ik snap al die dieten niet zo, eet toch gewoon gezond, dan kan je echt wel als je bij een vriendin op bezoek komt iets lekkers eten.
Het is lullig voor de dames, maar als je echt werkelijk ontevreden bent over je figuur ga je er ook iets aan doen. Als je dan toch nog gaat eten, is je probleem groter dan Sonja Bakker kan oplossen! Het jojoeffect is het grootste gezondheidsprobleem bij mensen! Dus als je na tig dieetpogingen nog niet geslaagd bent, dan ga je toch eens verder zoeken in plaats van blijven aanmodderen en klagen? Zie het als een ontstoken wond, als je zelf 1000 smeerseltjes probeert en het gaat niet weg, ga je naar de dokter....dan blijf je het toch ook niet net zo lang proberen tot de maden eruit kruipen? Ik snap maar al te goed wat iedereen bedoeld, mijn moeder was ook zo'n jojo-dame en heeft op een gegeven moment met hulp kunnen accepteren dat zij nu eenmaal niet de bouw heeft om maatje 36 te hebben en dat ze dat destijds alleen maar had omdat ze in een vreselijke scheiding lag en mishandeld werd... Nu weet ze dat ze niet slanker wordt dan een bepaald gewicht, daar heeft ze vrede mee en geniet van haar wijntje of snoepje op bepaalde tijden, het verhongeren maakte haar ook niet vrolijk, er was toch geen resultaat! Maar wat ik, om even terug te komen bij het beginbericht, irritant vind? Haal ik taart voor mijn verjaardag op het werk, zijn ze ineens allemaal aan de lijn. En elkaar maar opjutten: het sonja stakker boek is hier intern het meest gekopieerde boek! (terwijl een groot deel echt slank is en klaagt over de zadeltasjes die niet te zien zij, wat weer erg lullig is voor die ene collega hier die echt bij een dietiste loopt voor overgewicht!
Ik let op wat ik eet en sport elke dag minimaal een uur intensief. Dan kun je eten wat je wilt de hele dag als je zou willen. Als ik mensen hoor klagen over te dik zijn en eeuwig lijnen denk ik "je zou eens twee weken met me op moeten lopen.Wedden dat je dan inene veel afvalt! Maarja, daar moet je ook veel voor doen.
Sonja Bakker is toch geen dieet, maar gewoon een leidraad voor een normale eetwijze? Ik heb nog nooit een dieet gedaan, maar ik let gewoon op wat ik eet. Dieëten is toch niet vol te houden? Ik denk dat je best wat lekkers mag, maar gewoon met mate. In een interview met Sonja, las ik eens "Als ik bij sommige mensen in het winkelwagentje kijk, denk ik: 'ga je dat allemaal opeten?' " En sindsdien gooi ik nog maar weinig troep in mijn karretje, want ze heeft gelijk.
Dit zie ik dus ook altijd. Karren voor met cola ships en andere vette dingen. Het enige wat wij drinken is sinaasappelsap, melk karnemelk en wat vivit. (met uitschieters af en toe) Geen ships en koek in huis. (echt nooit) Alleen wat ik echt nodig heb. Het enige is 1 keer per week een reep chocolade.
Tja en ik zie dan weer altijd karren vol met drank en kratten bier en andere dingen die alcohol bevatten. Wat maakt het uit, laat iedereen toch lekker eten of drinken (en niet eten en niet drinken) wat die wil, jij hebt er toch geen last van? Dat er mensen aan de lijn doen, prima, ik doe het niet meer, ik ben het zat me altijd druk te maken om eten en wat niet te eten. Als ik zin heb in wat chips dan haal ik dat, als ik zin heb in yoghurt dan haal ik dat. En sinds ik het zat ben, heel raar, gaat het leven een stuk makkelijker. En als je dan aan de lijn doet en je gaat op visite dan weet je toch dat je wat bij de koffie kunt verwachten, hou er dan rekening mee, vraag een klein stukje taart of neem gewoon een heel stuk taart en zorg dat je die dag iets meer beweegt, zo moeilijk is dat toch ook weer niet. Groetjes Anita
Ik vind het prima, zolang ze maar niet tegen me zeggen dat ze al dik van lucht worden Moet je bij mij niet aankomen met zo'n kar vol...
Hier kan ik me helemaal in vinden... nu maar hopen dat die IVF-arts er hetzelfde over denkt en dat hij ons niet eerst naar huis stuurt om tig kilo's af te vallen... maar goed, ik probeer echt wel mijn best te doen en flink te sporten, maar vooralsnog is het nog geen enorm succes... Groetjes, Josien
Ja gezellig is dat altijd. Heb je wat lekkers speciaal gekocht hoeven ze het niet omdat ze op dieet zijn. Of je gaat met een groepje uit eten en ze eten alleen een salade.. Vind ik nou niet echt gezellig.. En ja ik zie nooit dat ze een gram afvallen. Ik zou zelf ook wel een kilootje of 10 kwijt willen maar vind het geen must. Als ik ergens kom dan knabbel ik rustig mee, tuurlijk komt het gesprekje er wel eens op maar ben er snel klaar mee.. Ze hebben het zelf niet eens door, maar het worden voor een ander erg vervelend. Je zal maar de man of vriend zijn en dat hele dagen aan moeten horen en er is nooit wat lekkers in huis.. Lijkt me ook niet echt sfeerbevordelijk..
Lies je hebt helemaal gelijk, ik ben dik, ik weet waar ik dik van wordt, het is mijn eigen schuld. punt. (dit is dus in mijn geval want er zullen ook mensen rondlopen die om medische redenen dik zijn) Maar vaak denk ik ook dat mensen maar zeggen en dingen afwijzen met de mededeling dat ze op dieet zijn omdat dit 'maatschappelijk verantwoord' is. M.a.w. ze denken dat de omgeving hun te dik vind en dan moet je dus op die manier ze laten zien dat je heel druk bent 'gezond' te worden. Mijn moeder is 1 van die mensen die altijd en eeuwig aan het dieeten is en geen gram afvalt. Als zij inderdaag alleen dat eet waarvan ze zegt dat ze eet dan snap ik niet dat ze in al die jaren nog geen gram af is gevallen. Het is bij haar dan ook vaak "ach voor deze keer" of "ach het is vakantie en dan mag het" Voor alle dames die echt dieeten en hier de disipline voor op kunnen brengen heel veel succes !
@ts; ik kan me goed voorstellen dat je je daaraan irriteert. Soms is de maat gewoon wel eens vol en moet je gewoon eerlijk tegen elkaar zijn. Kun je niet een gesprek met ze aangaan waarin je aangeeft dat je het heel vervelend vind dat er alleen maar over dieten gesproken wordt? Waar ik me zo aan kan irriteren zijn mensen die altijd maar zeggen op dieet te moeten terwijl maatje 34 nog van hun "kont" afzakt... GRRRRRRRRRRRR
@kalush: ik denk dat die mensen juist te veel lekkers in huis hebben overigens is ook mijn moeder continu "op dieet" en de ene keer is dat een echt dieet dat ze viavia heeft gehoord dat het werkt de andere keer is het braaf elke avond een half uur op de hometrainer. toch denk ik.. dat mijn moeder exact de reden is waarom ik een hekel aan dieten heb. zo dik is ze niet.. en continu doet gedoe en gezemel om maar dunner te worden... terwijl het heel zo nodig niet is. (ok.. mager is ze ook niet.. maar dat hoeft toch ook heel niet?) vroeger liet ik me er nog weleens in meeslepen.. gelukkig tegenwoordig niet ik kwam namelijk tot de ontdekking dat ik te dik was omdat ik te WEINIG at. dsu nu eet ik iets selectiever wel meer dan voorheen.. maar wel een poging om dat met slanke produkten te doen maar de weerwoorden zijn altijd leuk - goh misschien moet je savonds dan je wijntjes laten staan "mja maar dat zijn er maar 1 of 2" (ja wel elke avond dus) - hmm tja 15km fietsen per dag en genoeg eten helpt "ja maar ik fiets al elke dag een half uur op de hometrainer" - tja.. elke zondag bij opa en oma die toastjes en een stukje taart zijn ook niet zo gezond .. nuja daar heb ik dan wel gelijk.. maar mijn opa bakt dat spul dus zelf en speciaal omdat op zondag "de familie" langs komt nou heeft ie 3 dochters... dus als die nou gedrieen besluiten geen taart meer te eten.. heeft ie het voor niets gemaakt (en zelf eten mag niet.. want hij heeft suikerziekte) en zo gaat dat altijd wel lekker door ik heb dr ooit geadviseerd alles op te schrijven wat ze at want tja.. pas dan weet je eigenlijk hoeveel je snoept.. of dat je zoals ik juist te weinig eet. maar dat is dus te veel werk.... als je het advies dan toch niet wil opvolgen... vraag er dan niet naar ook als succesvolle afvaller is het niet altijd leuk om erbij te zitten asl het over "lijnen" gaat hoor ook dan word je er soms gewoon best moe van. want iedereen gaat er vanuit dat JIJ het "ei van columbus" gevonden hebt terwilj wat voor mij werkt.. voor een ander niet werkt en andersom. dus dat hele "ei" bestaat gewoon niet
Tsja, als mensen af willen vallen is dat prima, maar doe het dan gezond en niet elke keer volgens het volgende 1000 kalorieen dieet, want uiteindelijk moeten ze toch door hebben dat het niet werkt zo? En ze moeten eens ophouden om mij (en ook anderen) een complex aan te praten, want dat is idd het irritante. Ik heb er best even voor nodig gehad om te accepteren dat ik niet dun ben en dat ik niet op dieet kan, maar val me er dan niet elke keer mee lastig. ('Goh, je mag we eens afvallen...')Ik heb al geleerd dat als ik ergens anders ben ik niet een koekje of chips ofzo neem, want het commentaar komt echt wel ('Zou je dat nu wel doen?'). Verder heb ik ook vriendinnen die te dun zijn, en die hebben wel zo'n grote boodschappenkar vol, en ja dat gaan ze allemaal opeten. je kan niet door in een kar te kijken zien hoe iemands eetgewoontes en/of gezondheid zijn/ is! Laat iedereen gewoon lekker in zijn waarde. groetjes, lidwina
Ik moet opeens denken aan ons familiebezoek in Marokko, jaren geleden... ik liep daar in een lange, wijde rok, bijna dansend en met mijn lange donkere haren - alleen maar, omdat ik daar als MOOI werd bestempeld! Zo zie je maar, in elke cultuur is het anders. Hier 'te dik' en elders bloedmooi. Hier in het westen is er daarnaast gewoon te veel te eten en te kiezen en moeten we 'geholpen' worden om gezond te blijven... in andere delen van de wereld is die keuze er niet en is voedsel een ongrijpbaar iets...
Ik denk het alleen maar, ik spreek mensen er niet op aan, dus ik laat ze in hun waarde. En ik denk dat je júist in iemands kar kunt zien wat zijn eetgewoontes zijn. En dan zie je dat het kennelijk nogal schort aan kennis over voedingswaarde. Al die ellende in het westen met te dikke mensen komt doordat we zo onmeunig veel troep hebben wat je allemaal op kan eten. We slaan er compleet in door. Aan de ene kant de junkfoodketens en grote schappen met snoep en koek in de supermarkten, en dan die modeblaadjes met anorexiamodellen..
Normaliteit laat ik ze altijd in hun waarde, snap mij aub niet verkeerd. Ik haal voor hun speciaal light drankjes in huis, crystal clear enz als ik weet dat ze weer eens begonnen zijn, luister netjes naar hun verhalen, Kwam nog aan met tips toendertijd, maar dit zijn gewoon schijnheil dieters.... Als we bijelkaar zijn lopen ze zich altijd vol te stauwen met alles wat in hun mond kan komen, en dan lopen te zeuren van, weet je dat in een reep chocolade zoveel calorieen zitten?(en geloof mij het zijn lopende calorieweters, weten in elke product wat er in zit) Eet het dan niet op en anders zeur niet... Als je tegen ze zegt dat ze niet dik zijn(en dat zijn ze echt niet) krijg je de wind van voren, ja wat moet je dan zeggen? Goh jij bent dik, ik zou niet eens over straat lopen als ik jou was, je bent breder dan je lang bent? (Tip, nooit doen, als je ruzie wilt wel) Als ik een andere vriendin van mij bekijk, zij woog tot ongeveer 2 jaar geleden 110kg, is naar een dietiste gegaan en weegt nu 80kg, doet haar best en die hoor ik nooit klagen en noem maar op, Die krijgt even wat meer respect van mij dan die andere 2 als het op dieten aankomt... En geloof mij deze dames hebben geen complex of obsessie, dit heet gewoon aandacht willen... Ik steun ze altijd alleen gisteren schoot het mij even verkeerd, Ik ben ook helemaal niet anti-dieet, heb zelf net als 90% van de vrouwen wel eens een dipje van, goh er mag wel wat af. Rond een bepaalde tijd van de maand vooral. Toen ik in het begin van het jaar begon met bewegen en gezonder ging eten, viel ik ook wat(5kg) af en was ook wel trots op mezelf. Maar ik zeur er nooit geen anderhalfuur over, prop me niet vol als ik net aan het vertellen ben dat het niet mag van sonja. Maar het lijk tegenwoordig ook een sociaal gesprek te worden, ipv mooi weer hé? krijg je goh jij nog op dieet? Groetjes Marieke