Bovenste buikspieren / diastase

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Koffiepot, 7 dec 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koffiepot

Koffiepot Actief lid

15 okt 2020
    104
    88
    28
    Vrouw
    Hoi allemaal.

Sinds afgelopen donderdag ineens last van mn buikspieren. Had wat te lang in een slechte houding op de grond gezeten.
    Daarna vervelende en stekende pijn in mn rechterzij tussen heupen en ribben. Dit trok na een paar uur gelukkig weg.
    Vrijdag vanuit t niets weer, maar nu ook boven in de buik en onderin, alsof er een biljardbal op de uitgang drukte.
    Werd ook erg misselijk.
    Toch de vk gebeld en mocht meteen komen omdat ze de klachten niet herkende.
    Meteen reguliere controle gedaan. Dat was perfect. Baarmoeder zit op de navel. Normaal met 22,2w.
    De spierpijnen zitten ruim om de bm heen en wist ze nog steeds geen verklaring voor te geven. Samen zijn we door gegaan naar de ha in hetzelfde gebouw. Ze had even tijd over, dus wilde ze graag mee.
    Ha had het over de rectus en abdominis rechtsboven en onder en adviseerde fysio en triggerpoint.
    Vanmorgen kon ik meteen terecht bij iemand. Helaas had hij nog nooit zwangere vrouwen behandeld, dus kon en durfde hij niet veel. Kan helaas pas volgende week woensdag bij mn eigen bekkenfysio terecht.

Maak me toch wel wat zorgen om dat die zeurderige pijn boven in mn buik blijft. Durf me lsstig in te spannen en voel echte pijn bij hoesten, niezen en poepen. Symptomen die na eigen googlen weer horen bij diastage. Daarbij ook zwanger van een 2e kind, 34+ jaar en overgewicht.

Op internet en hier online is genoeg te vinden over dit probleem na de zws, maar niet tijdens.
    Hebben sommigen van jullie hier ervaring mee en misschien tips?

2. Afua32

Afua32 Bekend lid

21 okt 2018
    596
    246
    43
    Vrouw

Hoi,

Ik heb vorige week van ha ook te horen gekregen dat ik een diastase.
    Had idd rare steken en bij aanspanning ontstaat er een uitstekende bult bij mijn bovenste buikspieren.
    Vk dacht eerst aan een navel of buikbreuk maar volgens ha dus diastase.
    Volgens ha vervelend maar weinig aan te doen.
    Proberen spieren zo min mogelijk te belasten door niet zwaar te tillen en zorgen voor soepele stoelgang.
    Hopelijk wordt het niet erger.
    Ik heb nog niets gehoord over behandeling bij een bekken of fysiotherapeut.
    Sterkte

Koffiepot vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Diastase hoort bij de zwangerschap en is normaal. Je fysio kan je wel helpen met beter tillen en je triggerpoints behandelen.

Ik ken zelf geen zwangere die het niet had (en er is net aan geopeerd omdat de diastase helaas na 16 jaar er nog zat en klachten gaf). Ik vond zelf zwangerschapszwemmen fijn onder begeleiding van fysio. Bij de eerste trainde ik in de sportzaal bij de fysio om de overige spieren sterk te houden: die kunnen dan meer opvangen

4. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik had er zelf tijdens de 3e en 4e zw veel last van.
    Het werd bij mij steeds erger tot week 32 ongeveer, toen zakte de buik en werd de druk op de bovenste buikspieren iets minder. Bij mij was het ook een stekende pijn, soms dacht ik dat de spier zou scheuren. Warme kruiken hielpen bij mij erg goed, warm bad etc.
    En inderdaad vooral niet zwaar tillen, dat doet zeer en vaker rusten, vooral liggen.
    Mijn diastase is nu nog tamelijk groot (4-5 cm), maar gelukkig geen pijn meer.

Afua32 vindt dit leuk.
  5. Koffiepot

Koffiepot Actief lid

15 okt 2020
    104
    88
    28
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.
    De afgelopen dagen heb ik t erg rustig aan gedaan en de pijn boven in is zo goed als weg. Volgende week weer werken, dus eens zien hoe dat gaat...

Deel Deze Pagina