hoi allemaal, Ik moet dit ergens van mij afschrijven en dus hier. De situatie: ik werk sinds 3 jaar in de gehandicaptenzorg. Na een jaar mocht ik al een functie hoger uit voeren, mits ik de opleiding ging doen tot persoonlijk begeleider, waar ik uiteindelijk vorige maand mee gestart ben. Als PB-er heb je een 2e 'onder' je die gekoppeld is om in je afwezigheid de zaken waar te nemen. Nu zijn er recent door 'mijn 2e' uitspraken gedaan waar zij mij nogal omlaag haalt in mijn functie. Terwijl ik hoor niemand anders hierover. Alleen maar haar. Zelf heeft ze vorig jaar pas op eind 40 haar begeleiders diploma gehaald (wat knap is) maar werkt ze al jaren lang op die woonvoorziening (eerst als huishouding) Zo had ik bijvoorbeeld bij mijn afwezigheid voor een werkoverleg dingen over gedragen wat er stond te gebeuren met mijn cliënten. Blijkbaar toen ze mijn lijstje ging voorlezen zei ze al 'ik ben het niet overal mee eens maar..' En zo heeft ze ook uitspraken gedaan dat ik het allemaal niet weet (ging over 1 cliënt) en dat het is dat ik zelf een gehandicapt broertje heb, maar het anders ook niet gesnapt had. Ik weet niet goed waar ze het lef vandaan haalt om die dingen te zeggen, en natuurlijk zegt ze deze dingen als er geen senior of baas in de buurt is met een werkoverleg. Daarbij mijn baas heeft mij niet voor niets voor die functie gevraagd destijds. Dus het lijkt mij meer pure jaloezie. Ik ben blij dat ik nu een week vakantie heb, maar ik moet hier iets mee, maar weet niet goed. Heb dit dus van twee goede collega's gehoord dat zij dingen achter mijn rug aan het zeggen is.. Ze heeft altijd een grote mond en het lijkt dat andere collega's bang voor haar zijn want die gaan er niet tegen in. Wat nu? Moet ik haar confronteren met hetgeen wat ik gehoord heb, of bij de baas neerleggen? alvast bedankt x
Zou het zeker eerst met haar bespreken. Zo laat je zien dat je open kaart speelt en niet ook achter haar rug om gaat. Mocht dit niet werken dan kan je altijd nog hogerop gaan. Wel een erg vervelende situatie...
Wat een rotsituatie zeg. Ik zou open kaart spelen. \Je zult veel met haar moeten samenwerken en overleggen. Misschien bevragen hoe ze tegen het werk als pb-er aankijkt? \En dan vragen hoe ze vind dat de samenwerking is? Ik zou ook benoemen dat je houdt van eerlijkheid. En anders idd hogerop spelen. Want dit is niet fijn werken zo. Succes en geniet van je vakantie
Ik zou er niets van zeggen. Je hebt het "van horen zeggen" en sommige dingen worden snel uit hun context gehaald. Ze gaat het wss toch ontkennen. Probeer het te laten rusten. Je baas heeft je idd niet voor niets die job gegeven. Als hij vindt dat je het goed doet, trek je dan niets aan van 1 domme collega. Iemand die tegen anderen loopt te roddelen over een mede-collega is gewoon jaloers en is jouw moeite niet waard.
Dingen die je "van horen zeggen" hebt vind ik altijd lastig. Heb je haar zelf ook iets horen zeggen waar jij bij was? Dan zou ik haar er direct op aanspreken, het zij in de groep of gewoon even apart nemen als de bespreking over is. Het zou goed een beetje jaloezie kunnen zijn en geef haar eens ongelijk. Als zij pas na zo'n lange tijd de studie mag doen en jij vrijwel meteen .
Lijkt mij pure jaloezie als ze dat allemaal zo gezegd heeft en omdat je het niet direct van haar hebt gehoord zou ik het lekker negeren
Dit. En je zou ook nog die collega's die het aan jou vertellen de 'opdracht' kunnen geven om als je collega weer eens zoiets tegen hun zegt te antwoorden met dat die collega dat dan met jou moet bespreken ipv tegen anderen te spuien.
Zo'n collega heb ik ook gehad, was vooral jaloezie en onzekerheid. Ik heb haar er mee geconfronteerd en gelijk duidelijk gemaakt dat ze bij mij aan het verkeerde adres is met haar praatjes en commentaar wat werkelijk nergens op sloeg. Dat mens was gewoon gestoord, ze deed haar werk slecht en dacht dat als ze mij zwart zou maken, zij in ieder geval nog wat beter naar voren zou komen. Uiteindelijk kwam de waarheid wel aan het licht hoor bij de rest van haar collega's en haar leidinggevende.
Als je zo niet prettig werkt zou ik een gesprek erover aan gaan. Niet direct beschuldigend ofzo want via via kunnen dingen verdraaid zijn. Houd het bij jezelf. Lastige gesprekken zijn nooit leuk maar kunnen wel de lucht klaren.
Ik zou haar niet helemaal rechtstreeks aanspreken, want het is inderdaad 'van horen zeggen'. Wat je wel zou kunnen doen: zeg tegen haar dat je hoorde dat ze het niet overal mee eens was. Vraag dan eerst eens welke dingen dat waren. En vraag (afhankelijk van de sfeer van het gesprek) ook waarom ze dat niet gelijk met jou besproken heeft in plaats van met een ander. Verder zou ik inderdaad tegen de collega's die dit aan jou doorgeven vragen om bij dit soort uitspraken gelijk aan haar te vragen "En heb je het hier al met Linnie over gehad?"