Nou, de medische wetenschap kan kennelijk steeds MINDER Mijn vraag in het kort: Ik zou graag willen weten welke onderzoeken jullie gehad hebben, toen het niet lukte om zwanger te worden. Bij ons doen ze namelijk alleen: zaadonderzoek bij mijn partner, en bloedonderzoek bij mij (FSH en antistoffen Chlamydia). Is dit niet een beetje weinig? Wat is er bij jullie onderzocht en wat kwam eruit? Toelichting op mijn vraag en onze achtergrond: Vanaf oktober 2005 wilden wij een kindje, oktober 2006 zwanger, maart 2007 doodgeboren kindje met trisomie 18 (chromosoomafwijking), oktober 2007 miskraam met 5 weken, daarna een jaar niet meer zwanger geworden. In juni 2008 voor het eerst naar de gyn (fertiliteitpoli UMC Utrecht). Maar we moesten wachten tot een jaar na de miskraam voor ze iets gingen doen. Dat is nu dus. Ik ben nu 33 jaar, wordt in december 34. Ze doen nu een beperkt onderzoek, dat ze ook net zo goed in juni hadden kunnen doen (de kosten lijken mij behoorlijk laag namelijk). Want de rest van de onderzoeken die ze vroeger deden, bleek eigenlijk wetenschappelijk gezien toch niet zo relevant te zijn, werd ons verteld. Heel fijn, want we kregen dus voorafgaand aan onze eerste afspraak een boekje toegestuurd met allerlei onderzoeken die ze standaard zouden gaan doen. En de helft daarvan wordt nu nauwelijks of niet meer toegepast in het UMC Utrecht. Dit gaan ze onderzoeken: - Een nieuw zaadonderzoek bij mijn vriend. Dit heeft hij al een keer gehad en toen was het in orde, dus wij verwachten dit weer. - Bloedonderzoek bij mij: twee dingen: (1) FSH; dit is een hormoon dat de eisprong aanstuurt vanuit de hersenen. Als dat te hoog is, ben ik in de pre-overgang en dan is er niets meer aan te doen. Dit verwacht de arts totaal niet, en wetenschappelijk gezien schijn je er zelfs vraagtekens bij te kunnen zetten, maar toch: ze doen het onderzoek. (2) antistoffen tegen Chlamydia. Dit is ook niet te verwachten, want dan heeft mijn vriend mij wel wat uit te leggen (en hij vindt dat ik hem dan wat uit te leggen heb, dus daar zijn we allebei heel zeker van). Er zijn dus twee mogelijkheden: er komt wat uit (FSH te hoog) en dan kunnen we het schudden. Of er komt niets uit dan mogen we het weer zelf gaan proberen; ik weet niet hoe lang, een jaar of een half jaar... Een baarmoederfoto met contrastvloeistof doen ze alleen als blijkt dat je antistoffen tegen Chlamydia hebt. Een samenlevingstest wordt niet meer gedaan (in het UMC Utrecht dan kennelijk, ik weet van deze site dat het in NL nog wel gedaan wordt). Als we het nog een tijd zelf geprobeerd hebben, kunnen ze daarna je eileiders doorspuiten met een bepaalde vloeistof. Daarna ben je 6 maanden vruchtbaarder, omdat de vloeistof het eitje beter geleid. Maar dat doen ze dus niet meteen. Dus vandaar mijn vraag: hoe ging dat bij jullie?
Bij ons bleek al redelijk snel dat het zaad van mijn man heel slecht was. Hierdoor heeft hij nog allerlei onderzoeken (bloed, scrotumecho, prostaatecho, weer bloed, SOT, nog 4x zaadonderzoek) gehad. Ik ben ook onderzocht; bloed prikken op dag 3 en 21 (progesteron, FSH en oestrogeen en chlamydia/rubella/bloedgroep onderzoek) en een baarmoederecho. Verder hebben ze mijn tempkaartjes besproken en levensstijl besproken. Kwam verder niks raars uit, dus ben daarna ook niet verder onderzocht... Ze gaven bij mij aan dat het geen zin heeft een HSG te doen omdat we sowieso door moesten voor ICSI; anders hadden ze die wél gedaan (AMC). Heel veel succes! Hoop dat ze toch wat meer willen onderzoeken voor ze je weer naar huis sturen :-?.
Het is logisch dat als het zaad zwak is, ze jou niet verder onderzoeken. Maar ik vind het wel gek dat ze bij mij dus alleen op dag 1, 2, 3 of 4 van de cyclus gaan bloedprikken en niet op dag 21. Bij mij onderzoeken ze dus geen progesteron, oestrogeen en rubella. Tempkaartje en levensstijl hebben we de eerste keer al besproken. En toen heb ik ook een inwendige echo gehad.
Hoi, Ik ben doorverwezen ivm en onregelmatige cyclus. Eerste bezoek moest ik bloedprikken, kreeg een inwendige echo en mannetje moest zwemmers inleveren. Bij mij is PCO geconstateerd en bij mannetje matige zwemmers. Toen heeft hij nog een zaadonderzoek gehad. Ik heb eeb HSG gehad en omdat die neit helemaal goed was krijg ik binnenkort een laparoscopie. Zo ben ik er wel denk ik.
Hoi! Wij hebben het idee dat wij juist heel serieus genomen worden. Bij mijn man is slecht zaad geconstateerd en hij krijgt nu medicijnen om dat te verbeteren, de vervolgafspraak in december staat al. Tevens hebben ze bloed bij hem geprikt om te bepalen of zijn hormonen op het goede niveau zijn. Mocht ik in de tussentijd zwanger zijn, dan vervalt de vervolgafspraak natuurlijk. Ik word volgende week in de polikliniek onderzocht, daar bekijken ze of bij mij alles naar behoren werkt. Zo ja, dan hebben ze dat iig uitgesloten en zo nee, dan gaan ze bekijken of dat behandelbaar is. Ik denk, maar dat is mijn mening hoor, dat het heel erg scheelt per arts en ziekenhuis hoe ze de situatie aanpakken. Bij ons zijn ze onmiddelijk begonnen met onderzoeken en gevoelsmatig is dit heel prettig.
Hoi! Hier ook een ander verhaal met onderzoeken. Wij lopen in de VU doordat ik klachten had binnen mijn cyclus (had al 7 dgn voor de echte menstruatie bloedverlies). Ik was toen pas 6 mnd gestopt met de pil. Bij mij is toen op dag 3 en dag 20 bloed geprikt om de waarden te bepalen van FSH, oestrogeen, progesteron. Tevens inwendige echo gedaan + toucheren of eileiders doorgankelijk waren etc. Ook uitstrijkje genomen om te checken op SOA en baarmoederhalskanker. Omdat de gyn wel dacht dat ik dat fijn zou vinden, is toen bij mijn vriend zaadonderzoek gedaan want eigenlijk doen ze dat pas als je een jaar probeert. Uitslag was dat ik wel voldoende FSH produceer om een eitjes te laten rijpen (dat kunnen ze zien door het prikken op dag 3), alleen konden ze nix zinnigs zeggen over de 2e helft van de cyclus want dat was uiteindelijk op de verkeerde dag geprikt (moest ik doen op dag 20 na 1e keer bloedverlies, ipv dag 20 na 1e dag echte menstruatie). Weet wel dat het belangrijk is om rond dag 20/21 te prikken zodat ze aan de progesteron-waarde kunnen zien of je wel of geen eisprong hebt gehad (in combi met je temperatuurkaart). Bij mijn vriend bleek dat hij te weinig en te trage zwemmers heeft. Dat was 19 sept dat we dat hoorden. Vervolgplan is: mijn vriend moet nog 2x zaad doneren voor onderzoek, 1x in het ivf centrum en dan gaan ze het al opwerken en kijken hoeveel goede zwemmers er dan overblijven (dit ivm evt behandelingen) en 1x normaal in een potje om te kijken of de 1e uitslag geen eenmalige slechte uitslag was. Ik krijg 15 oktober een zgn, waterecho (SIS), zodat ze kunnen bekijken hoe mijn baarmoederslijmvlies eruit ziet en of er iets van vleesbomen of poliepen aanwezig zijn. 20 oktober worden we besproken door het hele team van artsen/gyn van de VU en dan 22 oktober moeten we terugkomen en dan horen we alles. De gyn wilde ons/mij nog geen samenlevingstest aandoen omdat ze eerst wilde kijken of het zaad sowieso slecht is. Hopelijk horen we 22 okt dat we meteen door kunnen voor IUI maar ja, nog even afwachten dus.......... Waarom ze bij jou geen verdere onderzoeken doen, weet ik niet... Zal idd wel per arts/zkh verschillen........ Succes iig!
Hoi, Hier begonnen met 2x bloedprikken, 1x tijdens ongi en 1x erbuiten, daarna samenlevingstest, zaadonderzoek, HSG onderzoek en nu afgelopen maand een laparoscopie gehad (endo haard weggebrand). Moet deze maand weer terugkomen bij de gyn en dan horen we weer verder wat de volgende stappen zijn. Vind het wel heel weinig wat ze bij jullie testen.. Helemaal gezien jullie "verleden". Je moet eigenlijk toch krijgen wat je zelf wil... Ik hoop dat ze nog iets verder gaan zoeken Sterkte!
hoi! bij mij ging het als volgt: - bloedonderzoek (2 x) - spermaonderzoek (3 x) - echo + inwendig onderzoek aangezien - buiten het feit dat ik een onregelmatige cyclus had - alles ok is, 5 cyclussen geprobeerd met clomid (50 mg) en pregnyl (10 000E), nu net de eerste IUI gehad met dezelfde medicijnen ... groetjes mirza
bij mij was dit: mijn vriend 2x zaad onderzoek bij 2x bloed prikken echo kijen of ik een eisprong had samenlevingstest hcg onderzoek dit allemaal in 3 maanden tijd vind het bij jullie wel erg matig bij ons in het ziekenhuis is dit standaard. conclusie voor ons nog tot mei 2009 zelf proberen.. ivm alle uitslagen van onze testen hebben wij 35% kans op een zwangerschap in een jaar
Dames, heel erg bedankt voor jullie reacties. Ze onderzoeken wel weinig bij ons, inderdaad. Misschien omdat ik een duidelijke eisprong heb uit mijn tempkaartje en omdat ik 2x zwanger ben geweest. Maar inmiddels ben ik al weer in de 12e cyclus terwijl we elke maand de vruchtbare periode benut hebben. Ik zal het zeker gaan navragen als we de uitslagen krijgen, waarom ze bepaalde zaken niet onderzocht hebben.
Hoi Aquilegia, Een wat laat antwoord van mijn kant! Wij zijn nu bijna twee jaar bezig en hebben afgelopen maanden de onderzoeken gehad. Ook bij ons hebben ze 'weinig' gedaan. - spermatest - bloedprikken (1 x dag 20 - antistoffen chlamydia) - echo + inwendig onderzoek Ze dachten bij mij een propje te zien in de baarmoeder en daarom heb ik ook nog een waterecho (SIS) gehad waaruiteindelijk trouwens niets uitkwam. Alle onderzoeken waren verder oké en daarom moeten we wachten tot we 2,5 jaar bezig zijn voor we terug mogen komen. We lopen zelf bij het EMC (ook een universitair ziekenhuis dus) en ik merk wel wat overeenkomsten. Wij kregen te horen dat het nut van een HSG nooit bewezen is en dat de uitslagen niet betrouwbaar zijn. Daarom doen ze het (liever) niet. Als wij bijv. verder zouden gaan met IUI doen ze dat alleen in eigen cyclus (uiteraard als je een eisprong hebt, zoals ik) want de meerwaarde met hormonen is niet bewezen, zeiden ze ons. Ook de samenlevingstest doen ze inderdaad niet. Totaal onbetrouwbaar, zeiden ze daar. Het valt me op dat ze in reguliere ziekenhuizen meer onderzoeken doen maar misschien hebben ze ook minder kennis wat betreft het nut en betrouwbaarheid van de onderzoeken? Ik heb zelf geen idee hoor, maar de verschillen vallen me wel op... Heel veel succes, meid, en ik hoop dat jullie alsnog heel snel (spontaan) zwanger mogen worden!
Het begon met vaginale echo's waarom in eerste instantie een PCOS beeld werd gezien. Toen bloedprikken om dat te bevestigen, maar bloedwaardes wezen uit dat PCOS niet vastgesteld kon worden. Ook geprikt op chlamydia maar was gelukkig negatief en ook geen antistoffen dus dat heb ik ook nooit gehad. Wel bleek uit het bloed dat mijn schildklier te traag was (dat is dus ook gelijk meegenomen in de onderzoeken) en daarvoor ben ik naar de internist gestuurd. Vervolgens zaadanalyse, samenlevingstest, en HSG en uiteindelijk chromosomenonderzoek. Allemaal prima uitslagen. Omdat het nu onbegrepen is, zijn we begonnen met Purgeon+IUI. Hopelijk snel met resultaat.
Hoi! lijkt me wat summier onderzoek bij jullie Aquilegia. Bij ons het volgende ivm slechte zaadkwaliteit van mijn vriend: - uitgebreid levenswijze gesprek - cyclusonderzoek - 2 x bloedprikken voor hem en mij, alle hormonen, geslachtsziekten en algemeen bloedbeeld - inwenig onderzoek voor mij incl. inwendige echo - 2 x echo voor hem + uitwendig onderzoek - DNA onderzoek bij beiden. succes ermee!
Hoi! Vind ook dat jullie maar een beetje aan jullie lot worden overgelaten! Omdat ik telkens zo'n lange cycli had, heb ik een bloedname gehad op dag 21 om hormoonbepaling te doen. Hieruit bleek dat ik geen eisprong had gehad en dat ik dus 'anovulatoire cyclus' had. Ik mocht een kuur Primolut nemen en dan beginnen met Clomid. Dan moest ik echo's en bloed laten nemen om te controleren of het aansloeg. Cyclus moest tussen 28 en 32 dagen zijn, anders verhoging Clomid. Indien het de eerste ronde niet raak is, moet Toon een potje binnenbrengen en als dat ook niet goed is, moeten we al direct een stap verder in de MMM. Als het wel goed is, mag ik een half jaar Clomid nemen vooraleer we verder moeten/mogen gaan. Zou er in jouw plek geen genoegen mee nemen! Het duurt zo allemaal al lang genoeg... Lieve groetjes!
Hey, Ook wij hebben alleen maar zaadonderzoek, hormoonlevels en echo's gehad. HSG willen ze niet doen want er zou geen reden voor zijn en er zitten altijd risico's aan zoiets. Een samenlevingstest hebben ze het nog nooit over gehad, maar sommige ziekenhuizen vinden het ook achterhaald geloof ik. En omdat mijn cyclus niet lekker ging was eigenlijk al snel de conclusie: ga maar aan de clomid. Heb wel heel veel cyclus echo's gehad en bloed moeten prikken. We hebben nog 2 rondes clomid te gaan en dan moeten we weer terug naar de fert. arts. Ben benieuwd wat ze dan willen gaan doen.
Bedankt voor al jullie reacties! Hier heb ik echt wat aan! Kennelijk is er een groot verschil tussen academische ziekenhuizen en gewone ziekenhuizen. Maak ik zie ook verschil tussen situaties waarin ze wat vinden, zoals matig zaad of een cyclusstoornis (direct verder onderzoek + behandeling) en situaties waarin ze niets vinden (afwachten + zelf proberen).
Hoi Aquilegia, Bij ons als volgt; 2x zaadonderzoek waaruit 'traag' zaad kwam. Bij mij inwendige echo, was goed en een chlamydia test (weet ik de uitslag nog niet eens van). Nu 2 jaar later gaan we waarschijnlijk de MM in. Voordat we van start gaan met de 1e IUI krijg ik nog een HSG onderzoek. Ik loop niet bij een academisch ziekenhuis. Grt Vanilia
Ik loop bij een normale ziekenhuis en heb de volgende onderzoeken gehad.. Bij mij; - bloedprikken - uitstrijkje - inwendig echo - HSG - Kijkoperatie Bij mijn man: - 3 x zaadonderzoek waarvan 1 om te kijken of het geschik is voor IUI Nu heb ik een intake gesprek voor IUI omdat er bij ons helemaal niks is gevonden en alles er goed uit ziet.