Kun je het redden als alleenstaande ouder?

Discussion in 'Alleen en zwanger' started by liekske1976, Feb 13, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. liekske1976

liekske1976 Nieuw lid

Feb 13, 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Heb vrijdag gehoord dat ik zwanger ben, nu zo'n 6 weken. Was totaal onverwacht maar wel heel leuk. Mijn vriend heeft al een dochter uit een eerdere relatie en heeft duidelijk aangegeven dat hij op dit kindje niet zit te wachten. Dus het komt erop neer dat ik dan een alleenstaande moeder zou worden. Ben nu 34 jaar en het is mijn 1e kindje dus voor mij is het welkom. Heb ook een eigen huis en een vaste baan van 40 uur. Maar nu is de vraag is het wel realistisch om een kindje in je eentje op te voeden? Hoe zit het met de schoolvakantie's, steeds vrij nemen op mijn werk zit er niet in. Moet aangezien ik het alleen zal gaan doen 40 uur blijven werken dus het kindje zal steeds naar het KDV moeten en later naar de BSO. Zijn er meer meiden die in deze situatie zitten of hebben gezeten? Zou graag jullie verhalen/meningen horen.

2. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

Oct 22, 2008
    2,082
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb geen ervaring maar ik wil je wel feliciteren met je zwangerschap! En ik heb zeer veel respect voor alleenstaande moeders, geniet van je zwangerschap, het is zo bijzonder...
    Sterkte met alles!

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Gefeliciteerd!!!

Ik ben 39 en heb een dochter van 17 maanden. Haar vader is wél in beeld, doch alleen in de weekends, want we wonen 150 km uit elkaar ( nu nog wel althans). Hij zit in de schuldsanering, dus ik onderhoud haar helemaal alleen. Ik werk 4x9 uur, dat is fulltime. Ze gaat 2 dagen naar een KDV en 2 dagen naar mijn ouders. Ik zat nog met de restanten van een scheding en heb het daardoor financiëel buitengewoon krap ( gelukkig heb ik deze woning verkocht en betrekken we in april onze nieuwe koopwoning, die ik wél kan betalen)

Het IS zeker te doen! Ik ga je geen sprookjes vertellen: het si pittig. Zeker de babytijd vond ik erg moeilijk. Maar als je een fijn netwerk hebt ( hoeft niet zozeer groot, maar wel echt hecht te zijn) dan red je het zeker.

Houdt qua financiëen rekening met de voordelen van de belasting. Kinderopvangtoeslag als je besluit je kindje naar KDV of Gastouder (ook handig in vakanties) te doen. Eenouderkortingen ( vanaf dat je kindje 6 maanden is) en eventueel nog de toeslagen. En tja..soms moet je een verlofdag opofferen. Het is niet anders.

Probeer af en toe ook wat tijd voor jou in te lassen. Dat is, als je de zorg voor hem/haar alleen hebt, echt heel belangrijk. Kan in het begin iets heel kleins zijn als eens lekker uitgebreid in bad met een maskertje op of besteed je kindje een middagje uit en ga lekker wandelen of naar een vriendin.

En wat ik door schade en schande heb geleerd: stel niet te hoge eisen aan jezelf als mama. Kritisch zijn is goed, maar je hoeft niet perfect te zijn. In het begin was ik erg gespannen en liep over van schuldgevoel en zelfkritiek. Toen ik dat wat meer kon loslaten en besefte dat je als mens nu eenmaal wel eens iets fout doet, genoot ik veel meer van de kleine momentjes die ik met mijn meisje heb.

Als je het je kunt veroorloven zou ik zeker wat extra handjes in huis regelen. Kun je dat niet, laat het niet verslonzen maar maak jezelf ook niet gek. Als je kunt kiezen tussen een uurtje naar de kinderboerderij of stofzuigen, kies dan lekker voor een uurtje samen ;)

Voor de komende periode: neem je rust, geniet want het is zo voorbij en regel een fijn maatje voor eventuele pufklas en als steun bij de bevalling. In mijn geval ging mijn vader mee naar zwangerschapsyoga en dat heb ik echt heel fijn gevonden!

Je kunt het hoor...vrouwen zijn zoo sterk en..als je mama wordt, dan ben je nog sterker ;)

4. xxjeanyxx

xxjeanyxx Lid

Jan 24, 2011
    46
    0
    0
    NULL
    sliedrecht
    Hey hey,

ik ben 3 jaar alleenstaand geweest.. Ik werkte ook, had een baan voor 4 dagen.. Mijn zoontje ging 3 dagen naar kdv en 1 dag paste mijn ouders op.. Ik verdiende genoeg om ons te onderhouden, alleen een dure vakantie zat er niet in.. Ik vond het prima en we vermaakte ons thuis ook goed..
    Ik heb in die tijd geleerd om genoeg te nemen met niks, met de kleine dingen en vooral te genieten waneer ik maar kon..
    Alleen is niet alleen dacht ik altijd, want je bent samen met je kindje.. De verwekker van mijn zoon, was helemaal niet in beeld.. Dus hij was nooit een weekeind weg.. soms wilde ik ook wat voor mezelf doen en dan ging mijn zoontje een nachtje naar opa en oma.. Ook als ik het even zwaar had, of een keertje uit wilde slapen.. of gewoon heel simpel de boodschappen alleen wilde doen was hij daar te vinden..
    Ik weet niet hoe jou band is met je fam, maar het is raadzaam om ze in te schakelen als je hulp nodig hebt.. ook voor de laaste weken zwangeschap kunnen ze heel handig zijn.. Ik Kon de laatste weken niet voor of achteruit, en heb toen tijdelijk bijme ouders gewoont.. die hebben me ook door de bavalling heen geholpen enz enz..

Heel veel succes de komende tijd..

5. elsa87

elsa87 Lid

Feb 11, 2011
    9
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi,
    Ik was mn hele zwangerschap alleen, had geen huis en logeerde de hele tijd ergens anders, het was een zware tijd maar ik had het naar mn zin, ik wou die vent niet waar ik zwanger van was, kon het wel alleen.
    Toe Joe geboren was kreeg ik een huisje, en toen hij 5 weken oud was ontmoette ik mijn huidige vriend, dat is nu gewoon zn vader mn zoon weet niet beter, maar ik zat echt niet op een man te wachten of te zoeken, wou het allemaal wel zelf, dan hoef je ook niet over naam en opvoeding te ruziën haha, kan je het allemaal zelf weten. Nu heb ik al anderhalf jaar een leuke man waar ik wel mee samen woon enzo. Maar alleen kan prima, mijn moeder heeft het ook altijd alleen gedaan, en ik ken wel meer mensen.
    Het zal zeker wel druk zijn als ze naar school gaan, en werk enz. maar het is wel gezellig, lekker samen met je kinderen!!
    xxx

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

Jul 16, 2007
    18,000
    1,841
    113
    Ik ben ook alleenstaande moeder. Werk 32 uur en vanaf 15 maart 28 uur. Mijn dochter gaat nu 3 dagen naar het kdv en 1 dag naar mjin moeder.
    Financieel vind ik het redelijk haalbaar. Ik ontvang kinderopvangtoelsag en kindgebondenbudget en ik heb recht op alleenstaande ouder korting (wat wel aantikt).
    Ik heb ook genoeg geld om op vakantie te gaan en andere uitstapjes te maken.
    ik ben wel zeer blij met mijn netwerk (en met name mijn moeder). Ik werk nu buiten mijn eigen woonplaats en dat levert vaak stresssituatie op (treinvertraingen), maar straks werk ik in de buurt, dat zal meer rustgeven. Zonder mijn netwerk had ik het niet gered (alhoewel, dat zijn er vast nog andere oplossingen te bedenken).

7. mmiiiiir

mmiiiiir Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    1,395
    0
    0
    Brabant
    Tja... ieder leven is anders en iedere situatie is anders...

Ik ben nu dik 6 weken zwanger en ik wist al voordat ik zwanger was, dat ik het alleen zou moeten doen. Ook ik werk fulltime. Ik ben alweer een tijdje single en niet meer de jongste (38) dus heb in plaats van het zoeken van een nieuwe man, gekozen voor het moeder-worden.

Alles kan, alles is mogelijk, is mijn motto. Toch is het zaak om al snel een aantal zaken te gaan regelen, zoals bijvoorbeeld kinderopvang. Ik ben van plan om dat te gaan doen nadat ik komende donderdag de eerste echo heb gehad...

Er verandert heel veel voor altijd, en het zal niet makkelijk zijn. Maar er zijn zó veel alleenstaande moeders... Dus JA dat kan! ;)

8. liekske1976

liekske1976 Nieuw lid

Feb 13, 2011
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Goed van je dat je voor jezelf gekozen hebt. Ik ga het ook alleen doen en weet zeker dat het goed gaat komen. Zal best zwaar zijn maar met mensen om je heen die je steunen zal ik het best gaan redden. Geldt ook voor jou!!
    Heb je de echo al gehad? Ik heb hem dinsdag. Spannend hoor.

Groetjes,
    Lieke

9. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Oehh spannend hoor! Je laat toch wel even weten hoe die echo was he :) ?

10. ylona25

ylona25 Bekend lid

May 8, 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    Ik ben een alleenstaande moeder an 2 lieve kindertjes. ik ben bam moeder en heb dus bewust hiervoor gekozen. Ik werk nu 30 uur en zou nog wel wat minder kunnen werken. Ik heb nu namelijk een inkomen van 2100 euro met alle toeslagen van de belasting erbij. Ik vind het goed te doen en die van mij zijn nog erg klein (22 maand en bijna 12 weken). Ik heb een auto en kan nog uitstapjes maken dus dat kan best.

veel succes en plezier toegewenst met je kleintje!

Liefs Ylona

11. tjessia

tjessia Fanatiek lid

Feb 1, 2009
    2,889
    0
    0
    Ga je wel redden hoor, ben zelf ook alleenstaand geweest met 2 kinderen van 1,5 en 3 jaar, ongeveer 6 jaar lang.
    Ik werkte 22 uur, 2 dagen opvang nodig. Ik redde het prima met mijn salaris en alle belastingvoordelen. Had een eigen auto en ging naar italie op vakantie. No problemo!

12. Rosado

Rosado Niet meer actief

@ TS: Voor het financiële gedeelte: op www.toeslagen.nl kun je een proefberekening maken en zo bekijken op hoeveel en wat voor toeslagen je recht hebt.

13. mmiiiiir

mmiiiiir Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    1,395
    0
    0
    Brabant
    De echo was héél goed: hartje zien kloppen dus ik ben hélemaal gerust gesteld. Dat dan de zorgen een dag later weer toeslaan (ik heb weinig kwalen en ondanks dat ik beter weet, voel ik me dan toch "minder zwanger") tja ach.... Daar kom ik wel overheen!

Inmiddels heb ik me al ingeschreven voor kraamhulp en contact gezocht met een kinderdagverblijf bij mij om de hoek!

14. mommie1981

Jan 22, 2010
    80
    0
    0
    leidster kinderopvang
    rotterdam
    Hoi ten eerste van harte met je zwangerschap!
    Het gaat je zeker lukken hoor met alle toeslagen en daarbij je eigen werk!
    De baby tijd heb ik ook behoorlijk zwaar gevonden alleen de gebroken nachten al die braken me op maar er zijn zoveel stellen die er voor kiezen dat alleen mama eruit gaat in de nacht moet je maar denken :D

15. carmen78

carmen78 Actief lid

Aug 22, 2010
    122
    0
    0
    Gefeliciteerd met je zwangerschap allereerst.
    Ik ben dan wel niet alleen maar we moeten ook allebei blijven werken en ik werk 4 dagen en vriend 5 dagen. De kleine gaat naar oma en naar KDV. Ze is nu bijna 2 en als we haar ophalen bij KDV wil ze niet eens mee. Het is voor die kleintjes zo leuk daar om te spelen en ze krijgen de nodige aandacht en zorg. Dochter van mijn vriendin vind de BSO helemaal geweldig, en de BSO vangt kinderen in vakanties ook op.
    Misschien is het mogelijk om ouderschaps verlof op te nemen. Sommige werkgevers betalen een gedeelte of zelfs70% van de uren uit. Bij mij is het onbetaald maar krijg wel via de belastingdienst een compensatie

16. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Super he..die eerste echo :)
    Je bent lekker bezig, zie ik. Het gaat wel goedkomen met jullie!

17. mmiiiiir

mmiiiiir Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    1,395
    0
    0
    Brabant
    @ Carmen: bedankt voor je verhaal! Mijn moeder heeft inmiddels aangeboden om ook één of twee vaste dagen op te passen. Zeker als de baby nog heel klein is, vind ik fulltime KDV gewoon wel heel veel...

Ik heb een eigen bedrijf, heb dus geen verlof (niet eens zwangerschapsverlof). Niet werken betekent voor mij: geen inkomen. Overigens heb ik wel voldoende geld gespaard om dat te kunnen overleven. Maar ik heb een team van mensen in dienst die niet echt helemaal zonder mij kunnen. Ga er dus niet vanuit dat ik rondom de bevalling langer dan 3 weken helemaal vrij ben...
    Maakt ook niet zo veel uit hoor! Ik heb leuk werk en bovendien kan ik ook vanuit thuis dingen doen. Ben zéker niet van plan om al heel snel weer fulltime aan de slag te gaan!

18. moetie

moetie Lid

Aug 25, 2010
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Mmiiiiir

Ik was hier teovallig even aan het lezen en wil je even wijzen of het feit dat je optijd een zez-uitkering aan kunt vragen (Zwanger en zelfstandige uitkering)

Ik ben ook zelfstandige en ik heb het ook gedaan, krijg je 16 weken een uitkering die aan de hand van je inkomen word vastgestelt.

gewoon ff een tip.

Liefs moetie

19. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Kijk...dat zijn tips waar je nog eens wat aan hebt! Ook wel fijn van zo'n forum :)

20. mmiiiiir

mmiiiiir Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    1,395
    0
    0
    Brabant
    Zeker! Thanks voor de tip...

Maar... zoals ik al zei.... dat ik weer snel ga werken is dus niet omdat ik geen geld heb....
    Overigens wil ik dat "weer-gaan-werken" wel heel rustig opbouwen hoor... Bijvoorbeeld de eerste weken gewoon één of twee ochtenden en eventueel nog wat uurtjes thuis... Zón workaholic ben ik nou ook weer niet!! ;)

Share This Page