Hallo allemaal.. Een paar weken geleden heb ik bij de verloskundige een gesprek gehad en werd mij gevraagd of ik een prenatale screening wou laten doen, om te kijken of het kindje evt een down syndroom zou hebben. Dat zou me dan 150 euro kosten. Ik heb op dat moment ja gezegd omdat ik dacht dat dat een normale zaak was ( eerste zwangerschap) Maar nu hoorde ik dat je automatisch met de 20 weken echo ook een controle krijgt..? Is de prenatale screening overbodig of juist niet? En wie heeft het wel of niet laten doen..? Ik weet even niet meer wat ik moet doen, want 100% zekerheid krijg je sowieso al niet. Liefs chantal
Een prenatale screening is een controle op downsyndroom. Dan kunnen ze doormiddel van het meten van de nekvocht een berekening maken op de kans van het aanwezige syndroom. Ik heb dit ook gedaan, ondanks dat ik niet in de risico groep val. Dit is voor vrouwen van 35+ ( geloof ik? ) Als het in de familie voorkomt.. en nog wat factoren, even googlen! Ik heb dit gedaan, omdat ik op het begin niet bekend was met mijn zwangerschap en drugs had gebruikt. Dit voor mijn eigen gevoel. Het kost echter wel 140 euro, mits je in de risico groep valt. Bij de 20 weken echo, controleren ze de standaard dingen en niet de downsyndroom kans berekening. Het is maar wat je zelf wil Ik ben trouwens 21 en alles was in orde!
Hoi, kijk even hier, heb je mss wat aan Ik heb het niet gedaan trouwens. http://www.zwangerschapspagina.nl/onderzoeken-echos/257453-nekplooimeting-doen-niet.html
jaa bij mij is de kans ook zeer klein, ik ben jong (23) het zit niet in de familie en heb zelf ook nooit geen drugs of iets gebruikt. lastige keuze..
Probeer op het internet meer informatie te verkrijgen en doe waar je je het fijnste bij voelt..! Ik heb het gewoon uit eigen gevoel zo gedaan, maar er zijn genoeg meiden die het niet hebben gedaan. Uiteindelijk is dit een beslissing die je geheel zelf moet maken, misschien kan je erover praten met je partner? Veel succes met de keuze maken.. Liefs, Sill
Het ligt er ook aan wat je met de informatie gaat doen die je krijgt, de uitslag is een kansberekening geen vaststaand feit. Dus stel je hebt een hoge kans op een downkindje, wat wil jij dan doen? - een vruchtwaterpunctie die zekerheid bied in de uitslag maar wat wel een verhoogd risico op miskraam met zich meebrengt. - een vruchtwaterpunctie laten doen en als die uitslag een downkindje is wil je het dan houden of de zwangerschap afbreken? - als je geen vruchtwater punctie wilt heb je dan iets aan een kansberekening van de nekplooimeting? Of ben jij iemand die zich zorgen gaat maken omdat het 'iets' verhoogd is maar niet veel? Bedenk ook dat er bij goede uitslagen bijv. een kans van 1 op 1000 er toch een iemand bij die 1000 zit die een downkindje krijgt ondanks de goede uitslag. Ik heb het niet laten doen, ik ben jonger dan 35 jaar en loop geen verhoogd risico en mocht het een downkindje zijn dan is het meer dan welkom. In mijn situatie zag ik er het nut niet van in, maar voor anderen in andere situaties kan het wel de juiste keuze zijn.
Wij doen het wel, vorige keer ook gedaan. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. Ook al is de uitslag niet 100%, tis een kansberekening. Maar goed, de uitslag bij mijn dochter was 1 op 33000 en 1 op 29000, dus dan voel je je toch wel heel zeker
Jaa je hebt helemaal gelijk, het is idd een kansberekening, waar je alsnog geen zekerheid bij hebt. En dan de vruchtwaterpunctie wat tot een miskraam zal leiden. ik denk niet dat ik het laat doen
jaa het is een lastige keuze, tuurlijk is het fijn om te weten waar je aan toe bent. plus de extra echo is toch ook wel leuk hihi.. en idd een mooie uitslag van je dochter.. stukje zekerheid is toch wel erg fijn
ik vind het een stukje schijnzekerheid, je kan nog altijd die ene zijn van de 33000. Andersom geeft het ook een gevoel van onzekerheid die niet nodig blijkt te zijn, immers bij een score van 1 op 30 zijn er ook gewoon 29 mensen die gezonde baby's krijgen en zich ongerust hebben gemaakt om niks of die een punctie met benodigde risico's hebben genomen. Ik denk dat als je geen punctie wilt laten doen je niks hebt aan de combinatietest, tenzij je een downkindje onacceptabel vind. Daarnaast kost een beetje pretecho je minder hoor als je het daarvoor doet. Mja moeilijk moeilijk, je moet doen wat bij je past en dat kan alleen jij beslissen.
Een collega van mijn moeder kreeg de uitslag 1:3500, en haar dochter heeft down. Op jonge leeftijd, Zeg maar tot 30 jaar, is de utslag relatief onbetrouwbaar.
Ik laat het ook doen, ookal zit het niet in de familie en qua leeftijd is het niet noodzakelijk. Mijn verzekering vergoed het echter wel. CZ gezins pakket. Dus ikzou je voorwaarden van je verzekering even doornemen, misschien kan jij et ook wel terug krijgen.
Ik was het eerst wel van plan. Afspraak stond al vast, maar uiteindelijk had ik zo'n last van zwangerschapsmisselijkheid dat ik er toch vanaf heb gezien. Het zou mij teveel energie hebben gekost en na het met mijn vriend besproken te hebben vonden we dat het ook teveel stress kon opleveren en dat was wel het laatste wat ik die tijd kon gebruiken! Heb er totaal geen spijt van gehad dat ik het niet heb gedaan. Maar het is een hele persoonlijke keuze. Als jij je er niet goed bij voelt dan zou mijn keuze zijn om het niet te doen. Je moet sowieso nagaan hoe je het aan wilt pakken en of je ermee om kan gaan mocht er toch iets uitkomen.
Mag ik vragen waar je dat vandaan hebt, dat de combinatie test onbetrouwbaar is op jonge leeftijd? Wat dat die collega toch een dochter heeft met down syndroom maakt niet dat de test onbetrouwbaar is, want die kans is er toch gewoon.
Het is algemeen bekend dat hoe jonger je bent, hoe onbetrouwbaarder die test is. Hij is volgens mij pas echt betrouwbaar voor vrouwen boven de 35.
Staat in de info folder die je van je vlos krijgt. Ik zeg niet onbetrouwbaar, maar relatief onbetrouwbaar. De kans dat ie down niet opspoort is groter als je jonger bent.