Ik vind het lastig als er vragen komen, of we al een 2e kindje willen. Toevallig zijn we bezig met de nieuwe grotere andere kamer voor ons zoontje, 2 jaar. Dus daaruit volgt dat, betekent dat dat er een kleine op komst is... Een collega vroeg me, oh het zou toch kunnen... en zou je het zelf al willen? Ik heb zoiets van als het zover is hoor je het wel... en dat had ik ook gezegd. De collega stelt wel vaker de vraag. Misschien ben ik niet duidelijk genoeg dat het eigenlijk mijn zaken zijn. Hoe gaat jullie daar mee om? Wat antwoord je dan, als je vind dat het iemand niks aangaat. Dus of we het willen nu al? Het moet ook nog maar lukken.
tja waar je jezelf prettig bij voelt! Hier vragen ze nu al of we doorgaan tot we een meisje krijgen! xD ik ben er heel nuchter in en antwoord dan dat ik eerst deze bevalling wil overleven haha! Daarvoor ook wel vragen gehad over een tweede en heb altijd gezegd ervoor open te staan, maar dat we wel zien hoe t loopt En als je t echt vervelend vind dat het gevraagd wordt, moet je dat die persoon gewoon zeggen hoor!
Ik ben zwanger van de tweede en ze durven nu al over een derde te beginnen. Waar sommige mensen het fatsoen vandaan halen...!?
Als er naar gevraagd werd, was mijn antwoord meestal: ach, geen idee, we zien wel! Als er 1 specifieke collega telkens vraagt en je eerste antwoord niet duidelijk genoeg heeft opgepikt, dan zou ik deze persoon even aanspreken. In de trant van: het is heel aardig dat je interesse toont, maar ik vind deze vraag niet zo fijn. Ik zou het prettig vinden als je hier niet meer naar vraagt, als er iets te melden is, dan vertel ik het je vanzelf wel. Sommige mensen hebben het nodig dat je wat explicieter bent, mensen zijn zich ook niet altijd bewust hoe hun (goedbedoelde) vragen overkomen.
Hoe is je verhouding tot die collega? Hier heb ik een collega gehad, die begon te vragen naar bij een medewerker wanneer zij eindelijk is aan kinderen begon. Ik zag dat zij niet wist wat ze met die vraag aan moest dus ben ik er tussen gekomen en hem gevraagd of zij nu inderdaad naar haar seksleven vraagt???? Zij heeft nooit meer die vraag gehad.... want in principe is het natuurlijk wel dat er gelijk ok naar de seksleven wordt gevraagd, daar je in principe zonder seks geen kind kan krijgen, tenzij je in de MMM zit natuurlijk.
Ach wat maakt dat nou uit, het is toch interesse? Waarom zo onaardig.. Ons wordt het ook gevraagd door familie en dan zeg ik dat ik wel wil maar vriend niet. Tegen mensen die verder van ons af staan dat we t nog niet weten maar nu niet mee bezig zijn. Klaar toch?
Ik zeg ook altijd, ach we zien wel wat de toekomst ons gaat brengen. En ondertussen zijn we gewoon bezig.
Wij hebben elk jaar wel een aantal zwangere collega's, en met een bedrijf dat voor 75% bestaat uit vrouwen in de leeftijd van 25-40 is het niet gek dat er regelmatig de vraag gesteld wordt 'en heb jij een kinderwens / wanneer ga jij beginnen?' Ik vond dat op een gegeven moment heel lastig worden, vooral toen we de mmm ingingen omdat het bij ons niet lukte. Ik heb toen de keuze gemaakt er open over te zijn en eerlijk te vertellen dat we al een paar jaar bezig waren. Dit heeft collega's wel aan het denken gezet dat het niet bij iedereen vanzelf gaat en ik merk nu dat de vraag minder gesteld wordt (ook aan andere collega's). Als je de vragen vervelend vindt, zou ik inderdaad duidelijk aangeven dat je het niet fijn vindt en dat het iets privé is. Gaat niemand verder iets aan toch als jij het er niet over wilt hebben?
Ja precies. Ik kan beter zeggen 'weten we nog niet' of 'geen idee we zien wel'. Haha die opmerking 'of ze nu echt naar haar seksleven vraagt' vind ik wel een goeie haha, gelijk klaar ermee hihi. Maar dat zou ik zelf nooit durven maar eigenlijk moet ik zoiets zeggen. Het is aan de ene kant ook wel intresse.
Hier een kleine van 7 weken (en 4 jaar) en ook wij krijgen regelmatig de vraag of er een derde gaat komen. Afhankelijk van wie het is antwoord ik dat we voor een elftal gaan. Maar mensen die ons goed kennen weten hoe we er over denken.
Soms werkt een shockerend antwoord het best. Zeg gewoon: niet voor iedereen is het een geschenk wat uit de hemel komt vallen! Kijk dan heel boos en loop weg en misschien even terug lopen en zeggen: besef je eigenlijk wel hoe privé jouw vraag is?.. Ze zal er niet meer over beginnen.. Niet een style die iedereen zou gebruiken, maar ik wel als de grens is bereikt..
Hier is het juist andersom: jullie willen zeker geen derde meer? En als ik dan zeg dat we daar nog niet uit zijn dan krijg ik reacties van: "jee, zou je dat wel doen?! Na alles wat jullie al hebben meegemaakt met de oudste? Ik zou het lot niet nogmaals tarten." Dan denk ik echt: bemoei je met je eigen zaken! Grrr...
Meestal is het nieuwsgierigheid. Ik vraag het ook weleens aan collega's als de eerste 1 jaar is geweest. 1 collega van mij is heel duidelijk en die zegt dat ze dit al druk genoeg vind en als er ooit een tweede komt dan niet voordat de oudste 4 jaar is hihi Ze is gewoon duidelijk.
Interesse tonen of een oordeel erover hebben vind ik nog wel een verschil. Ik krijg ook best vaak de vraag 'of het nu klaar is', maar dan niet vervelend bedoeld maar gewoon interesse. Dat vind ik niet erg. Maar zodra mensen in hun vraag gelijk hun (negatieve) oordeel geven ben ik er heel gauw klaar mee.
Ik snap niet dat zoveel mensen er zo'n last van hebben als dat gevraagd wordt, ik zie het gewoon als interesse.
Ik vind die vraag wel vervelend, omdat wij in de mmm zitten. Ik krijg de laatste tijd zó vaak de vraag of ik kinderen wil.. Gaat steeds meer pijn doen als je al 2 1/2 jaar bezig bent! Omdat ik niet al die blikken wil, en het idee dat ze op me letten, houd ik het op mijn werk bewust stil dat het niet lukt, dus als ik weer eens de vraag krijg, moet ik altijd liegen dat we daar nog niet mee bezig zijn. Terwijl ik er echt niet meer omheen kan met alle hormonen spuiten en echo afspraken hoor!