ik koop veel inde uitverkoop! wij kopen eigelijk alleen met oranje sticker hahaha maar ook eet ik de vriezer leeg, dan isalles weer een keer op hoef je niks weg te gooien. ook doe ik zins kort eten in de vriezer wat over is, we eten dan kliekjes op een werkdag. 2 vliegen in een klap. maar ik wil ook meer besparen, de lasten worden maar hoger en hoger! Dus we moeten steeds meer besparen om het zelfde leven te blijven leven.
Hier probeer ik ook zo goed mogelijk met ons geld om te gaan. Ik red het makkelijk voor 50 euro per week voor 4 personen waar nog 1 in de luiers zit. Deze 50euro pin ik per week. Komt alleen nog eens een goedkoop flesje shampoo/douchegel overheen. Maar daar zit het geld niet in. Het is niet dat wij nu zo zuinig moeten leven maar ik wil graag maandelijks nog wel een bedragje sparen. Wat voor ons het beste werkt is om zo weinig mogelijk naar de winkel hoeven te gaan. Echt waar. Hoe vaker je heen gaat des te meer kom je met luxe/lekker dingen thuis. Hoe doe ik dat? Ik ga pas weer naar de winkel als het brood op is. Dat is voor ons het enige wat je niet voor maanden in voorraad kunt hebben. Ik heb 2 lades in diepvries gereserveerd voor brood. Ik zorg er dus dan voor dat die laden vol gekocht wordt met brood. En dat er een volle brood in de brooddoos ligt. Aangevuld met goedkope afbakbroodjes, crackers, roggebrood en beschuit eten wij hier divers aan broodspul. Zo kan ik ook wel eens een week overslaan met boodschappen doen wat dus echt geld bespaard. Verder zorg ik ervoor dat ik diverse zelfgemaakte sauzen in de vriezer heb. Gehakt rullen, flink wat uien fijnsnijden en 2 of 3 zakken verse soepgroenten van Lidl (0.55cent voor 300gram??). Hierdoor doe ik een mix voor macaroni, bami of nasi. Saus voor een paar maaltijden voor de diepvries. Heb dus iig deze 3 sauzen in diepvries. Macaroni en rijst ed altijd op voorraad. Ook maak ik altijd een grote voorraad goedkope gehakthachee en groentesoep voor in de diepvries. En een currysaus kun je vrij goedkoop maken, ook voor in de vriezer. Samen met aardappels, diepvriesgroenten en een paar potten groenten heb ik heel wat maaltijden in huis. Na het boodschappen doen, eten we eerst de verse groenten op die eerst op moeten. Veel groenten kunnen best wel even in de koelkast bewaard worden. Vlees in de aanbieding kopen en per portie in de vriezer doen. Een keer pannenkoeken bakken of een frietje in de frituur en zie, je hoeft echt niet meerdere keren per week naar de supermarkt als je divers wilt eten. Wij houden ook van lasagne en dat eten wij dan ook. Bananen altijd een kindertros voor 1euro bij AH. Appels zijn altijd wel eens in de aanbieding en dan koop ik een kg of 6 dat blijft wel goed in de koelkast. Aangevuld met seizoensfruit (nu peren en mandarijnen) hebben wij altijd een goed gevulde fruitschaal staan. Koekjes voor de kids koop ik 3 soorten goedkope koekjes. Hebben ze wat te kiezen. Goedkope winegums en drop lusten ze hier graag. Geen dure merken en uitdeelzakjes dus. Er zijn best wel goedkope pakken drinken te krijgen en verder veel limo drinken. Fles prik voor de volwassenen voor het weekend. Wij zelf eten graag eens een koekje en een zakje chips en dat heb ik ook altijd in huis. (koekjes kun je heel goedkoop halen bij Action evanals goede pamperdoekjes 200 vel voor 2 euro, en tandpasta/deo koop ik daar ook heel goedkoop) Zoet broodbeleg is goedkoper van het euromerk dan als je dit bij Aldi/Lidl zou moeten kopen. Bv jam kost bij AH 0.85 en bij Lidl kost dit 1,49. En vlgs mij verschilt het voor voorperpakte vleeswaren niets. Gister nog de zorgverzekering veranderd en dit scheelt ons 20 euro per maand. Mijn mobiel abonnement kost 7 euro per maand. Kan er lekker mee sms-en en bellen als ik van huis ben. Verder bel ik met de vaste lijn(moeten we hebben ivm eigen bedrijf). Betaal daarvoor alleen abo want kan gratis bellen ook naar mob.nummers. Wij hebben geen kranten of een abo op tijdschrift. Gaan op vakantie naar een leuke mini camping met veel speeltoestellen met onze caravan. Kun je al voor 400 euro staan voor een aantal weken. Uitjes: abonnement op kinderboerderij met buiten de dieren, een grote speeltuin, verkeerspark en binnen een klim/klouter ballenbad. Kosten zijn 42euro per jaar voor heel gezin. Ik neem dan zelf lekkers, drinken en broodjes mee. Kadootjes voor de kids spaar ik zegeltjes van onze plaatselijke supermarkt waar je kunt sparen voor kadootjes zoals pakketten lego/playmobil en creatieve spullen en geschelschapsspellen. Kadootjes voor andere kids laat ik gratis bezorgen door B.art Smit/I.ntertoys. Die hebben altijd een aanbiedingshoek en dan koop ik voor ong. 2,50 per kind aan kadootje wat bv een waarde van 7,50 heeft.
Voor de was nog een bespaartip: geen wasverzachter meer kopen maar een fles azijn. Bij elke was een scheutje in het bakje voor de wasverzachter. Het werkt echt en helpt ook nog eens tegen zweetluchtjes in sportkleding. Fles 1,5 liter voor 50 cent of zo bij de Jumbo. Ik ga proberen elke maand een deel van mijn onkostenvergoeding voor gereden werk-km op de spaarrekening te zetten. In ieder geval voor een beurt van de auto en sparen voor een nieuwe. Collega zet 11 cent per km weg, zal mij niet direct lukken maar ga wel een poging doen. En we gaan een jaar de energie via Vereniging Eigen Huis proberen. Kijken of het werkelijk scheelt.
- Ik lees nog nergens de verwarmingskosten en water/gasrekening. Minder lang douchen en de kachel lager/uit zetten scheelt ook heel veel. - Sommige lampen hebben heel veel bolletjes/spotjes, deze zijn ook duurder denk ik. - 's avonds tv/laptop helemaal uit. - geen droger gebruiken maar de was over de kachel hangen - stamppot en pasta's zijn goedkoop. Nasi/bami kruiden koop ik in de turkse winkel voor een spotprijs (en lekker vers!) - minder frisdrank drinken en meer koffie/thee - lampen uit doen in de kamer waar je niet bent - al je verzekeringen en andere rekeningen onder de loep nemen, bellen via skype is gratis! - fietsen! - en zo kan ik nog wel even doorgaan hoor
schoonmaak azijn of...? En gaat je was niet heel erg stinken? heb ook weleens gehoord dat het meteen goed ontkalkt, maar durf het ivm de geur niet aan...
Ga ook weer even flink der tegen aan. Moet groot deel zelf betalen van mijn revalidatie. Moet toch ergens centjes vandaan halen
nee hoor ruik je niks van..mits je er geen liter ingooit natuurlijk he Ik gebruik zelfs neutral erbij, dus daar zit ook al geen speciaal lekker luchtje aan, maar mn was ruikt heerlijk fris hoor.
Ik doe ook mee. We hebben het afgelopen jaar al veel gedaan aan besparen (kregen beiden ontslag). Mijn man heeft gelukkig weer een baan, maar dat wordt in april voor 4 dagen aangezien er niet meer werk is. Dus we gaan nog beter kijken naar wat nodig is.
Neutral heb ik ook tijdje gebruikt dat kleine net geboren was maar dat ruikt naar niets.. vind azijn toch altijd beetje zuur luchtje hebben. Dat altijd dat je 1 fles per wasbeurt erin moest gooien Ach kan het atlijd proberen bij wasje naruurlijk
Ongeveer net zoveel als dat je van normale wasverzachter gebruikt? En even voor de duidelijkheid: gewoon schoonmaak azijn die je ook gebruikt voor het ontkalken van je koffiezetapparaat? En niet die waarvan je dressing maakt voor over de sla Sorry hoor, ben echt een nerd op schoonmaak gebied
Ik ga ook mee besparen. Met nog een kleintje op komst(dankbaar!!) moeten we wel even wat dingen op scherp zetten, om ook nog lekker te blijven sparen. De luxe dingen ik graag wil houden is: onze 2 (oude, maar fijne) autootjes en onze internetpcslaptopssmartphonesetc Waar ik op wil besparen? De boodschappen!! De kleren, en de tussendoor uitgaves. Dus ik lees lekker mee in de tips. Mijn grootste gebrek is het structureren en bijhouden. Ik kan het echt niet Iemand daar tips in? Afas werkt niet voor mij.
Absoluut GEEN schoonmaakazijn gebruiken omdat dit op de lange termijn de leidingen aanvreet. Dit omdat de zuurgraad in schoonmaakazijn hoger is. Je moet dan gewoon natuurazijn gebruiken en dan zelfde hoeveelheid als dat je normaal wasverzachter pakt. Ik doe meestal net iets minder. Je ruikt er echt niets van! En is goedkoop. 1,20 voor 1,5 liter hier.
haha, ik pak iets minder dan dat je van wasverzachter zou doen, en degene waarvan je sladressing maakt ja GEEN schoonmaakazijn, lijkt mij niet goed voor je wasmachine en ook niet voor je was. Dus natuur/keukenazijn.