Vrienden kiezen (nagenoeg) zelfde naam als onze dochter*...

Discussie in 'Babynamen' gestart door malibuu, 19 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinegup

kleinegup Fanatiek lid

19 aug 2015
    1.533
    382
    83
    Vrouw
    Ik vind dit triest van ze. Echte vrienden doen dit niet in mijn ogen. Ik zou ook goed begrijpen als je ervoor kiest hierdoor meer afstand te nemen. Dat is je goed recht. Ik ben gewoon van stomheid geslagen hierdoor! Mijn vriend is ook heel nuchter maar die was het er toch ook niet mee eens.

heel veel sterkte met dit verdriet en ik hoop dat je het een plekje kan geven zodat het iets minder moeilijk voor jullie is!

2. Ranu

Ranu Actief lid

23 aug 2012
    339
    0
    16
    NULL
    NULL
    Op papier lijken de namen heel veel op elkaar, maar Livvy wordt toch heel anders uitgesproken dan Ivvy of zie ik het verkeerd? In combinatie met Lynn is het inderdaad niet heel tactisch gekozen. Zou dus zelf voor een andere tweede naam gekozen hebben. Eerste naam zou ik niet veranderen, omdat het qua uitspraak helemaal niet op elkaar lijkt. Misschien was dit ook wel hun gedachten erachter?

Niet iedereen heeft/deelt hetzelfde verdriet/geluk, dus je kan niet verwachten dat iedereen met elkaar en overal rekening meehoudt. Zelf van je beste vrienden niet en of andere waar he heel goed mee bent. Dit is echt niet bot bedoeld. Dit is helaas hoe het meestal in elkaar zit. En 9 van de 10x kiest men toch voor hun eigen gezin en geluk en dat kan je hun eigenlijk ook niet kwalijk nemen.

Vind het wel heel goed van je TS, dat je je gevoel heb uitgesproken naar je vrienden toe. Helaas kan je het niet veranderen, dus hoop dat je het een plek kan geven. Sterkte met het verwerken.

3. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Eens met dat je niet met alles en iedereen rekening kan houden, maar ik vind echt dat dat in een geval als deze totaal niet opgaat.
    Als je echt (beste) vrienden van elkaar bent, dan hou je hier dus absoluut wel rekening mee. Het zou niet eens in me opkomen om een (bijna) zelfde naam te kiezen.

4. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Daar zou ik ook heel veel moeite mee hebben! Begrijpelijk dat dit je dwars zit :( wat verdrietig.

Goed dat jullie het hebben aangegeven, ik weet eerlijk gezegd niet wat ik verder met de vriendschap zou willen want ik kan voor deze keuze echt 0,0 begrip opbrengen .

5. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Wat je niet weet is wat de motivatie was voor deze vrienden om die naam te kiezen voor hun dochter. Het zou best kunnen zijn dat er meer achter zit dan je denkt, i.p.v. dat ze alleen maar 'egoistisch en kortzichtig' zijn.

Ga eens een eerlijk gesprek met ze aan wanneer de gemoederen wat bedaard zijn.

6. Veera

Veera Niet meer actief

Ja dat is waar. Mijn keuze zou t ook niet zijn maar goed, dat is zo te lezen voor iedereen weer anders

7. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Dat is lastige met getypte woorden, want geloof mij, ik ben alles behalve egoïstisch. Ik probeer alleen aan te geven dat ik de gedachtengang van de vrienden best begrijp. Ze waren tegelijk zwanger zoals ik het begrijp uit het verhaal, ze hadden de naam dus al voordat het kindje overleed. Daarnaast is het niet dezelfde naam, hij lijkt er wel op ja, maar dat zijn toch totaal andere zaken. Als ik al heel lang een naam hebt, kies ik in dit geval inderdaad voor mezelf. Het verdriet van de ander wordt heus niet minder als ik mijn naam zou veranderen.
    Het zou ook pijnlijk zijn als het kindje een totaal andere naam had (dan wordt je er immers ook mee geconfronteerd dat zij wel een gezond kindje hebben).
    Maar dit blijft toch een zinloze discussie en die past hier niet, mijn bericht was alleen om de andere kant toe te lichten.

En hoe zuur ook, je kan er niks aan veranderen dus je zal er mee om moeten leren gaan. Je zal de naam nog wel vaker tegen gaan komen.

8. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik begrijp jouw verdriet heel goed, snap dat dit erg moeilijk is.
    Ik vind wel dat Ivy en Livvy echt 2 verschillende namen zijn. Met de naam Lynn erachter lijkt het wel weer heel erg op elkaar. Ik ben het er niet mee eens dat jullie vrienden nu geen echte vrienden meer zouden zijn. Heel goed dat je gevoel hebt uitgesproken hierover naar hun toe. Misschien is het voor hun ook een hele moeilijke situatie geweest. Misschien hebben ze deze namen al jaren in hun hoofd zitten en heette voor hun het kindje echt al zo al ver voor de geboorte. Dan is het ook weer heel moeilijk om een keuze te maken de naam nog te veranderen. Zijn ze op deze namen gekomen door de geboorte van jullie kleine, dan vind ik het weer wel not done. Dan hadden ze het beter even met jullie kunnen bespreken van te voren.
    Hopelijk kun je het een plekje geven. Ik adviseer je wel er met hun over te blijven praten.

9. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    Ik denk dat het vooral ook de manier is waarop ermee wordt omgegaan. Natuurlijk kunnen de vrienden de naam al jaren geleden hebben bedacht en misschien is de 2e naam ook wel vernoemd en daarom heel belangrijk voor hen. Als de namen een heel sterke betekenis hebben voor hen zou ik t moeilijk vinden maar de keuze kunnen begrijpen. Maar als beste vrienden zou ik dit uitleggen en waarschijnlijk tevoren al en rekening proberen te houden met t immense verdriet, daar ben je vrienden voor.
    Dat bij ons verre vrienden de vrouwelijke variant van de naam van ons zoontje hebben gedaan, vind ik geen probleem. Wel dat ze er niks persoonlijks bij heeft laten weten, want dan ga je voorbij aan hoe gevoelig dit voor ons ligt. ik zou dat zelf wel doen, maar ik probeer ook altijd rekening te houden met anderen (volgens m'n man iets teveel).
    Voor ts, volg je gevoel, blijf in gesprek / of neem juist afstand als je daar nu behoefte aan hebt. Sterkte

10. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Ik blijf de tweede naam onnodig vinden, maar het is nu natuurlijk ook extra confronterend omdat je de namen naast elkaar op het kaartje ziet. In het dagelijks leven zal vooral de voornaam gebruikt worden en die is toch wel heel anders qua klank, maar ja, je hebt nu wel die associatie.

11. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ik vind jou niet egoistisch hoor, maar je woorden. Het is idd een discussie waar we niet uit gaan komen en dat geeft niet, we hebben allebei recht op onze mening :) En het klopt dat het pijnlijk is wanneer een ander wel een kindje kijgt en mag houden en jij niet. Maar geloof mij, het doet nog veel meer zeer als dit kindje je steeds herinnert aan wat jij ook zou moeten hebben omdat de naam zoveel lijkt. Dat is iemand gewoon onnodig een trap na geven.

Het kan overigens heel goed zijn dat ze deze namen al jaren in hun hoofd hadden. Maar ik zou mezelf nog eens achter mijn oren krabben als er zoiets verdrietigs is gebeurd bij/met mijn beste vriendin.

12. Elvis

Elvis Bekend lid

31 okt 2013
    826
    1
    16
    NULL
    NULL
    Aan het krijgen van een kind zitten altijd een heleboel gevoelige dingen. De manier waarop je iets brengt, de naam die je kiest, de manier waarop je er over praat: hoe goed je het ook bedoeld, de kans bestaat altijd dat je iemand kwetst.

MAAR!!!! In jullie geval is het gewoon echt heel erg dom en lomp van jullie vrienden. Het is gewoon zo niet empathisch om je kind deze namen te geven. Het is in alle opzichten een 'fail' van jullie vrienden. Ze hebben op geen enkele manier blijk gegeven van het begrip naar jullie gevoel.

Het kwetsen van mensen kan onwetendheid zijn, maar dat is in jullie geval echt niet.

Ik wens jullie heel veel sterkte, want nu heb je er weer een deuk bij. *knuffel*

13. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vind het moeilijk om te oordelen als je de hele situatie niet kent. Geschreven lijken de namen inderdaad erg op elkaar en zeker met de 2de naam erbij maar...
    Om eerlijk te zijn onthoud ik zelden de volgende namen op een geboortekaartje, waren ze zich wel bewust van het feit dat niet alleen de eerste naam erg gelijkend is maar de 2de naam zelfs identiek is?
    Los daarvan kan ik alleen maar zeggen dat ik het een verschrikkelijk rotte situatie is en ik zou ook niet weten wat nu de oplossing is. Afstand nemen lijkt mij op het moment het beste vanuit zelfbescherming. Daarnaast zal dit meisje je altijd herinneren aan jouw meisje, dat zou ze ook gedaan hebben met een andere naam want jullie waren wel samen zwanger.
    Hoe jullie vriendschap verder evolueert zal de tijd leren, daar moet je ook geen overhaaste beslissingen in nemen denk ik.

Wat betreft het verhaal van Overtherainbow, dat tekstje is inderdaad wel erg ongelukkig gekozen in combinatie met de naam maar om eerlijk te zijn, die mensen hebben waarschijnlijk nooit beseft dat het jou zo raakt. Dat tekstje kan op heel veel manieren gelezen worden, dat is ook het moeilijke aan taal.

14. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Stel dat het zo zou zijn dat de vrienden deze naam al hadden voor het overlijden van de dochter van TS, dan ga je toch om de tafel?

Net als je om de tafel gaat als je als vrienden van 2 levende kindjes en toevallig dezelfde naamkeuze ook even om tafel zou gaan?

Het feit dat er helemaal voorbij gegaan wordt aan TS, er geen verhaal komt waardoor TS logischerwijs daar eigen invulling aangeeft maakt het extra verdrietig en zet de vriendschap op het spel.

15. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    In de openingstekst zegt TS dat die vrienden vorige week ouders zijn geworden.
    Het kindje van TS is 7 maanden geleden overleden..
    Dat betekent dat toen het kindje overleed, die vrienden net 8 weken zwanger waren.
    Dan hadden ze nog 32 weken om een andere naam te bedenken.

Hoe reageerden jullie vrienden toen jullie zeiden hoe jullie hierover denken? Hebben ze nog iets laten horen?

16. Lizzy01

Lizzy01 Bekend lid

14 jan 2015
    819
    0
    16
    Vrouw
    Nederland
    Dikke knuffel meid! Wat een lastige situatie...

Ik denk dat de quote goed aangeeft hoe het is... het was denk ik beter geweest dat ze het voor haar geboorte met jullie hadden besproken, dan had je het er nog met ze over kunnen hebben voordat het kindje er ook daadwerkelijk was. De schok bij de geboorte was dan minder groot geweest, want de geboorte van hun dochter is los van de naam al een hele confrontatie kan ik me voorstellen.

17. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Ze hadden I.vy ook op hun lijstje staan..
    En omdat wij onze dochter zo genoemd hebben, konden zij deze dus niet meer gebruiken.. Om hem tóch te gebruiken hebben ze dus de combi gemaakt met L.ivv.

De naam Lynn, tjaa een beetje zelfde als boven genoemd.. Vonden ze ook een mooie naam, en omdat zij (de vrouw) deze pérse wilde (was favoriet hoorde ik later) hebben ze deze ook als 2e naam genomen..

Waar het dus op neer komt, ze wilden blijkbaar dus ook I.vy L.ynn (wel héél erg toevallig naar mijn idee :x)

18. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Ja de uitspraak is zoals je ze allebei schrijft..
    Qua uitspraak kan ik er nog mee leven zeg maar, maar als je ze beide naast elkaar opschrijft/leest zijn ze op 1 letter extra & 1 letter dubbel éxact hetzelfde.

19. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Ik ben 7 maanden geleden bevallen (2 weken te vroeg) en zij vorige week (op de uitgerekende datum) er zit dus ruim 30 weken tussen

20. malibuu

malibuu Bekend lid

15 apr 2015
    569
    1
    16
    Vlinder84; jij beschrijft precies hoe ik me voel.. Jij kan je waarschijnlijk als geen ander inleven welk gevoel dit zou geven.

Deel Deze Pagina