Mag je dit hebben?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door tamtam78, 5 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik had een vraag misschien weet iemand het.
    Mag je schepijs hebben bij bijvoorbeeld een lopend buffet of wok restaurant?
    In december ga ik daar heen en ik vroeg met het af.
    En chinees eten hoe zit het daarmee?

2. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    je mag gewoon schepijs en chinees eten
    geniet ervan zou ik zeggen

3. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

geen probleem. met softijs moet je een beetje uitkijken, maar dat is alleen als het een bedrijf is waar ze niet goed schoonmaken. grote ketens, of een net uitziende tent, dan kan dat ook gewoon. of anders even vragen wanneer ze voor het laatst de softijs machine hebben schoongemaakt (iedere dag!)

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Die Rob Geus van de Smaakpolitie valt altijd binnen in Chinese restaurants (als hij al wordt binnengelaten) en dan denk ik altijd maar weer: wat ben ik blij dat ik dat niet lust!

In 7 van de 10 softijsmachines huist de listeria-bacterie.
    Helemaal in de winter kan het voorkomen dat de machine niet zoveel gereinigd wordt.

Maar misschien tref jij net die heel koosjere Chinees met puike softijsmachiene, je weet het niet!

5. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

hoe kom je aan dat getal 7 op de 10?
    Ik denk dat het zo erg niet is namelijk.
    (ik weet toevallig ivm mijn werk heel veel van ijs, en heb net een project over softijs gedaan. kan me een verslag over hygiene bij softijmachines herinneren en het was zeker niet zo schokkend, dan had ik het wel onthouden)
    McDonalds maakt ze in ieder geval elke dag schoon. Die hebben het ook vrij goed geborgd dat het daadwerkelijk gebeurd. (heb net een project voor ze gedaan en een aantal van hun machines gezien incl schoonmaakschema's en lijsten!

6. henkie24

henkie24 Niet meer actief

ik moet eerlijk zeggen dat ik chinees nu niet zo goed aandurf. weet niet waarom denk gewoon door de verhalen wat je vaak hoort. maar de meeste zullen het gewoon eten hoor!

7. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    nou ik geniet lekker van me chinees en ook van me softijsje en scheppijs en ohja van me mc flurry :) als ik het eet this niet zo dat je het elke dag eet hoor dus het kan heus geen kwaad

anders kan je beter op water en brood gaan leven want in alles zit wel iets wat niet gezond of goed is voor de kleine

8. henkie24

je heb groot gelijk! maar ieder zijn eigen mening bij zijn eigen gevoel nietwaar! :)

9. zogelukkig

Gewoon gegoogeld. ;)

Ik zie trouwens dat TS het over schepijs heeft ipv softijs. In schepijs op basis van fruit zit geen melk en daar kan dus ook geen listeria-bacterie inzitten, tenzij er weer kruisbesmetting plaatsvindt, maar dat is allemaal zo ver gezocht!
    Ik ken ze wel hoor; van die ijs-buffetten, gruwelijk lekker! Vaak ligt er ook taart en pudding bij enzo, misschien beter dat nemen?

10. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

in de pudding kan natuurlijk ook listeria zitten... nee, zo blijf je bezig. Ik zou gewoon kijken of het er een beetje schoon en fris uitziet in het restaurant, gezond verstand doet heel wat!

En bengeltje, lekker die McFlurry's blijven eten, vooral de Solero, Cornetto en Magnum varianten die heb ik gemaakt!

11. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Gewoon (!) lekker eten

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Meiden: de listeria-bacterie zit alleen in RAUWE melk, zodra de melk gesteriliseerd of gepasteuriseerd is geweest, is dat gevaar geweken, dus je kunt het gewoon eten!
    Lekker genieten en niet te moeilijk doen... het is al zwaar zat dat we geen biefstuk e.d. mogen, geen alcohol en matig met een hoop andere zooi, dus lekker genieten van de rest! :)

13. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

hoi rozemarijke, dat is niet helemaal waar. het is wel zo dat de listeria bacterie dood gaat door pasteurisatie, maar dat betekent niet dat er daarna niet nogmaals een besmetting kan optreden. het is namelijk een bacterie die zeer alom tegenwoordig is, alleen hebben gezonde mensen er niet zo snel last van. vandaar dus het risico bij softijs, als de machine niet goed schoongemaakt wordt kan de ijsmix die wel degelijk gepasteuriseerd is alsnog besmet worden.

Maar ik ben het wel eens dat je niet te spastisch moet doen, ziet de zaak er goed uit: gewoon lekker eten.

14. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    de cornetto vorm vorige week nog gehad :) de magnum nog niet gehad de solero vond ik niet zo hahahah

ik blijf ook gewoon eten this niet iets wat je elke dag neem anders zou je nix meer mogen

15. zogelukkig

Ohw, ik zie weleens heel nette zaken met nog netter personeel, maar je moet er niet in de keuken kijken..... :(

16. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

26 mrt 2008
    1.987
    1
    0
    Heb je een vaatdoekje? En hoe vaak vervang je die?

17. henkie24

18. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ja, je kunt inderdaad niet altijd zien hoe schoon het in de keuken is, maar je kunt toch moeilijk nergens meer eten omdat je de keuken niet hebt gechekt? Het kan er ook schoon uitzien en stiekem heel vies zijn (idd, met een vies vaatdoekje afgenomen!) Dan toch een beetje op je gevoel afgaan... je moet de risico's ook niet overdrijven.

en idd elke dag een nieuwe vaatdoek dames!

Deel Deze Pagina