vriendin

Discussie in 'MMM clubs' gestart door aurora5, 10 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aurora5

aurora5 Bekend lid

26 okt 2012
    619
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag dames, Ik heb een vraagje over een vriendin van mij. Ze is enkele maanden bezig geweest met zwanger worden. E.e.a. wilde maar niet lukken (lange cyclus) en dus doorgestuurd naar de gynecoloog. Daar kreeg ze clomid en dat slaat enorm goed aan. De eerste maand dat ze het gebruikte bleken 2 eicellen te zijn gerijpt en koos ze ervoor om die maand nog niet zwanger te worden (i.v.m. risico op tweeling). Nu maand twee slikt ze nog maar een halve tablet en weer zijn er 2 eicellen rijp. Wederom kiest ze ervoor om niet te proberen zwanger te worden.

Ikzelf heb een kindje en mijn eigen kinderwens was enorm groot. Ik kan me totaal niet voorstellen dat je, vanwege een verhoogd risico op een tweeling het al twee maanden kan uitstellen. Merk bij mijzelf dat ik er zelfs een beetje boos van kan worden. Ze mag blij zijn dat het allemaal lukt en goed is, hoe durft ze zo selectief te zijn. Merk dat ik het moeilijk vind om haar verhaal hierover aan te horen, juist omdat ik er zo enorm anders tegen aan kijk. Nu vroeg ik mij af kunnen jullie je wel vinden in haar keus? Ben ik te veel op mijn eigen gevoel gericht of mis ik soms dingen?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap het ook niet... maar goed ik snap wel meer niet. Proberen zwanger te raken in de medische molen, maar ondertussen goedpraten dat je blijft roken. Als je nou zegt, het lukt echt niet, ok, dan kan ik het nog enigszins begrijpen. Maar ja.... ieder z'n eigen keuzes en dat moeten we accepteren. Maar ik kan mezelf er inwendig ook heel erg boos over maken!

3. Sammy88

Sammy88 Fanatiek lid

30 mrt 2011
    3.922
    1
    38
    den haag
    Snap ik ook niet. De kans is klein, maar ik had er liever 2 als geen! En
    Nu dolgelukkig dat ik tweeling krijg😁😁

4. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Oh nee dat snap ik ook niet... zou het ook niet meer aan hoeven horen hoor!
    Ik had drie eitjes en mocht beslissen of ik door wou gaan of niet. Bij vier heb je die keus niet meer dan blaast de gyn t zelf af. Ik had er liever drie dan geen idd.
    Bovendien mag je clomid maar max zes maanden gebruiken en je kan er ook snel resistentie tegen opbouwen. Dus straks slaat t niet meer aan een gaat ze daar weer moeilijk over doen zeker.

5. Ook ik kan me er niets bij voorstellen. Ik vind het eigenlijk erg ondankbaar. Honderden vrouwen hier op het forum zouden zo willen ruilen. Ik vind het ook nogal zonde van de medicatie en de kosten voor de follikelmetingen e.d. die ze op deze manier verspilt. Zó gaan de premies van de zorgverzekeringen dus omhoog, en dáárom worden er steeds minder vruchtbaarheidsbehandelingen vergoed. Als een arts geen risico's ziet, kan ik echt niet begrijpen dat je bij 2 follikels een hele maand overslaat.

6. xxxxxxx

xxxxxxx Actief lid

29 jan 2013
    181
    0
    0
    #6 xxxxxxx, 11 aug 2013
    Laatst bewerkt: 11 aug 2013
    Wij starten binnenkort met het IVF traject en ik ben al blij als ik moeder mag worden! Ik vind dat als zij haar kansen niet pakt ze eigenlijk niet eens door mag gaan van de artsen wat een verspilling. Zo selectief kunnen zijn hoe graag wil je dan eigenlijk moeder worden? Ik had het contact verbroken als ik nu zo'n vriendin had gehad terwijl ik niet zwanger kan worden en zij zo selectief gaat doen. Ik snap je reactie in elk geval heel goed en vind je nog mild ;)

7. Morgaine82

Morgaine82 Actief lid

17 feb 2011
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er zelf helemaal voor gaan nu ik weet hoe moeilijk het bij mij gaat. Maar ik vind dat ieder zijn eigen keuze mag maken. 'Het al twee maanden kan uitstellen' poeh, een aantal keer overslaan is dat zo erg dan? Sorry hoor maar ik vind het kort door de bocht om zoiets een vriendschap in de weg te staan. Ik heb ook kennissen die abortus hebben gedaan, zou ik zelf niet doen maar het is nog altijd hun eigen keuze. Ik respecteer hun eigen keuze ook al begrijp ik het niet maar daar is iedereen weer anders in. Eerlijk gezegd heb ik ook getwijfeld bij een iui met 3 follikels vanwege de risico's. Ook al is mijn wens zo groot. Ik heb het door laten gaan omdat mijn wens zo groot is. Maar ergens kan ik het me wel voorstellen. Ze nog maar enkele maanden bezig toch.

8. liev

liev Actief lid

5 nov 2010
    471
    0
    0
    Ik vind dat een hele persoonlijke keuze, ik zou haar goed kunnen begrijpen omdat aan een tweelingzwangerschap meer risico's zitten dan aan een eenling zwangerschap, mogelijk kan dat ook een overweging van haar zijn! Tenslotte is het haar lijf en hun leven en moeten zij zich goed voelen bij eigen keuzes hierover!

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.007
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap het wel. Misschien omdat ik zwanger ben geweest van een tweeling en daardoor iets meer weet van de risico's die dit met zich meebrengt. Nu is de kans op ernstige complicaties wel kleiner bij een twee-eiige tweeling dan bij een eeneiige. Maar dan nog.

Onze (onverwachte, eeneiige) tweeling was bij ons super gewenst hoor! Ik heb er nog verdriet van dat het niet goed gegaan is.

Maar er zijn hier mensen die roepen "Ik heb er liever twee dan geen." Ja, maar dan doe je net alsof er maar twee opties zijn. Namelijk: zwanger van een tweeling of niet zwanger. Alleen uitstel betekent hier geen afstel hè! Er is nog een derde optie: iets later zwanger worden van één kindje.

En ondanks het feit dat ik de tweeling graag gezond en wel ter wereld had zien komen, snap ik wel dat als je een soort van 'keuze' hebt, dat je dan liever even wacht in de hoop één kindje te krijgen in plaats van twee ineens. Ik vond het toeleven naar de eerste echo in deze zwangerschap in ieder geval erg dubbel. Aan de ene kant hadden we een tijd gerekend en gehoopt op een tweeling en ineens spatte die droom uiteen. Ergens wilde ik eigenlijk het liefst weer een tweeling. Maar aan de andere kant wist ik ook dat ik me dan weer een verhoogd risico zou hebben en me de hele zwangerschap zorgen had gemaakt. Dus het was voor ons zowel afscheid nemen van een droom, als een opluchting toen het er 'gewoon' één bleek te zijn.

Je kunt namelijk in plaats van "liever twee dan geen" ook zeggen "liever wat later zwanger, dan één of beide kindjes tijdens de zwangerschap verliezen." En die kans is bij een meerling nu eenmaal (een stuk!) groter dan bij een eenling.

Wat betreft ts: Je hoeft het natuurlijk niet met de keuze van je vriendin eens te zijn. Althans: niet in de zin dat jij hetzelfde zou doen als zij. Maar ik vind het wel raar dat je boos wordt omdat zij een andere keuze maakt dan jij zou doen. Dat je vriendinnen bent, hoeft toch niet te betekenen dat je altijd maar hetzelfde moet voelen, denken en doen? Laat haar gewoon in haar waarde. Dit is haar keus. En aangezien het gaat om háár kind en háár (toekomstige) zwangerschap, snap ik niet zo goed waarom jij vindt dat je boos zou moeten worden om haar keuze.

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het is niet zo dat als ze nu overslaat, ze weer evenveel kansen heeft. Voor clomid raken mensen snel resistent, je kan er meestal niet oneindig mee doorgaan. Dus misschien slaat het een volgende cyclus niet aan, en moet ze gaan spuiten (of een leo behandeling), wat meer risico heeft (op o.a. overstimulatie en dubbele eisprong) is en wat veel duurder is.

11. mnr

mnr Niet meer actief

Ik snap wel dat je het moeilijk vind.

Ik zou blij zijn met 2 eitjes! Het betekend meer kans op een zwangerschap dan met maar 1 ei.. Het hoeft helemaal niet te betekenen dat je een tweeling krijgt. Misschien raak je dan zwanger van 1 kindje, of misschien raak je zelfs met 2 eitjes niet zwanger.

Ik zou er geen maand om overslaan. En ik snap dat je er boos om wordt.

Maar ieder zijn eigen keuze..

12. + 1

Deel Deze Pagina