Vrienden en kennissen aanduiden als familie?

Discussie in 'De lounge' gestart door LaPrincesa, 16 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

in mijn cultuur ( indisch/moluks) is het heel normaal om goed evrienden van de familie als oom of tante aan te spreken..met mn allerbeste vriendinnen heb ik ook hele dikke banden...dus mijn zoontje wil ik dat ze wel als tante aanspreken..of zij hem als neefje zien makat me niet veel uit...ik ben zelf zo opgevoed..en als kind maakte het me totaal niet uit of het nou ehct bloedverwant wa sof niet...

2. Only me

Only me Niet meer actief

Wij noemen enkel onze beste vrienden alszijnde 'tante' en 'oom' de rest niet.
    En het is zeker niet aan een ander om dat voor te stellen of om ermee te beginnen...

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb er totaal geen moeite mee.

Waar ik ben opgegroeid noemden alle kinderen alle ouders uit de buurt 'oom' en 'tante'. Dus de ouders van de kinderen met wie je speelde waren oom en tante.
    Zelf heb ik de broers en zussen van mijn moeder altijd gewoon bij hun voornaam genoemd, zonder oom of tante.

Nu gebruik ik die termen wel 'zoals het hoort', dus mijn broers en zussen, en die van mijn vriend worden met oom en tante aangeduid. Dit vooral om begrip te kweken bij onze kinderen wie bij de familie horen.
    Maar er is ook een heel goede vriendin die wij soms tante ... noemen, juist om aan te geven dat zij voor ons meer is dan zomaar een vriendin, maar iemand die ook bij het gezin hoort.

Maar goed. Als jij het niet wilt, omdat je het bijvoorbeeld verwarrend vindt voor je kinderen (wie zijn nou echt mijn tantes en oma's?), dan moet je dat tegen je vriendinnen zeggen. Ik zou het zelf wel leuk vinden als ze zó enthousiast reageren, maar als jij het vervelend vindt dan moet je ze dat gewoon vertellen.

4. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

2 paar vrienden worden tante en oom genoemt maar dat zijn onze beste vrienden en 1 vriendin zal ook voor jay gaan zorgen mocht ons iets overkomen..

maar opa en oma vind ik ook iets tever gaan.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zit nu wat meer reacties te lezen. Grappig wat er allemaal op 'de cultuur' wordt geschoven.
    Zelf kom ik uit een gezin met indische achtergrond, en ik heb dus nooit oom of tante gezegd tegen de broers en zussen van mijn moeder. Heb ik niet meegekregen van huis uit. De enige tantes bij ons in de familie waren de zussen van mijn oma.
    Mijn neefjes en nichtjes hebben ook nooit tante tegen mij gezegd. Gek genoeg leer ik het wel aan mijn kinderen, niet omdat ze het moeten zeggen, maar wel omdat ik wil dat zij weten hoe de familie (groooote familie!) in elkaar zit.

Het tante en oom zeggen tegen ouders uit de buurt was een 'cultuur'ding uit de A'damse Jordaan. Veel van die ouders uit mijn buurt kwamen daar oorspronkelijk vandaan, en daar was het ook doodnormaal om alle volwassenen met tante of oom aan te duiden, om aan te geven dat je elkaar kent, dat je bij de zelfde buurt hoort.

6. Yelice

Yelice Niet meer actief

Wij moesten vroeger trouwens ook tegen iedereen tante of oom zeggen :) misschien dat ik het daarom bij me eigen kinderen niet wilt.
    Ik vond het op oudere leeftijd zo raar terwijl ze geen tante of oom van me waren.
    idd ook buren werden aangesproken met oom of tante.

Ik heb veel neefjes en nichtjes en geen enkele noemt mij tante op 1 neefje na die moet het van zijn ouders zeggen.
    Van mij hoeft dat dus niet maar OK als hun dat graag willen.
    maar zij willen dus ook dat mijn kinderen hun aanspreken met oom en tante maar ik vind dat dat nog altijd aan mij is om te bepalen niet aan hun ;)

7. Vagans

Vagans Niet meer actief

ik vind dit dus ook niet leuk!

hier ben ik soms ook tante voor een kind van goede vrienden en met mn vriend is dit nog vaker. Nu maakt mij dat niet uit, hun keuze maar ik zelf vind het oneerlijk tegenover de echte (super trotse) ooms en tantes van mijn kindje om anderen ook zo te noemen.

nu hoeft ze straks echt niet oom en tante te zeggen maar als ik het over ze heb geef ik liever alleen de echt ooms en tantes die titel!

8. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Ik noem mijn beste vriendin surrogaattante en over mijn andere vrienden zeg ik nu voor de grap wel eens tante en oom, maar als ons kindje er eenmaal is zullen we ze gewoon bij de voornaam noemen.

Ook mijn broer en zussen worden gewoon bij hun voornaam genoemd, al zal het liefkozend wel voorkomen dat we tante en oom zeggen. Mijn nichtje noemt me ook gewoon bij naam, ik heb mijn ooms en tantes ook altijd gewoon bij hun naam genoemd. Mijn tante vindt het zelfs verschrikkelijk als ik haar tante noem haha!

Mijn vriend daarentegen moest zelfs de vrienden van zijn ouders oom en tante noemen. Dat vond hij als kind erg verwarrend en het is iets wat hij zelf voor ons kind dus echt niet wil.

9. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Zelf noemde ik vrienden van mijn ouders ook oom en tante. Ik kan me niet voorstellen dat ik hen bij de voornaam zou noemen ;) Ik ben niet anders gewend en ik snap heel goed het verschil tussen mijn echte ooms en tantes en de 'neppe' :D.

Mijn beste vriendin is tante M... ik ken haar m'n halve leven en ze is als een zus voor me, dus ik vind het heel normaal. Wel is het zo dat het initiatief bij mij uit komt. Het is niet zo dat zij zelf begon te zeggen dat zij tante M genoemd wil worden. Ik vind dat een keus van de ouders.

Opa en oma vind ik alleen voor de opa's en oma's bestemd.

Deel Deze Pagina