orchidee vraag

Discussie in 'De lounge' gestart door , 28 jun 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

hoe moet ik mijn orchidee juist verzorgen

ze gaan altijd dood bij mij na 1 keer bloeien!

:(

help!

2. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    kijk hier maar naar. je kan het vragen op het forum.

http://www.groeninfo.com/forum/orchidee ... gina9.html

ik heb orchideen voedsel en doe dat in een pot met water en dompel het bakje even onder water en laat hem dan goed uitlekken en ik heb een speciale orchideen pot waar het overtollige water er dan uit gaat.

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    wat bedoel je met dood? gaan de bladeren dood of alleen de bloem?

Het is namelijk zo dat de bloem inderdaad afsterft. Na de eerste reeks bloemen duurt het altijd heel lang voordat de 2e reeks komt (kan wel een jaar duren)

Je moet ze ook niet teveel water geven want dat vinden ze niet fijn. ze willen liever besproeid worden. en pokon voor orchidee kopen die vinden ze ook erg fijn

4. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik liet ze altijd 1 x per week even in een bak met water staan zodat ze zich vol konden zuigen, deed er altijd wel een beetje voeding bij.

Ik heb ze nu niet meer, na 6 jaar voor ons gebloeit te hebben gaven ze er in 1 keer de brui aan.

Groetjes Anita

5. Niet meer actief

de bladeren gaan dood en de bloemen zelf ook maar dat laatste dat wist ik!

moeten ze in de volle zon of juist niet?

6. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ze houden wel van de zon, maar niet van tocht. dus liever niet bij een open raam.

7. Niet meer actief

mijn dank is groot

8. Zover ik weet(kan het ook mis hebben)is het het beste om zo niet in te poten maar de planten in het plastic bakje ze laten zitten.
    Als de planten uitgebloeid zijn kan je ze het beste verwaarlozen,dan hebben ze de drang om voort te planten en gaan ze(als het goed is)weer bloemen geven.

9. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    Ik heb 5 orchideeen in bloei staan. Hoe ik ze verzorg: 1 keer per 10 dagen (ongeveer) een heeeeel klein beetje water. Ze moeten vooral geen natte voetjes hebben.... Liever te weinig water dan teveel, als de grote bladeren lijken te verschrompelen hebben ze iets te weinig water gehad en kun je ze dus wat meer geven.
    Ze bloeien hier altijd maaaaanden (echt prachtig!) en na de bloei niet te snel afknippen. Als je ze wel afknipt, dan vooral niet te kort! Je moet een lege stengel overhouden, oogjes tellen en boven het 4de oogje afknippen ofzo.
    Soms komt de volgende bloei hier zo snel dat ik de oude takjes nog niet eens heb afgenipt. Maar dat geeft niks, want dan kun je ze ook niet te kort knippen doordat er alweer nieuwe zijtakjes aan de oude ontstaan.

Ennuh, die dingen die op wortels lijken niet afknippen hoor! Daar krijgen ze zuurstof van! (Anders gaan ze dood.)

Succes!
    Groetjes Miep

10. Niet meer actief

dank jullie wel, ik heb zo'n mooie gekregen van me man ( beetje bordeauxrood/donkerroze qua kleur) en ik wil ze nu eens niet dood hebben :(

11. Patricia1980

Patricia1980 Bekend lid

11 dec 2006
    504
    0
    0
    Ik heb ook een aantal orchideeen in huis, en hoe ik ze verzorg?
    Helemaal niet :) We hebben ze zo met het plastic potje in een pot gezet, we geven ze 1x per week water, en verder doen we er helemaal niets mee. En mooi dat ze zijn! Als ze uitgebloeid zijn laten we ze gewoon staan, en dan komen er na een poosje vanzelf weer knoppen in. Ik heb ze al een paar jaar, en iedereen vraagt altijd als ze ze zien wat ik ermee doe omdat ze zo mooi zijn :)

12. Loltsje82

Loltsje82 Fanatiek lid

20 okt 2006
    3.624
    0
    0
    zorgcoordinator
    Friesland
    En oh ja, ze houden wel van veel licht, maar niet van direct zonlicht!

13. Niet meer actief

En de takken van de dode bloemetjes niet wegknippen, dan komen ze sneller weer in bloei.

En idd niet teveel water, ze houden van armoede...
    En als ze niet bloeien geef je ze nog minder water.

14. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Ik breng mijn uitgebloeide orgideen naar m'n oma, die brengt ze weer tot leven.
    Soms gaan ze pas na 9 maand weer bloeien, wel water blijven geven, bij m'n oma staan ze allemaalop de vensterbank voor het raam, en ze praat er vast ook wel tegen.

15. mvamberenkeenan

mvamberenkeenan Fanatiek lid

29 mrt 2007
    3.135
    0
    0
    Assistent-aangiftemedewerkster
    Assendelft
    Mag ik die man van jou even lenen zodat hij het goede voorbeeld aan mijn man kan geven :) :) :)

16. Pina

Pina Actief lid

22 nov 2006
    467
    0
    0
    zelfstandig ondernemer
    Zuid-Holland
    Ik hoorde pas van een orchideeen-kweker dat je pas water moet geven als de wortels wit uit beginnen te slaan. Doordat ze altijd in doorzichtige bakjes zitten kan je dat goed in de gaten houden!

Ik ken ook iemand die ze, i.p.v. water, oude thee geeft, die staan ook altijd prachtig in bloei! Zonder suiker waarschijnlijk...haha!

17. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    1x per 2 weken water geven met xta orchide voeding...Dit houden ze bij mij 6 maanden vol..Vervolgens wanneer ze uitgebloeid zijn, zet ik zeop zolder om ze er 3 maandan later weer van weg te halen, want dan lopen ze gewoon weer uit..
    kortom ene orchidee gaat niet gauw ECHT dood, zet hem gewoon ff in de kelder of op zolder, helemaal NIETS mee doen en hij komt zo weer op na een aantal maanden :)

18. sim

sim Niet meer actief

ik schenk alleen heel af en toe wat water op het blad, bij mij bloeien ze heel lang, het staat in een hoge pot, zodat teveel water erdoor kan lopen, en ikheb ze in de keuken staan, niet in de volle zon...

19. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    oja ik steek er een sateprikker in de aarde en als die prikker droog is dan geeft ik ze water. heb ik gehoord van een kweker.

liefs san.

Deel Deze Pagina