Vreselijke oorpijn na zwemmen, wat kan ik doen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Zara75, 25 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Sinds mijn dochter op zwemles zit( oktober) heeft ze regelmatig oorpijn. Gistermorgen heeft ze les gehad en afgelopen nacht was horror, weer oorpijn.
    Wat kan ik er nu aan doen? Heb haar paracetamol gegeven, ze ligt verhoogd. Het helpt allemaal niet. Op internet lees ik verschillende adviezen over het gebruik van xylometazol, de een raadt het aan en de ander juist niet.
    Kan ik hiervoor naar een hap of is er niks aan te doen en moet ik wachten tot maandag ( huisarts)?

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.238
    11.816
    113
    Oeh, niks vervelender dan oorpijn. Voor nu geen tips. Maar wel een paar vragen.
    Heeft ze ook echt oorontsteking? Komt er knoei uit haar oor? Is het aan een of beide oren? Of is het oorpijn?
    Zwemt ze onder water op de zwemles?
    Het kan namelijk de druk op de oren zijn die de last geeft. Of het water wat in het oor loopt. En dat het dan gaat ontsteken.
    Heb je haar al met oordopjes laten zwemmen?

3. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Zou zoiezo oordopjes laten aanmeten.
    Zou even de hap contacten voor advies, oorpijn is vreselijk.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  4. Raaf92

Raaf92 Niet meer actief

Ik zou indd even contact opnemen met de hap! Succes!!

5. SophieSoHappy

SophieSoHappy Bekend lid

18 apr 2016
    696
    631
    93
    Vrouw
    Ooohhh vreselijk.. had toen ik jong was elk jaar oorontsteking.. altijd direct naar HAP gegaan voor medicijnen. Had ook aangemeten oordopjes anders mocht ik niet zwemmen van de huisarts.

6. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Sowieso geen neusspray geven. Ik heb het zelf ook: zodra ik (zwembad)water in mijn oor krijg heb ik de dag erna oorpijn. Met mazzel ruimt mijn lijf het gewoon zelf op en is het 1 of 2 dagen, met pech gaat het ontsteken. Ik heb nauwe gehoorgangen ofzo (jippie). Wat hier soms wel helpt is na het zwemmen heel goed uitspoelen en droogmaken, maar goed... Dat helpt niet altijd.
    En inderdaad: oordopjes laten aanmeten (niet de gewone ergens halen, daar kreeg ik alleen maar irritatie van).

Arm kind!

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik twijfel dus ook of het oorontsteking is. Dit heeft ze nl nooit eerder gehad.
    Vorige week zaterdag heb ik haar bewust van zwemles afgehouden en de dagen erna was er niks meer aan de hand. Gistermorgen weer les gehad en bam, meteen weer raak.
    Ze ligt nu weer lekker te slapen, maar heeft vannacht een aantal keer aangegeven "plopjes en geknetter" te hebben gehoord in haar oor.
    Mijn gevoel zegt dus echt dat er water oid in haar oor zit door dat verrekte zwemmen. Ze zit in badje 2 en moet dus veel onder water zwemmen.
    Ik wilde sowieso dinsdag met haar naar een audicien, dan ben ik vrij.

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Ik neem btw aan dat ze met speciaal aangemeten oordopjes nog wel de instructies van de badjuf kan horen? Wel zo handig..:p
    Ik ga straks ook ff bellen naar de hap, thanks voor alle tips dames!

9. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Warmte helpt! Een kruikje maken van keukenzout in een sok, sok dichtknopen en in de magnetron verwarmen. Op t oor leggen. Xylo is om de buis van Eustachius open te maken wanneer de ontsteking van binnen komt.
    Ziet de gehoorgang rood?
    Evt een drupje warme olijfolie in t oor, koude olie doet zeer. Beterschap, het is zeer pijnlijk

10. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Beetje antroposofisch maar een open gesneden ui erop helpt soms ook.

Eerst hap bellen voordat je zelf gaat dokteren!

11. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb extreem nauwe gehoorgangen maar kreeg toch mijn eerste oorontsteking pas met 28 ;) Nu regelmatig helaas.
    Neusspray helpt bij mij wel
    Otalgan, bij bijv kruidvat, is een verdovende oordruppel en helpt vaak ook
    Stomen met enkel water laat het sneller overgaan
    Bij de ha haal ik soms speciale neusspray zonder dat xylometazol, dat is vies maar helpt als een trein
    En speciale zwemoordoppen, gewoon van de drogist.

Natuurlijk na douchen en zwemmen goed de oren drogen. Als het waait buiten de oren bedekken, dat doet echt pijn.
    Voor mij voelt een oorontsteking alsof er met messen in mijn oor wordt gestoken, dus ik begrijp nu de huilende niet slapende kinderen die met oren tobben heel goed!

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Oordopjes van de audicien dempen het geluid wel iets, maar ze horen de juf of meester wel nog gewoon. Zou die zeker aan laten meten, maakte hier al veel verschil (dochter had buisjes, eerste twee keer nergens last van, na de derde keer opeens wel last met zwemmen, met oordopjes was dat veel minder).

13. Treez

Treez Niet meer actief

Ik draag zelf op maat gemaakte oordoppen in het water en het dempt het geluid wel wat. Als je een normaal gehoor hebt (heb ik niet) moet je prima de badjuf nog kunnen horen. Met doppen in bijna nooit meer oorontsteking na het zwemmen.

Ik gebruik ook vaak een stinkui tegen mijn oor. Het helpt inderdaad prima als ik nog geen ab-druppels in huis heb. Sowieso bij twijfel naar de hap. Het is echt een rotpijn.

14. siriel

siriel VIP lid

15 nov 2010
    5.123
    2.957
    113
    Vrouw
    Otalgan speciaal tegen oorpijn werkt heel goed, te koop bij kruidKru bijvoorbeeld. En oordopjes aan laten meten

15. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

13 okt 2012
    1.385
    1.568
    113
    Er hoeft geen zooi uit het oor te komen om oorontsteking te zijn, pijn is in principe ontsteking (of vreemde voorwerpen in het oor). Mocht de huisarts met antibiotica komen, vraag dan om oordruppels in plaats van algehele antibiotica. Jammer om de darmflora om zeep te helpen als het ook plaatselijk toegepast kan worden. Die Otalgan druppels helpen ook wel wat inderdaad.

16. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hier een paar jaar terug een half jaar lang oorontstekingen (gehoorgang) gehad. Ik zou niet zelf gaan dokteren maar even de HAP bellen. Als ze echt zoveel pijn heeft kun je daar gewoon voor bellen. (Heb ik toen ook gedaan) Dan hoop ik dat ze zure druppels meegeven. Uiteindelijk heb ik verschillende soorten druppels gehad (ook met pijnstillende werking) maar een antibiotica kuur was het enige wat hielp.

17. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Wat rot voor haar zeg, sterkte, het is echt een ellendige pijn. Ik hoop dat de tips hierboven je kunnen helpen. De op maat gemaakte oordoppen zou ik zeker doen.

18. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik zou zeer zeker oordoppen laten aanmeten. Wij hebben dit ook gedaan na de zoveelste oorontsteking. En geen last meer gehad daarna. Ze kon de zwemjuf of meester prima horen. Maar dus wel goed laten aanmeten, dit is echt het beste.

Verder misschien een watje met wat olijfolie in het oor.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij oorpijn kun je paracetamol geven, bouw een spiegel op, iedere 4-6 uur een nieuwe dosis geven en laat oordoppen aanmeten, hiermee voorkom je veel ellende.
    Beterschap, oorpijn is echt een hel

20. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zou zeker oordopjes gebruiken. Kun je laten aanmeten of ik gebruikte ze van de Drogist. Die blauwe zwemdoppen met een pinguïn erop. Kun je kneden en in oor stoppen. Gebruik van Xylometazoline mag niet langer dan 5 dagen. Je kan na het zwemmen doen om kanalen te openen. En ik kreeg advies van KNO om goed water te laten drinken na het zwemmen. En misschien een verwijzing voor KNO gaan vragen als ze er vaak last van heeft?

Deel Deze Pagina