Vriendin nodig zichzelf uit voor eten :S

Discussie in 'De lounge' gestart door popje, 30 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Tja..... dat zal je wel denken.
    Maar haar moeder doet vrijdags haar hele huishouding.
    ze is 38 jaar, wel gescheiden.

2. Jmr

Jmr Niet meer actief

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat die mensen al gegeten hebben en direct na het eten op visite wilden.....dat ze dan even moeten wachten op de bank terwijl degenen bij wie ze op visite zijn hun eten even op eten vind ik niet asociaal hoor!

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

het is haar vriendin niet, je hebt niet goed gelezen, het is een collega die zich aan haar opdringt.

en jij bent toch ook een NL?

vrienden kunnen bij mij altijd mee eten maar opdringerige wannabees niet hoor!

4. Boterkoek

Boterkoek Bekend lid

19 apr 2006
    818
    0
    16
    Heb dit eigenlijk nog nooit meegemaakt, wij hebben eigenlijk altijd visite na het eten, óf voor de hele dag als vrienden van de andere kant van het land komen. Voor de hele dag is dan uiteraard vanzelfsprekend dat ze mee eten!

Maar ik zou daar ook geen zin in hebben hoor, iemand die zichzelf uitnodigd voor het eten. Ik vind het avondeten iets voor het gezin, iets persoonlijks. De hele dag word dan even besproken, je praat weer even bij met elkaar. Ik bedenk altijd van te voren wat we eten en het is eigenlijk nooit voor 3 personen, hooguit een klein beetje extra voor als we extra willen opscheppen. Zomaar mee eten zou dus ook niet kunnen, en om dan maar iets anders te eten omdat iemand zichzelf uitnodigd dat gaat me wel te ver hoor.

Ik vind sommige mensen wel wat fel in dit topic. Gewoon aangeven dat mensen niet mee kunnen eten is toch helemaal niet asociaal? Over je grenzen heen laten lopen, dat vind ik pas naar. Daar word toch niemand beter van? Daar komt alleen maar irritatie van.

5. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    @all: de TS heeft het hier over én een collega (dus niet zo close) én iemand, die lijkt te profiteren van haar lieve hartje ;)

Hier een half-Marokkaanse, die het samen eten met de paplepel is ingegoten. Er is dus bij mij tegenwoordig altijd voldoende te eten, maar niet altijd voldoende behoefte aan gezelschap. Daar ga ik me niet voor schamen, hoe ik ook ben opgevoed (lees: übergastvrije vader) :)

TS: duidelijk zijn dus. Succes, meis!

6. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

Gewoon zeggen dat je er geen zin in hebt OF; k heb niet genoeg in huis, we kunnen friet halen. Trakteer jij want wij gaan het niet redden.

Hier hoeft ook niet altijd iedereen mee te eten hoor. Ligt eraan wie, maar dan nog... ik vind het juist asociaal dat mensen zichzelf uitnodigen. dan ben ik zo asociaal om ze niet te eten te vragen

7. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    hier precies hetzelfde, enige verschil is dat ik turks ben.

ik heb ook niet altijd zin in gezelschap, heb wel altijd voor minimaal tien te eten. Geen probleem, maar wel als ik daar zin in heb.

maar daarentegen, bij mij komen geen collega's of kennissen die ik niet leuk vind. :)

8. chaya

chaya Bekend lid

27 okt 2006
    607
    0
    0
    den-haag
    ik ben een nederlandse, mijn man van het kamp, maar van ons mag iedereen bij ons aanschuiven.
    ik zou geen hap door mijn keel kinnen krijgen zonder iemand ook iets te eten aan te bieden.
    of ik maak wat eten erbij klaar, of we delen, maar zou niet iemand weg sturen.
    maar er komen dan ook geen mensen over onze vloer die wij liever niet over de vloer willen hebben.
    daar zijn wij weer heel selectief in, dan heb je ook dit soort situaties niet!

9. dayenne

dayenne VIP lid

14 aug 2007
    7.564
    0
    0
    Thuismama
    op 'n roze wolk!
    Wat me opvalt is dat veel mensen TS helpt met ´smoezen´ verzinnen om die vriendin weg te krijgen. Als het toch al geen echte vriendin is, wat let je dan om eerlijk te zijn?
    Ze heeft het óf niet in de gaten dat ze niet welkom is met het eten, óf ze doet het expres maar in beide gevallen zou de waarheid het beste zijn voor haar en voor jullie.

Over cultuurverschillen... Ik vind het inderdaad erg Hollands om altijd precies genoeg te koken. En om 18.00 eten. Maar waarom verdedigen jullie jezelf? Je kan er toch ook trots op zijn?
    Jullie voelen je gelijk zo aangevallen als iemand zegt dat het typisch NL is. Who cares, als jullie dat toch prettig vinden zo ;). En het IS toch ook typisch NL? Ja, dat nou niet elke NL dat doet, oke...Maar sommige dingen horen typisch bij een cultuur, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat ook iedere NL dat doet (en dat wordt ook niet gesuggereerd hier vind ik).
    Ik vind het verschrikkelijk om op vaste tijden te eten. Ik eet wanneer ik honger heb, klaar. En dat toch prima? Ieder z'n eigen meug zeg ik maar zo ;).

10. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Dayenne, ik las alleen de laatste pagina, dus jouw antwoord. Was even benieuwd hoe dit topic was, hoe iedereen elkaar aansprak en of iedereen idd zonder oordeel reageerde.
    1 Pagina hiervoor las ik al de term ongastvrij en eerder ook asociaal e.d. Niet te spreken van mensen die hun mening laten doorschemeren.
    Dat maakt dat mensen gaan verdedigen, denk ik.

Anyway: mijn mening, ik vind dat je best kan zeggen dat je gaat eten, dat je niet genoeg hebt of dat je liever hebt dat ze een keer komt eten als het is afgesproken. Of als je niks wil zeggen gewoon opstaan en aan tafel gaan, opstaan en de huiskamerdeur nonchalant open doen in de hoop dat ze je hint begrijpt.

Over gastvrijheid: sja, ik vind gastvrijheid niet zitten in wel of niet voldoende koken. Na een werkdag of weet ik veel heb ik zelden mensen over de vloer rond etenstijd, dus ja ik kook redelijk afgepast. Dan haal ik niet steeds extra voor eens in de zoveel weken dat het wél gebeurt. Wanneer het wel gebeurt zal ik toch delen of dat aanbieden, maar als mensen weigeren dan zeg ik dat wij wel vast gaan eten maar dat ze welkom zijn om te blijven terwijl we dat doen.
    Ik vind het nogal eenzijdig, ongenuanceerd en weinig inlevend in de nederlandse cultuur om te zeggen dat hoe wij koken ongastvrij is. Als je zo wil denken kan je bijzondere en onlogische conclusies trekken:
    andere culturen zijn zo op de buitenwereld gericht dat ze te weinig oog hebben voor het gezinsleven en hun kinderen en dat maakt ze slechte opvoeders.
    Pfff, mensen denk eerst eens na voor je een bepaalde term gebruitk of conclusie trekt.

NB ik vind andere culturen niet per definitie slecht in opvoeding hoor, het is een voorbeeld van hoe je een label plakt aan één aspect van een cultuur.

11. tanja8

tanja8 Niet meer actief

Bij ons mag altijd iedereen mee eten dus kan me niet zo goed voorstellen hoe vervelend dat voelt voor iemand die alleen met het gezin wil eten.
    Maar dan zeg je toch gewoon dat ze wel 's ochtends moet komen als ze wil komen en anders maar niet?

12. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Dat veranderd nog wel als je kinderen hebt ;)

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

bij ons mag altijd meegegeten worden maar ik stel het wel op prijs als het netjes wordt gevraagd.

als iemand zich echt zou opdringen zou ik daar heel snel iets van zeggen.. ik hou er absoluut niet van als mensen binnen komen vallen en het erom doen. dat heeft niets met gastvrijheid of NL zijn te maken, maar met beleefdheid aan de kant van de bezoekster.

duidelijk zijn dus, zeg de volgende keer maar dat het de laatste keer is.

14. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ik heb er niks tegen als mensen mee-eten, maar ik wil het wel graag vantevoren weten.Ik ga ook niet elke dag meer koken, in geval dat er mensen blijven eten want dan kan ik volgens mij een hoop weggooien.
    Bij mijn beste vrienden enzo maakt het me overigens niet veel uit, maar een kennis of vage vriend zet ik gewoon de deur uit. :)
    Bij sommige mensen merk je echt dat ze blijven zitten in de hoop dat ze mee mogen eten, vind ik persoonlijk onbeleefd.

Ik zeg gewoon netjes dat ik er niet op gerekend heb. ;)

15. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Ik had haar net op MSN, Heb haar duidelijk gemaakt dat wij niet op zitten te wachten dat ze mee blijven eten vandavond.

Normaal vinden wij het ook niet er dat er mensen mee blijven eten. Vooral als WIJ het zelf aanbieden.

16. Writer

Writer Niet meer actief

hoe heeft ze gereageerd popje? heel goed dat je haar duidelijk hebt gemaakt

zit net te denken 1 vrouw met 4 kids zei je? allemaal blijven eten pfffff dat vind ik echt veel en aso van haar hoor , mij vriendin komt in haar eentje , vind ik net wat anders dan nog 5 andere mensen eten geven :(

17. ProudMum

ben heel benieuwd naar haar reactie Popje

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.107
    2.260
    113
    Brabant
    haha, ja ik ben hollands. En ik eet om 1800 en kook niet extra. Als er iemand mee-eet, dan is diegene door ons uitgenodigd. als iemand om wat voor reden mee moet eten.. dan trek ik iets uit de vriezen of we delen. Als het nodig is kan er altijd meegegeten worden..
    maar ik zit er niet op te wachten dat jan en allemaal maar blijft plakken om te blijven eten.

Ik zou gewoon duidelijk zijn en zeggen dat WIJ zo gaan eten....succes

19. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    O,
    was haar reactie....

Ze is nu al weer weg 2 uurtjes geweest, Normaal blijft ze echt lang plakken.

Ben blij dat ik haar van te voren heb gezegt.

Mijn man zei tegen haar van, wat gaan jullie eten vanaovnd?

20. ProudMum

Deel Deze Pagina