Hoe meer paracetamol, hoe vaker astmaklachten Kinderen die paracetamol slikken blijken veel vaker last te hebben van benauwdheid en een piepende ademhaling, meldt het Astma Fonds vandaag. Onderzoekers en longartsen uit het Spaanse Galiciƫ onderzochten 20.000 kinderen en jongeren hierop. Ook keken ze naar andere factoren zoals erfelijkheid en de aanwezigheid van huisdieren. Baby's die voor hun eerste verjaardag paracetamol hadden ingenomen, hadden dubbel zo veel klachten als normaal, zoals benauwdheid en een piepende ademhaling. Oudere kinderen en jongeren die paracetamol gebruikten, hadden tot wel drie keer zo veel kans op klachten, afhankelijk van de frequentie. Paracetamol niet afraden Desondanks raadt Michael Rutgers, de directeur van het Astma Fonds, het gebruik van paracetamol niet ineens af. "Daar is meer onderzoek voor nodig. Bij twijfel over het effect van medicijnen is het altijd goed om te overleggen met een arts." Het toedienen van paracetamol is de meest gangbare behandeling van kinderen met koorts.
Hoorde het op de radio.. En vroeg me af, zou het echt door de paracetamol komen, of hadden deze baby's al klachten die als voorloper van astma bleken... Ze hebben sowieso toch niet voor niets die paracetamol gehad...?!
Dat is inderdaad een goede vraag Cerberus! Kinderen met astmatische klachten zullen inderdaad gevoeliger zijn voor verkoudheden en griep, waardoor ze vaker met paracetamol in aanraking komen. Ik wist al wel dat je ibuprofen niet moet gebruiken bij kinderen met astma. Dat is wel een een ander soort pijnstiller natuurlijk. Maar het is natuurlijk niet verkeerd om ook eens te onderzoeken wat nu precies het effect is van het gebruik van paracetamol. Het is denk ik hoe dan ook verstandig om het gebruik van dat soort middelen zo veel mogelijk te beperken.
Dat dacht ik ook meteen. Ik denk eerder dat ze die paracetamol kregen omdat ze al astma-achtige klachten hadden!