wel belangrijk in de zwangerschap en als je je flauw voelt das ook nie prettig.zou je dokter bellen voor een middeltje su6 en hoop voor je het snel weg is
De belangrijkste tip is blijven drinken. Zolang je genoeg vocht binnen krijgt, komt het goed. Mijn dokter raadde dan wel sappen etc aan, zodat je ook wat vitamines en suikers binnen krijgt. (zeker ook als je veel diarree hebt) Verder een multivitamine voor zwangere vrouwen gaan slikken. Dan weet je zeker dat je daar ook genoeg aan hebt. Iets voor die diarree wat je arts voorschrijft kan je gewoon pakken. Hij weet dat je zwanger bent en geeft echt niets wat gevaarlijk is voor je baby. Diarree is niet echt een van de meest voorkomende kwaaltjes, dus dat gedeelte zal waarschijnlijk tijdelijk zijn, omdat je darmen nu gaan verplaatsen en wat veranderen en wat ze uit je eten halen. Misselijk zijn kan ophouden rond de 12/16 weken, maar ik spreek uit ervaring dat het ook kan blijven.
Hoi, Ik heb helemaal geen last van diarree moet vaak naar de wc als ik iets heb gegeten en de ontlasting ziet er normaal uit. Het gaat momenteel stuk beter krackers helpt bij mij niet wel soep ik heb paar pakjes soep gekocht die makkelijk snel klaar kan maken en het helpt gelukkig en ik drink heel veel mutli drankjes word er beetje misselijk van maar beter dan niets ik probeer alles om toch iets binnen te krijgen. Zondag gaan we naar amsterdam naar de 'tulpenland' ik had de bus ticket alles betaald maar toch tegen mij moeder gezegd of iemand anders in mijn plaats wilt gaan want ik ben bang dat ik smorgens misselijk word in de bus en 2 uur met de bus plus misselijk is niet leuk, ik kies voor lekker uit te rusten. Wanneer kan ik het beste tegen mijn werkgever vertellen ik heb momenteel nog niets verteld, en zijn er vrouwen hier die door de symptonen in de ziektewet gaan? groetjes, ANGEL24
@ Angel: Echte tips tegen de misselijkheid heb ik helaas niet meer voor je, die zijn door de dames hier boven reeds benoemd....ik wil je wel graag een hart onder de riem steken, ik weet hoe ontzettend rot die misselijkheid kan zijn ale: Heel herkenbaar ook je 'angst' om niet naar Amsterdam te gaan vanwege je gesteldheid. Ik moet zeggen dat ik op een gegeven moment met mezelf (en anderen) afsprak om niet meer af te spreken en lekker voor spontane afspraken te gaan ...je weet gewoonweg niet hoe je je voelt in deze periode en het is vervelend om je rot te voelen en niet dichtbij huis te zijn echt aan jezelf denken hoor en jezelf niet teveel belasten met 'verplichtingen' ook! Mijn misselijkheid is nu grotendeels verdwenen, maar soms nog wel een vlaag...met name in de avond nog. Soms hoor je meiden die hebben er maar 1 weekje last van, anderen weer maanden...je weet het gewoon niet. Je leert er wel steeds beter mee omgaan vind ik, op een gegeven moment weet je steeds beter wat je kan hebben of niet. Veel sterkte! Het komt goed, echt!
heb ff snel je stukkie gelezen.. ben zelf tot een week of 20 hele dagen erg misselijk geweest, daarna is het 10 weken minder geweest en vanaf 30 weken erg wisselend.. Nu hoop ik niet dat de moed je in de schoenen zakt, want het is zoooo wisselend!! er zijn veel meiden bij wie het rond de 12 / 16 weken over is, maar ook een aantal bij wie dus niet.. Heb zelf vanaf week 10 tot week 22 (?) in de ziektewet gezeten ofzo.. (kweet t niet helemaal precies meer) Het was voor mij gewoon niet vol te houden! omdat ik echt helemaal niets binnen hielt en lichamelijk redelijk zwaar werk heb.. Luister erg goed op jezelf: waar heb ik trek in? wat wil ik nu eten? en doe dit dan ook lekker!! Hier gingen cola en manderijnen redelijk goed. En een kopje boullion langszaam in slokjes opdrinken. die deelbare crackertjes. euh.. ben het verder ff kwijt! Maar dat is zooo persoonlijk! gewoon uitproberen.. heb later ook emasafene gekregen van de HA, hielp wel, maar was dat op een gegeven moment ook zat! haha.. Heeeeeeeeeeeeel veel sterkte ermee!! (ik weet hoe erg het kan zijn.. )
Ik ben net iets korter dan jou zwanger, en zit momenteel in de ziektewet. Ik was deze week te moe om een oog open te houden (alleen maar geslapen en gelegen ongeveer ) en ook veel misselijk. Ik heb het toen aan de arbo verteld en daarna aan mijn leidinggevende zodat ze het weer konden verhalen bij de uwv (ofzo). Soms dan trek je het niet door de zwangerschap en dan kan je maar beter rust nemen vind ik zelf.
Klopt, jij krijgt dan gewoon betaald en je baas krijgt je ziekte 100% vergoed.. dus nergens zorgen over maken wat dat betreft!!! je niet schuldig voelen oid hoor!! Jij bent diegene die belangrijk is nu!
Ow zo herkenbaar, het is zo vreselijk... Ik ben ook zo misselijk en moe geweest dat ik niets meer kon. Van week 6 tot 12 alleen maar kunnen liggen, continu misselijk, 's nachts steeds wakker worden om (bijna) te kokhalzen... Snel iets kleins eten om overgeven te voorkomen, daar weer misselijk van worden, etc. Wat idd heel erg belangrijk is, is blijven drinken. Ik ben met 9 weken opgenomen, omdat ik bijna uitgedroogd was. Eten ging af en toe nog wel, ik móest wel, om niet van de honger te gaan kotsen, maar om daarnaast ook nog te drinken, lukte vaak niet. Na het vocht-infuus (plus 3x/dag primperan, emesafene hielp helemaal niet) ging het een heel klein stukje beter. Daarna kon ik iig beter eten en drinken, maar ik bleef continu misselijk misselijk misselijk! Vanaf 12 weken was ik soms niet meer misselijk, dat was zo'n opluchting. Heel langzaam heb ik moeten opkrabbelen om weer op te kunnen staan, voor mijn eigen eten te zorgen (ik ben 6 weken lang verzorgd) en uiteindelijk zelf weer het huishouden te kunnen doen. Vanaf 19 weken was ik niet meer iedere dag misselijk (wel vanaf 16 weken maagzuur en andere maagklachten, heel veel voeding niet meer verdragen) en werd het uit te houden. Het is zo'n hel, vooral als je gewoon echt niet meer kunt functioneren en je tijd maar zit uit te wachten tot het eindelijk over is, vreselijk. Ik was zooooo blij toen ik bevallen was, een uurtje daarna waren álle klachten weg en kon ik weer alles eten! De tips die ik je kan geven is, haal in huis waar je zin in hebt en probeer het drinken vol te houden. Wat en hoeveel je eet maakt niet uit, je kindje is nog zo klein en neemt wel wat ie nodig heeft. Als het gaat wel proberen een multivitamine voor zwangeren te nemen of iig foliumzuur (in een klein tabletje, gaat misschien makkelijker...) Heel veel vrouwen vallen af, ook dat is niet gevaarlijk voor je kleintje, maak je daar geen zorgen over. Als het echt niet uit te houden is, zijn er idd medicijnen, maar de bijwerkingen zijn vaak ook behoorlijk heftig. Ik ben er daarom ook zodra het ging direct mee gestopt. Ik gebruikte 10mg primperan zetpillen 3x per dag (ipv 20mg, wat standaard is voor volwassenen). Hierdoor had ik minder kotsneigingen en door de verlaagde concentratie wat minder last van de bijwerkingen. Heel veel sterkte. Hopelijk duurt het bij jou niet al te lang.