Bloedgroep rhesus c antigeen

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Manoes, 23 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Hallo,
    Ik moest vanochtend bloedrikken, omdat ik rhesus c antigeen negatief ben (bloedgroep). Dit wist ik al die tijd niet eens. Op het laatst van de afspraak kwam de verloskundige er nog even mee; o ja, je moet ook nog even bloedprikken want je bloedgroep is rhesus c negatief en we moeten even kijken of je kindje dan niet positief is want dan kan je lichaam antistoffen gaan aanmaken wat niet goed is voor je kindje. Paniekvogel die ik ben was ik een beetje ontdaan weer weggegaan met informatie die ik niet helemaal geruststellend vond, en het ging net weer wat beter met me psychisch.
    Thuis wat info opgezocht en nog even naar het telefonisch spreekuur gebeld, en die mevrouw zei dat ik me er niet te druk over moest maken omdat het maar heel weinig voorkomt dat er antistoffen in het bloed gevonden zouden worden.ik vroeg en als het nu wel wordt gevonden? Dan word je extra in de gaten gehouden met echo's enzo, want door bloedarmoede kan het kindje problemen krijgen met de bloeddoorstroming naar het hartje enzo. In het ergste geval kun je dan weer bloedtransfusies krijgen en kan het kindje gehaald worden met een keizersnede.
    Nu ben ik natuurlijk weer bang dat ik bij die ene uitzondering ga horen die wel die antistoffen in het bloed heeft en denk daarbij weer aan de ergste scenario's. Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of die me een beetje gerust kan stellen?

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Meissie, eerst ff afwachten of je antistoffen hebt, anders hoef je je nergens zorgen over te maken.
    Ik heb ook resus kleine c, moest vorige week ook bloedprikken.
    Heb nog niks gehoord, dus geen idee of ik antistoffen heb.
    Ga er vanuit dat ik het wel hoor als het geval is.
    Geen idee hoe ik je kan geruststellen. Moet ook net jou weer overkomen he ;)

3. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Fristi! Haha ja inderdaad, moest mij ook weer overkomen...nou ja, hoop maar dat het voor zowel jou als mij allemaal maar goed is. En dat de uitslag maar snel binnenkomt.
    Fijn weekend!

4. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Ik moest ook na mijn miskraam/curettage zo'n prik krijgen anti d geloof ik? of is dat wat anders? ging over antistoffen voor een eventuele volgende zwangerschap of dat mijn bloed mijn baby ging vergiftigen door bloed armoede en het afstoten,ik heb er zelf naar gevraagd had het gelezen op dit forum en vroeg of het ook bij mij zo was en het bleek na het nakijken op mijn bloedgroep ind zo te zijn, ze vonden het allemaal daar heel tof dat ik er zelf aan gedacht had....wat nou als ik dat niet had gedaan? hmz :cool: dus vind het al goed dat jou verloskundige er zelf mee aan kwam!!

Heb het opgezocht maar het komt zeer weinig voor en als het wel gebeurt zijn daar ook weer middelen voor we leven gelukkig niet meer in the stone age :p maar je zal net weer die ene zijn dus snap je best hoor!! eerste wat ik zei toen ik uit de narcose kwam was: waar is mijn prik!!!! :D heb hem daarna snel in mijn been gekregen.

xoxo

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Bij D krijg je idd een prik, die is er bij c niet.

6. MamavC

MamavC Niet meer actief

Het is je eerste kindje dus wees maar gerust. De bloedgroep en het prikken enzo doen ze voornamelijk voor een evt volgende zwangerschap.

7. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Nee inderdaad, bij d is er helaas geen prik. Ze kunnen daar helaas niks tegen doen.

8. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Ik had hetzelfde probleem tijdens mijn zwangerschap. Bij een eerdere miskraam wel een rhesus D prik gehad dus normaal gezien geen probleem voor de volgende zwangerschap. Bleek uit bloedonderzoek dat ik dus wel degelijk antistoffen tegen mijn baby aanmaakte. Vanaf dit moment moest ik wekelijks op controle in het ziekenhuis en werd de bloedsomloop in de baby's hersenen en hart wekelijks gecontroleerd. Ook de groei van de organen. Uiteindelijk is onze dochter perfect gezond geboren. Ze woog wel maar 2400g maar verder was er geen enkel probleem.

9. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik ben ook rhesus C negatief, verder geen problemen gehad in de zwangerschap. Voor rhesus D is er inderdaad een anti prik, voor C niet. Maar de kans dat je antistoffen aanmaakt is erg klein.

10. Danty88

Danty88 Fanatiek lid

27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Net mijn prik gehad in mijn bil 😅 En bij mijn 1e zoontje ook,

Ik maak me er niet zo druk om want ze zijn nu zover in de medische wereld dat het wel goed zit 👍🏼

11. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

10 okt 2012
    2.106
    1
    38
    Ik ben ook rhesus c negatief
    Maak je niet teveel zorgen, kans is vele malen kleiner dat je antistoffen aanmaakt zoals bij rhesus D negatief. Het is gewoon een extra check.

12. EverAfter

EverAfter Bekend lid

14 aug 2014
    674
    43
    28
    Vrouw
    Ook hier rhesus c negatief, afgelopen week laten prikken. Nog niets gehoord. Ik maak me er niet druk om, want ten eerste komt het zéér weinig voor (verloskundige had het nog nooit meegemaakt sinds erop getest wordt), ten tweede wordt hier pas sinds 2011 naar gekeken dus hoe zit het dan met al die vrouwen voor deze periode? En ten derde is het inderdaad zo dat het dan eventueel pas gevolgen kan hebben voor een volgende zwangerschap. Dus geen paniek!

13. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    inderdaad het wordt voor alle zekerheid getest. Is echt veel minder risicovol dan wanneer D negatief hebt ( bloedgroep 0-, A-,b- of ab-)
    Ik heb O- en heb bij allebei na de bevalling anti D gehad. Tijdens de eerste en tweede zwangerschap geen antistoffen gevonden.

Je verloskundige geeft ook aan dat het zeer zelden voorkomt.
    Probeer op haar te vertrouwen.

14. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben rhesus c negatief en ik zat toen met dezelfde vraag... Weinig staat er op internet!!
    Ik heb het aan de gyn gevraagd. Hij zei dat in principe het bloed van mij en de baby niet direct met elkaar in aanraking komen en er dus geen gevaar is (de test is voor de zekerheid). Alleen als je bijv een harde klap op je buik hebt gehad of bijv van de trap gevallen bent dat het dan evt kan gebeuren dat t bloed met elkaar in aanraking komt en je antistoffen gaat maken.

Tijdens de bevalling komt het bloed wel met elkaar in aanraking, maar dan verlaat de beeb toch al je buik, en dan dus niet gevaarlijk voor je baby....
    Enige vraag die dan overblijft is, hoe zit dat dan bij de tweede zwangerschap?

15. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Het is je eerste zwangerschap en je hebt een verloskundige die zich bewust is van de mogelijke complicaties bij een volgende zwangerschap en deze voor wil zijn. Dus je bent in goede handen en je hoeft je geen zorgen te maken.

Ter illustratie, een oudtante van mij had ook last van de negatieve rhesus factor toen er nog niets tegen gedaan kon worden en die heeft toch eerst nog een paar gezonde kinderen gekregen, voordat ze problemen kreeg.

16. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Hoi allemaal,
    Bedankt voor de geruststellende antwoorden! Ik ga me er niet te druk over maken want dat heeft nu toch geen zin. Ook op internet is er weinig over te vinden, maar afgaande op jullie antwoorden is de kans zeer klein, en als er al antistoffen gevonden worden dan heeft dat niet perse nadelige gevolgen in deze zwangerschap. Hoe een evt volgende zwangerschap dan gaat dat zie ik dan wel weer, dat zal dan wel spannend worden mochten er wel antistoffen gevonden worden. Maar gelukkig heb ik vertrouwen in de medische wereld. Ik wacht gewoon het bloedonderzoek even af. Fijn weekend allemaal!

17. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Ik ben ook Rhesus C negatief,en zit nu in mijn tweede zwangerschap. Daar wordt hetzelfde mee omgegaan als met een eerste zwangerschap.Prikken rond 12 weken op antistoffen en prikken rond 27 weken op antistoffen. Omdat de kans zo klein is dat je inderdaad antistoffen aanmaakt, levert het over het algemeen geen enkel probleem op maar is het een check voor de zekerheid.

Mocht je wel antistoffen aanmaken, dan kunnen ze je nog geen prik geven zoals bij Rhesus D, want die is er simpelweg niet. In dan zeer uitzonderlijke geval, kan inderdaad overgegaan worden op een bloedtransfusie tijdens de zwangerschap.

18. Sarina19

Sarina19 Lid

13 apr 2015
    25
    0
    1
    NULL
    Amsterdam
    Rhesus c negatief, gehoord bij 14 weken zwanger. Met 27weken weer geprikt en helemaal niets aan het handje. Onze verloskundigepraktijk heeft mij heel erg gerust esteld bij de eerste prik, dat was wel super fijn.

Deel Deze Pagina