Mijn vriend voelde gisteravond een koortslip opkomen. Hoe kun je die het beste behandelen? Zelf heb ik dat nooit gehad.
bij de drogist zovirax, of gewoon van eigen merk koortslip creme halen.. goed smeren 4 to 6 x op een dag, goed op voeding letten voldoende vitamintjes,, en als hij zeker voor onzekere wil zou ik Compeed pads halen dat is een doorzichtig pleister die plak je over de koortslip, ik zou wel even goed op hygiene letten goed handen wassen,, kussen sloop iedere dag ff verschonen en er absoluut niet aan pulken, ik heb helaas regelmatig een koortslip erg vervelend na 1 week is hij in gedroogd en komt er en korstje op en gaat hij van zelf weg, zoen elkaar eventjes niet want het is heeeeeeel besmettelijk, en gevaarlijk voor babytjes,
Heb er tijdens mijn vorige zwangerschap ook twee gehad. Kan geen kwaad dacht ik zolang je baby in de buik zit mr is zeeeer gevaarlijk voor pas geboren baby's. Ze kunnen er zelfs door sterven.
Bedankt. Heb een zalfje gehaald en een multivitamine kuurtje. Heeft denk ik ook met weerstand te maken.
klopt,, als mijn weerstand laag is komt het meteen opzetten heb vanaf kleins af aan hem ook op mijn neus 1 x per jaar,,
In tegenstelling tot wat happy ikke zegt. Koortslip is voor een ongeboren baby zeer gevaarlijk. Als je zelf geen koortslip hebt en geen antistoffen ertegen zou ik voorlopig je partner niet zoenen tot de koortslip voorbij is. Als jij het namelijk krijgt dan kan je kleintje in je baarmoeder er ook (dodelijk) ziek van worden. Je partner moet uiteraard ook na de geboorte opletten wanneer hij een koortslip heeft omdat het ook dan gevaarlijk is. In ieder geval tijdens een aanval niet zoenen en dingen die in contact hebben gestaan met zijn gezicht goed wassen Voor de rest heeft koortslip te maken met een verminderde weerstand. Dus naast de medicijnen gewoon goed rusten en stressituaties vermijden.
L-lysine tabletten werken heel goed. Mijn man had heel vaak last van koortslippen, om gek van te worden. Hij is toen een paar weken die pillen gaan slikken en sindsdien heeft hij er hooguit 2 per jaar, terwijl hij ze daarvoor 8-10 keer per jaar had. Als hij ze weer op voelt komen, slikt hij ook die tabletten, dan geneest het sneller. Verder afplakken met lipblaasjespads.
Ik ben wel benieuwd naar jou bron dat het gevaarlijk is voor een ongeboren kindje? Bij mijn weten (niet dat ik alles weet) is dat namelijk niet zo, en nu zaai je toch extra angst.
Hier sluit ik me helemaal bij aan! L-lysine kopen ( aminozuur) ik vind dat een wondermiddel. En de lipblaasjespads idd!
Ook ik heb regelmatig last van een koortslip. Soms zelfs 2 of 3 tegelijk. Bij mij werken al die zalfjes helaas niet. Enige wat ik doe is smeren met labello om t korstje zacht te houden zodat t niet scheurt als ik een keer lach ofzo.. Als je zelf voor de zwangerschap al koortslippen gehad heb is dit NIET schadelijk voor de ongeboren baby. Maar als je dus geen antistoffen heb omdat je t voor de zwangerschap nooit gehad heb dan kan je de baby wel besmetten is mij verteld.. Uiteraard is het wel gevaarlijk voor pasgeboren baby's!!
Heb er ook wat van gelezen. Als mama koortslip heeft is dat ongevaarlijk omdat je dan antistoffen hebt die baby ook heeft maar baby heeft geen antistoffen als de koortslip van anderen komt. Weet nu niet in hoeverre dat dit voor de geboorte ook telt. Maar zelfs zonder dat de koortslip echt zichtbaar aanwezig is is het besmettelijk voor een pas geborene. Ze kan namelijk opkomend zijn. Dat ik wat ik gelezen heb.
Voor een pasgeborene zeer gevaarlijk. Voor een ongeborene niet. Mijn tips: ben vorige keer gaan zoeken en zelf gaan uitproberen. -L-lysine, let op mag niet als je zelf zwanger bent. -zinkzalf op de blaasjes smeren met schoon wattenstaafje. Dit droogt uit. Bij voorkeur blaasjes openprikken met steriele naald. Even deppen met alcohol en dan zinkzalf erop. (Zovirax werkt alleen als er nog geen blaasjes zijn) - pads vind ik ook fijn maar duurt wel langer dat ze weg zijn. Wel een idee om in het begin er op te plakken, zorgt ervoor dat blaasjes klein blijven.
Een tipje voor zwangere dames die geen doorgaande middeltjes mogen gebruiken (zovirax/aciclovir etc): Droog je blaasje thuis uit met tandpasta, blaasje gaat dan nl veel sneller weg! Tandpasta is een wondermiddeltje, ook bijv bij puistjes. Verder idd vet houden (niet 'te'). Ennuh ik weet dat het officieel niet mag, maar ik prik verse blaasjes altijd door met steriele naald. Afdeppen met wc papier en hierna gelijk tandpasta erop, scheelt echt enorm! Goed op hygiëne letten verder, idd niet zoenen en goed handen wassen. Hoe het zit met ongeboren kind weet ik niet helemaal, in mijn geval heb ik gelukkig nog maar 1x koortslip gehad afgelopen maanden en heb al antistoffen. Voor rond de bevalling heb ik voor de zekerheid mondkapjes liggen, mn partner heeft ze nl ook soms.
Mijn zoontje heeft het gekregen toen hij 6 maanden was. Hij had het op zijn been, in het eczeem, waardoor de arts dacht dat het krentebaard was. Bleek dus herpes te zijn. Hij was er goed ziek van. We zijn er dik 3 jaar mee bezig geweest, voor we goed en wel door hadden wat het nou triggert. Dat is bij hem dus suiker! Geef ik hem bv een week lang 2x per dag een koekje en snoep, ipv fruit is het raak. Rond sint, kerst, pasen en verjaardagen is het ook altijd raak. Ik moet hem multivitamine geven, omdat hij het anders elke maand heeft. L-ysine geef ik hem idd ook tijdens een aanval. Pas goed op, ts. Het is levensgevaarlijk voor babies, maar ook daarna kunnen ze er heel ziek van worden.
Kijk even bij het RIVM: LCI-richtlijn Herpessimplexvirusinfecties - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu In het kort: Als je het voor de eerste keer hebt in je zwangerschap, rond het moment van de bevalling, dan is de kans op infectie het grootste tijdens de bevalling. Besmetting via de placenta is zeldzaam maar wordt niet uitgesloten. Ik zou het absoluut melden aan je verloskundige of arts, zeker omdat je al ver in je zwangerschap bent. Vraag ook om een bloedtest, dan kunnen ze zien of je voor het eerst een infectie doormaakt. Het kan zijn dat je dan medicatie krijgt bijvoorbeeld. Daarnaast moeten ze tijdens de bevalling voorzorgsmaatregelen nemen om ervoor te zorgen dat je kindje niet geinfecteerd raakt.