Beetje erg principieel?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kache, 10 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    In het kort: mijn ouders zijn van huis uit protestant, maar hebben zich geheel tegen het geloof gekeerd. Niet voor kerk getrouwd, ik (en mijn broer) niet laten dopen. Ouders doen altijd behoorlijk anti als het om christendom gaat.

Mijn man is rooms-katholiek, praktizerend. Wij zijn niet voor de kerk getrouwd, maar hebben samen besloten om onze kinderen wel te dopen. Dit betekende heel veel voor mijn man en ondanks dat ik zelf dus niet gelovig ben, voel ik mij prima bij de katholieke opvoeding die mijn kinderen krijgen. Mijn ouders begrijpen hier helemaal niets van, maar goed, dat hoeft dus niet.

Omdat ze natuurlijk opa en oma zijn hebben we mijn ouders altijd uitgenodigd voor de doop van onze kinderen. Bij mijn oudste zijn ze geweest. Vonden ceremonie e.d. helemaal niets, voelden zich hier heel ongemakkelijk bij. Toen kwam de doop van middelste, zijn ze bewust dus niet gekomen omdat ze er 'niet tegen' konden om in 'die' kerk te zitten. Dat was voor mijn broer reden genoeg om dan ook maar niet te komen, want hij heeft ook niets met geloof/kerk.

Viel me erg tegen, want het ging die dag toch niet om hen maar om mijn oudste dochter?? Maar goed.

Nu gaat mijn jongste binnenkort gedoopt worden en wat schept mijn verbazing? Mijn ouders komen nu bewust wel weer en de reden...

"Ja, we zijn bij E niet geweest, maar ja, die paus (Benedictus) die er toen was, had vreselijke uitspraken, daar wilden we echt niet bij gaan staan. We moesten trouw zijn aan onze principes. Maar ach, die nieuwe paus is wat menselijker, dus stuit het me niet meer zoveel tegen de borst om een katholieke dienst bij te wonen."

Kan aan mij liggen hoor, maar... de paus?!?! De reden waarom ze niet bij mijn oudste dochter waren, was omdat ze de katholieke kerk wilden 'boycotten' vanwege de uitspraken van 1 man?? En nu is die man vervangen door een andere en is alles opeens weer 'OK'??

Ik vind dit wel erg principieel en eigenlijk wel kwetsend dat zij dergelijke principes dus voor mijn dochter hebben gesteld...

(ben benieuwd wat mijn broer nu gaat doen ;)?)

2. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Hihi bizar he?
    Mijn vader is roomser dan de paus en loopt weg met deze paus. Ik vind het soms zeldzaam hypocriet maar heb geleerd geen discussie meer aan te gaan. Die win ik toch nooit.

Vervelend dat ze het zo doortrekken naar dingen zoals het dopen van jullie kinderen. Daarmee verliezen ze het grotere geheel (naar mijn mening) een beetje uit het oog...

3. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    Whahaha, sorry!

Ik denk dat ze er spijt van hebben dat ze bij je middelste er niet bij zijn geweest en dit nu als excuus gebruiken om wel weer te komen. Want ik neem aan dat je middelste niet door de paus zelf gedoopt is.

4. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dat denk ik stiekem ook, wat dawnie zegt.

Mja, ze kunnen maar principes hebben ;) Ik had ze zelf niet eens uitgenodigd, want ja, als je toch zo principieel bent hoef je ook niet aanwezig te zijn, daag :cool:

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik had ze niet eens meer uitgenodigd.. Wat raar zeg.. Als mijn ouders of schoonouders zo deden dan waren ze dan ook niet meer welkom(de doping)

6. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn vriend en ik zijn van huis uit katholiek, maar beide nooit praktiserend. Overigens wel gedoopt en eerste communie gedaan. wij laten onze dochter ook niet dopen, maar we willen haar wel wat meegeven over geloof. Gewoon als stukje algemene ontwikkeling. Wat ze er mee doet is aan haar.

Ik kom eigenlijk ook nooit in een kerk en een half jaar geleden werden we uitgenodigd voor de doop van de dochter van een goede vriendin. Zij zijn protestant. Natuurlijk ben ik gegaan. Ik voelde me zelfs vereerd dat ik erbij mocht zijn. Nee, ik vond de dienst ook niet heel boeiend, maar daar gaat het toch helemaal niet om? Ik deed het voor mijn vriendin en haar dochter.
    Ik begrijp dan ook echt niet dat jouw ouders hun "principes" niet opzij hebben gezet. Het gaat om je kleinkind! En je dochter en schoonzoon die je daar een groot plezier mee doet.
    Erg jammer dat ze dat zo hebben aangepakt en ik vind dat je dat ook best aan hun kunt aangeven.

7. rums

rums Niet meer actief

Beetje frapant maar waar inderdaad. Sinds deze paus er is is het aantal kerkbezoeken weer flink toegenomen in de katholieke kerk.
    Maar beetje apart blijft het wel van je ouders. Ze zouden voor je kind moeten komen inderdaad.

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik noem het hypocriet.

Je komt voor je kleinkind niet voor de kerk. Of je blijft dus bij allemaal weg als je dit principe hebt, of je gaat naar allemaal.

9. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48

Dit verwoordt precies wat ik dacht!

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Belachelijk!! Je hebt wat met het geloof of niet, dat heeft niets met die paus te maken.
    En ja wellicht is deze paus 'wat' menselijker, maar nog steeds zo ouderwets als maar zijn kan. De principes van de kerk gelden gewoon nog steeds, niets veranderd!

Ik vind het eigenlijk best tegen de borst stuiten dat ze nu wel weer komen. Dan hebben ze toch echt wel wat goed te maken tov de middelste.
    In feite hebben ze de sfeer bij de eerste wat verpest, bij de tweede zijn ze niet gekomen en nu kunnen ze wel gezellig doen? Lijkt mij sterk...

11. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    (kon mezelf niet bedwingen en heb het even opgezocht, paus benedictus was ook tijdens de doop van mijn eerste, waar ze dus wel geweest zijn, al paus... Maar voor zover dus principes... ;). Ik vind het maar een stom smoesje en ik vind het sneu voor mijn middelste :(, al beseft ze dat nu natuurlijk nog niet. Maar ja, wat mijn ouders betreft verbaas ik me nergens meer over, die doen/zeggen/beweren al jaren dingen waar ik niets van begrijp)

12. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Oeps niet goe gelezen.

13. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Maar ik kan me wel voorstellen dat ze niet bij een ceremonie als een doop willen zijn. Twee van mijn nichtjes zijn gedoopt en communie enzo, daar was ik niet bij .. Want ik ben dus ook anti-geloof... En vind het daarom misplaatst om dan in de kerk te gaan zitten. Maar vind dan wel dat je dit consequent moet doen. Niet bij de ene wel en bij de andere niet.

14. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Sorry ik moest een beetje lachen om hun reden... Kom op hé, je doet het toch voor je kind en kleinkind... Mijn familie is Nederlands hervormd maar zaten ook in een katholieke kerk omdat dat hier, waar we nu wonen, nu eenmaal het geloof is. Ik ben ook geen katholiek maar wilde wel graag dat mijn kinderen katholiek gedoopt werden net als mijn vriend.
    Zelfs de pastoor deed er niet moeilijk over dat ik geen katholiek ben en we ook niet getrouwd zijn. Voor hem was/is iedereen welkom en zo hoort het.

15. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Vind het persoonlijk een beetje raar,

Ik ben ook tegen, nouja tegen? ik heb er niets mee, het geloof.

Maar om nu er maar weg te blijven? Voor een dierbare ga ik gewoon in elke kerk, moskee of wat dan ook zitten hoor! Dat doe je voor diegene die jou dierbaar is! Niet voor jezelf...

Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

16. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Dit vind ik ook! Vind het wel heel erg lullig voor jullie!

17. jippie84

jippie84 Bekend lid

13 mrt 2013
    665
    0
    16
    NULL
    NULL
    Was het bij je 2e misschien ook wel een beetje zo dat toen net dat hele kindermisbruik aan het licht was gekomen?

Zijn je ouders verder een lieve opa en oma voor de kinderen? Trekken ze vaak kinderen voor of stellen ze kinderen weleens achter?

Als ze verder gewoon lieve grootouders zijn, zou ik hier een beetje om moeten lachen en het gewoon zo laten. Eerlijk gezegd zou ik me er niet zo druk om kunnen maken. Het is heus niet persoonlijk bedoeld t.o.v je dochter lijkt mij.

18. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik ben anti-geloof maar wel bij de doop geweest van nichtjes en de kinderen van goede vrienden. Waarom? Omdat het veel voor hun betekende. Ook al heb ik me kapot geërgerd tijdens de dienst, ik zat er niet voor mezelf maar voor hen.

Denk ook dat het een smoes is en ze stiekem spijt hebben..

19. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    In geval van mijn nichtjes deden de ouders het voor de vorm maar zijn beide niet gelovig. Nog meer een reden dat ik niet aan de poppenkast mee wilde doen. Ben wel naar het feestje achteraf geweest.

20. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Dit inderdaad.
    Mijn moeder is echt katholiek, en is echt lang niet naar de kerk gegaan vanwege die paus.
    Nu gaat ze weer wel.
    Ik snap het ook niet, maar hier bij mijn moeder dus wel hetzelfde verhaal.

Deel Deze Pagina