primperan bij misselijkheid

Discussie in 'Eerste symptomen' gestart door Dora26, 12 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Hebben jullie ervaring met primperan bij zwangerschapsmisselijkheid?
    Of wat doen jullie of nemen jullie om het draaglijk te maken?

2. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Ik zie dat je nog niet zwanger bent?
    Mijn zus (en ik nu) had hg en heeft in het ziekenhuis primperan gekregen. Het is niet veilig voor je kindje oa voor de botten kindje heeft plekken op de tanden wat volgens de arts daardoor komt. Emasefene is wel veilig. Wat ik doe met hg: geen zout, min mogelijk vet, geen zware maaltijden, geen gekruid eten, kleine beetjes rustig opeten, rustig drinken, vooral geen zuur fruit. Hoop dat je er wat mee kunt het blijft zwaar en overgeven doe ik alsnog maar dit zorgt ervoor dat ik iets binnenhouden kan.

3. Centurychild6F3

Centurychild6F3 Bekend lid

23 aug 2014
    864
    3
    18
    Haarlem
    Ik heb primperan gehad voor een week of vier. Toen op eigen initiatief gestopt en overgegaan op orale anti misselijkheid want ik kreeg mn pot niet meer schoon, had witte diaree en had het gevoel dat het mn darmen ook niet veel goeds deed. Het werkte wel als een tierelier!

4. Nandanovember

Nandanovember Fanatiek lid

2 nov 2013
    1.017
    0
    0
    bij mij deed het helemaal niets dus ben er mee gestopt. Vlgs de artsen kon het overigens geen kwaad voor de baby.
    Er hielp vrij weinig, ik heb mijn tijd uit gezeten tot het over was met week 20. En af en toe ben ik nog misselijk en spugen.

5. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Nee, ik ben nog niet zwanger, maar heb sowieso eigenlijk heel veel last van misselijkheid en aangezien we wel aan het proberen zijn, wou ik iets 'veiligs' innemen. De huisarts had me dit voorgeschreven en vertelde me dat het tegen zwangerschapsmisselijkheid was, vandaar ineens mijn vraag of jullie er een goed effect van hadden of niet. Anderzijds wil ik ook wel een beetje 'voorbereid' zijn op die misselijkheid, want ik ken mezelf, sowieso ga ik daar veel last van hebben.

Heb sowieso al erg gevoelige maag en darmen, maar dingen zoals buscopan, imodium, motilium zijn gewoon 'not done' hé...

6. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Ik gebruik vanaf week 16 ongeveer primperan. Mag er 3 op een dag van de gyn maar hou het zelf bij max 1. Bij mij werkt het goed.
    Er is duidelijk gezegd dat het geen schadelijk effect heeft voor de baby. Er zijn honderden zo niet duizenden vrouwen die dit voorgeschreven krijgen. Vind het bericht van Sugartje dan ook beetje jammer. Ik mag aannemen dat de artsen wel weten wat ze voorschrijven.

7. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Mijn huisarts vertelde me inderdaad ook dat het veilig was en dat veel vrouwen het voorgeschreven krijgen.
    Bedankt alvast!

8. Sugartje

Sugartje Niet meer actief

Beetje jammer of niet, zowel de huisarts als de gynaecoloog hebben mij verteld dat het niet veilig is. Ik zou eerst een maagzuur remmer of emasafene proberen...

9. Blue Water

Blue Water Actief lid

20 nov 2014
    232
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier heel erg misselijk geweest en heb ook primeran van de gynaecoloog voorgeschreven gekregen toen ik zo ontzettend misselijk was.
    Het haalde het niet weg,maar de scherpe kantjes gingen wel er vanaf zeg maar en hoefde niet meer over te geven.
    En kwaad voor de baby kan het niet al is het natuurlijk altijd beter om niks te gebruiken als je zwanger bent.
    Maar dit kan geen kwaad voor de baby,anders gaan artsen het echt niet voorschrijven.
    Succes met zwanger worden en hoop dat het snel raak mag zijn!!

10. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Heb emesefane gekregen. Eerst was ik sceptisch. Las zo vaak bij anderen dat ze niet werkten. Maar bij mij werken ze perfect! Begon met 3 per dag en doordat ik beter kon eten doorbrak ik de cirkel een beetje en hoef ik er nu maar twee per dag. Ik heb ze nog wel nodig want als ik ze lang wacht merk ik meteen weer dat ik mega misselijk word en mijn maag op slot.

Ik zou dus eerst daarmee beginnen.

11. Kersenvlaai

21 apr 2014
    71
    0
    6
    Primperan is veilig te gebruiken tijdens de zwangerschap. Op het einde wordt het ontraden, omdat de baby dan gevoelig zou zijn voor de bijwerkingen ervan. Maar ook dan kan het in overleg met de arts gebruikt wordrn. Ik ben apothekersassistent en lever het regelmarig af aan zwangere vrouwen.

12. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb bij mijn laatste hg zwangerschap primperan gebruikt tot 18 wkn. Deed vrij weinig tegen misselijkheid maar zorgde wel dat spugen in hand bleef en ik kon eten en drinken (en dus geen ziekenhuisopname).
    Ik had eerst vanaf 6 wkn emesafene, maar na 2 tal wkn deed niet voldoende meer en lag uitdroging op de loer.

Ik weet idd niet beter dan dat primeran veilig kan, staat ook in richtlijn van huisartsen zelf. Wel is mijn ervaring dat niet alle artsen hier van op de hoogte zijn... Heb mijn huisarts met haar eigen richtlijn om de oren moeten slaan om de primperan met veel moeite losgepeuterd te krijgen.

13. Dufel

Dufel VIP lid

10 sep 2014
    5.833
    1.469
    113
    Die ervaring heb ik ook. Ik heb er zelf om moeten vragen.

De eerste weken heb ik ook emesafene gebruikt maar ben alsnog 2 keer in het ziekenhuis opgenomen geweest wegens uitdroging.

Nu primperan en omeprazol.
    Moet wel zeggen dat de primperan minder nodig wordt bij mij. Maar goed mag ook wel eens met deze termijn.
    Het is zoals gezegd geen wondermiddel. Misselijk blijf je wel maar het erge spugen werd bij mij wel teruggebracht

14. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Ik heb een combi gehad van emesafene en primperan bij beide zwangerschappen. Bij de eerste bokste het daar dwars doorheen en alsnog 3x in het ziekenhuis gelegen, bij de jongste ben ik direct begonnen na de positieve test en was ik het voor... Alsnog tot week 30 gespuugd maar was niet heel de dag misselijk.

15. MamaSamm

MamaSamm Bekend lid

23 okt 2011
    942
    24
    18
    Bloggen op weerzownmamablogger.wordpress.com
    Drenthe
    Ik vind het nogal wat dat hij meteen primperan wil voorschrijven. Op de HG site lees je juist dat iedereen veel moeite moet doen om het te mogen gebruiken. De nieuwe berichten die bekend zijn zijn niet zo positief.
    Zelf aan de emesafene maar net zoals voorgaande keren werkt het nauwelijks. Wel goed dat je je voorbereid!

16. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Bij deze zwangerschap voor het eerst echt misselijk t/m 2 weken geleden... Ik heb emesafene gebruikt t/m week 13... Toen moest ik stoppen van de huisarts.. Ik nam het 2x per dag. Daarna goed opgelet op mijn eten inderdaad geen vette dingen, zure dingen etc. (Hoewel appels mij wel hielpen) en geen suiker werkte bij mij perfect! Nu ga ik weer aan de omeprazol tegen maagzuur maar dat slik ik al vanaf mijn twaalfde... Alleen de eerste paar weken durf ik het niet zo goed...

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Apart dat je dit te horen kreeg. In het farmacotherapeutisch kompas staat juist dit: Teratogenese: Zowel bij de mens als bij dieren, geen aanwijzingen voor schadelijkheid.

Overigens kun je hier Steunpunt hyperemesis gravidarum | veel tips en ervaringen met hg vinden.

Deel Deze Pagina