Ander werk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Eendje86, 3 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Hoi allemaal,

Ik werk nu 9 jaar als leerkracht in het onderwijs. Ik merk dat ik er wel een beetje klaar mee begin te raken. Alles wat erbij komt.. We maken standaard iedere week meer uren dan op contract. En vooral het idee dat je nooit klaar bent met werken. Samen met het moederschap, dat ik op zondagmiddag weer voor school aan het werk ben in plaats van met mijn gezin :(

Nu is het zo dat ik sinds een jaar een vaste aanstelling heb (en dus wel financiele zekerheid) Mijn man heeft wel een vast contract maar is opzoek (en actief aan het solliciteren) naar iets anders.

We willen ook heel graag een tweede kindje (DL is bijna 2)

Soms denk ik, ik ga nu iets anders zoeken. Andere momenten denk ik, ik ga pas iets anders zoeken als we (mocht dat lukken) een tweede hebben. Omdat ik dan gewoon wordt doorbetaald tijdens mijn zwangerschap... (het huis moet ook betaald worden ten slotte)

Nou ja wat zouden jullie voor een tips geven?
    Ik vraag het maar eerst hier omdat ik liever nog niet wil dat familie en vrienden ervan weten...

Dank alvast voor jullie tips.

2. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik denk dat een deel van het probleem bij jou ligt;
    -niet meer uren werken dan voor betaald (ik heb een 24 uurs contract, maar werk elke week 27 uur, zodat ik niet in de vakantie hoef terug te komen)
    -prioriteiten stellen (wat is belangrijker dit of dat)
    -meer aandacht richten op de leuke dingen.

Maar misschien ben je wel uitgekeken.....ik zou dat eerst goed uitzoeken. Heb je het antwoord, gelijk regelen en niet wachten tot....

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik snap je helemaal! Ik hoor meer mensen over het onderwijs, die uren, de verplichtingen en er dus niet voor betaald krijgen. Volgens mij hebben we 4 kennissen in onze omgeving, die les geven op het VO. In NL en BE. En dan nog een paar op hoger- en universitair onderwijs. Het hoort er wel bij. Maar dat is geen reden om het maar de slikken. Het zou ook niks voor mij zijn. Dus ik zou ook op zoek gaan naar iets anders.

Ik heb de gesprekken vaker gevoerd. Eerst zei ik: Je gaat toch niet meer uur werken dan waar je voor betaald wordt? Maar die discussie werkt niet in het onderwijs.

Maar gezien je situatie zou ik wel nog wachten. Sowieso tot je man een nieuwe baan heeft mét zekerheid. Geen idee hoe oud jullie zijn en hoe lang de wens voor een 2e nog 'in de ijskast' kan, maar ik zou ofwel de zwangerschap en het verlof uitzitten bij je huidige werkgever, ofwel eerst een baan zoeken, daar ook een goede basis leggen (dat ze je ook niet makkelijk kunnen laten gaan) en dán pas voor een tweede gaan. Uiteraard kun je kijken naar verlofregelingen bij potentiële werkgevers.

Succes in elk geval!

4. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Ik herken het helemaal. Geen tips helaas.. Werk ook 9 jaar in het onderwijs en denk er vaak over om iets anders te gaan goed, maarja... wat dan? En moet ik dan weer gaan studeren? En nu heb ik een vast contract, als ik dat opgeef en weer terug wil... duurt het weer jaaaren voor ik iets vast heb (tenminste in deze regio)...
    Moet zeggen dat ik meerdere collega's heb die er zo over denken (allemaal met een gezin)

5. mapepejo

mapepejo Fanatiek lid

27 aug 2014
    1.593
    541
    113
    Zo werkt het onderwijs helaas niet ;)

6. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Werk je ook in het onderwijs?
    Dan vind ik het knap dat je het redt met 27 uur per week....
    Deze week heb ik al zeker 30 uur gewerkt terwijl ik er voor maar 20 betaald wordt (en dan ben ik nog niet klaar...)

7. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Ik werk ook al wat jaartjes in het onderwijs. Wel speciaal onderwijs en tot dit schooljaar altijd VSO, nu voor het eerst SBO. Niet meer voor de klas trouwens, maar in het MT en de achtervang.
    Op de een of andere manier vraag ik me altijd af waarom iedereen dit altijd maar pikt?! Ik werk 3 dagen, 24 uur (oké vaak ook 27 uur, omdat ik vaak geen pauze neem). Doe niets thuis! Lees zelfs geen mail meer thuis, wel de groepsapp, maar daar doe ik weinig tot niets mee. Ik werk tussen 8 en 17.
    Ik heb bijna altijd al mijn werk afgekregen en al mijn taken afgebakend en als het me teveel werd, aangegeven.

Wat doe je allemaal nog thuis dan waar je op school geen tijd voor hebt? Misschien een idee om of wat beter voor jezelf op te komen of misschien naar je time-management te kijken? (Misschien een cursus via school?)

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.496
    4.332
    113
    Vrouw
    Waarom niet? Op veel scholen, waar de directie niet te star is, kan er echt nog veel hoor. Zolang jij je inzet toont.
    Ik heb geen vrij opneembare dagen en toch ga ik elk jaar een dag eerder dan mag op vakantie. Maar die uren daarvoor zijn dan echt wel gemaakt op een dag dat ik harder nodig ben dan bij de lokalen leegmaken en de eindejaarsborrel.

9. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Ik zou nu niet weg gaan als je de wens voor een tweede kindje hebt! Persoonlijke zou ik eerst de kinderwens compleet maken, kan je man om zich heen blijven kijken en als je gezin compleet is kun jij om je heen kijken.

10. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Dank je Youtan👏👏👏 ook een keer een ander geluid. Sta zelf 15 jaar voor de klas, en natuurlijk; de werkdruk wordt er niet minder op, maar soms is het ook echt een kwestie van keuzes maken hoor. Ik ben in elk gevel echt nog nooit op zondag terug geweest op school, om maar een voorbeeld te noemen..

11. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Ik werk niet in het onderwijs maar maak ook vaak genoeg meer uren dan contracturen en ik werk ook wel op zondagavond. MAAR, ik heb de mogelijkheid om 2 dagen in de week thuis bij mijn zoontje te zijn, en toch een leuke functie uit te oefenen en dat vind ik belangrijk.
    Staar je niet blind op hetgeen ergens anders beter lijkt, maar kijk naar de voordelen binnen je werk. De vakanties lijken mij heerlijk, je kunt er dan altijd zijn voor je kinderen. Je hebt ooit bewust voor het vak gekozen, kan je de redenen nog achterhalen?

Ik wil niet onderschatten hoe zwaar het soms is hoor, maar ik zou nog even volhouden, vooral met je kinderwens.

12. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Nou ik ben 5 jaar geleden wel uit het onderwijs gestapt en dat is een enorme verbetering. Ik werk nu in een organisatie waarbij ik om 8 uur op het werk moet zijn en om 16.30 naar huis kan en ook echt vrij ben. Ik ben nu programmabegeleider in opvang van asielzoekers.

Maar hier is momenteel krimp dus geen werk meer te krijgen. Maar ik wil je een idee geven dat er leven is na onderwijs en in mijn situatie een relaxter leven en ook nog meer betaald.

13. Ik werk dan wel niet in het onderwijs maar werk ook vaak 5 uur per week zonder betaald te worden.
    Wil dit liever niet maar lijk ook geen keus te hebben.
    Het sluipt erin..

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nee, maar je hebt vast wel in je eigen uren thuis wat gedaan. Zoals een les voorbereiden of nakijken.

Ik denk dat het uitzonderingem zijn waarbij je haast geen uren.maakt waar je niet voor betaald wordt.
    Een aantal voorbeelden van mijn kennisen:
    Vakgroepgesprekken
    Mentorgesprekken
    Gesprekken met de ouders
    Schoolreisjes en uitstapjes buiten de schooltijden
    Nakijken en voorbereiden

15. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Herkenbaar ik ben ook leerkracht maar wil dat ook echt niet meer. Werkdruk, tijdsgebrek, ieder voor zich, starre directie nee kan niet wachten tot ik weg ben.

16. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Werk mee naar huis nemen doe ik ook niet. Als ik het wel doe, kan ik er niks mee omdat hier drie kleine kindere rondlopen ;)
    Maar voorbereiden of overdracht naar een collega doe ik wel af en toe thuis, alhoewel ik het ook op school kan doen.
    Ik denk ook zeker dat je in veel beroepen wel eens wat meer werkt dan waarvoor je betaald krijgt. Maar wat ik wel vind is dat er altijd veel geklaagd wordt over de werkdruk. En ik zal zeker niet beweren dat die niet aanwezig is, maar het ligt ook voor een deel aan hoe je er zelf in staat. En daar hoort bij dat je keuzes maakt. Als je tot 17 uur hebt vergaderd, en je moet nog voorbereiden en nakijken, kun je ervoor kiezen om dat allebei te doen, maar je kunt ook zeggen 'het nakijkwerk is een keer niet gedaan, of we kijken het morgen samen mer de klas na.' Ander voorbeeld, in periodes dat je oudergesprekken hebt, mag je die extra tijd compenseren door vroeger naar huis te gaan. Dat moet je dan dus ook gewoon doen. Dat dat niet altijd lukt, snap ik ook wel, maar ik bedoel te zeggen dat het ook niet altijd zo zwart-wit is als sommigen beweren.

Om even terug naar het topic te gaan, eendje ik begrijp je wel, ik sta 15 jaar voor de klas en vind het op zich nog leuk maar niet om dit nog 30 jaar te blijven doen dus ik kijk ook weleens verder. Maar de tijd dat je kinderen krijgt is ook heel turbulent dus om midden in die periode een grote omslag te maken is natuurlijk heel wat. Of je dat wilt/kunt kan ik niet beoordelen, maar als je veel last hebt van de werkdruk zou ik dat wel aangeven en eens kijken of je daar in begeleid kunt worden. Sterkte ermee!!! 🍀

17. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Gewoon een vraagje compenseren deze uren dan niet de vele vakanties? Ben altijd al nieuwsgierig hoe dit nou gaat.

18. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Nog even een kleine toevoeging; ik heb trouwens ook wel het idee dat het per school heel veel kan verschillen. Wij hebben bv een hele goede directeur die duidelijk leiding geeft maar ook zeer begaan is met de leerkrachten en echt meedenkt als je ergens mee zit. Vergaderen doe wij met het hele team maar 5 a 6 x per jaar, met de bouw waar je in werkt 1 x per maand. Er zijn scholen waar bv elke week wordt vergaderd of, nog erger, s avonds.
    Uitstapjes en schoolreisjes buiten schooltijden? (@ladykichi) dat komt bij ons niet voor.

19. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    Wij hebben een prima directeur hoor. Die ook zegt.. Werk (buiten het lesgeven om) is niet plaats en tijd gebonden.
    Maar deze week hadden we oudergesprekken. Ik kon niet eerder naar huis,want we begonnen om half 5. (school is om 15.15 uit en moet 20 min fietsen,dus dat had geen zin)

Ik twijfel gewoon enorm. Maar denk dat het nu zeker niet handig is.... Zeker met de wens voor een tweede, en dat gaat, als het aan ons ligt zeker geen jaar meer duren :)

Heb altijd geroepen, ik doe dit niet meer dan 10 jaar....

20. Eendje86

Eendje86 Fanatiek lid

29 feb 2016
    2.635
    1.129
    113
    Vrouw
    He naar zon verhaal zocht ik nou!
    Dank je wel!

Deel Deze Pagina