Hoi meiden, Ik schrijf normaal mee op het miskramen forum. Ik heb er 4 gehad. Bij alle 4 ging het rond de 6-7 weken mis. Na de 1e heb ik wel een kindje gekregen. En probleemloze zwangerschap en een gezond kindje. Inmiddels hebben ze alle onderzoeken gedaan : bloed onderzoek, chromosomen, hysteroscopie. En niks gevonden. Dit zijn mijn enige mogelijke verklaringen : - een baarmoederinfectie die ze hebben gevonden en die nu behandeld is. Maar ik zie dat meer als een gevolg van de miskramen dan een oorzaak. - mijn amh en fsh. Die waren 0,75 (amh) en 8,5 (fsh, op dag 1). Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt. Ik had namelijk nog 12 eitjes bij de telling (6+6) en ik ben 3x zwanger geworden in 1 jaar. - mijn thyroide waarden. TSH - 2,42 mUI/L (0,2 - 5) T3 - 3,07 ng/L (1,7 - 4,6) T4 - 10,2 ng/L (8,85 - 17,65) Ac anti thyroglobuline - 115 UI/mL (<115) AC anti thyroperoxydase - 7 UI/mL (<34) Volgens het ziekenhuis zijn deze waardes goed. Maar omdat het toch ERGENS van moet komen, heb ik gevraagd aan mijn gyn/endocrinoloog of de waardes niet iets teveel op het randje waren. Of bij de zwangerschap de waardes niet meteen over het plafond zouden gaan. Ze was het met het ziekenhuis eens dat de waardes goed waren en de miskramen daar niet van konden komen. Toch vindt ze het interessant om preventief met levothyroxine 50 te starten. Mijn vragen aan jullie zijn : - wat denken jullie van deze waardes? Kan het hierdoor komen? - zouden jullie levothyroxine gaan nemen? Het is tenslotte toch weer een medicijn. Ik ben bang dat ze later ontdekken dat het slecht kan zijn voor de baby bijvoorbeeld. En dat ik de hele zwangerschap onder strenge controle moet. Ik wil ook niet zomaar haar proefkonijntje worden als het echt geen nut heeft - en zouden jullie dan met 50 beginnen of zou ik beter eerst 25 proberen? Ik hoop dat hier meiden zijn die er meer vanaf weten en hun kennis graag willen delen Groetjes !
Hoi, ik (ervaringsdeskundige, geen dokter dus) vind je ft4 en ft3 iig best goed, niet op het randje (mits de genoemde referentiewaarden kloppen , verschillen per lab). Je tsh is ook nog onder de 3, en je hebt geen TPO antistoffen. Slikken van levothyroxine is niet gevaarlijk. Het is de synthetische versie van een natuurlijk hormoon, en valt in de veiligste klasse medicatie tijdens zwangerschap. Ik denk dat als je in 1x 50mcrgram levothyroxine gaat slikken, dat je ogen uit je kop knallen van hyperactiviteit (been there ) . Ik zou het opbouwen, dus eerst twee weken 25 en dan verhogen naar 50. Of in 4 stapjes, dus per 12,5mcrgr. Het kan zijn dat dit teveel is (ik denk het wel eigenlijk) maar dan kan je na 6weken altijd weer minderen. Het is niet gevaarlijk om je schildklier iets te snel te hebben als je zwanger wordt, maar wel als hij te laag is. Mocht je uiteindelijk weer zwanger zijn, met levothyroxine, dan moeten ze kijken naar je ft4 en niet naar je tsh, die wordt onderdrukt door zwangerschapshormonen. Het enige wat extra komt kijken bij zwanger met levothyroxine, is iedere 6 weken (give or take) bloedprikken. Ik zou het zeker proberen of het zo wel gaat!
bedankt voor je advies!! naar aanleiding daarvan heb ik gevraagd of ik 2 weken 12,5 en dan 2 weken 25 mag proberen alvorens te verhogen naar 50. Extra voorzichtig dus. Hopelijk krijg ik antwoord
Ik ben ook geen dokter, maar weet uit ervaring wel veel van schildklierwaardes. Ik vind je waardes net als 1981mama niet erg verontrustend. Ik zou het rustig aan doen met de medicatie, want ook te lage TSH-waarden (wat je kan krijgen door te veel medicatie) kunnen ongunstig zijn voor je vruchtbaarheid. Je kan ook eerst 6 weken 25 mg proberen, en dan bloed prikken en daarna verder bepalen hoe of wat. Pas na 6 weken medicatie inname is het te meten in je bloed wat het met je waardes doet.
Gipskruid, jij ook bedankt voor je antwoord. Ik vind het lastig. Mijn gyn gaat gewoon overal in mee, maar dat vind ik ook niet fijn. Het moet wel een beetje gegrond blijven. Haar antwoord was onduidelijk, maar ik maak er uit op dat het ze het prima vindt. Dus wordt het 2 weken 12,5, dan 2 weken 25....en dan even verder kijken. Maar ik blijf twijfelen of ik er wel goed aan doe. Ik ben zo wanhopig op zoek naar een verklaring van de 4 miskramen, dat ik bang ben verkeerde beslissingen te nemen....
Iedereen is anders natuurlijk, maar ik ben zwanger geworden met een tsh van 0,05. Onder begeleiding van mijn endocrinoloog, die vond dat mijn ft4 leidend is. Ik denk zelf zolang het subklinisch te snel is (dus alleen tsh te laag, ft4 nog goed) dat het geen probleem moet zijn. Vervelend idd dat de gyn overal in mee gaat. Aan de andere kant wel fijn dat hij/zij ervoor open staat toch? Mijn gyn gaf laatst ook "akkoord" voor een verhoging van 50mcrgram, maar mijn waardes waren al goed, en heb maar 12,5 opgehoogd (endocrinoloog spreek ik volgende week). Ik denk dat nu 25 mcrgram 6 weken lang een goed begin is voor je. Ben benieuwd naar je uitslagen dan
Ik heb het er nog eens met mijn partner over gehad en we hebben besloten er inderdaad maar voor te gaan. Zonder behandeling verwacht ik toch weer een miskraam, dus dan maar iets proberen ! Het zou zo maar eens kunnen dat ik weer zwanger ben dus begin ik dit weekend al (als ik de medicijnen dan heb weten te krijgen). Dan ben ik precies op 4 weken zwangerschap dus moet ik ook geen tijd verliezen wil ik dat het nog nut heeft voor deze keer. Enig idee hoe snel het effect begint te hebben op de waardes ? Of valt dat gelijk aan de 6 weken waar Gipskruid het over had? Want dan ben ik al te laat
Je waardes in je bloed zijn na 6 weken gestabiliseerd zodat je conclusie kan trekken uit de waardes, wat je met de medicatie moet doen. Maar het effect is voor mij altijd voelbaar binnen 1-2 weken iig. "normale" schildklierpatienten dienen overigens hun medicatie te verhogen bij de eerste positieve test, met 25-50%. maar aangezien je nu net begint, zou ik dat nog niet doen (is wel een hele grote verandering in 1x).