Even spuien... Mijn vriend is hoogbegaafd maar heeft mede door verkeerde begeleiding en onderpresteren zijn middelbare school niet afgemaakt. Door zijn inzet en snelle leervermogen heeft hij nog nooit zonder werk gezeten maar het wordt steeds duidelijker dat hij niet op het juiste niveau werkt. Hij ergert zich mateloos aan de mensen boven hem die minder snel denken dan hij en elke keer wordt hij ermee geconfronteerd dat hij gewoon gelijk had maar mensen dit niet willen inzien. Hij draagt zijn ideeen aan maar omdat hij niet de juiste opleiding heeft wordt er niet naar hem geluisterd. Zijn huidige manager kan het ook niet verdragen dat telkens blijkt dat luisteren naar hem een hoop problemen had kunnen voorkomen. Menselijke eigenschap maar het begint mijn vriend flink dwars te zitten dat hij niet gewaardeerd wordt om zijn werk en kwaliteiten. Hij heeft een goed ruimtelijk en technisch inzicht, is zeer stressbestendig en kan situaties goed overzien en inschatten maar trapt dus voortdurend mensen op de tenen omdat hij teveel meedenkt en zeker hier wordt dat blijkbaar niet gewaardeerd. Hij belde me net met frustratie nummer zoveel en het laat me niet los. Ik gun het hem zo een plek te vinden waar hij zijn talenten kan benutten. Hij gaat dus alvast op zoek naar iets nieuws maar het wordt ook tijd de opleidingsmogelijkheden te bekijken. Aan de andere kant weet hij ook niet goed wat dan te studeren, hij is al zo lang uit dat circuit. Ik las ooit wat over een bureau dat helpt bij het beoordelen van je sterke kanten en studiekeuze/passende baan? Iemand daar ervaring mee?
En als hij avondschool doet, zn middelbare diploma haalt en dan een diploma in de avonduren voor de functie van zn manager waar hij zich zo aan stoort zegmaar. Als hij hoogbegaafd is kan hij het ook allemaal snel halen?
Wat vervelend dat ze hem niet serieus nemen! Iemand serieus nemen hangt niet af van een diploma! Waarom gaat hij niet een gesprek aan met de manager.
Ik weet niet of hij zijn middelbare diploma hier nog moet halen, hij wordt nu 27. Hij heeft een belgisch getuigschrift 2e graad handel. Daar moeten we gelijkstelling voor aanvragen want het zou kunnen dat dat naar nederlandse maatstaven gelijk is aan VMBO-T (ik roep maar wat, gaan we uitzoeken). Avondschool of thuisleren is een optie als dat financieel haalbaar is, aan inzet zal het niet ontbreken.
Ik denk dat een gesprek met de manager wel op zijn plaats is. Het is overigens wel de toon die de muziek maakt in deze. Ik weet dat mijn man (die in zo'n zelfde positie zit overigens) soms echt belerend uit de hoek kan komen waardoor er dus echt wel problemen kunnen ontstaan.
Hij gaat nu een gesprek aanvragen, we zullen zien. Hij is normaal de rust zelve maar moet nu toch eerst zijn boosheid laten varen, ik heb hem nog nooit zo woedend gehoord.
Dat herken ik wel. Hij trapt mensen ongewild sneller op hun tenen dan ik, zeker in zo'n positie. Ik ben handiger in het sturen van mensen in de juiste richting zonder dat ze het doorhebben
'Manipuleren' heet dat! Op zijn leeftijd zou ik toch zeker proberen alsnog een opleiding te gaan doen, anders denk ik dat hij hier nog heel wat jaartjes tegen aan blijft lopen. Overigens kun je ook testen doen om aan te tonen dat je een bepaald werk- en denkniveau heb. Hoe en waar weet ik niet precies, maar dat zou je kunnen uitzoeken. Mijn ex-zwager heeft dat gedaan. Hij heeft zijn HBO-opleiding nooit afgerond. Hij is toen in een baan gerold, maar toen hij na een aantal jaar ging solliciteren op iets anders, liep hij er heel erg tegen aan dat hij geen bewijs had dat hij een hoger niveau had dan alleen zijn havo. M.b.v. die test kon hij dat aantonen en dat kon hij op zijn c.v. zetten. Wat verder de status is van die test (toelating tot opleidingen?) weet ik niet.
Dat is wel iets wat je vriend moet gaan begrijpen. Heeft heeeeel lang geduurd hoor, voordat mijn man dit goed doorhad. Hij werd (en wordt nog wel eens) echt boos als mensen zijn snelheid van denken niet bij konden houden. Mijn man is in principe niet gemaakt om in loondienst te werken, maar moet wel en heeft dus wel geleerd om dingen anders te zeggen of gewoon voor zich te houden. Dat is ook een leerproces en hij is nu best sterk om zijn mening op zo'n manier te ventileren, dat het net lijkt alsof zijn manager daarmee gekomen is ... en dat mes snijdt aan 2 kanten ... Nog even afgezien van wat je vriend moet gaan doen "als hij later groot is" zijn soft skills wel een groot onderdeel daarvan. Zijn frustratie moet hij grotendeels bij zichzelf zoeken en niet de schuld bij anderen neer leggen.
Misschien kan hij iets met EVC's ? Behaal uw Ervaringscertificaat bij EVC Centrum Nederland - EVC Centrum Nederland
Hij is 27jaar, dan zat hij in volgend systeem( tja, onderwijshervormingen zijn hier legio). Middelbaar onderwijs bestaat uit 3 graden (telkens 2 jaar). In totaal kom je dus aan 6 jaar en na 6 jaar pas heb je een diploma middelbaar. Er zijn ook 4 stromingen: ASO,TSO,BSO en KSO (Algemeen secundair onderwijs, technisch secundair onderwijs, beroeps secundair onderwijs en kunstsecundait onderwijs). Handel is meestal TSO. Maar probleem bij hem is dat hij geen diploma heeft dus, daarvoor moet hij de 3e graad afgerond hebben en die heeft hij niet. Deze kan hij halen via de examencommissie (vroeger middenjury)Diploma secundair onderwijs behalen via de Examencommissie secundair onderwijs | Vlaanderen.be Dan pas kan hij zijn diploma gaan homologeren (alhoewel weet niet of dat echt hoeft) Nederlandse diploma's zijn in Belgie sowieso gelijkgeschakeld met Belgische
In Nederland kun je sowieso een 21+ test doen voor het hbo. Dan maakt het niet uit wat je vooropleiding is.
Is een assesment nog een optie? Dan kan hij aantonen waar hij qua intelligentie zit? En tevens verklaren waarom hij zijn middelbare opleiding niet heeft afgemaakt?
Ik denk dat ontwikkeling uit hemzelf moet komen. Hij geeft aan zeker te weten geen thuisopleiding te kunnen volgen om zo zijn middelbaar af te maken. Hij snapt het allemaal wel maar is bang het op een examen niet te kunnen want hij zakte vroeger omdat hij niet de gewenste antwoorden gaf. Hij lijkt zijn vroegere schoolervaring nog niet opzij te kunnen zetten en beseft volgens mij ook niet dat we elf jaar en een hele hoop levenservaring verder zijn. Of eigenlijk, hij is bang om het te proberen, bang dat het weer niet zal lukken. Daar kan ik als partner niets aan veranderen, hij is ervan overtuigd dat hij alleen door 'het zien' kan leren maar ik vermoed dat hij gewoon ondergestimuleerd is geweest op school en zo geen interesse kon tonen (dat denkt hij zelf ook, maar die angst..) hij is na de lagere school in een overgangsklasje geplaatst voor kinderen die niet konden leren en verveelde zich een ongeluk. Ze dachten dat hij dom was tot er dus getest werd. Helaas kreeg hij toen nog geen goede begeleiding maar moest in een van de laagste richtingen blijven met als gevolg een compleet verlies aan interesse. Ergens begrijp ik zijn angst en gevoel t.o.v. schools leren wel maar helaas zijn er weinig andere opties.
yep - die faalangst die ken ik hier ook ... zo tegenstrijdig eigenlijk he, dat iemand zo hoogbegaafd, zo vreselijke angst heeft om te falen. Ik vind het zelf moeilijk om te zien bij mijn man, maar idd we kunnen er niets mee. Hier uitte het zich in niet durven solliciteren omdat hij geen diploma's heeft (HBO niet afgemaakt, alleen MBO) en hij heilig gelooft daarop te zullen stranden ... dat hij een dijk van een CV aan ervaring heeft dat vergeet ie meestal ... Gelukkig is mijn man nu terecht gekomen in een start up bedrijf waar hij zijn hele ziel en zaligheid kwijt kan en zijn ervaring met open armen wordt ontvangen, ondanks dat hij nog steeds voor een baas werkt (ja, ondanks mijn gemiep dat werkgevers niet aan kwamen bellen bij ons aan de deur, is dit hem dan weer in de schoot geworpen), maar dat heeft wel even geduurd.
Kan je hem echt niet overtuigen om desnoods via de middenjury zijn 3de graad Handel te halen? En nadien dat diploma laten homologeren. Dan kan hij nadien nog alle kanten op. Ik heb zelf een 6de jaars diploma Handel en nadien een bach Accountancy-Fiscaliteit (Bedrijfsmanagement). Maar mijn klasgenoten van 11 jaar geleden zijn alle kanten op getrokken. Heel vaak het onderwijs, maar evengoed informatica, bedrijfsmanagement, office management, bankwereld, justitie, ... Als hij intussen 11 jaar werk- en levenservaring heeft, moet die faalangst voor een (Belgisch) zesde jaars diploma toch te overbruggen zijn? En zeker als hij ooit echt hogerop wil, is zo'n "papiertje" toch altijd mooi meegenomen (hier in BE vindt je zelfs quasi geen baan meer zonder).
21+ test doen en dan een hbo opleiding. Als je lat zien dat je t niveau hebt op de 21 test kunje dan starten
Misschien is het ook goed om naar eventuele doorgroeimogelijkheden en opleidingen binnen de organisatie te kijken? Bij mijn en mijn mans bedrijf worden deze ontwikkelingskansen erg gestimuleerd. Misschien anders eens kijken naar een bedrijf waar ze dit wel doen? Als hij toch verder gaat solliciteren. Ook zou ik met hem de visie formuleren: waar zie jij jezelf over vijf jaar? En daarbij de missie: wat ga je er morgen aan doen omdat te bereiken? Brainstorm samen ruim en roep wat in je opkomt. Bedenk daarna een plan, liefst met doelen en doelstellingen. Hoe ga je dat nu aanpakken? Vergeet niet daarbij te zoeken aan welke zakelijke eigenschappen hij dan moet voldoen (denk hierbij aan scholing, werkervaring etc) maar ook welke persoonlijke eigenschappen je daarbij nodig hebt (kunnen beinvloeden bijv) Als ik je verhaal zo lees zou je man weleens wat kunnen hebben aan een training juist op het vlak van communicatie, manipulatie en/of beinvloeden. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten hoor, maar dat is wat in mij opkomt na het lezen van je verhaal. Of misschien iets met je eigen krachten leren kennen/zelfverzekerdheid cursus. Volgens mij ontbreekt het niet aan kennis. Heb zelf een aantal trainingen gevolgd die daarop ingingen en die vond ik zeer waardevol. Soms gaat het er immers alleen maar om hoe je iets brengt/verwoord toch? Succes met je mannetje en wat lief dat je zo meedenkt.