stuwing???

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door LydiaRichie, 10 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LydiaRichie

5 feb 2012
    46
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik ben zwanger van ons 3e kindje en heb bij de vorige 2 eerst borstvoeding gegeven, maar doordat dit altijd heel moeizaam ging
    heb ik besloten bij ons 3e kindje direct flesvoeding te gaan geven.

Nu heb ik natuurlijk met de borstvoeding afgebouwd en had ik ook al stuwing, maar wil graag weten wat ik nu moet doen om zo min mogelijk last van mijn borsten en de stuwing te krijgen nu ik
    direct aan de flesvoeding ga.

Ik hoor wel strakke bh's dragen, maar ik kan me niet voorstellen dat dit de enige tips zijn????

Hopelijk kan iemand mij helpen.

2. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    hier een nacht stuwing gehad heb wel 2 weken met een bh rond gelopen alleen na het douche even een schone aan gedaan.

3. Lady1985

Lady1985 Niet meer actief

Denk dat het niet echt te voorkomen is, maar wat bij hielp was koude ijscompressen in mijn bh... Dit maakte het veel draaglijker! (ik had dan maandverbandjes in de vriezer gelegd, deze in een hydrofiel washandje gestopt en achter mijn bh gedaan)

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit heb ik ook gedaan! Gaf een beetje verlichting.
    Koolbladeren in je BH schijnt ook te helpen.

5. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Je kan je huisarts ook om dostinex vragen. Is een pilletje wat de melkproductie remt.

Helaas kunnen er wel bijwerkingen van zijn waardoor niet iedere huisarts het wil voorschrijven. Maar niet geschoten is altijd mis.

Geef dat dan wel even door bij je vk dat je daarmee wilt beginnen.

Moet je meteen na de bevalling innemen. In ieder geval binnen 48 uur geloof ik.

Verder goede stevige bh aan, die hoog genoeg sluit. 24 uur dragen, ook onder de douche.
    Geen warmte op je borsten.
    Normaal drinken.

6. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    gekneusde wittte koolbladeren

7. loekie1981

loekie1981 Bekend lid

1 sep 2008
    578
    0
    0
    Office team manager logistiek
    t westen van brabant
    Ijskomressen idd!

8. Lady7

Lady7 Niet meer actief

Saliethee!! 3x per dag, ff goed laten intrekken
    k moet er wel bij zeggen, vond t niet t meest lekkere, maar t hielp super.

te koop bij een reform/natuurwinkel..
    bij mij heeft t super goed gewerkt, was een tip van mijn verloskundige.

zou er wel voorzichtig mee zijn als je eventueel nog afgekolft wil geven aan je baby, er zitten hormonen in geloof ik.

en idd ijskompressen, mijn kraamverzorgster maakte die idd ook van maandverband.

9. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    APPELstroop in een boterhamzakje in de vriezer.
    als dit bevroren is, kun je het nog vormen. Errug lekker om daar even mee te koelen.
    En voor de rest....och ff doorbijten...tis zo weer over. Zou ik geen pilletje voor over hebben (alleen een pijnstillertje dan).
    Strakke bh en witte koolbladen helpen ook, maar die zijn al genoemd.

10. sanntje

sanntje Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.304
    1
    36
    Vrouw
    NULL
    Koelen met ijskompressen en de witte kool bladeren waren hier heilig!! Maar is al genoemd...
    Voor de kool bladeren, die moet je wel even wassen dan kneuzen/ breken. Kunt de kool of bladeren in de koelkast bewaren, dan is het lekker koel. Buiten de koelkast blijft het trouwens ook super koel vond ik!!

11. Danoek

Danoek Bekend lid

30 nov 2007
    839
    0
    0
    Drenthe
    En geen muisjes eten. Anijs zorgt namelijk voor melkproductie. Tenminste dat is door mijn kraamverzorgster toendertijd verteld. Ik heb geen last gehad van stuwing, dus heb verder geen tips :)

12. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat is een fabeltje :) Er is nooit enig bewezen effect van anijs op de melkproductie aangetoond, en dus ook geen verband met stuwing.

13. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    geen feit maar bij mij werkt het wel, als ik even een productiedip heb dan eet ik enkele dagen achter elkaar muisjes en dan gaat mijn productie toch omhoog,
    dus als ik net stop met bv geven zou ik de muisjes even laten staan.

14. Mynne

Mynne Lid

18 jun 2012
    78
    0
    0
    NULL
    Heerlen
    Bij mij hielp niks. Ik begon ook direct met de fles, op dag 5 begon het, tweede dag een piek en het duurde in totaal 7 dagen toen het echt over was. Heb het dus best extreem gehad en veel pijn!!!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vraag niet om Dostinex. Dat heeft heel vervelende bijwerkingen, en het werkt vaak niet. 40% kans dat je tijdens de pilletjes of als je er mee gestopt bent toch stuwing krijgt.
    Saliethee, iemand noemt het hier al, is veel effectiever, en heeft niet die nare bijwerkingen.
    Verder gekoelde gekneusde koolbladeren in je BH, kool bevat een stof die stuwing tegengaat.

Je hoort vaak dat je een strakke BAh moet dragen, maar vaak verleng je daar de periode dat je stuwing hebt juist mee. Een strakke BH werkt door de druk die op je borsten uitgeoefend wordt juist licht kolvend, waardoor je borsten gestimuleerd worden melk te maken (en dat wil je juist niet), verder zit het heel ongemakkelijk.

Even op een rijtje:
    -van je borsten afblijven
    -geen strakke BH (ook niet met BH slapen, maar dubbelgevouwen badlaken op borsthoogte leggen)
    -gekoelde gekneusde koolbladeren in je BH
    -saliethee drinken
    -paracetamol tegen de pijn

Mocht je echt het gevoel hebben op klappen te staan, wees dan niet bang om voor één keertje je kind aan te leggen of je borsten helemaal leeg te kolven. Met een keertje leeg maken stimuleer je de productie iet, maar het geeft wel enorme opluchting (en je kind krijgt met die ene keer colostrum meteen een lekkere antistoffenboost binnen).

Overigens, bijna 1 op de 3 vrouwen krijgt niet of nauwelijks stuwing, het hangt ook een beetje af van hoe het de vorige keren bij je ging of je er ook daadwerkelijk last van gaat krijgen.

Deel Deze Pagina