de kleinzoon van mijn buuf heet macje. ik moet nog steeds elke keer weer mijn lachen inhouden als ze begint te ratelen. macje dit, macje dat, macje zus, macje zo. ze gaat rustige een uur door hoor. gelukkig zit er een schutting tussen. vind het zo zielig voor het ventje. maarja wie ben ik he.
ik heb ook eens een oude buurvrouw aan de deur gehad met een geboorte kaartje. ( heeel lang geleden al toen we ergens anders woonde nog ) ze was grootoma geworden van een meisje met een naam waar een gewoon mens zijn mond over zou breken. ik ben denaaminmiddels kwijt hoor.maar ook ik moest even puzzelen hoe ik het uit zou spreken. het arme mensje was helemaal van de kook. had ze een achterkleinkind met een naam die ze onmogelijk uit haar mond kreeg. vond het zo zielig. ze was helemaal ontdaan. ze schaamde zich ook nog. net of het mensje er iets aan kon doen dat het voor haar te lastig was.
Ik hou dr wel van.. alleen is het natuurlijk Steen in het Engels, das dan wel weer apart. Maar ja, smaken verschillen gelukkig.
een nicht van mijn man kreeg een dochter en noemde haar: Nimue (spreek uit als Nimmoewee) komt uit een film, vind het wel leuk, aparte namen. maar het past gewoon niet bij het kind, blauwe ogen en blond haar. weet ook niet of je daar een kind wel blij mee maakt, als ze ouder zijn..... hoe vaak word gevraagt, HOE heet je? en dan ook typisch een oudhollandse achternaam erachter...
Nimue was volgens de legende van koning Arthur de vrouw van de tovenaar Merlijn. Zij was ongelofelijk mooi en een weldoenster. De naam komt wel voor maar valt echt onder de fantasy namen zoals Frodo en Pepin etc.
Een collega van mij heet Elze. En.. het is een man! Verder hier in het Noorden veel Friese namen waar ik soms mijn wenkbrauwen bij op trek. Wobbe enzo. En toch went dat heel snel.
Mijn buren hun dochter heet Parel... Ben het nu ondertussen al gewoon maar ik weet nog dat ik het in het begin echt heel erg stom vond.
momenteel zijn hier de 'vertruttende" namen erg in.... ja je moet er van houden, het is heeeel persoonlijk dat weet ik....maar is mijn smaak absoluut niet... zoals: Dirkje Froukje( gaat nog wel) Koosje Plien Guusje Guurtje deze namen zijn de afgelopen 2 maanden hier in de omgeving geboren.... wat vinden jullie daar nou van?
Guusje vind ik erg leuk! Komt misschien omdat ik een meisje in de klas heb gehad met die naam, het was ook echt een schatje!
Froukje is een hele normale naam hier in friesland. Niks geks aan vind ik. Dirkje hoor je hier ook veel. Niks nieuws eigenlijk. Guusje vind ik leuk, allleen niet voor onze kinderen.
In BN'er land is dat ook helemaal in he.. Keetje, Keesje, Teuntje, Mensje, Leentje (allemaal meisjes).. Tja, mijn smaak is het ook niet.
pas zagen we een busje rijden van een 1 of ander bedrijf: Ben Verhaard bv.... lache he? en toevallig zat er een kale man achter het stuur...
haha, ja daar moet je ook nog op letten, op de combi voor en achternaam.... zo ken ik iemand en die wilde haar kind Ben Groot noemen.....of dan Ben Klein. met die achternaam moet je ook oppassen.. of achternaam komen, of koomen.... kunt beter niet kiezen voor Klaar(tje).... en ook even heel serieus, echt gezien op een kantoor..dacht dat het een geintje was,.... maar man heette Bouter van zijn achternaam....en zijn voorletters waren K.A..dus K.A Bouter...... sommige mensen doen het volgens mij er ook een beetje om hoor....expres een "lullige"voornaam uitkiezen bij de achternaam. Beetje sneu
Ik was pas bij de verloskudige en daar hing een geboort kaartje van een baby die vuk genoemd was. Had ik ook nog nooit van gehoord en vind het persoonlijk ook een afschuwelijk naam.