Ik vind het ook wel respectloos, en zou denk ik een beetje hetzelfde gevoel hebben. Hopelijk lukt het je om erover te proberen!
Kennis van mij was ook zo'n klaploper. Altijd zielig doen bij iedereen. Spande iedereen voor haar karretje. Klussen, rijden, gratis spullen, etc. En als iemand het door kreeg en het niet meer deed, dan was ze heel verontwaardigd en ging ze door naar de volgende. Eén voor één haakten ze af. Het toppunt was, dat ze ging verhuizen en op Facebook zette: Ik moet nog dit en dit en dit hebben. Wie het over heeft kan het komen brengen op mijn nieuwe adres. Duurde overigens wel heel lang voordat de meesten doorhadden hoe ze was. Ik denk dat de meeste mensen toch het goede in anderen zien en graag willen helpen. En zelfs nu nog zijn er mensen, die ze nog om haar vinger heeft gewonden
Bedankt dames! Ik ga het inderdaad zo proberen op te bouwen zoals jij het zei ladyXochi! Ze appte net wel dat ze een kratje bier voor mijn man wilde halen. Kijk, dat waardeer ik wel weer! Maar zoals LadyXochi zei, het is iedereen een beetje voor haar karretje spannen. Dat zijn wij een beetje beu. Want ze vertoond dit gedrag niet alleen bij ons. Heb er ook wel eens wat over opgevangen bij andere vriendinnen. Ik ben benieuwd hoe het zal lopen! Heb in ieder geval iets meer zelfvertrouwen gekregen. Buiten dit alles is het echt een hele lieve, gezellig, leuke en spontane meid.
Jeetje zeg, wat lastig. Ik snap je dilemma heel goed en ook je angst om erover te beginnen. Toch zou ik het doen. Luchtig houden lijkt me een goed idee, maar pas er voor op dat je je eigen gevoel niet bagatelliseert! Hierboven geef je het voorbeeld van een opmerking over dat appje wat je raar vindt na zo lange tijd. Maar dat appje is het probleem niet, het was alleen de druppel. Als ik jou was zou ik nagaan waar jouw weerstand nu écht mee te maken heeft en proberen dat onder woorden te brengen. Moest ik het verwoorden, op basis van je post, zou ik zeggen: jullie zijn maanden lang gul en behulpzaam geweest en stonden voor haar klaar, zonder daar iets voor terug te verwachten. (Wat ik overigens echt groots van jullie vind!) Het probleem wat je beschrijft is volgens mij niet zozeer dat ze niet dankbaar is, maar meer dat ze je nu het gevoel geeft dat je nog niet genoeg hebt gedaan! Ondanks al jullie moeite en goedgeefsheid word je toch steeds aangesproken op dingen die je volgens haar nog 'zou moeten doen'. Dat is natuurlijk niet terecht. Misschien heb ik het niet helemaal goed omschreven, maar ik zou als ik jou was proberen de kern van het probleem zo goed mogelijk onder woorden te brengen, en dat aan haar voorleggen. Ik hoop voor jullie dat ze daar goed op reageert. Sterkte!
Vriendschap moet van 2 kanten komen en dat lijkt me nu niet bepaald in deze situatie. Erover praten en als ze boos wordt weet je zeker dat het geen echte vriendin is.
Wat fijn dat jullie zo voor een ander klaar staan. Misschien is jouw vriendin dusdanig 'verwend' dat ze het zelf niet eens door heeft dat ze zo doet. Als jij en andere mensen alles maar voor haar doen, leert ze niet om het zelf te doen. Je leert mensen hoe ze met je om moeten gaan. Dus misschien toch eens wat vaker nee zeggen en grenzen trekken. Niet om haar een lesje te leren, maar om jezelf te beschermen.
Ik denk niet dat ze het expres doet als ze nu toch weer kratje bier voor je man wil halen. Breng het luchtig en dan dan komt het vast goed. Als een vriendin van mij een app zou sturen over benzine geld va half jaar terug zou ik sturen iets in de zin van: Hoe kom je daar nu ineens bij? of: Grapje?
Succes met het gesprek. Ik zou het zeker aankaarten en dan op een luchtige manier (zoals hierboven in verschillende reacties al genoemd is)
Ja, misschien niet de beste reactie, maar ik ken teveel van dit soort mensen en mijn persoonlijke ervaring is dat het nooit veel beter wordt. Dus dan heb ik bij voorbaat al niet meer zoveel zin in zo'n vriendschap. Maar goed, misschien zit de vriendin van TS echt even in geldnood en is het eenmalig...
Ik ben zelf heel erg voor eerlijkheid, zeker naar mensen toe die je vriend of vriendin noemt. Zelf heb ik ook in een soortgelijke situatie gezeten en heb dit dus wel eerlijk aangekaart, zonder verwijten maar vooral wat ik voelde. Dit heeft bij mij bijzonder goed uitgepakt, onze vriendschap is er scherk door verbeterd en ik zie haar nog steeds regelmatig en we hebben nog meer het gevoel dat we alles eerlijk tegen elkaar kunnen zeggen. Ik vraag me weleens af namelijk wat een vriendschap waard is als je niet eerlijk tegen elkaar kunt zijn en/of een vervelend gevoel overhoudt aan de vriendschap?
Ik schakel blijkbaar later in, maar ben ook benieuwd naar het gesprek. Vind het ook raar om te lezen dat ze zich druk maakt over 2 euro. Het kan voor haar een leuk gedrag zijn, maar als je bedenkt wat een klusjesman kost had ik mijn mond gehouden als ik haar was. Dat geldt ook voor het kratje bier. De bedoeling is lief, maar (en zo denk ik er over) het komt op mij over als of je dat kratje zelf hebt betaald door geen benzine geld te krijgen. Daar kan ze ook mooi een kratje van kopen. Een sigaar uit eigen doos zeg maar. Als je haar niet kwijt wil als vriendin zou je 2 dingen kunnen doen. 1: Je blijft de klusjes doen, maar vraagt een bedrag voor benzinekosten en eventueel een klein bedrag voor de gewerkte uren. 2: Je doet geen of aanzienlijk minder klusjes en helpt haar een goedkope klusjesman te vinden. Dan hou je zakelijk en privé wat meer gescheiden. Hoe dan ook ontkom je er niet aan om te zeggen wat je voelt, want elke keuze moet je verantwoorden.
Ik haak ook nu pas in. Ben benieuwd hoe het gegaan is Aszz! Als ik je laatste bericht zo lees dan is mijn eerste reactie "dat kratje bier is vast geen cadeautje" Iemand die van een half jaar geleden nog 2 euro terugvraagt die gaat echt geen 12 euro voor een kratje weggeven toch?
Het ging wel goed. Ze begreep het enigszins, maar niet helemaal naar mijn idee. Mijn man en ik hebben besloten om wat minder voor haar te doen. Mijn man gaat morgen nog even wat lichtschakelaars ophangen, had hij al met haar afgesproken, en daarna is het wel even klaar. Ik wil haar graag houden als vriendin, en zij ons volgens mij ook wel, en dat zal de toekomst wel uitwijzen als wij een paar keer 'nee' gaan zeggen 😉 Ik heb het in ieder geval een beetje los gelaten.