ontwikkeling..

Discussion in 'Prematuur' started by moontje2008, Feb 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    hier zal al wel 1000x een vraag over zijn geweest, maar het is af en toe oh zo fijn om even je onrust te ventileren toch?

Toen ik 37 weken zwanger was zat ik 's morgens vrolijk bij mijn gyn, we hadden het gehaald! Al vanaf 30wk was het duidelijk dat Eef niet tot het einde zou blijven zitten aangezien mijn bloeddruk steeds hoger werd.. 37 weken is dan toch wel een beetje zo'n denkbeeldige magische grens.

Nou dacht Eef, dan kom ik toch meteen! Dus is ze een randprematuurtje.. gelukkig had ze niet veel opstartproblemen al heeft het weken geduurt voordat ze echt goed dronk..

En nu is ze al weer 7mnd en net als elke andere moeder wil ik dat ze nu al kan staan, zitten en een flikflak kan maken;)

Maar het schiet niet zo op.. ze rolt wel alle kanten op, is al wel bezig met woordjes (apaa, bab (=bal), aama) maar als ik haar laat zitten dan heeft ze totaal niet de behoefte om overeind te blijven, tijgeren doet ze een beetje (maar wij hebben een stenen vloer en op een deken lukt het niet zo best volgens onze fysio) kruipen nog niet..

Nu is ze naast een randprematuurtje ook nog eens net zoals mij hypermobiel, dus zal waarschijnlijk alles nog wat langzamer gaan..

ze zal er ongetwijfeld wel komen, ze is een heerlijke vrolijke baby en ik hou gigantisch veel van haar.. maar als ik verhalen lees van baby's die met 6mnd al zitten en kruipen dan ben ik gewoon best jaloers..

ik blijf die drie weken er maar vanaf halen.. maar misschien kent iemand hier mijn gevoel een beetje..

x

2. misschienmama

misschienmama Niet meer actief

Hoi Moontje,

Ja ergens herken ik je gevoel wel...
    Mijn dochtertje is 9 weken te vroeg geboren en is nu 5 maanden (gecorrigeerd 3 maanden). Nou hoeft ze nog niet heel veel maar toch merk je dat ze nog geen baby van 5 maanden is, het was errug lang wachten op een lachje en voordat ze überhaupt geïnteresseerd raakte in speeltjes of dergelijks.

Maar aan de andere kant ben ik ook supertrots op wat ze al wel kan! Ze is lekker aan het "kletsen" en rolt soms per ongeluk ook al om :D
    Ze is ook zeker geen baby van 3 maanden in ontwikkeling! Ik denk dat ze er een beetje tussenhangt.

Als buitenstaanders haar zien en ze vragen hoe oud ze is dan zie je ze altijd denken, er klopt hier iets niet, wat een kleine baby....

Het zal al vaak gezegd zijn maar het komt vast allemaal goed met onze kleintjes!;)

Liefs Patty

3. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Je moet je geen zorgen maken hoor. Mijn kereltjes zijn 3 mnd te vroeg. En zitten deden ze pas rond de 10 maanden, en echt kruipen deden ze pas rond de 13 maanden. Daarvoor wel tijgeren enzo. Sinds vorige week heeft mijn ene zoontje de eerste stapjes gezet en begint mijn andere zoon echt los te staan, en ze zijn nu 16 maanden. Afgelopen week zijn we bij de kinderarts geweest en zij was dik tevreden over mijn jongens. Ook over hun ontwikkeling, en omdat het zo goed gaat staat de volgende afspraak pas gepland als ze 4 jaar zijn.

Denk dat de ontwikkeling geen problemen om moet leveren omdat ze maar 3 weken te vroeg is. Ik weet niet hoe dat zit als ze hypermobiel is.

Lekker genieten hoor, ieder kindje ontwikkelt zich op een andere manier.

4. MamavanMischa

MamavanMischa Fanatiek lid

Mar 4, 2009
    1,164
    0
    0
    Hoi meiden,
    Ik herken het niet zo heel erg omdat Mischa eigenlijk heel erg vlot is. (hij was 7 wk te vroeg) Maar wat me erg is opgevallen is dat het achterlopen in het begin veel meer opvalt (de eerste maanden blijf je corrigeren met alles) en na een paar maanden steeds minder. Ik heb het er inmiddels haast nooit meer over dat Mischa prematuur is omdat hij inmiddels gewoon meeloopt en zelfs voor op de wat langzamere "gewone" kindjes.

Ik zou me als je kindje zo jong is dus nog helemaal niet druk maken. Bovendien zijn alle kindjes anders en misschien heeft het wel helemaal niets met de prematuriteit te maken, maar is je kindje met heel andere dingen bezig. Wie weet praat ze straks zomaar opeens en weet je niet wat je hoort, terwijl jij maar zat te wachten tot er gelopen ging worden. ;)

5. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

mijn zoon is een maand tevroeg geboren maar ik heb zijn leeftijd nog nooit gecorrigeert....

hij kon met 8 maand nog helemaal niets, met 8,5 maand begon hij opeens met kruipen en staan en met 9 maand zelf gaan zitten vanuit kruipstand en met 9 maand kon hij pasjes zetten aan de hand
    en met 11,5 begon hij pasjes uit zichzelf helemaal los te zetten
    en nu is hij 1 jaar en 2 weken en hij loopt los door het huis,

elk kindje heeft zijn eigen tempo, de 1 is gewoon snel en de ander wat langzamer, ik zou me geen zorgen maken als ik jou was...

mijn moeder zegt altijd : wanneer een kindje 4 is kunnen ze allemaal net zo veel.

6. Esthers

Esthers Bekend lid

Jul 7, 2009
    541
    1
    16
    zorgkundige
    Flevoland
    Wat herken baar zeg!!
    Mijn dochter is nu al wer bijna 4.Tja en was ook niet echt een prematuurtje ik had weeen met 35 weken maar die zette niet door en ze is met 37 wk gehaald d.m.v keizersnede. Ze was onwijs traag met alles toen ze 1 jr was stond hier de box nog steeds op de hoogste stand Zitten deed ze zelfs nog niet.We hebben fysio gekregen en toen bleek dat ze wel een beetje hypermobiel was niet niet extreem of zo. Met 22 maanden liep ze eindelijk!!!Ik vond het heel zwaar om tot haar 22 maanden steeds met haar te sjouwen.Het was ook een kindje wat alles wel best vond dus ze had haar karaker ook niet echt mee.Nu ze bijna 4 is merk ik nog steeds dat ze achterloopt op leeftijds genootjes maar ik zie ook dat ze heel erg onzeker is.Dus ik denk dat dat ook heel erg heeft meegespeeld!!

7. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Maak je alsjeblieft geen zorgen!! Als de artsen tevreden zijn dan is er voor jou geen enkele reden om dat niet te zijn, toch? Ieder kindje ontwikkelt zich op een andere manier. Of ze nu prematuur of aterm geboren zijn. Lekker blijven stimuleren, goed luisteren naar de adviezen van de fysio en vooral genieten. Jullie meis komt er wel!! :D

8. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn mannetje is 6 maanden + gecorrigeerd 4 maanden +..
    hij kan zichzelf nu op mijn schoot rechtop zitten op de grond lukt dat nog niet...
    hij kan omrollen vanaf buik naar rug als hij op zijn armen leunt maar nog niet andersom wel draait hij al om zijn as... begint te spatten in bad en vanmorgen deed hij mij na toen ik op knopjes drukte van zijn speeltje..
    er zijn nog meer dingen die hij al wel kan hoor maar zoals kruipen,alleen rechtopzitten ect gaat echt nog niet..

9. adi

adi Niet meer actief

Wat jij beschrijft kunnen onze kids ook, en veel meer ook niet. Maar van andere kant, ik ken echt geen babys die kruipen of zelf gaan zitten met 6 maanden, dus eigenlijk niks aan de hand ;)

Maar even een andere vraag, wat betekent precies een 'hypermobiel' kindje?

10. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    @adi; Dit is wat ik vond over hypermobiliteit: http://www.orthopedie.nl/content/nr/hypermobiliteit.asp. Het kindje overspant zich dus meer. Dan is het ook niet vreemd dat de lichamelijk ontwikkeling misschien wel iets langzamer gaat.

Maar zoals ik al eerder schreef, ik zou me geen zorgen maken hoor. Kindjes doen alles op hun eigen tijd. Onze jongens gingen zich bijvoorbeeld al optrekken terwijl ze nog niet eens zelfstandig konden zitten op de grond. Daar hadden ze helemaal geen tijd voor. :D Het komt allemaal goed!!

11. Opening

Opening Niet meer actief

Mijn zoontje is ook vroeg te geboren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zijn leeftijd nooit gecorrigeerd hebt.
    Hij kan omrollen allebei de kanten, hij grijpt dingen en houdt dit vast, hij beweegt op zijn rug de kamer door, trekt zich op en begint een beetje met kruipen en los zitten. Ook brabbelt hij er vrolijk op los.

Ik maak me ook geen zorgen en zou dat ook niet doen als ik jou was. Elk kind is anders en ze doen het allemaal op hun eigen tempo.

12. adi

adi Niet meer actief

Volgens mij loopt jouw kindje al maanden voor op aterme babys, dus inderdaad geen zorgen maken!!!

13. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou zeggen wat een wonder baby:)... en dat met 5 maanden...
    mag je trots op zijn hoor

14. ciaransmummy

ciaransmummy Actief lid

Dec 1, 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    nou ik ken ook geen babies die dat al kunnen hoor... hij wil wel al staan en dat doet hij dus uit zit en sterk dat hij dan is... :D

15. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    hoi!

Ik ben zelf ook hypermobiel en bij mij wordt ook gesproken van het hypermobiliteitssyndroom..

ongeveer 10% van de nederlandse bevolking is hypermobiel, je pezen en banden zijn wat minder strak waardoor je meer speling in je gewrichten hebt.. Dus kun je hele leuke dingen, denk maar aan een slangenmens.. (zie hieronder) minder leuk is het feit dat die banden een doel hebben, ze moeten er namelijk voor zorgen dat je gewrichten op hun plaats blijven zitten..

Veel kinderen die geboren zijn met heupdysplasie (zoals mij) blijken het te hebben, Eefje had bij de geboorte een knie luxatie, haar onderbeen stond bijna haaks op haar bovenbeen, was geen prettig gezicht.. zelf ging ik vroeger continu door mijn enkel heen, mijn polzen knakten regelmatig dubbel, ik ben erg onhandig en vrij snel moe omdat mijn spieren harder moeten werken om alles op z'n plaats te houden..

Afgelopen jaar schoot mijn schouder uit de kom toen ik met Eefje vliegtuigje aan het spelen was.. het is geen drama hoor alleen af en toe vermoeiend.. en mensen vinden mij volgens mij af en toe wel een zeur omdat ik weer wat heb.. maar ja.. tís niet anders..

16. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ik maak me soms ook druk om de ontwikkeling van Kenji..
    Vooral als ik in het septembertopic lees dat er weer een baby kan draaien, zitten en zelfs al lopen aan de hand! :$

Het enige wat Kenji kan, is draaien van zijn buik naar zijn rug, maar dat is toeval geloof ik. Hij leunt dan namelijk naar de zijkant, en hop, dan rolt ie dus om. Wel probeert ie zich volgens mij regelmatig om te draaien van zijn rug naar zijn buik, maar dat lukt hem dus nog niet.
    Zitten kan ie alleen op schoot.

Maar ik weet eigenlijk niet eens wanneer baby's wat moeten kunnen, want ik zie door de bomen het bos niet meer door dit forum. ;)
    Ik word soms best onzeker als ik lees hier dat sommige kindjes met 3 maanden al kunnen draaien enz.

17. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    @Jusi; Ik zou me helemaal niet zoveel aantrekken van wat er op het forum wordt geschreven. Je kunt het niet controleren, dus het is makkelijk opscheppen hier!

18. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Ja dat is ook zeker zo natuurlijk, maar ik weet eigenlijk ook helemaal niet wat 'normaal' is bij welke leeftijd enzo.
    Dus ik weet ook niet of Kenji al dingen 'moet' doen terwijl ie dat dus niet doet.
    Beetje vaag omschreven haha. :D Ik hoop dat je me snapt.

19. Jipper

Jipper Fanatiek lid

Jan 22, 2008
    2,394
    1
    0
    Ik snap je helemaal!! En ik doe wel zo stoer, maar natuurlijk denk ik ook wel eens; 'Is dit nu normaal?' Maar onze fysio en alle artsen zijn supertevreden, dus waarom zou ik dat dan niet zijn?
    Krijgt Kenji ook fysio?

20. Opening

Opening Niet meer actief

Ik bedoelde het ook niet als opscheppen hoor.
    Ik ben gewoon best wel trots op mijn kleine kanjertje dat hij
    het zo goed doet.:)
    Met optrekken bedoelde ik als hij ligt en je houdt zijn handjes vast dat hij zich optrekt om te zitten. Niet om te staan hoor.

Share This Page