Vriend werken in de kraamtijd

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door mirjam2112, 27 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirjam2112

mirjam2112 Niet meer actief

Hoi hoi,

Ik ben midden juli uitgerekend en de kans is heeeel klein dat mijn vriend vrij kan krijgen dan, uiteraard wel de wettelijke dagen voor het aangeven enzo. Maar doordat iedereen al vakanties gepland heeft staan is 't onmogelijk vrij te krijgen om een week of 2 samen thuis van de baby te genieten.
    Gelukkig werkt hij in de ploegendienst dus af en toe is hij ook 3 dagen thuis :D
    Nu heb ik gelukkig m'n ouders in de buurt wonen en vriendinnen willen ook wel bijspringen als het moet, maar toch vind ik het jammer.
    Hoe is jullie ervaring in de kraamtijd geweest, met of zonder partner?
    Maak ik me teveel zorgen om alleen te zijn dan of heb je je handen vol al zonder partner ? ;)

2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Mijn mannetje was de eerste 2 weken wel thuis.
    De eerste week heb je natuurlijk hulp van de kraamhulp, maar de 2de week was die weg.
    Door mijn keizersnede kon ik toen nog vrij weinig en ik had zijn hulp dan ook echt nodig.

3. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Als ik me niet vergis krijgen mannen tegenwoordig 10 dagen verlof! Dit is vanaf juni of juli, dat weet ik niet zeker!

Ik zou even informeren!

4. mirjam2112

Wow, dat klinkt goed, ik ga gelijk googlen :-D

5. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    dat is alleen voor ambtenaren in nijmegen, niet in heel nederland.

6. mirjam2112

Heb 't opgezocht maar kon er niks over vinden, idd ambtenaren en price water house coopers krijgen dat..
    Ze zijn wel 'bezig'met een voorstel hiervoor..
    Hopen dat 't doorgaat, vind dat vaders ook wel wat doormaken de eerste dagen toch !?
    En m'n vriend werkt bij een mega bedrijf, hij zei al stiekem dat hij zich ook nog ziek kan melden dan.. wel niet netjes maar de meeste pasgeboren vaders doen dat daar haha

7. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    mijn man moest bij de 1e ook werken in de kraamtijd, uiteindelijk moest hij alsnog halve dagen vrij nemen toen de kraamverzorgster weg was, omdat ik het in mn eentje niet trok (postnatale depressie)
    ook deze keer kan mijn man niet een paar weken vrij nemen, maar hij kan wel aansluitend op de week kraamzorg een paar weken halve dagen gaan werken, dat scheelt natuurlijk flink.

met je ouders en vriendinnen in de buurt denk ik dat je al een heel eind komt hoor, als je flesvoeding geeft al helemaal. dan kun je zelf je uurtjes slaap pakken overdag als je dat nodig hebt en is je kindje goed verzorgd bij een bekende.

8. Denise787

Denise787 Bekend lid

20 apr 2008
    630
    0
    0
    Vanaf de dag dat ons zoontje geboren werd, is hij een hele maand vrij geweest :D

9. soovi

soovi Fanatiek lid

1 nov 2007
    2.465
    582
    113
    Mijn zoontje is op dinsdag geboren en mijn vriend is vrijdag's weer gaan werken. Ik vond het eigenlijk niet zo erg. Ik had goede kraamhulp. Wat ik wel fijn had gevonden, maar dat kon helaas niet. Is als hij na de kraamtijd -dus als de kraamverzorgster weg is- nog een paar dagen vrij had kunnen nemen. Want toen vond ik het wel erg zwaar..

10. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Nou meid, als ik het zo lees hoef je je niet echt druk te maken. Hier heeft mijn vriend ook de eerste week gewerkt, kraamhulp was er, en dat ging goed. Hij werkt ook wisselende diensten en dat is erg fijn, want daardoor kreeg hij evengoed nog veel mee van de baby en alles wat gedaan moest worden.
    Tijd alleen.... die heb je nauwelijks. Je hele dag zit volgepland met alles van de baby, je eigen verzorging en bezoek. Dus maak je maar geen zorgen over vervelen of zo....

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Mijn man was wel thuis, twee weken, maar de tweede week moest ie ook nog een paar keer weg voor werk.

Had wel nog wel vijf dagen van 4 uur kraamhulp dus het was niet echt 'nodig' dat ie er was maar we hebben lekker samen genoten van de eerste dagen met Lena, had het echt niet leuk gevonden om dat alleen te doen hoor! Maar ja als je vriend lekker wat dagen thuis is tussendoor is dat toch ook wel mooi geregeld?

Is ook wel lekker hoor, effe alleen met je kindje. Heel bijzonder...

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Mijn man had de eerste twee weken vrij genomen en daar was ik wel blij mee. Er was zoveel te doen en te regelen. Bovendien is het ons eerste kindje, dus wij wisten van een hoop dingen niets af die de kraamverzorgster ons mooi kon leren.
    Ik vond het vreselijk toen hij weer aan de slag moest, zat ik met een baby die de halve dag huilde (reflux, wisten wij veel, kwamen we pas weken later achter) en kraamvisite waar je nog koffie voor wilt zetten en niet in een al te grote puinzooi wilt ontvangen. Ik vond die eerste tijd gewoon vreselijk, ik was comleet oververmoeid.

13. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Mijn vriend had ook geregeld dat hij na vertrek van de kraamhulp 2 weken vrij zou zijn.

Gaat niet door omdat hij per 1 mei voor zichzelf is begonnen. En ja, niet werken is ook geen geld...
    Uiteraard is hij er bij de geboorte, en de dag erna. Waarschijnlijk gaat ie daarna weer aan 't werk. De week dag de kraamhulp er niet meer is moeten we maar kijken hoe 't loopt. Waarschijnlijk komt ie dan eerder naar huis. (en begint ie wat later, want half 6 op is best zwaar ;) )

14. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Ik vond de eerste tijd ook héééél erg zwaar! Toen mijn meisje 3 dagen oud was kreeg ze last van krampjes en huilde ze erg veel (vooral 's nachts!). We hebben geen oog dicht gedaan de eerste week en ik was ook compleet oververmoeid.

En ja, als vrouw lig je toch wel even in de kreukels na een bevalling. Ik had gelukkig vrij weinig lichamelijke klachten maar zat er mentaal helemaal doorheen. Ik kon erg slecht omgaan met het babygehuil en daardoor voelde ik me een slechte moeder en daardoor voelde ik me schuldig :cry: :cry: en ga zo maar door...

Ik nam ook alle hulp aan die ik kreeg aangeboden! Als mijn vriend moest werken dan kwam mijn moeder of mijn schoonzusje om me te helpen. Het is echt heftig hoor, zo'n eerste periode....

15. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Wij hadden, lekker rationeel, bedacht dat het praktisch zou zijn als hij vrij zou nemen wanneer de kraamhulp eenmaal weg was. Zou zij er eerst zijn en dan hij.
    Die eerste week heeft hij toch een paar keer vrij moeten nemen. Eerst de dag van de bevalling, toen de dag er na om ons in het ziekenhuis op te kunnen zoeken en te spreken met artsen enzo, een dag om aangifte te doen en om allerlei spulletjes te kopen/halen die we ineens nodig bleken te hebben (kolfapparaat, weegschaal huren bij de thuiszorgwinkel, medicijnen, speciale babyvoeding, tepelhoedjes enz enz enz).

Toen de kraamzorg eenmaal weg was was er geen praktische noodzaak meer voor hem om thuis te blijven. Ik had alles geleerd van de kraamzorg, was voldoende hersteld, mijn moeder sprong bij en hij deed de boodschappen enzo gewoon na zijn werk.

Achteraf gezien heb ik toch spijt dat wij het zo gedaan hebben omdat ik dus heel goed ingewerkt werd op het verzorgen van onze baby, maar hij niet. Daardoor "weet ik alles beter" en durft hij eigenlijk niets van mij over te nemen en is onze taakverdeling ook meteen zo ingesleten dat ik alle babytaken op mij neem. Die eerste week heeft de man ook nodig om zijn kind te leren kennen en te wennen en er mee om te leren gaan.

Maar praktisch gezien had ik mijn man niet de hele dag thuis nodig. Maak je daar dus geen zorgen over.

16. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    alyssa is op woensdag geboren en mn man is vrijdagochtend gaan werken. daarna heeft van maandag t/m donderdag gewerkt en daarna had ie anderhalve week vakantie. ik had een hele goede kraamhulp, alleen vond ik dat ik te weinig uren hulp kreeg. gelukkig was mn schoonmoeder vaak smiddags vrij dus die kon dan helpen als de kraamhulp weg was. ik vond het prima zoals het gegaan is. de eerste week de kraamhulp en daarna lekker met zn 3tjes.

liefs doris

17. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Mijn man moest na 2 dagen vrij meteen al weer 6 dagen aan de slag. dag, avond en nachtdiensten (12 uur van huis per dienst). Ik vond dit heel erg moeilijk en voelde me erg alleen. Toen de kraamzorg ook nog weg viel stond ik er helemaal alleen voor. Ik heb het loodzwaar gehad, maar op het moment dat je alleen bent met je baby, dan doe je automatisch wat je moet doen :) .... elke keer als mijn man dan thuis kwam stortte ik wel compleet in want ik had me weer heel lang groot moeten houden hihi :oops:

18. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn man zit in het onderwijs, dus die kan ook niet zomaar vrij nemen.
    Onze baby werd op donderdag geboren, vrijdag en maandag had hij zijn kraamverlof. Dinsdag moest hij weer gewoon beginnen, maar toen was de kraamverzorgster er gelukkig nog wel.
    En toen onze baby 4 weken was, begon de kerstvakantie, dus toen was hij ook lekker vrij.
    Ik vond het op zich wel jammer dat we niet samen van ons kindje konden genieten, maar ik had geen problemen om er zelf voor te zorgen na de kraamweek.
    Mijn ouders hadden weinig tijd om bij te springen, want die zaten midden in de verhuizing van ons familiebedrijf, dat vond ik ook wel erg jammer. Ik had het wel leuk gevonden als mijn moeder wat vaker langs had kunnen komen.

19. flower 27

flower 27 Bekend lid

28 mei 2008
    683
    0
    0
    zuid-holland
    die van mij gaat de eerste week werken niet de eerste dag natuurlijk ...
    en de tweede week neemt hij vrij is veel handiger ,anders is het toch te druk joh ..
    oma,s komen natuurlijk ook heel de dag langs enzo

20. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Mijn man was de eerste week niet thuis. Toen de Kraamverzorgster weg was had mijn man vrij. Wat moet hij thuis doen als er een vrouw in huis is. Hij loopt toch alleen maar in de weg. Is mijn prima bevallen. Dit keer is hij ook niet thuis. Pas 1 week later.

Deel Deze Pagina