Vriend wil dat ik stop met BV omdat baby spuugt

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door soscastoa, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soscastoa

soscastoa Lid

3 mrt 2008
    32
    0
    0
    Bollenstreek
    De titel zegt het al: onze baby van 13 weken oud moet iedere keer na de BV wat spugen. Soms (max. 1x p/d) krijgt hij een flesje met 100cc kunstvoeding, dan spuugt hij nooit volgens mijn vriend. Mijn vriend heeft dan ook geopperd om helemaal op de fles over te stappen. Iets wat ik eigenlijk wel jammer zou vinden, want de BV gaat juist enorm goed!
    Ik voed hem op verzoek, meestal zo'n 6-7 voedingen per etmaal (nog 1 nachtvoeding). Ik bied hem eerst een borst aan, dan verschoon ik hem, daarna bied ik de andere borst aan. Vaak spuugt hij al na het drinken aan de eerste borst. Hij verslikt zich tijdens het drinken ook wel eens.
    Moet ik proberen of ik hem rustiger kan laten drinken? Of dwnken jullie dat het echt beter is om over te stappen op de fles?
    Ik zelf denk dat het stoppen met de BV niks uit maakt, omdat het klepje van zijn maagje gewoon nog niet goed sluit (hij heeft beetje last van reflux, heeft hier ook fysio voor omdat het hem hindert in zijn lichamelijke ontwikkeling, bijv. op de buik liggen). Maar hierin verschillen vriend en ik dus van mening...

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Waarom geef je hem een flesje?
    Een beetje spugen is heel normaal en kan geen kwaad, het is geen reden om over te stappen op kv. Bv geeft nog minder vlekken trouwens. ;)
    Als hij last heeft van reflux, dan is bv juist het beste, kv is veel scherper en geen lichaamseigen stof. Op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding staan goede artikelen over reflux.

3. soscastoa

soscastoa Lid

3 mrt 2008
    32
    0
    0
    Bollenstreek
    En hebben jullie nog goede tips mbt het spugen? Wat ik al doe:
    * in twee etappes voeden met korte pauze ertussen (verschonen)
    * hem rechtop houden na het voeden

Wat betreft de flesvoeding: hij kreeg eerst speciale melk voor spugertjes (friso met johannesbroodpitmeel). Dit vond hij niet zo lekker, nu krijgt hij gewoon Friso1.

4. babyproject

babyproject Niet meer actief

Misschien is het een idee om niet na de eerste borst te verschonen? Zelfs baby's die geen last hebben van reflux spugen makkelijker zodra ze op de verschoontafel liggen en je hun beentjes omhoog doet.

Dit wordt zo geleerd tijdens de kraamweek, maar is vooral bedoeld voor die kindjes die in slaap vallen na 1 borst. Het verschonen maakt ze wakker. Ik zou dus eens vantevoren verschonen of anders pas na een half uur na de 2e borst. Gewoon je baby goed rechtop houden na het drinken, wellicht spuugt hij dan al een stuk minder!

Overstappen op de fles is niet de oplossing!

5. babyproject

Het zou ook nog eens kunnen dat hij teveel binnen krijgt en het teveel gewoon uitspuugt. 100cc flesvoeding is waarschijnlijk een stuk minder dan hij bij jou uit de borst drinkt.

Heb je een beetje last van overproductie? Ook omdat hij zich af en toe verslikt?

6. soscastoa

soscastoa Lid

3 mrt 2008
    32
    0
    0
    Bollenstreek
    We geven hem voor het slapen gaan meestal een flesje, dan slaapt hij iets langer door (4 uur ipv 2-3 uur). En ik dus ook. :) Doen
    we al vanaf de kraamtijd. Hoewel ik steeds vaker merk, dat de baby genoeg heeft aan mijn BV, dan slaan we het flesje natuurlijk over.

7. babyproject

Je kunt beter een flesje gekolfde melk geven. Veel kindjes slapen dan ook langer dan als ze gewoon uit de borst drinken. Dit komt omdat je borsten minder melk hebben in de avond.

Maar de flesjes kunstvoeding zorgen er wel voor dat je productie zich nooit helemaal kan aanpassen aan je kindje. Dus daarom is een flesje kolven beter.

8. soscastoa

soscastoa Lid

3 mrt 2008
    32
    0
    0
    Bollenstreek
    Bedankt voor al jullie reacties! Die geven een mens moed! Hoe weet ik dat, of ik last heb van overproductie? Ik heb eigenlijk alleen 's ochtends last van stuwing. Dan drinkt de baby trouwens ook anders. Laat dan steeds even heel kort los. Totdat de grootste druk weg is. Regelt mijn baby zelf, best knap dat die kleintjes dat zo mooi kunnen! Maar verder geen last van stuwing/lekken/etc.
    Ik zit me nu wel te bedenken, dat mijn vriend de baby rechtop tegen zijn benen zet, wanneer hij hem een fles geeft. Als ik de baby voed, ligt hij vaak in een meer liggende positie. Wellicht is dat een verklaring voor t feit dat hij van BV meer moet spugen..

9. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Probeer hem tijdens het voeden met zijn hoofdje hoger te hebben. Ik voed graag in de rugbypositie. Mijn dochtertje ligt dan op het voedingskussen (is dubbelgevouwen omdat het anders te dun is). Haar beentjes liggen dan dus lager. Ik laat haar vaak ook zittend boeren; ze krult soms op als ik haar tegen me aan houd en dan spuugt ze ook eerder.

10. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Mijn dochter is ook een spugertje. Ze heeft er zelf totaal geen last van, ze lacht er gewoon bij:D
    Wij hebben ons er nooit druk om gemaakt, het hoort er gewoon bij, zolang ze er maar geen last van hebben.
    Overstappen op kv is echt niet de oplossing, dat hoor ik wel van andere moeders, die kindjes spugen net zo veel!

Hier is het vanaf 6 maanden steeds minder geworden en nu is het praktisch over.

Ben trouwens wel benieuwd waarom je elke dag een flesje geeft.
    Ik vind dat altijd zo'n gedoe, doe het zeker niet voor de lol:p

11. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze zoon spuugde ook flink en ik heb hem heel veel rechtop gehouden, bijna niet in de box gelegd want op zijn rug liggen kreeg hij echt last van. Heb hem veel gedragen, ook een deel van zijn slaapjes in draagdoek laten doen, dat hielp goed. En idd niet verschonen tussen borsten (ik gaf al heel snel maar 1 borst per keer want ik had wel overproductie). Voeden ook wel half achterover liggend in de bank, en dan baby zo aanleggen dat hij tegen de zwaartekracht in drinkt.
    Het werd hier ook vanzelf minder vanaf een maand of 4 dacht ik en vanaf ca 6 mnd dat ie vrijwel nooit meer spuugt. De vele voordelen van BV daar heeft je kind de rest van zijn leven profijt van, die paar maanden spugen is dan maar relatief kort ongemak (en idd met KV kunnen ze net zo hard spugen).

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier spuugt ze ook veel, vaak ook gewoon melk wat ze teveel drinkt en het komt er gewoon makkelijk uit.
    Verschonen doe ik hier voor de voeding en na de voeding gelijk rechtop houden, boeren, dan spuugt ze wat en hou ik haar nog een tijdje rechtop.
    Ze spuugt soms nog een beetje als ze ligt te slapen maar dat is maar een klein beetje.
    Ik moet er hier gewoon om denken dat ik altijd een doek bij de hand heb en in de draagzak/draagdoek heb ik er een spuugdoekje bij. Als ik wegga doe ik haar een slab om zodat ze niet haar kleren er onder spuugt. Het zorgt alleen voor veel was maar ze heeft er hier ook niet erg last van.
    Hier ook iets last van overproductie, ze drinkt 1 borst per keer en verslikt zich in het begin vaak. Toeschietreflex weg laten lopen werkt niet altijd, dus koppel haar hier steeds af als het even wat te snel gaat en als de eerste druk eraf is, drinkt ze rustiger.
    Overigens heeft mijn man bij de oudste ook een paar keer gezegd dat ik er maar mee moest stoppen maar dat was ook een stukje onmacht gevoel van hem, hij kon het niet voor me oplossen en bijv. het verslikken vond ie doodeng en dan kreeg de borstvoeding de schuld. Inmiddels weet ie dat ik toch niet stop en het er gewoon bij hoort en over een paar maandjes veel beter gaat dus hoor 'm er nu ook niet over. Mannen zijn gewoon oplossingsgericht in hun denken en flesvoeding lijkt voor hen dan de oplossing, hebben zij ook meer controle over. Tenminste merk het in m'n werk in de kraamzorg ook vaak dat mannen zo denken.

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier is de jongste ook een spugertje, geen reflux, maar het komt er gewoon makkelijk uit. Niet overstappen op flesvoeding hoor, dat is echt niet de oplossing! snap wel dat je man zo denkt maar leg hem uit dat dat niets oplost.

Wat hier goed werkte; haar ruim voor het slaapje voeden, ongeveer een half uur voordat ze weer naar bed zou gaan (ervan uitgaande dat ze een uur wakker bleef in die tijd voedde ik haar dus een half uurtje nadat ze wakker was geworden). Op die manier kon ik haar na de voeding lang genoeg rechtop houden, ze spuugde dan soms nog wel, maar meestal niet zo erg. En in ieder geval spuugde ze dan niet haar bed onder waardoor ze wakker werd. Goed laten boeren scheelt ook veel. En het gaat over! Met 4 maanden werd het spugen veel minder en nu spuugt ze zelfs soms helemaal niet na een voeding en als ze spuugt is het weinig.

14. soscastoa

soscastoa Lid

3 mrt 2008
    32
    0
    0
    Bollenstreek
    Thnx voor al jullie reacties en tips! En voor de nuancering omtrent de houding van mijn vriend. Mijn vriend voelt zich inderdaad een beetje langs de zijlijn staan wat betreft het voeden. Met een flesje heeft hij er inderdaad meer controle over, geeft hem het gevoel dat hij kan helpen. Verder kennen wij niemand in onze omgeving die borstvoeding geeft. We hebben het zelf niet gehad, dus de opa's en oma's vinden het maar onzin dat onze kleine BV krijgt ("onnodig gedoe" en: "Hij is al 13 weken. Hij heeft nu wel genoeg gedronken"). Ik trek me er lekker niets van aan, maar mijn vriend laat zich hierdoor nog wel eens onzeker maken. Vandaag bij het consultatiebureau de vraag hoeveel de baby nu drinkt per keer. Ehhh weet ik veel! Hij krijgt borstvoeding. Toen reageerde ze best wel verbaasd, alsof het heel uniek is ofzo... Zijn er echt zo weinig mensen die BV geven dan? 13 weken is toch niet oud... Hij os nog zo piep! Haha, even mijn frustratie uiten hoor. Verder ga ik gewoon lekker nog even door met de BV. Thnx voor jullie tips!

15. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    niet stoppen met bv! alle baby's spugen.. en als je er zelf niet achter staat niet doen!!

wel een tip.. niet verschonen tussendoor..

16. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    laat ik het nog even toelichten wel zo handig ;)

doordat je hem verschoond tussendoor word hij ''geschud'' kontje omhoog enz.. en dat vergroot de kans op spugen.. beter is verschonen vooraf en eventueel maar 1 brst geven of je moet merken dat hij daarna echt nog meer wil

17. miss geul

miss geul Fanatiek lid

26 feb 2012
    2.587
    0
    0
    hier merk ik dat mijn zoon minder spuugt als hij zitten drikt.
    ik zet hem dan op 1 been en ondersteun zijn rug deze houding staat op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding ik vind dit een heerlijk manier om te voeden en viktor ook, hij kan dan ook lekker rond kijken hij kijkt dan vaak zijn pa die naast me zit...

18. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is jammer genoeg idd niet zo gewoon dat je BV geeft, na 3 maand zijn er nog maar weinig over en na een half jaar helemaal.. ik kreeg bij CB met 8 mnd laatst ook de vraag 'hij krijgt gewoon flesvoeding..?' Zo gewoon is dat dus, blijkbaar, dat ze daar al vanuit gaan.
    Goed van je dat je gewoon doorgaat! Mijn vriend was ook een tijdje doodsbenauwd bij elke verslikking, dacht ook dat ie stikte en erin bleef. Werd mettertijd gelukkig minder (zowel verslikken als schrikken ervan) en het heeft ook erg geholpen dat ik steeds uitgebreid over alle voordelen van BV verteld heb (zo van hey wist je wat ik vandaag las, dat kinderen die het eerste halfjaar BV krijgen 2,5 x minder kans op infecties hebben... ')

19. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ons kleintje spuugde ook veel (wordt gelukkig alleen minder), maar flesje of borst maakte niet veel uit. Hij heeft lang afgekolfde melk gehad. Voordeel aan borst met spugen is dat ze langer kleine porties blijven drinken, fleskinderen krijgen bijvoorbeeld 4x 250 cc terwijl borst kindjes die periode nog veel vaker minder drinken. En dan lijkt mij ook minder spugen.

Stom hè, dat cb. Had ik ook vorige week, hoeveel flesjes krijgt hij? :(

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon heeft ook wel veel gespuugt in het begin. En echt ver ook, haha! Voor mij hielp het om voor de voeding even wat melk uit de borst te masseren. Dan kwam de eerste melk die onze zoon dronk niet zo snel binnen. Bovendien krijgt je kind dan minder waterige melk binnen en wat meer vette achtermelk. Het schijnt dat ze daar ook wat minder van spugen.

Verder natuurlijk goed rechtop houden na het voeden, eventueel maar 1 borst er keer aanbieden en niet gelijk verschonen na het drinken.

Ik vrees dat je inderdaad al tot een minderheid behoort. Tijdens de zwangerschap wordt er (vind ik) nogal vanzelfsprekend vanuit gegaan dat je borstvoeding gaat voeden en is flesvoeding maar minderwaardig. Maar als je daadwerkelijk borstvoeding gaat geven, lijkt ineens het omgekeerde te gelden. ;) Laat je er niet door van de wijs brengen. Goed je zoon goed? Lijkt hij tevreden? Maakt hij genoeg plasluiers? Dan gaat het prima en kun je lekker zo doorgaan.

Deel Deze Pagina