mag niet eerder met verlof...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door ydNEW84, 20 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    dames,

eind maart 2015 kwam ik in dienst bij een bedrijf in de schoonmaak, ze waren tevreden en kreeg na het eerste half jaar mijn 2e verlenging. Kort daarop bleek ik zwanger te zijn. Ik besloot eerlijk te zijn en het meteen te vertellen, zodat zij ook ruim de tijd hebben om een vervanger te regelen.

In de tijd dat ik het vertelde, was ik ontzettend beroerd, ik probeerde te werken maar moest steeds rennen naar het toilet om te spugen. Ik heb mij ziek gemeld, dit heeft een weekje geduurd. De Arbo van het UWV belde nog, om te vragen hoe het ging etc.

Toen ik weer aan het werk ging, had ik ineens minder uren gekregen, toen ik hiernaar vroeg, kreeg ik te horen dat ze nu voor mij liever 10 anderen hebben. Ik wist zeker dat ze mij geen derde verlening zouden geven wegens mijn zwangerschap.

Afijn, ik ben door gaan werken, nooit meer ziek gemeld, durfde ik niet meer.. altijd invallen.. vorige week nog zelfs bij een zwaar project gewerkt. Met resultaat! Want mijn contract zou verlengd worden. 23 maart zou ik mijn contract moeten hebben, maar 15 april nog niets gezien.

Ik heb mijn projectleidster gevraagd hoe dit zit en ze zou erachter aang aan. 2 dagen later kreeg ik mijn contract in de bus. Nu had ik al die tijd 11 uur op contract maar nu ineens maar 5 uur!

Ik belde weer naar de projectleidster, nee is niet goed, gaat ze achteraan. Inmiddels nog steeds geen contract.

Ik ben nu 34 weken zwanger, ik heb aangegeven dat ik tot 36 weken door wilt werken mits het niet meer gaat.

Dat punt heb ik nu bereikt, mijn rug gaat kapot, mijn benen ik houd het niet meer vol :(

Ik vroeg of ik vanaf maandag eerder met verlof kan, dus een weekje...

wat krijg ik te horen? nee want ik heb geen vervanging voor je nog en er zijn meerdere ziek en zwanger die met verlof gaan.....

Ik dacht bij mezelf... je hebt 30 weken de tijd gehad om een vervanger te regelen!! Dus nu kan ik gewoon door werken ook al wil mijn lijf niet meer??

Ik heb bijna zoiets van doei.. bekijk het maar!

maar mijn contract is nog niet binnen, straks krijg ik helemaal geen contract meer als ik besluit mij morgen alsnog ziek te melden en verlof te nemen...

En ander werk heb je niet zo snel....

sorry voor dit lange verhaal... moest het even kwijt :(

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.964
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wat zit je in een ontzettend lastig parket. Ze mogen jou helemaal niet verbieden met verlof te gaan. Maar ik snap wel dat jij niet op je strepen durft te gaan staan nu. Bah, wat lastig! Ik hoop dat je contract snel binnen komt. Veel sterkte!

3. bulakgirl

bulakgirl Fanatiek lid

4 aug 2013
    3.155
    2.542
    113
    Ik zou als ik jou was morgen gelijk even juridisch loket bellen oid.... Wat ze doen is zo tegen de wet volgens mij!

Naar mijn weten mogen ze je niet weigeren als jij nu wil stoppen met werken!

En wat ze met je contract doen is ook niet helemaal legaal volgens mij

Maar wat ik al zeg neem even contact op met iemand die de wetten wat beter weet! Sterkte! ;)

4. Sunshine15

Sunshine15 Actief lid

25 jan 2015
    443
    2
    16
    Groningen
    Wat flauw!! En wat een lastige situatie.

Als de banen nou voor het oprapen lagen....maar aan de andere kant gaat t wel om jouw lichaam, jouw kindje. Ze mogen dit echt niet van je vragen/verwachten.

Ik hoop natuurlijk dat je contract snel komt en jij je ziek kunt melden, maar als ik jou was zou ik in m'n verlof toch op zoek gaan naar wat anders! Voor zo'n werkgever zou ik alleen puur uit nood willen werken. Bah!

Werk je altijd alleen? Of met iemand samen? Anders maar een stapje terug. Aanwezig zijn, maar weinig kunnen doen zeg maar. Dan kunnen ze je nooit verwijten dat je niet wil. Als 't niet gaat, dan gaat 't niet, maar jij hebt je dan van de beste kant laten zien.

5. Lilian2016

Lilian2016 Actief lid

15 mrt 2016
    137
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze lieten je doorwerken Zomder comtract en hierdoor is er sprake van stil zwijgende verlenging van t contract en niet voor
    Minder uren!!

Verder met 36 weken zwangerschap is echt max! Ze kunnen je financieel vervangen want werkgever krijgt 100%
    Uitbetaald!

Erge situatie snap ook dat je niet je recht durft te halen!
    Probeer in gesprek te blijven misschien ff praten met deskundigen op
    Dit gebied ?? Bijv juridisch loket iemand op werk die wat kan doen?

6. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als jij het lichamelijk niet meer aankan, dan moet je je ziek melden. De Arbo arts zal contact met je opnemen en de situatie bespreken en een advies geven. Vaak staan ze met zwangerschap achter je hoor!! Laat niet met je sollen !

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Je contract loopt in principe gewoon stilzwijgend door, omdat ze niet op tijd zijn...

Gewoon hetzelfde contract, dus ook de uren

Verder zou ik me idd gewoon ziekmelden...

8. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    Dit bedrijf is heel slim met dit soort dingen.

Bij dit bedrijf kun je meerdere contracten krijgen voor verschillende pandjes waar je schoonmaakt, zo ook had ik een half jaar gekregen voor een pandje, wat afliep tijdens mijn zwangerschap. Ineens kreeg ik geen verlenging meer en werd het aan iemand anders gegeven.
    Tijdens mijn verlof wil ik ook zeker naar iets anders zoeken, maar ja als er niets is... ik moet helaas toch een inkomen hebben.

Bij ziekte belt er altijd een arbo arts in dienst van dit bedrijf, dus die staat volledig achter het bedrijf en heeft niets met mijn belangen te maken. dat heb ik al ervaren.

Alleen het UWV staat achter mij.

9. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Wat lastig zeg dit. Begrijp heel goed dat je niet wilt stoppen of ziek wilt melden want kans dat je geen contract meer krijgt is aanwezig.
    Maar als je zwanger bent moet je met 36 weken met verlof, of je nou wilt of niet.

Ik hoop dat je rustig je verlof ik mag gaan met baan en contract

10. Vlindertje81

Vlindertje81 Bekend lid

24 nov 2013
    963
    0
    16
    arboarts doet idd altijd wel zijn best voor het bedrijf, maar mijn ervaring tijdens zwangerschap is dat ze meestal wel voor jou kiezen. Hij heeft namelijk een groot probleem als jij te vroeg gaat bevallen hierdoor of iets anders zou krijgen.
    Neem je rust, luister naar je lichaam. Bel de arboarts en leg het probleem voor. Heel veel succes!

11. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat Vlindertje zegt ben ik het mee eens. Ze zijn vaak voorzichtig met zwangeren.
    Succes ermee, ik hoop dat je gauw in de ziektewet bent, of lig rust hebt.

12. Bloem178

Bloem178 Lid

9 jul 2015
    66
    0
    6
    NULL
    NULL
    Jouw werkgever is wettelijk verplicht jou max een maand voor afloop contract te laten weten wel of niet verlengen. Doen ze dit niet kan jij in beide gevallen aanspraak maken op een financiele vergoeding.

Ook 6 weken van te voren met verlof kunnen ze niet weigeren. Benader de arbo-arts!

13. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Hoe is het afgelopen?

14. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    vandaag mijn laatste werkdag.... opgelucht natuurlijk maar wel erge last van mijn rug.

Maar goed hierna kan ik lekker genieten van mijn vrije tijd. Contract nog steeds niet binnen overigens

15. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Je hoeft ook geen nieuw contract binnen te krijgen, de vorige is automatisch stilzwijgend verlengd met dezelfde voorwaarden en uren. Je moet dus niets nieuws ondertekenen.

16. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    ja dat klopt, maar ik zou een contract voor een ander pandje erbij krijgen waar ik al maanden inval, ik was bang dat ik dat niet zou krijgen als ik mij ziek zou melden. maar dat heb ik nog steeds niet binnen. misschien hielden ze me aan het lijntje?

Nou ja ik ga nu lekker genieten van mijn verlof. :)

17. Danie1991

Danie1991 Actief lid

18 aug 2014
    449
    0
    0
    ik werkte en werk nu nog steeds via een uitzendbureau. en heb me de vorige zwangerschap helemaal kapot gewerkt waardoor ik de laatste 8 weken elke dag in het zh heb gezeten omdat door de stress de kleine niet meer goed groeide. nu wil ik niet zeggen dat dit bij jou het geval is hoor. maar het gaat om een baan van 5 uur in de week ondertussen. ik zou in dit geval voor jezelf kiezen. je staat namelijk helemaal in je recht. luister naar je lichaam.

18. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    ja idd.. ik heb de laatste weken ook met de franse slag schoongemaakt. geen gekke dingen gedaan. Nu verlof :) en het is prachtig weer! de hele week trouwens :D

Deel Deze Pagina