Drie miljoen Nederlanders ontvangen griepprik 16 oktober 2006, 10:42 (2 reacties) RIJSWIJK (ANP) - Rond de drie miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder krijgen deze en volgende maand weer de jaarlijkse griepprik. Griep kost de economie jaarlijks door ziekteverzuim enkele honderden miljoenen euro's. Dat blijkt maandag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ongeveer 4 procent van de Nederlandse werknemers krijgt een griepprik. Een op de vijf krijgt de prik op voorstel van de baas. Het percentage werknemers dat de prik haalt, is het hoogst in de gezondheids- en welzijnszorg (6 procent), in de landbouw en visserij bedraagt het nog geen 2 procent. De griepprik wordt jaarlijks vooral via de huisarts aangeboden aan mensen uit de zogenoemde risicogroepen. Het gaat om mensen met hart-, vaat-, long- en nierziekten, diabetespatiënten en andere mensen met een verlaagde weerstand door ziekte of medische behandeling. Sinds 1996 horen ook alle 65-plussers hierbij. De vaccinatiegraad in de risicogroep bedraagt al een aantal jaar ongeveer 70 procent. Door problemen bij de productie van het vaccin is de griepprik dit jaar enkele weken later gestart dan gebruikelijk. Minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) gaat er echter van uit dat hierdoor geen problemen zullen ontstaan. Wie gaat 'm ook halen of heeft 'm al gehaald? Ik heb zelf nog nooit een griepprik gehad, momenteel ben ik snotje verkouden dus volgens mij heeft het dan geen zin meer. Bovendien vind ik een griepje af en toe wel goed voor je afweersysteem
Mijn man mag altijd vanwege zijn astma maar hij gaat nooit. Om dezelfde reden als jij en omdat hij een keer juist door de prik ziek is geworden (denkt ie).
Ik zelf haal hem nooit inderdaad om de dood eenvoudige redenen dat een griepje af en toe goed is voor je immuunsysteem. En je hoort ook dat heel veel mensen juist ziek worden van een griepprik. Piglet
Mijn vriend haalt hem ook altijd omdat hij astma heeft. Hij is nooit ziek van de prik zelf geworden en hij is trouwens zelden ziek maar of dat nou door die prik komt,ik heb geen idee.
ik kreeg hem ook voor me astma , maar ik ben ermee gestopt ik kreeg elke keer na me vaccinatie een longontsteking en je raad het al nu niet meer dus je kan wel degelijk ziek worden van de vaccinatie 2 jaar geleden mijn man doodziek na zijn vaccinatie en die krijgt hij al jaren ? nee voor mij geen griepprik meer , thanks
Jeetje dat wist ik niet joh mijn vriend heeft er namelijk nooit last van. Nou Deb ik zou hem dan ook niet meer halen als ik jou was.
Ieder jaar is het bij mij raak, 2 weken finaal van de wereld danzij griep. Dit jaar liever niet want dan moet ik bevallen of ben ik net bevallen en ik heb ook nog een peuter rondlopen. Ik gruwel van de griep want als ik het heb geloof me dan is het geen onzin geklaag maar ben ik op sterven na dood. Dus ook al ben ik zwanger ik ga dit keer een griepprik halen!
Ik zag bij onze huisarts een grote poster hangen dat de griepprik later word gegeven ivm dat er zo'n grote afnamen is gevraagd ze het niet kunnen bolwerken en dardoor mensen hem later krijgen als anders
Griepprik is idd wat later dit jaar, omdat er niet zo heel veel vaccin's zijn. Mensen die geen medische indicatie hebben en toch een griepprik willen kan wel eens moeilijk worden omdat er weinig vaccins zijn.
Ik heb n oproep gehad voor 10 november, maar ik mag ze volgens mij nu niet hebben, zal zo de huisarts eens bellen. Ik kom wel mooi van al mn spuiten af nu, de griepprik en de botox! Heeft toch zeker ook veel voordelen om zwanger te zijn Liefs, Duveldraakje
idd meiden als jullie goed hadden gelezen want het is gemeld door Nies dat de vacinatie's laten starten
ik heb laatst aan mijn huisarts gevraagd of ik nu de griepprik wel mocht, en dat was geen probleem volgens hem ik krijg de griepprik de laatste jaren ook aangeboden vanwege astma. en ik heb er nooit problemen mee gehad. bij mij werkt het goed normaal als ik griep krijg dan slaat alles op mijn luchtwegen en heb ik daar nog maanden last van, ik heb zo jaren gekwakkeld. laatste jaren met de griepprik gaat het juist heel goed met me.
vind het allemaal een beetje onzin! wat is er nou verkeerd aan een keer lekker ziek worden? is alleen maar gezond, hoort er toch bij! Dat de ECHTE risico groepen er wel een krijgen, vind ik goed, die hebben weinig tot geen weerstand.
ik heb ook een verslechterde weerstand... ik moest hem vroeger van me moeder halen maar ik had steeds het gevoel dat ik juist wel ziek werd maar het niet door kon zetten door die *&#( prik nu haal ik hem nooit meer dat rot ding! vreslijk! Trouwens het is een fabeltje dat je NIET meer ziek word als je deze prik hebt gehad. De prik is er alleen voor dat je geen longontsteking ed over houd aan een simpel griepje en dat je de ergste versie van griep niet krijgt! Maar als je ziek word word je dit toch wel! met of zonder prik! Ik haal hem in ieder geval niet! ROT DING
klopt, je word wel ziek. maar je lichaam heeft al wat stoffen aangemaakt waardoor jehet niet zo heftig krijgt. en daarbij verwarren veel mensen een griep met een verkoudheid. als je echt de griep krijgt kan je daar doodziek van worden. ook de mensen met weerstand!