Waarom helpen mensen niet ?

Discussion in 'De lounge' started by kleintje88, Jan 25, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Dat vraag ik me soms echt af!!

Vanavond reed ik naar huis, kleine achterin, en bij de stoplichten niet zo heel ver van mijn huis zag ik een oude man met zijn fiets hij was gevallen en had moeite met opstaan.... Ik zag hem 2 x vallen toen hij zijn fiets wilde oprapen.... Er reden 4 auto's voor mij en iedereen reed door!

Ik dacht wtf ?
    Heb mijn auto aan de kant gegooid en ben die man gaan helpen! Zegt ie: "Ja er zijn al zoveel auto's voorbij gekomen en niemand die me hielp "
    Die man was mij zo dankbaar want het lukte hem gewoon niet om fatsoenlijk met fiets en al op te staan....

Ik vind het eigenlijk best triest dat er al zoveel auto's voorbij waren gekomen en niemand even gestopt heeft om die man te helpen!!

Helpen jullie wel als jullie zoiets zien gebeuren ?

2. MvS

MvS VIP lid

Oct 19, 2008
    5,563
    1
    36
    Ik heb eens gehad toen mijn zoontje net geboren was dat ik met hem naar de winkels liep en onderweg ineens een oude mevrouw op de stoep zag liggen! Schrok me rot, kinderwagen op de rem gezet en mevrouw overeind geholpen, maar ondertussen zeker 3 fietsers en 2 voetgangers (allemaal volwassen mensen) voorbij zien komen, maar denk maar niet dat ook maar iemand een poot uitstak :( Diep triest! Uiteindelijk heb ik zelfs bij iemand moeten aanbellen of ze even konden helpen, want die mevrouw moest nog een stuk lopen, maar kon dat niet alleen en ik kon haar (ik met kinderwagen, zij met rollator) ook niet fatsoenlijk helpen. Maar jeetje, wat vond ik het verschrikkelijk, zeg. Word je daar nou zo oud voor, om als oud vuil op straat te moeten blijven liggen...?

3. anja89

anja89 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    3,101
    0
    0
    Noord Holland
    Ja het lijkt wel alsof mensen alleen nog maar met zichzelf bezig zijn... Schandalig eigenlijk zeg, triest ook.
    Goed dat je bent gaan helpen. :)

Zo extreem heb ik het nog nooit meegemaakt trouwens, maar ik reis vaak met de bus en ik ben altijd bereid te helpen om oude vrouwtjes met rollators te helpen of dames met kinderwagens.
    Zijn er ook erg weinig die dat doen!

4. kleintje88

kleintje88 VIP lid

Nov 17, 2008
    9,362
    2
    0
    Ja idd zijn maar weinig mensen die dat doen opstaan in de bus b.v of mensen even helpen met rollator....
    Ik was laatst in de supermarkt of nou ja van plan om de supermarkt in te gaan toen ik een oud vrouwtje met rollator door de sneeuw zag ploeteren, iedereen liep er zo voorbij... NIemand die even dat ding een stukje optilde en haar begeleide naar een stuk waar minder sneeuw lag kan ik soms zo pissig om worden!!!

Ik heb haar toen geholpen... En zo kan ik nog tig dingen opnoemen!

5. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Ik liep een paar weken geleden met mijn man en kind door de stad hier vanuit het winkelcentrum weer op weg naar de auto.

Toen liepen daar ook twee oude vrouwen waarvan 1 met een rollator. Nu viel haar mandje ineens op de grond en haar spulletjes vielen eruit, dus ik liep erheen om haar te helpen. Fietst er een vrouw voorbij die riep: en niemand die die arme vrouw even helpt he (ik was nog niet bij haar) maar zelf snel doorfietsen ;). Het kwam pas bij me op toen ik die vrouw had geholpen dat die fietser die het hardst schreeuwde zelf niet eens afstapte om te helpen.

6. anja89

anja89 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    3,101
    0
    0
    Noord Holland
    Ik moet wel zeggen dat ik wat betreft rollators altijd even afwacht of het de persoon zelf lukt of niet. ;)
    Er zijn ook ouderen die er echt niet van gediend zijn als je ze ongevraagd helpt, heb ook een keer gehad dat er eentje helemaal uit haar plaat ging.
    Wat ik wel dacht, want ze kon het allemaal nog prima zelf zei ze.
    Maar zodra ik zie dat het niet gaat, help ik wel.

7. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Mijn opa was eens gevallen met zijn rolstoel. Er liepen meerdere mensen voorbij, niemand die hielp....Hij heeft daar meer dan een half uur gelegen voor iemand hem hielp.
    Zo triest!

8. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,164
    8,145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik ben zelf midden op een 80 km weg in elkaar geramd door een bezopen taxichauffeur dus ja ik snap wat je bedoeld. Mensen toeterden en zwaaiden ?¿ en reden door.

9. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Zo triest....als we elkaar allemaal een beetje zouden helpen (indien nodig)....Zou de wereld er (nog) leuker uitzien....toch!?

10. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

Jun 29, 2008
    5,767
    423
    83
    Female
    Zuid-Holland
    :$:$:$ Dat meen je niet!! Waarom deed ie dat? Hoe ben je in godsnaam weggekomen dan?? Hebben ze die vent nog opgepakt?

Mijn vriend en ik hebben ook een keer iemand geholpen. Ik was toen hoogzwanger, dat weet ik nog goed. We waren op weg naar m'n ouders en zien een oude man hard onderuit gaan met z'n fiets. Zo'n 5 auto's zaten voor ons en iedereen reed door!! We zijn toen gestopt en hebben die man geholpen. We hebben een verbanddoos in de auto en die man had z'n hand lelijk open gehaald, dus heb ik z'n hand verbonden. Die man was erg blij met onze hulp en is daarna op z'n fietsje weer verder gegaan ;)

11. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Netjes dat je gestopt bent ! Gebeurd helaas te weinig tegenwoordig.

Als ik ergens ben waar ik kan stoppen ga ik zeker helpen.
    Mijn man was vorige week in het LUMC. Rijd de parkeergarage in. Staat een vrouwtje met twee kids en een auto met lege accu. Vrouwtje stond dus al een half uur aan iedere binnenkomende auto hulp te vragen maar niemand die hielp. Mijn man had geen startkabels bij zich dus heeft de auto uiteindelijk aangeduwd. Kleine moeite toch

12. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

ik denk er hetzelfde over, had het toevallig van de week er nog over met mijn zusje, zagen een oude man met rollator lopen maar hij kon goed uit de voeten komen en toch zeiden mijn zusje en ik tegen elkaar dat we een zwak hebben voor die ouderen en dat we hem graag zouden helpen maar ja als ze het goed zelf kunnen dan ga ik niet helpen sommige kunnen daar erg boos om worden dat heb ik al gemerkt!!!

13. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Mensen zijn gewoon egoïstisch, dat is hun aard helaas!

Maar, ja ik heb t geregeld gezien en ik help ook altijd wel als ik het zie!
    Ook met de gladheid viel er iemand, ben ik naartoe gelopen en gevraagd of ze een ambulance nodig had maar was niet nodig zei ze.

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,164
    8,145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Omdat ie bezopen was. Ik Ging een auto inhalen die 50 reed. Ik reed zo'n 100 km/u waar je 80 mocht, linkerbaan. Inene komt die taxi vanuit de rechterbaan, gaat achter me rijden, toeteren, seinen, drukken, maargoed ik kon met geen mogelijkheid naar rechts want dn zou ik mensen snijden.

Eindelijk kon ik naar rechts, hij me voorbij, ging ie voor me rijden, steeds lichtjes remmen. Inene KEIHARD remmen, ik verwachtee dat niet omdat ie steeds nep-remde. Ik vol in de remmen, ging de taxi 60 rijden. Ik wilde ervoorbij, ging ie in het midden rijden etcv. Ik denk; laat maar, blijf wel 60 rijden met die idioot voor me.

Komen we bij een verkeerslicht, rood natuurlijk. Ik stopte achter hem, stapt ie uit, tegen me auto aantrappen, ik stap uit, hij terug instappen en zn auto snel in de achteuit om mijn auto aan te rijden (dan leek het of ik hem had geramd omdat hij dan mijn voorkant stuk zou rammen) Ik ook snel in zn achteruit. Stapt ie weer uit, ik ook, en ramt ie me vol op mn smoel. Straalbezopen, rijdt ie weg, door rood, wordt geflitst.

Aangifte doen kon pas na 11 dagen want er was geen plek. Mn ouders alle taxibedrijven gebeld (had het kenteken) maar die gaven niet prijs of er een taxi bij hun was met dat kenteken) dus nee, niets mee gedaan.

15. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,107
    2,266
    113
    Brabant
    ik ben zo iemand die het ook altijd ziet...
    Iemand met een rollator die ergens niet door kan, een deur die niet open wil, kleine mensjes die iets uit het bovenste schap willen... Word er wel eens moe van, haha..
    Nee ik help graag, ben zo ook echt opgevoed. Mijn man helpt ook meteen hoor, maar hij ziet die dingen niet..

Vorig jaar winter ben ik onderuit gegaan, echt snoeihard in de bocht (met de fiets). En niemand die even komt helpen, moest echt even blijven liggen om het zwart voor de ogen weg te krijgen. Toen ik weer overeind krabbelde zag ik een oud mannetje mijn kant op schuivelen :"wacht maart juffrouw, ik kom eraan" . Ohoh, ik zag hem al een heup breken. Dus maar snel opgestaan*grijns*

16. Chillin

Chillin VIP lid

Mar 22, 2007
    68,828
    905
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik help altijd wel.Moet er wel bij zeggen dat ik dit soort gedrag alleen in Nederland zie.Ik heb in diverse landen in het buitenland gewoont(pacific+Australie,NZ)en mensen helpen ALTIJD!
    Waarom mensen hier zo zijn is mij een raadsel:(

17. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

als ik iemand zie vallen of zie liggen help ik achter elkaar
    ga niet afwachten ga er gelijk heen
    de mensen van tegenwoordig hebben echt geen respect of waardering voor de ander:x
    vind dat echt te erg voor woorden:(

18. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Hahaha ben je de oma van mijn man tegengekomen? Da's ook zo'n draak! (Ligt trouwens niet aan haar leeftijd, zo is ze altijd al geweest).

19. Sann

Sann VIP lid

Jan 27, 2007
    16,307
    2
    38
    Brabant
    Ik ben een keer bedreigd door een junk in Rotterdam omdat ik m geen shaggie wilde geven. Het was bij metrostation dijkzigt in de zomer en bankjes zaten vol mensen. Die junk spuugde, dreigde, schopte en dreigde met een bebloede hand naar me dat ie aids had en me zou besmetten en niemand deed iets. Pas toen hij weg was kwamen er 2 bejaarde mensen naar me toe om te vragen of het ging. Die wilden wel helpen maar durfden niet en dat snapte ik wel. Heb nog wel even al die andere mensen bedankt dat ze me zo fijn geholpen hadden.

Ik help zelf gelukkig altijd als het nodig is. Valt me wel op dat er zo weinig mensen een gewond dier helpen. Wij zagen een keer een kat aangereden worden door een tegenligger en zijn een eind verder gekeerd en niemand die ff gestopt was. Het beestje was in de sloot geslingerd en verzopen als wij m er niet uit hadden gehaald.

20. jewe

jewe VIP lid

Feb 16, 2009
    9,544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Vorige week nog wilde ik bij ons in het winkelcentrum bij de Wibra naar binnen met de kinderwagen. Ten eerste heb je daar een zware deur die je naar binnen open moet duwen en je hebt dan ook nog eens een hoge opstap. Dus ik sta daar te klungelen met die deur en kinderwagen en 3 man staan erop te kijken van binnen uit maar niemand die even de moeite nam om de deur even open te houden.

Toen ik eenmaal binnen was heb ik ze meteen even bedankt voor de hulp! :x

Share This Page