Wat doe je tijdens zwangerschaps-yoga?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Guppy1978, 14 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Ik heb me opgegeven voor Zw.-yoga, maar twijfel toch een beetje of ik nog wel wil of leuk zal vinden. Wie weet wat je daar eigenlijk doet, want op de infosite staat eigenlijk niet zoveel!
    Wie vond het leuk en wie niet en waarom?

8-[

2. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    De eerste les had ik moeite om mijn lachen in te houden (het leek mij ook zo zweverig in het begin), maar het wende al snel.
    We begonnen altijd met een ontspanningsoefening. Dan gingen we heel bewust de spieren in je voeten aanspannen en ontspannen en zo door naar boven, naar je hoofd. Het was de bedoeling dat je na je bevalling een soort bevallingsverslag opstuurde en na de ontspanningsoefening las de lerares altijd zo'n verslag voor. En we gingen met elkaar de nieuw binnengekomen geboortekaartjes bekijken. Ze vroeg altijd of er speciale wensen waren voor oefeningen. Soms wilde iemand graag iets leren om bijv. rugpijn te verminderen of om makkelijker in slaap te vallen. Dan deden we daar oefeningen voor. Als niemand iets bijzonders had, bedacht ze zelf iets. Soms deden we spieroefeningen op een bal, soms nog meer onstpanningsoefeningen, we hebben elkaar ook wel eens een uur lang zitten masseren. En bij zo'n slaapoefening zijn we wel eens collectief met z'n achten in slaap gevallen, haha. Elke les was weer anders.
    Aan het eind deden we weer een ontspanningsoefening.
    We hebben rond week 32 een partnerles gedaan. Dat was individueel met de juf en je man.

Ik moet zeggen dat ik het echt heerlijk vond, hoewel ik verder niks heb met het zweverige van yoga en helemaaaaaaal niet hou van die types die weeëndansen uit gaan voeren enzo. Dat deden wij ook helemaal niet. Alleen tijdens de partnerles begon ze daar even over, maar toen ik aangaf dat dat echt helemaal niks voor ons was, ging ze gelijk door met de wat meer praktische tips.

Voor mij was het echt super, ondanks dat ik er vooraf ook een beetje cynisch tegenover stond, maar er was hier geen zwangerschapsgym, dus dit was de enige optie. Ik vind het echt jammer dat ik deze zwangerschap geen tijd heb daarvoor.

3. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

bij mij juist wel de weeën dans. Ik deed hiervoor al pilatus dus was met enkele oefeningen bekend.
    We behandelen 3 blokken van 3 lessen en daarna 1 les met partner. Kracht/ concentratie/ ontspanning.

Ik ben er tevreden over. Ze herhaalt veel dus alles komt goed in mijn systeem. (die toch wel wat vergeet hahahaaa dementie nu)

Neem eerst een proefles. Dat kon bij mij ook. En dan kon je beslissen wat je wilde. Durf je niet af te zeggen dan kon dat ook via e-mail. Gewoon zeggen het is niets voor mij.

Vergeet niet je MOET geen gym of iets te doen. Er zijn zat meiden zonder zulke dingen die gewoon bevallen zijn. Baren kan iedereen. Het is een natuurlijk instinct. Alleen moet je even weer herinnerd worden hoe het moet. ;)

Laat je weten wat je ervan vond?

4. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind het helemaal niet zweverig!
    Heel nuttig al die ontspannings-, ademhalings- en bekkenbodem-oefeningen!

5. Merel1976

Merel1976 Actief lid

8 dec 2008
    245
    0
    0
    Inderdaad, ik vond het ook heerlijk! Lekker andehalf uur voor mezelf en mijn lijf!
    Tuurlijk moest ik af en toe ook wel grinneken en zaten er ook echt een aantal mutsen bij ;) maar ja...

Ga het nu zeker weer doen!

6. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Ik kan helaas geen proefles nemen bij Verian, je krijgt twee weken van te voren te horen wanneer je mag komen (ongeveer week 23) en dan heb je nog de kans af te zeggen, als je dat te laat doet moet je de kosten alsnog betalen..

Iemand bij Verian Yoga lessen gevolgd?

7. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    weeëndans? Wat houdt dat in? Lijkt mij niet echt wat..

8. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    ik heb om half 6 mijn eerst les. ik heb voor yoga gekozen omdat gewone gym voor mij te zwaar is. ik heb een heel gesprek met de therapeut gehad en ze verzekerde me dat het een goede keuze was als je last van je spieren en bekken hebt. ik vind ook het feit dat je maar met 6 personen bent ipv een hele groep een groot pluspunt. verder ben ik ook heel benieuwd hoe het zal gaan. over 5 uurtjes weet ik het ;)

aan weeéndansen en dat soort capriolen kán en wil ik trouwens niet meedoen. ik ga voor de ontspanningsoefeningen de blaascontrole en het contakt met je beebje te verdiepen. bij ons mag je gewoon aangeven als je iets niet wil of kan. als de oefening te zwaar wordt voor mijn spieren moest ik dat zeggen en werd hij weggelaten of aangepast. ook als het op een matje zitten of liggen moeilijk ging dan zou ze een oplossing zoeken zei ze.het klinkt dus allemaal erg veelbelovend.

9. suusvdw

suusvdw Actief lid

25 jun 2008
    475
    1
    0
    verpleegkundige
    Noord-Brabant
    ik ben net klaar met de zwangerschapsyoga.
    ik moet zeggen dat ik zeker wel iets geleerd heb van de ontspanningsoefeningen. Maar ik vond het persoonlijk wel te zweverig voor mij.
    Aan het einde van de les kreeg je een oefening waar je volledig tot rust moest komen. een keer moesten we ons voorstellen dat je een boom was, ja dat gaat me dan te ver. Ook als ze dan ook nog eens vragen hoe het was om een boom te zijn!
    Wij hadden 3 partnerlessen, met de hele groep. Die vond ik zeker nuttig. je partner krijgt dan ook tips mee.
    Maar zoals ik al zei ik vond het te zweverig en kon niet alles serieus nemen. Ik zal niet snel meer bij een volgende zwangerschap op yoga gaan. Maar het blijft erg persoonlijk natuurlijk.

10. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Laat maar even weten hoe je het vond Yinte!
    Ben je ook bij Verian? Ben wel benieuwd :)

11. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ik vind het ook heerlijk!
    Zie er altijd wel tegenop om weer heen te gaan.
    We hebben niet echt een hecht clubje, wat ik wel heel jammer vind.

Ik heb maanden lang last gehad van slaapgebrek en dat is mede dankzij yoga over! Ben er zo heerlijk ontspannen door geworden en hoop dat ik er straks ook wat aan ga hebben als ik in de weeeën lig.
    Ben zelfs een keer in slaap gevallen tijdens een oefening :confused: ...zooo ontspannend :)

Tja wat doe je:

In je yoga houding zitten en naar de lerares luisteren :)
    Beetje ademhalingsoefeningen, concentreren, bekken oefeningen etc etc
    Anderhalf uur is altijd weer om voor ik er erg in heb.

12. Wenniepenny

Wenniepenny Fanatiek lid

22 jul 2005
    3.329
    0
    0
    Ik doe nu voor de tweede keer zwangerschapsyoga, en ik heb er heel veel baat bij. Zowel als het gaat om ontspannen - ik rol op maandagavond na elke les direct heerlijk rozig mijn bed in - als om het leren van houdingen en technieken om weeën op te vangen en je door je bevalling heen te helpen. Nu was mijn eerste bevalling een keizersnede, maar ook toen heb ik voordeel gehad van de ontspanningsoefeningen om zo ontspannen mogelijk die keizersnede in te gaan en me over te geven aan wat er moest gebeuren.

Wat ik fijn vindt aan de yogalessen, is dat er weinig tijd aan theorie opgaat en veel tijd wordt besteed aan actief met je lijf bezig zijn.

Jammer dat er op sommige yoga-instituten zo zweverig over wordt gedaan, onze docente kiest gelukkig voor een 'down-to-'earth' benadering. Die oefening die door sommigen 'weeëndans' wordt genoemd, doen wij ook. Alleen bij ons heet dat gewoon 'heen en weer wiegen'. En het is voor mij een zeer effectieve techniek gebleken om harde buiken, voorweeën en hopelijk ook de echte weeën mee op te vangen.
    Ook bij ons zijn er enkele partnerlessen, waarin je partner leert hoe hij jou kan bijstaan tijdens het opvangen van de weeën en in de bevalling, d.m.v. rugmassage bijvoorbeeld. Mijn man vond de partnerlessen erg leuk en nuttig.

Groetjes, Wendy

13. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik heb de vorige zwangerschap yoga gevolgd en heb me nu al weer opgegeven.

We begonnen altijd met een kort rondje hoe iedereen zich voelde (lichamelijk en geestelijk). Daarna wat oefeningen (ook de weeendans, maar dit is idd heen en weer wiegen en vond ik een heel fijne oefening) en ademhalingsoefeningen. Ook vertelde ze veel over de bevalling en de tijd er na. We sloten af met een ontspanningsoefening en kregen daarna als je nog lekker rozig was een kop kruidenthee. Heerlijk!

De partnerlessen vond mijn man (en ik daardoor ook) minder. Deze keer gaat mijn man ook niet mee. We hebben deze lessen allebei als minder prettig ervaren. Terwijl ik de lessen die ik alleen volgde heerlijk vond.

Pim

14. Burberry

Burberry Actief lid

21 dec 2007
    417
    0
    0
    lijkt mij ook zweverig,dat vind ik namelijk ook al van gewone yoga..

15. mamasuusje

mamasuusje Bekend lid

24 sep 2008
    586
    0
    0
    ik zit ook te twijfelen.. heb de vorige zwangerschap helememaal niks gedaan omdat ik vaak in het ziekenhuis lag omdat ik nogal een probleem zwangerschap had, maar nu lijkt yoga me ook wel leuk om te doen maar ben ook wel bang dat ik het te zweverig ga vinden.. even kijken of ze een proefles hebben!

16. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb gisteren mijn laatste les gehad, en na de bevalling komen er nog twee extra lessen (bevallingsverhalen en babymassage, allebei met de baby's erbij). Ik vond het absoluut niet zweverig allemaal. Sterker nog, het had van mij wel wat zweveriger gemogen. Want in het foldertje stond dat je ook aanwijzingen zou krijgen over hoe je het contact met je kindje kan verdiepen. Nou, daar heeft ze dus helemaal niets aan gedaan.
    Wel uitleg over hoe je ontsluitings- en persweeën kunt opvangen, en hoe je partner je kan masseren tijdens de weeën.

Wij moesten ook vaak oefeningen in 'koppels' doen (dus samen met een andere deelneemster). Dan moest je elkaar masseren enzo. Ik vond dat zwaar irritant, omdat ik helemaal geen zin heb om een wildvreemde te gaan masseren.

Ook vond ik het heel vervelend dat de lessen maar een uur duurden, waarvan zeker 20 minuten opging aan het 'rondje'. Dus bij iedere les aan iedereen vragen hoe het gaat etc. Ik kwam daar voor yoga, niet om de kwalen van een ander aan te horen.

Ik zou er dus geen tweede keer voor kiezen. Volgende keer ga ik voor 1 op 1 begeleiding, met haptonomie of gewoon een kleiner groepje (nu was dat 10 man).

17. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    nou ik ben inmiddels geweest hoor. het is precies zoals ik me had voorgesteld. ik heb nl. jaren mensendiecktherapie gedaan vanwege mijn spieren en ook in mijn eentje tijdens de eerste zwangerschap omdat ik toen (zoals ik al eerder zei) vastliep op de pufgym. yoga is vergelijkbaar met deze mensendieck vond ik, dus voor mij was het allemaal vrij herkenbaar. ik heb het als prettig ervaren. ze liet ons inderdaad ook een bepaalde oefening doen waarvan ze naderhand zei dat het de weeendans werd genoemd. ik vond hem niet prettig mijn baby ligt heel laag en ik krijg tochal steeds harde buiken en met die oefening dus ook. ik ben er dus mee gestopt en toen we een oefening met onze benen omhoog tegen de muur moesten doen kreeg iemand last van maagzuur en die stopte toen ook. dat was helemaal geen probleem. en ze let heel goed op de specifieke klachten van ons groepje en omdat er 2 met rug en maagzuurproblemen bijzitten wordt de les volgorde dus een beetje omgegooid en krijgen we volgende week daar oefeningen voor ipv in les 4. ze luisterd en kijkt dus erg goed naar de behoeftes. we zijn met 6 dames en daarmee is het kamertje vol. ik vond het een prettig kamertje heel zacht ingericht met zacht licht en geen ramen. we hebben ook een oefening gehad met buikademhaling en contakt maken met je kindje (maar dat deed ik zelf al) dus voor mij niet nieuw. maar ik vond de manier waarop zij er een verhaaltje omheen draaide en hoe ik zag hoe de andere vrouwen tot rust kwamen ( ik zit namelijk rechtop en hun liggen ) mooi om te zien. op het einde een ontspanningsoefening die met de zee te maken had en waarin ook weer de baby betrokken werd.

we hebben in maart 1 partneravond en na de bevalling nog 2 lessen waarvan 1 met de baby's. kortom ik denk wel dat het wat gaat worden. en bij ons is het helemaal niet overdreven zweverig.

ik hoop dat je hier iets aan hebt. al zal het wel overal ietsjes anders gaan natuurlijk.

18. Guppy1978

Guppy1978 Actief lid

26 dec 2007
    231
    0
    0
    Waren de lessen van jullie bij Verian? Want ik neem aan dat die wel aardig hetzelfde zijn overal?

19. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn lessen gaan via een particulier die ergens bij aangesloten is ( geen idee wat vind dat niet zo belangrijk) ze werkt in opdracht van kraamcentrum DAT.

Deel Deze Pagina