Zwangerschapscholestase kenmerkt zich door hevige jeuk aan de handpalm en voetzolen. Komt voornamelijk voor in het laatste trimester van de zwangerschap. Hevige jeuk op buik/borsten/billen etc is vaak te verklaringen door het uitrekken van (onderliggende) huid of hormonen. Lastig, maar onschuldig. Tenzij de jeuk zich niet hevig aanwezig is op handpalmen en/of voetzolen zou ik me geen zorgen maken. Mentholgel werkt fantastisch op een intacte huid.
Ook ik krab m'n onderbenen stuk! Om gek van te worden! Had ik bij mijn andere zwangerschappen ook....ik ga dinsdag naar de winkel om mentholpoeder of mentholsmeersel te kopen, las die tip hier net! Krab ze meiden....
Hier nog een slachtoffer... Wat een ellende.. Gelukkig is het hier niet continue, maar af en toe heb ik weer zo'n aanval. Helse jeuk op mijn benen, maar ook mijn billen en heupen jeuken dan ontzettend. Soms ook op mijn armen, vooral de binnenkant van mijn armen. AARRRGGGGHHHHHHH!!!!!!! Niks helpt.. Volgens mijn man moet ik mezelf vaker insmeren met lotion, maar dat doe ik eigenlijk nooit en heb nog niet eerder last gehad van deze ellende. Mijn huid is wel erg droog en dat was hij ook nooit eerder. Het vervelende is dat ik tijdens zo'n "aanval" niks kan smeren (ook niet parfumvrij), omdat mijn huid dan duidelijk protesteert. Vuurrood en branden dat het doet.. AU! Ik smeer mij nu wel wat vaker in met gewone bodylotion en dat helpt wel tegen de droge huid, maar die aanvallen blijf ik houden. Ik heb het trouwens niet gemeld aan mijn vk, omdat ik het zelf onder de noemer "zwangerschapsjeuk" heb gegooid, maar ik zal het bij de volgende check up toch eens vragen. Sterkte ermee, mijn medeslachtoffers!
Bedankt! Ik was al van plan om "zwangerschapscholestase" eens te googlen.. Maar op die plekken heb ik geen jeuk gelukkig..