overstappen van huisarts? lastig....

Discussie in 'De lounge' gestart door Damay77, 30 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Wat zouden voor jullie redenen zijn om over te stappen van huisarts? ik voel me bij mijn huisarts de laatste tijd niet echt gehoord/serieus genomen. Ik zit bijv tegen overspannenheid aan. ik heb het idee dat er nog iets lichamelijks meespeelt. zo is mijn vit d gehalte rond de 40. de klachten die hierbij horen, passen gewoon bij mij. vermoeidheid, sneller nerveus/paniekaanvallen/hyperventilatie, spierprobblemen enz. ik heb regelmatig kramp in mn benen, rusteloze benen, spierpijn en verzuring. zelfs na 1 trap op voel ik mn benen al.
    de fysio zegt zelfs dat ik een grote kans heb dat vit d meespeelt. mijn huisarts blijft erbij van niet. dat vit d voor mij rond de 20 prima is. NERGENS kan ik hier over vinden en fysio en assistente van cardioloog zeggen dat hij boven de 50 moet zijn.op internet vind ik dat hij minimaal 50 en liefst richting 80 moet zitten. ik zou dan een stootkuur moeten krijgen maar die geeft ze dus niet. ik neem zelf al tabletjes maar als ik een tekort hebt dan wordt hij hiermee niet opgelost. ik slaap slecht en alles wordt op piekeren gegooid en depressie. ik pieker helemaal niet en ik ben absoluut niet depressiefo_O mn dag en nachtritme zijn omgekeerd.... als ik met iets kom dan wordt alles op het geestelijke gegooid. mn dag en nachtritme is overhoop en slaap de laatste weken maar 4 uur per nacht. tja, MAG ik dan eens tegen de dag opzien? logisch dat mn concentratie en geheugen 0 is toch? maar nee, alles wordt op geestelijk gegooid. mn kinderen zijn 2x mee geweest en waren die keren ook druk. hoppa, het wordt er meteen op gegooid dat ik ze niet goed aan kan en dat ze zich zorgen maakt, iemand van jeugd en gezin voor advies enz.....
    tijdens een consult zit ze heel vaak over zichzelf te praten. kan standaard 45 min of langer wachten tot ik aan de beurt ben maar als ik aan de beurt ben dan wordt er continu op de klok gekeken en binnen een paar minuten sta ik weer buiten met een gevoel dat ik er niet geluisterd is. ik denk er dus over om over te stappen. maar ja, toch twijfel ik weer.....

2. Nutella

Nutella Actief lid

13 feb 2017
    387
    213
    43
    NULL
    NULL
    Als dit mijn huisarts was, was ik al naar een andere op zoek gegaan. Je moet je op je gemak voelen en je serieus genomen voelen bij je huisarts.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben overgestapt toen ik me niet serieus genomen voelde; ik had fysieke klachten, oa veel pijn, terwijl ik mentaal juist in een hele goede, stressvrije periode zat. Volgens haar zat het volledig tussen m'n oren. Ze zei het met een vermoeide zucht, alsof ze me een grote zeur vond.
    Dag later had ik een intake bij een andere huisarts die me volledig serieus nam.

4. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Dit.

Máár. Je kunt toch ook gewoon zelf meer vitamine D gaan slikken en kijken of je lichamelijke klachten minder worden? Ikzelf vind een waarde van 40 ook aan de lage kant. Ik zat anderhalf jaar geleden op 30 en dat vond mijn huisarts 'goed genoeg', maar ik ben toen 2500 IU per dag gaan slikken (de vitamine D3-druppels van Solgar, fantastisch merk; druppels schijnen sowieso beter te zijn dan tabletten, en je moet dus een behoorlijk hoge dosis slikken om van dat tekort af te komen!) en inmiddels zit ik op 114! En ik voel me stukken beter. Dus ik zou inderdaad een andere huisarts zoeken, maar sowieso ook het heft in eigen handen nemen. Succes en beterschap!

5. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.074
    1.570
    113
    Ik heb tegenwoordig ook een sterke voorkeur voor 1 bepaalde huisarts binnen de praktijk. Vorige week voelde ik me absoluut niet serieus genomen door een andere arts. En ook de longarts wuift het probleem een beetje weg.

Vanmorgen dus bij die ene arts geweest en die toonde absoluut begrip en nam ook uitgebreid de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Wilt niet zeggen dat hij mijn klachten kan oplossen, maar hij neemt het wel serieus en dat vind ik heel belangrijk. Uiteindelijk kan het zijn dat mijn vermoeidheidsklachten etc nooit verklaard kunnen worden. Maar dan wilt hij wel eerst alles uitgezocht hebben.

Mocht je willen overstappen kijk dan of je eerst een kennismakingsgesprek kunt hebben, zodat je een indruk kunt krijgen hoe ze tegenover bepaalde dingen staan. Voor hetzelfde geld loop je daar tegen dezelfde problemen aan.

6. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Overstappen.

Ik heb dat ook wel eens gedaan.
    Hij liet mijn dochtertje, die helemaal overstuur zat te huilen vanwege de buikpijn veel te lang wachten. (Had een spoedafspraak gemaakt) HA in Zierikzee vond het uitplozen van een reclamebladje belangrijker. Ze heeft toen alles ondergekotst. Daarna heeft hij haar nog 40 min in de behandelkamer laten liggen, want hij twijfelde of toch niet een ambulance moest komen. Uiteindelijk knapte ze op. (Als dr darmen niet waren teruggedraaid, was ze dr darmen kwijt geweest, door te lang laten wachten) De volgende dag was ik overgestapt.

Nu ben ik pas verhuisd naar een andere woonplaats, maar ik ben ook niet tevreden over deze huisarts. 40 min in de wacht staan voor het maken van een afspraak.
    En alles moet ik nog maar even aankijken. Want je bloedwaardens zijn wel laag, maar net niet te laag. Maar alle klachten wijzen er wel op dat dat is. Maar de medicijnen ervoor krijg ik nog niet. Eerst nog over 5 mnd een bloedonderzoek doen. Pff.

Maar als iemand nog een goede huisarts weet in Middelburg, laat me dan weten.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    ik slik zelf al vit d maar merk nog weinig verschil. ik heb ook al een paar middeltjes genomen om beter te kunnen slapen maar je kan ook niet aan de gang blijven met die middeltjes. want ik las ook weer op diverse site's dat je naast vit d ook magnesium in moet nemen. dat dat allemaal samenhangt.... ik wil gewoon dat er goed gekeken wordt ipv alleen psygisch.
    ik wil gewoon sneller een oplossing. voornamelijk voor mn slaapproblemen want die worden alleen maar erger. overdag moe en snachts klaarwakker. en NIET van piekeren. maar huisarts wil me dus naar een psycholoog om te praten.... ik weet gewoon zeker dat als ik weer beter slaap, mn concentratie, geheugen en conditie ook weer omhoog gaat. maar er wordt niet geluisterd. verteld dat ik af en toe een paniekaanval had (1x in de 2 a 3 weken) en paar maanden terug ongeluk met de auto. iemand gaf me geen voorrang. wat zegt de praktijkondersteuner ggz? oh, dat is heftig hoor, dagelijks een paniekaanval en dan ook nog eens een ongeluk veroorzaakt. ik maak me zorgen om jou en je kinderen, wil je door verwijzen bla bla. en ik maar duidelijk proberen te maken dat ik niet dagelijks zo'n aanval heb, dat ik dat ongeluk niet veroorzaakt heb maar er wordt niet geluisterdo_O
    ze geeft me een briefje mee met een nieuwe datum. was 1x vergeten. ik trek in de hal bij mn dochter dr jas aan en vergeet dat hele briefje mee te nemen. staat mw s'avonds met een dwingende toon op mijn voicemail dat ik mn briefje daar gelaten had en dat ze wel verwachtte dat ik op die afspraak kwam. ik was al een keer niet geweest was (vergeten) , ze ging me in de gaten houden enz... ik kom daar verdorie omdat ik dingen vergeet, mn geheugen is een vergiet en er wordt gewoon gedaan alsof ik expres niet kom....

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.657
    113
    Nou dat je een topic er over opent zegt al genoeg. Lees veel ontevreden dus ik zou overstappen.

Succes met alles, ik hoop dat je er uit komt!

Chocolat, Bailey07 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  9. ffff

ffff Bekend lid

9 okt 2012
    911
    545
    93
    Als je je zo niet gehoord voelt moet je dat mijns inziens of aankaarten, of overstappen. Want zo doorgaan heeft geen zin lijkt me, je bent het vertrouwen dat je serieus wordt genomen kwijt.

Daarentegen: realiseer je dat een concentratieprobleem, slecht geheugen en slaapstoornissen nu eenmaal niet snel zijn opgelost. Bij de volgende ben je daar ook weken-maanden zoet mee. En hoewel het inderdaad verklaard kan worden door puur lichamelijke afwijkingen, ligt het in de meeste gevallen ligt toch (in ieder geval deels) aan gedrag, bijvoorbeeld slechte slaaphygiene of onvoldoende de tijd/ruimte nemen of ervaren om je goed op een taak te focussen. Wat ik maar probeer te zeggen: de huisarts focust op het psychische/gedragsmatige en jij op het lichamelijke.. Maar misschien hebben jullie allebei wel een beetje gelijk. Of heeft de huisarts gelijk. Probeer daar bij je nieuwe huisarts open voor te staan en blanco in te staan.

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Als je je niet serieus genomen voelt zou ik idd overstappen.. wij hebben verschillende huisartsen in de maatschap dus als ik zelf naar de ha moet vraag ik altijd om dezelfde.. Ik ben een paar keer bij een andere gezet binnen de maatschap maar dat vind ik helemaal geen fijne ha..

11. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Ik zou overstappen maar eerst een gesprek aan vragen bij een mogelijke nieuwe ha..

Wij zijn dit jaar ook overgestapt omdat we ons niet gehoord voelde, dan wel niet serieus genomen. Nu 1x een afspraak bij de nieuwe ha gehad en super tevreden er over. Het was een lastige stap omdat de oude ha nog een gesprek wilde waarom we weg wilde.. maar het was het allemaal waard.

12. Lumihiutale

Lumihiutale Bekend lid

9 okt 2016
    899
    286
    63
    Ik had ook zo'n huisarts. Toen ik voor het eerst de praktijk binnen kwam hing er zo'n rare sfeer,ik kreeg er geen goed gevoel bij. Ook niet bij de huisarts zelf. Toen ik aangaf over te willen stappen naar een andere huisarts begon hij erover dat het hem heel veel werk en geld zou gaan kosten (rond de 1000 euro). Dat vond ik toen zo raar. Ben overigens wel naar een ander gegaan.

Verder ben ik nog eens overgestapt ivm verhuizen.

13. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dit inderdaad.

Gelijk op zoek naar een ander.

14. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat zowel de huisarts als de praktijkondersteuner zich zorgen maken om jouw psychische gesteldheid en de kinderen vind ik toch wel iets om ook serieus te nemen. Zij baseren deze zorgen op hoe je bent tijdens de gesprekken en wat je verteld. Niet leuk om te horen dat begrijp ik en logisch dat je er zelf een andere verklaring voor zoekt (misschien speelt het mee al is het niet schrikbarend laag). Maar besef wel dat als je vit D wat hoger is, niet alle problemen zullen zijn opgelost. De huisarts is er niet om
    Je dwars te zitten, hij probeert je te helpen ookal zegt hij iets wat je liever niet wil horen. Als je je niet op je gemak voelt kun je naar een andere huisarts overstappen maar wat nu als deze net als de huisarts en praktijkondersteuner tot dezelfde conclusie komt?

Geef anders bij je huisarts aan dat je best naar een psycholoog wil (als alles goed gaat zoals je zegt heb je niks te verliezen). Maar ook graag verder onderzoek wil baar vit D.

Chocolat, nizzie86, Elsss en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Slik je ook magnesium? Als je Googled op magnesium te kort en de klachten die daar bij horen zal je zien dat veel klachten die jij op noemt ook een te kort van magnesium kan zijn.

16. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    In de praktijk gebeurd het regelmatig dat mensen overstappen van huisarts, omdat de klik er niet is, omdat ze zich niet serieus genomen voelen, enz. Huisartsen zijn ook maar mensen, zij hebben ook niet altijd een klik met de patiënt. Ik merk op mijn werk (huisartsenpraktijk) ook dat de ene patiënt wegloopt met een bepaalde arts, en de andere juist weer helemaal niet.

Als je zelf al aanvoelt dat het niet goed zit, is het misschien inderdaad beter om over te stappen. Maar zorg wel dat je na overstap een kennismakingsgesprek plant en je verwachtingen uitlegt. Jouw oude huisarts heeft een dossier bijgehouden van alle contacten en dat wordt meestal digitaal naar de nieuwe huisarts gestuurd, daarin staan misschien zaken die jou als het ware een "valse start" geven bij je nieuwe huisarts. Neem de tijd om je verwachtingen en eerdere ervaringen uiteen te zetten.

Wij hebben (als gezin) 2 huisartsen die samen de praktijk doen. Met een hebben wij ook geen klik. Deze arts heeft het vertrouwen en zijn geloofwaardigheid als arts in mijn ogen zo verbruid dat we een melding in ons dossier hebben laten zetten dat we afspraken en terugbelafspraken voortaan met de andere arts willen. Onze zoon had al 8 maanden continue en hevige hoest waar niks tegen hielp dat de huisarts adviseerde. Tijmsiroop, promethazine, puffer (moest ik min of meer afdwingen, hielp wel iets maar onvoldoende). Uiteindelijk vroeg ik een verwijzing naar de kinderarts omdat mij wel duidelijk was dat de huisarts het niet meer wist. Werd geweigerd. Hij had letterlijk voor de assistente in het dossier gezet "voor deze klacht bij dit kind is geen oplossing. Verwijzing niet zinvol." Ofwel: zoek het maar uit met je kind dat zijn longen kapot hoest.

17. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Wat ik niet zo goed begrijp, wat is de reden dat je nog twijfelt? Je vertelt overduidelijk je niet serieus genomen te voelen, niet op je gemak te zijn, het idee te hebben dat er niet naar je geluisterd wordt. En dit niet eenmaal, maar meerdere malen. Waarom zou je niet overstappen? Je prettig voelen bij je huisarts is zo belangrijk, als dat niet zo is, zeker als dat al een langere tijd duurt, en je ziet er geen heil in om erover in gesprek te gaan, dan zou ik zeker overstappen.

18. Deliana

Deliana Niet meer actief

Veel huisartsen weten (te) weinig over vitamine tekorten en de gevolgen, komt niet uitgebreid in de opleiding naar voren. Grote kans dat een andere huisarts op dit punt met hetzelfse verhaal komt.

Ik heb dezelfde ervaring met mijn huisarts op dit punt... Welke hoeveelheid vitamine D slik je nu? Met een standaard potje van 80 of 100 ie (onderhoud voor mensen zonder tekort), ga je jou tekort niet snel wegwerken.....

Ik ben zelf 4000 ie gaan gebruiken (2000 in de ochtend en 2000 in de avonde), met exact dezelfde klachten als jij en ik voelde me binnen 2 weken een compleet ander mens.

19. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    ik zou nog eens goed kijken naar de dosering van je vit d. is t een potje met een onderhoudsdosering om de winter zeg maar door te komen of is t een hoge dosering.
    is t een lage dosering zou ik als de sodemieter een hoge dosering scoren en die gaan gebruiken.

met 1 stootkuur ben je er ook echt nog niet meteen hoor...

en je kunt evt magnesium tabletten erbij halen (gewoon vrij te krijgen, of een combitablet)
    ga je echter aan de race ervan dan is je magnesium op orde, en kun je daar weer beter mee stoppen ;)

bij mij kwam toen met een waarde van 30 er wel uit dat het te laag was volgens de huisarts(assistente), maar een stootkuur was niet nodig. zij houden dan weer de onderdrempel van 50 aan. heb dus zelf tabletten gehaald en ben er zelf mee aan de gang gegaan.
    heb al een hele strijd geleverd om de b12, dat gaat nu ein-de-lijk goed gelukkig, maar had echt geen puf om weer zo'n strijd aan te gaan.

uiteindelijk ging het nog best vlot het aanvullen van de vit d (gewoon met tabletjes van de kruidvat en nam er dan 2 per dag, al hebben ze daar verschillende natuurlijk dus nogmaals: kijk goed naar de dosering!).

en ja zou sowieso kijken of je bij een andere arts terecht kunt, ga eens met een paar anderen een kennismakingsgesprek aan zonder dat ze je dossier al gezien hebben. leg je klachten voor, wat er al gedaan is, wat er uit het bloedonderzoek kwam e.d. kijk of je bij eentje dan wel een goed gevoel hebt en stap dan over.

20. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Mocht je huisarts echt niet mee willen werken, dan kan je ook nog overwegen om het zelfstandig te laten onderzoeken. Maar dat is dan natuurlijk op eigen kosten.

Bijvoorbeeld, https://bloedwaardentest.nl ken ik uit fertiliteitsgroepen, maar er zijn nog wel meer van dit soort aanbieders.

Deel Deze Pagina