Vriendin haar moeder overleden, hoe mee om te gaan?

Discussie in 'De lounge' gestart door Caro25, 27 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    Hoi allen,

    Een paar maanden geleden is de moeder van een vriendin overleden. Zij is geen vriendin die ik wekelijks spreek, maar toch wel een goede band mee heb. We staan niet vaak spontaan bij elkaar op de stoep zeg maar. Het is altijd 'goed en gezellig' als wij elkaar wel zien.

    Haar vader is een paar jaar terug ook overleden en zelf is zij nu alleen over gebleven. Geen broers of zussen. Wel een lieve man en inmiddels een baby.
    Ik merk aan mezelf dat ik het soms lastig vind om er naar te vragen. Tenminste, om er op door te vragen. Wanneer je vraagt hoe het gaat krijg ik bijv vaak het antwoord: 'Het gaat wel'.. Ik weet dan niet zo goed wat ik daarop moet zeggen. Zo lastig soms. Ik weet dat ze er enorm veel verdriet van heeft en dat ze het wel fijn vind als je er naar vraagt. Ik wil er ook graag voor haar zijn.

    Iemand tips of ervaring?
     
  2. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Vraag of ze er over wil praten. Hoor je nee, dan is het goed. En zegt ze ja, vraag dan door en schrik niet al ze misschien emotioneel word. Dat is niet erg, dat mag. Vraag hoe ze zich voelt, en wat ze bedoelt met 'gaat wel'. Toen een vriendin door een fertiliteitstraject ging heb ik gewoon gezegd dat ik het moeilijk vond om er naar te vragen en bang was stomme dingen te zeggen. Ik heb gevraagd wat ze fijn vond qua vragen en opmerkingen, en ook waar ze geen behoefte aan had. Dat hielp heel goed om er relaxter mee om te gaan.
     
  3. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Geen ervaring maar super dat je er voor haar wil zijn/bent.

    Misschien kan je der vragen of je iets voor der kan doen of een kaartje sturen met een mooie tekst dat je aan haar denkt. Samen iets leuks gaat doen of eens kookt voor haar.

    Denk dat het vooral de kleine dingen zijn!
     
  4. Marleen31

    Marleen31 Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.569
    470
    83
    NULL
    Noord Holland
    Lastig he, zulke dingen. Mijn vader is 2 jaar terug overleden en als mensen mij dan vroegen hoe het ging dan was mijn antwoord ook standaard ‘gaat wel’.
    Ik merkte dat ik de eerste maanden wel veel behoefte had om er over te praten, laat haar merken dat je daarvoor open staat. Wat ikzelf heel erg kon waarderen is als ik zomaar een bosje bloemen van iemand kreeg met een kaartje waarop stond: ‘Ik ben er voor je’. Zo lief vond ik dat!
    Kleine gebaren, dat is altijd fijn.
     
    Mamafiets, Manolito en NiVa0230 vinden dit leuk.
  5. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    Je kan altijd zeggen van als je er over wil praten mag dat altijd, en kook een keer voor hun, of nodig ze bij jou uit te eten ook voor de gezellige omgang.
    Een kaartje, bloemetje, haar lievelings chocola, een knuffel geven ect
     
  6. NiVa0230

    NiVa0230 Fanatiek lid

    14 dec 2018
    1.558
    3.596
    113
    Mijn reactie op z'on antwoord is: "wil je er wat meer over kwijt, nu of op een later moment, ik ben er voor je om naar je te luisteren en/of een schouder voor je te zijn."
     
    Sokkie87 vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Vraag aan haar waar ze behoefte aan heeft: Juist nu leuke dingen doen ter afleiding, of juist een goed gesprek. Probeer daar samen achter te komen wat je voor haar kan betekenen.

    Toen mijn moeder overleed hoorde ik van sommige vriendinnen niets, sommigen appten de hele dag door. Ik kon daar niet zo goed tegen, dat appen. Dan was ik net even wel met iets leuks bezig en dan kwam er weer een “Hoe voel je je nou, meissie, gaat het een beetje?” En dan voelde ik me meteen weer kut.
    Het fijnst vond ik de vriendinnen die op een vast tijdstip belden eigenlijk en die me dan ook wat te vertellen hadden, bijvoorbeeld omdat ze zelf wisten hoe het was om te rouwen.
    Maar dat zal vast voor iedereen weer anders zijn!
     
  8. ColaLight1

    ColaLight1 Niet meer actief

    Dit inderdaad..
    Uit je gevoel over dat je het moeilijk vind en dat je niet weet wat je moet zeggen.
    Als je er niks over zegt, dan kan het voor haar overkomen alsof het je niks doet, of je niet geïnteresseerd bent.
    Mijn vader is 2 jaar geleden overleden en ik heb inderdaad ook een vriendin die daar niet best mee om kan gaan. Ik hoorde dan ook gewoon niks van haar. Dat kon ik niet echt waarderen.
    Dus het is al heel lief dat je er aan denkt en je er bewust van bent. Dit gevoel uitspreken zal ze alleen maar kunnen waarderen denk ik.
     
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Spreek in ieder geval uit dat je er wel aan denkt, dat je aan haar denkt, en desnoods dat je het moeilijk vindt. Mijn beste vriendin heeft bijna familie meer en vorige week was de sterfdag van haar moeder. Het is inmiddels al 18 jaar geleden maar nog steeds bel ik haar dan. Soms is ze verdrietig, soms niet, maar het wordt altijd gewaardeerd dat je aan iemand denkt en dat uitspreekt. Zelfs als je niet echt met iets kunt helpen.
     
    conejita vindt dit leuk.
  10. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Wees eerlijk. Koop een mooie kaart en schrijf haar wat je hier schrijft. Dat zal ze zeker waarderen!
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.984
    8.790
    113
    Afhankelijk hoe ze is maar alles is beter dan niks.

    Toen mijn vader overleed deed een vriendin helemaal niks, toen hij 1 jaar kreeg niet en daarna ook niet.
    Haar moeder kwam zeggen dat ze niet wist wat ze moest doen. Toen zei ik alles was goed behalve het niks doen.

    Aangeven dat het lastig is en je niet weet of je er over moet hebben. Zij weet dat ze iets aan je heeft en jij kan aangeven dat je niet weet hoe of überhaupt of ze daar behoefte aan heeft.

    Het zijn de kleine dingen die ook goed zijn en troost geven.

    Het is ontzettend lief dat je raad vraagt en met haar begaan bent! Nu haar nog laten weten.
     
  12. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Ik heb zelf ervaren hoe het is om (intens) te rouwen en het fijnste vond ik als mensen doorvroegen. Dus niet "ik ben er voor je als je wil praten", want ik vond 't juist moeilijk om zelf aan de bel te trekken op een ander moment.
    Maar misschien is dat voor iedereen anders...
    Dus dan zou ik zeggen: vraag hoe je haar kunt steunen : wil ze op sleeptouw genomen worden of juist niet, wil ze praten, op haar initiatief of vindt ze 't fijn als je door vraagt, wil ze missch over koetjes en kalfjes praten of dat je ff voor haar kookt inderdaad of zo?
    Het lijkt me heel prettig voor haar als ze kan kiezen.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Doorvragen.
    Tenminste. Als er tijd en ruimte is voor een goed gesprek. Dus niet als je haar tegenkomt met boodschappen doen of zo.

    Toen mijn vader was overleden vond ik het ook moeilijk om er zelf over te beginnen. Maar had wel behoefte om erover te praten
    Dus als iemand vroeg 'hoe gaat het'. Dan wist ik ook nooit goed hoe te antwoorden. Zo vaak meegemaakt dat mensen dan eigenlijk niet echt willen weten hoe het gaat, maar het gewoon als groet zien. Hoi hoe is het. Goed. Doei.
     
  14. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Toen mijn vader overleed vond ik het fijn als mensen me een kaartje stuurden. Met een anekdote over mijn vader of gewoon met dat ze aan me dachten. Vooral bij bijzondere dagen (sterfdag, zijn en mijn verjaardag, kerst, het eerste nieuwjaar zonder m'n pa, vaderdag etc) vond ik dat echt heel fijn dat mensen dan aan mij/ons dachten.
     
  15. Caro25

    Caro25 Bekend lid

    16 jan 2017
    542
    354
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de tips!
     

Deel Deze Pagina