Vrienden aanspreken op gedrag van zoontje (3 jaar)?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pantoffelheldin, 10 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ElizaR

ElizaR Niet meer actief

Ik ben het helemaal met je eens dat er ingegrepen moet worden. In ieder geval dat er gepraat moet worden met het jongetje en met zn ouders.

Maar ik denk niet dat het ventje het verdient dat het terug gedaan wordt, hoe begrijpelijk het ook is als je zoontje dat een keer zou doen.

Hij weet waarschijnlijk niet beter, als dit (bijna) nooit gecorrigeerd wordt denkt t ventje dat het normaal is om zo tegen anderen te doen. Eigenlijk best sneu...
    Hoog tijd dat zn ouders hem ander gedrag aanleren, anders krijgt hij t straks nog zwaar op school.

DastyQueen vindt dit leuk.
  2. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zeg dat bij kinderen van vrienden gewoon. ‘Nee Sam, niet afpakken, speel maar omstebeurt.’, ‘Sam, je mag niet duwen.’ etc. En als hij het toch blijft doen, zou ik het tegen z’n ouders zeggen;’Goh, Sam blijft wel duwen he, kun je daar even wat van zeggen?’. Ik zou niet gaan zitten wachten tot er iemand gaat ingrijpen.

DastyQueen vindt dit leuk.
  3. Bailief

Bailief Niet meer actief

Je kunt er zeer zeker wel wat van zeggen.

Mijn dochter wil nog wel eens fysiek worden. Ze kan niet praten waardoor dit eerder gebeurd. Ik begrijp het maar wil het natuurlijk niet hebben. Ik zie alleen echt niet alles en ben juist blij als een vriendin of familielid er wat van zegt tegen haar. Niet alleen omdat ze het andere kind pijn doet, ook omdat ze met zulk gedrag geen vrienden maakt.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Ik spreek ook rustig kinderen van anderen aan hoor, meestal wacht ik even tot de eigen ouder er heen gaat maar anders doe ik het of als ze niet in de buurt zijn. En ik vond het ook prima wanneer anderen mijn kind aanspreken op gedrag, graag zelfs!
    Laatst waren we met vrienden en mijn zoontje (3) liep het zoontje van die vrienden (2,5) steeds achterna, voor hem een spelletje, maar dat jongetje vond het niet zo leuk en zei steeds 'nee niet doen'. Ik had het niet zo in de gaten maar de vader van dat jongetje wel en die zei toen tegen mijn zoontje 'he als hij niet doen zegt moet je ook stoppen!' Daar heb ik echt geen moeite mee hoor, vond het juist goed dat hij dat tegen mijn zoontje zei.

Mocht een ouder er wel moeite mee hebben en dit aangeven, dan kun je rustig uitleggen waarom je dat kind corrigeerde.
    Probeer wel altijd ook naar je eigen kind te kijken en waarmee ze nou het meest gebaat zijn. Voorheen had ik altijd de neiging om als een tijgerin er bovenop te springen als een ander kindje mijn kind ook maar boos aankeek. Maar hebben ze daar wat aan? Ze leren niet zoveel als jij het als ouder altijd voor ze oplost. Ze moeten leren zichzelf te redden en soms ervoor te kiezen weg te gaan uit een situatie. In dit geval zou ik wel dat andere jongetje aanspreke op het duwen, maar tegen jouw eigen kind zeggen wat het ertegen kan doen. Dus de volgnde keer zeg je maar heel duidelijk 'niet doen' of 'stop!' Als de andere ouder dat hoort is dat voor hun misschien ook meteen een hint om hun kind beter in de gaten te houden ;)
    Peuters vinden samenspelen nou eenmaal erg moeilijk. En als een ander kindje met hun speelgoed speelt helemaal. Verwacht dan ook niet teveel van ze. En muist van die conflicten leren ze veel, mits je dat als ouder goed begeleid.

5. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Dit vind ik een hele goeie!

6. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Nou toevallig de proef op de som kunnen nemen , van het weekend hebben we elkaar weer gezien.
    Mijn zoontje werd wederom geduwd door deze jongen.
    Er kwam nauwelijks reactie van zijn ouders.
    Mijn zoontje kwam huilend naar me toe en ze vroegen wat er was.
    Mijn antwoord : M heeft C om geduwd , zeggen jullie hem er wat van of zal ik dit doen ? Want het is niet de eerste keer dat dit gebeurt.

Vader ging toen uiteindelijk zijn zoon vertellen dat dat niet de manier van spelen is.
    Dat hij samen moet spelen.
    Toen ging het al iets beter gelukkig.

Bailief vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina