ja bij haar vriend in de pink.. bij n baby in de pink is de hele hand en hij trok nog maar aan de halsband! kinderen trekken aan oren, staarten enzovoorts dus hoe reageert het beestje dan??????
Er zit wel degelijk verschil in hoe kindjes omgaan met dieren en hoe volwassenen omgaan met dieren. Ik begrijp de angst over hoe het evt zou gaan bij een kindje. Maar je moet altijd de gehele situatie in ogenschouw nemen en niet alleen maar lezen dat er is gebeten. Een kindje wat een hond aan zn oren of staart trekt is niet boos aan het praten tegen een hond en de lichaamshouding is over het algemeen open en aardig. In het geval van een correctie door een volwassene wordt een zware stem gebruikt en is meestal ook de lichaamshouding van de baas dreigend. Dat verschil kennen de meeste honden echt wel. Maar het is natuurlijk niet goed te praten.
Hier wat info van een site over agressie en waarom een hond kan bijten: De hond wordt recht aangekeken door iemand die hij niet kent en/of niet volledig vertrouwt. Door iemand recht aangekeken worden kan als zeer bedreigend worden ervaren, zeker wanneer de kijkende persoon ook nog in jouw richting komt. Ook wij mensen kennen dit verschijnsel; hoe zou u zich voelen wanneer u op straat loopt en iemand maakt oogcontact met u en loopt vervolgens recht op u af? U zou waarschijnlijk het idee hebben dat die persoon kennelijk iets van u wil en waarschijnlijk zou u zich (heel) onbehaaglijk voelen. Vreemd genoeg verwachten veel mensen van honden toch dat die hun starende blikken als normaal of zelfs aangenaam ervaart. Iemand maakt een gebaar van bovenaf richting de hond (bijvoorbeeld over de kop van de hond aaien). Gebaren van bovenaf kunnen door honden om twee redenen als bedreigend worden ervaren. De hond kan het gebaar associëren met een aanval (op hem gerichte agressie), maar hij kan het gebaar ook associëren met dominantie. Wanneer een hond vindt dat hij ranghoger is dan u (of, op zijn minst, wanneer de hond niet volkomen duidelijk is dat hij ranglager is), kan een gebaar van bovenaf worden opgevat als een bedreiging voor de ranghoge positie van de hond. Soorten Angst: angst-agressie Bij deze vorm van agressie reageert de hond omdat hij zelf in zijn ogen wordt bedreigd. De hond vat bijvoorbeeld een onverwacht gebaar in zijn richting op als een aanval en reageert hierop door in uw hand te bijten. Honden die bijten uit angst bijten niet gericht, dat wil zeggen zij springen niet naar u op om u doelbewust in uw hals of gezicht te bijten maar zij bijten in het dichtstbijzijnde voorwerp of lichaamsdeel. De beet is bovendien over het algemeen kort (direkt na de beet laat de hond weer los). Angst-agressie kan ook voorkomen wanneer de hond pijn heeft en u wilt de pijnlijke plek behandelen. dominante agressie In dit geval ervaart de hond dat zijn positie (rang) wordt bedreigd. Honden kennen geen democratie en gelijkheid; zij denken in rangen en standen. Een ranghoge positie brengt bepaalde privileges met zich mee en is daarom de moeite van het verdedigen waard. Een hond die zichzelf beschouwt als hoger in rang dan u, heeft vanuit hondenogen bezien bovendien het recht om u (als ranglagere) te corrigeren (= bijten) wanneer de hond dat nodig acht. Een hond die u aanvalt vanwege dominante agressie, bijt gericht en vasthoudend. Zon hond springt omhoog om zo te proberen in uw hals of gezicht te bijten. Meer info zie Agressie bij honden TS, ik vraag me ook nog af, had je hond iets in de bek (een schoen ofzo) toen je vriend hem bij de halsband wilde pakken, want dan kan het ook zijn dat hij dat voorwerp wilde verdedigen.
het ligt misschien ook aan de persoon zelf... ik ben iemand die nadat me pa gebeten is ontzettend verandert ben ten opzichte van honden ik heb gezien wat ze aan kunnen richten en welke blijvende schade ze aan kunnen richten en het was echt geen prettig gezicht! nog steeds niet (litteken van mond tot onderaan hals!!!!!) dus ja ik sta zelfs tussen mijn dochter en n hond in als we toevallig samen met n hond in n lift staan of ik pak haar op... ik wil gewoon geen enkel risico lopen dat mijn dochter strax net als mijn vader voor haar leven getekend is door n hond!
Begrijp dat volkomen! Ik ben zelf ook gebeten door een hond toen ik jonger was. Was gewoon vrolijk aan het rondhuppelen bij m'n opa en oma thuis toen de hond van m'n tante besloot dat dat gehuppel wel genoeg was geweest en heeft me flink in m'n been gegrepen. Vertrouw dus ook geen enkele hond bij m'n kinderen en zou altijd de angst wat als hebben...omdat ze toch onvoorspelbaar blijven.
Nee dat begrijp ik hoor. Zelf heb ik helaas als meisje van een jaar of vier littekens opgelopen door de teckel van vrienden van mijn ouders, ook in mn gezicht. Gelukkig niet heel erg opvallend. Maar ze zitten er wel. Natuurlijk moet je altijd oppassen met honden en kinderen. Maar het moet ook weer niet worden overdreven, je kindje kan op deze manier juist weer angstig worden van honden. Het merkt aan je gedrag dat een hond een eng dier is. Ik hoop dat je je kindje wel leert dat niet iedere hond eng is, maar dat ze wel respect moet hebben voor dieren/honden en dat ze leert hoe ze er mee om moet gaan. Weer terug op het topic.....
@Female, ik snap het wel hoor dat je er anders over denkt als je zoiets hebt meegemaakt met je vader. Maar de manier waarop hij is gebeten lijkt mij ook echt dominante agressie en als mijn hond(en) iemand op die manier zouden aanvallen ZONDER enige reden dan zou ik ook goed moeten nadenken wat ik zou doen. Ik zou alleen als ik jou was wel opletten dat je dochtertje door jouw angsten richting honden zelf ook niet als de dood wordt voor honden. Want niet alle honden zijn kwaadaardig hoor
absoluut mijn ouders hebben een engelse bulldog en die mag ze wel aaien maar alleen zal ik haar er nooit mee laten echt niet! ze weet dat ze honden niet mag slaan, schoppen dat heb ik haar al geleerd en als ze wat ouder is zal ik haar ook leren dat ze er niet voor weg mag rennen maar ze weet ook dat ze nooit zomaar n hond mag aaien of aanraken! dat wil ik absoluut niet... dus ik probeer de gulde middenweg nog te vinden maar zelf ben ik wel behoorlijk angstig voor grote honden geworden.. vertrouw ze gewoon voor geen meter kan het ook niet helpen
nou hij greep me pa in zn gezicht en toen wou die meteen daarna nog n keer naar zn nek grijpen! dus het was echt n ontzettend vals beest.. zo'n hond mag gewoon niet bij kinderen in de buurt komen dus vind ook dat ze een wijs besluit hebben genomen die hond in te laten slapen
Hier nog iemand die pas later heeft leren omgaan met grote honden hoor....en dat terwijl ik zelf ben gebeten door een teckel Vooral de 'angst' een hondebek in de buurt van je gezicht te laten, dat zat er echt heel diep in. En moet je me nu zien..... We hebben thuis vier grote honden zitten (Duitse Herders en een Weimaraner) Maar het is wel goed hoor dat je Jayla leert dat ze altijd lief moet doen tegen een hond (of andere dieren) en dat ze altijd moet vragen of ze mag aaien enzo... tenslotte is niet iedere hond even aardig.
Iin een dergelijke situatie zou ik geloof ik niet eens twijfelen... dat werd ook bij mij een enkeltje dierenarts hoor. Maar in geval van TS lijkt het mij niet direct nodig.
nee daarom want bij ons in de flat zitten veel van die kleine witte kuttenlikkertjes en die beesten zijn vals! niet normaal die grommen al als er mensen bij hun in de lift staan! zijn ook veel mensen die echt naar die beesten luisteren en uit de lift stappen of vragen of je ff kan wachten tot ze boven zijn en dan de lift terugsturen
FF off topic: veel mensen denken dat die kleine hondjes geen opvoeding nodig hebben :x je geeft een ruk aan de riem en ze vliegen door de lucht....probleem opgelost. Vaak vinden ze alleen maar dat grote 'gevaarlijke' honden een cursus nodig hebben.... En wie heeft het verkeerd gedaan op het moment dat zo'n klein stokzwabbertje voor de zoveelste keer je grote 'gevaarlijke' hond naar de hals vliegt en dat die grote dan uiteindelijk eens ff "hap" zegt.... Juist die grote gevaarlijke hond die wel is opgevoed!!! Zo even wat stoom afgeblazen en wat frustratie kwijtgeraakt.
eventjes naar de ha bellen voor een prik en of hechting. dit gedrag is wel makkelijk te verhelpen maar daarvoor heb je een gedrag therapeut nodig. Vaak kom je er zelf niet uit omdat je met je neus er boven op zit en geen raad meer weet. zo iemand ziet gelijk wat er mis is met de hond of met elkaars inter actie xx succes
ooo mocht dit echt niet lukken dat is misschien een ander baasje beter voor hem, die hem aankan en kan corrigeren waar het moet. xx
Hé G89.... ik hoop dat je vriend toch nog voor een tetanusinjectie naar de HA is gegaan. En vooral de wond een beetje vochtig houden, dan kan de vuiligheid eruit trekken.
Koop een bench. Dat is zijn plek. De bench is verplaatsbaar dus je hond hoeft dan NIET uit het zicht geplaatst te worden. Een hond heeft er een gruwelijke hekel aan om buitengesloten te worden. Ga naar een curusus, en kom er achter wat voor type hond jullie hebben. Je hebt bijvoorbeeld: -angst agressieve honden -dominant agressief -doldrieste allemans vriend etc Of een cominatie van bovenstaande. Elke type hond heeft een andere aanpak nodig. Specifiek op de karakter eigenschappen van de hond afgestemd. Een goede hondenschool kan daarbij helpen. Waarschijnlijk is je hond enorm geschrokken. En heeft hij gebeten uit angst. Als je een hond bij zjin halsband pakt weet hij niet wat je gaat doen. Misschien heeft hij gedacht dat je zijn keel wilde dichtdrukken, hij is immers nog niet zo lang bij jullie en het wederzijds vertrouwen moet nog groeien. Dat kun je nu al doen door veel gehoorzaamheids oefeningen met hem de doen, en het nagatieve gedrag te negeren en het gewenste overdreven te belonen. Ga veel met hem wandelen, doe bal spelletjes of zoek spelletjes. Maar pas op dat die spelletjes geen machtsstrijd worden. Dan moet je het acuut afkappen. Negeren en weglopen. Misschien heeft je hond gebeten omdat hij te laat werd gestraf, dus niet op het juiste moment maar enkele seconden na de daad. Dan heeft hij het niet gesnapt. Ik weet het niet ben er niet bij geweest. Mocht je je hond nu weer om wat voor reden moeten straffen doe het dan op afstand. Koop bijvoorbeeld een slipketting en gooi die naar hem toe op het moment dat hij iets doet wat jij niet wilt. Dan schrikt hij en houd hij abrupt op. Zo associeerd hij de straf niet met een persoon maar met een voorwerp. Zo kan het over een tijdje al voldoende zijn om even met de ketting te rinkelen en vermijd je fysiek kontakt. Probeer wel een voorwerp de kiezen die jullie in het dagelijks leven niet gebruiken. Als je het met een boek zou doen zou het erg bang worden van mensen die een boek in de handen hebben. Een heel verhaal, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
Wat een nare beet zeg!!! Mijn ex is ook eens gebeten door mijn hond 3,5 jr terug ong toen hij haar nagels wilde knippen. Hij had dit een paar x gedaan tegen haar wil in en op de volgende manieren: -muilkorf om -alle poten vasthouden door mij zodat hij kon knippen -doek over haar hoofd zodat ze nietss zag -der afleiden met aaien, praten tegen der De keer dat ie werd gebeten had ze er geloof ik genoeg van en dacht nu moet je gewoon ophouden. Ze heeft hem in zijn duim gehapt en die hadook een diepe snee in zijn hele duim ( haar zijtand de langste) want ze had hem vast en hij trok zijn vinger weg. Was een hele lelijke enge wond en we schrokken er beide flink van! Hij heeft toen ook geen tetanus prik gehaald, enkel zelf schoongemaakt en gaasje omheen ( zijn eigen keus). Mijn meid had dus ook doorgebeten maar wel uit ANGST!! Dus ik ben van mening dat ze wel kunnen doorbijten uit angst, want ja er werd iets met haar gedaan wat ze echt niet leuk vond. En ik merk ook wel eens bij mijn hond als je der vastpakt nadat je iets 10x hebt moeten herhalen dat ze ook wil grijpen, maar ik denk dat ze dit doet om zichzelf te verdedigen want ja in nekvel pakken schijnt ze hier ok niet erg leuk te vinden. Honden blijven honden en zijn lagere rang, maar ze mogen wel met respect behandeld worden en hoeven niet perse in nekvel gepakt te worden om te straffen en ineens erop afstormen etc.. Wat ik probeer te zeggen is eigenlijk: het kan een beet uit angst zijn hoe erg de wond ook is, de manier van benaderen kan de hond boos/bang maken en tot handelen leiden, herplaatser moet zowiezo wennen aan zijn nieuwe thuis en gaat jullie uitproberen hoever die kan gaan, pubergedrag vertonen of ie nou wel of niet in puberteit zit.... Ik zou zeggen, probeer erachter te komen wat de hond echt niet fijn vind en wat juist wel..Een bench is ideaal voor slopers en zo hebben ze hun eigen veilige plekje. Geef de hond nog een kans voordat ie gelijk de deur uit moet of ingeslapen worden. Is dit voor jullie de druppel geweest zoek dan een goed thuis voor t hondje maar ik zou hem niet op marktplaats plaatsen.. Heel veel succes met jullie keuze, t lijkt me erg moeilijk in zo een situatie zitten. Onze hond heeft nooit iemand ies gedn behalve mijn ex ( maar die zag zij ook vaak als een agressieve type) dus ze mocht hem waarschijnlijk al niet en mijn kindje benaderd ze erg lief, maar alleen als ik erbij ben!!! Ik laat ze nooit alleen en mijn kindje mag niet oren trekken, slaan etc. Succes en hopelijk krijg je je vent zover voor een prikje en anders ff HA om iig ff schoon te maken en behandelen ( hechten) Nogmaals heeeel veeeel succes en sterkte, beterschap voor je vriend en hopelijk geneest t snel