Zindelijkheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Imona, 30 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Zindelijk maken. Hoe doe je dat?

Nou is onze zoon nog jong hoor. Wordt 24 mei 2 jaar.

Maar ben hem wel kennis aan het laten maken met het potje. Steeds bij luierversvhonen even op het potje zitten en dat vind hij hartstikke leuk. Maar hij snapt niet dat hij er op moet plassen.

Hoe pak je zoiets nou aan?

2. jes12

jes12 Bekend lid

2 jan 2014
    888
    91
    28
    Wij zijn begonnen toen onze zoon ruim 3 was geloof ik..
    Indd eerst het potje beneden gezet en daar kennis mee gemaakt, regelmatig erop gezet en gevraagd of hij moest plassen.
    Uiteindelijk maar gewoon geen luiers meer aan gedaan.. en toen in het begin heel vaak gevraagd of hij moest plassen en we zetten hem zowieso ieder half uur/uur op het potje.
    Al met al viel het me heel erg mee.. de eerste 3 dagen had hij nog regelmatig een natte broek daarna was dat heel snel over! Onze zoon kreeg snel het besef dat wanneer hij drang had hij naar het potje moest, zo ook met poepen.
    Denk dus dat het alleen zo makkelijk gaat als je kind er Echt klaar voor is.

Succes!

3. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Goed dat je begonnen bent met het wennen van het potje.
    Kijk of je een moment kunt vinden waarop hij vaak plast. Vaak vlak na het slapen, of ongeveer een kwartier na het eten.
    Ga dan samen een boekje lezen op de pot zodat hij wat kan ontspannen. Leg er geen druk achter, het komt vanzelf.
    Als je een goed moment hebt gevonden wat werkt, kun je het aantal momenten gaan uitbreiden.

Ook kun je kijken of je signalen kunt herkennen. Poepen is vaak wel duidelijk. Wegkruipen zie je vaak. Ik roep dan, even wachten met poepen, dan gaan we op de pot. Ook als hij al klaar was, toch nog ff op de pot gezet. Had hij gauw door. Met 20 maand ging vrijwel alles op de pot. Met 2 jaar luier overdag uit gedaan, ging ook snel goed. Als hij te druk was met spelen, ging het nog wel eens fout, maar buitenshuis ging het eigenlijk altijd goed.

Dochter is 17 maand en poept bijna alles op de pot. Ze geeft het zelf ook wel aan, maar meestal is het na het middagslaapje.
    Plassen steeds vaker, maar nog lang niet alles. Die draagt dus nog wel een luier. Daar ga ik komende tijd ook het aantal potmomentjes uitbreiden.

Imona vindt dit leuk.
  4. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Oké. Ja poepen is ie wel duidel8jk. Dan staat hij echt te persen.

Ik dacht voorlopig even zo houden en als hij perongeluk een keer plast de hemel in prijzen.

Hij vind de pot wel leuk. Hij wil er dan niet meer af en geen luier meer aan. Haha.

5. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Je kunt ook gewoon de gok nemen, luier uit laten, en kijken hoe snel hij t onder de knie heeft. Maar daar moet je wel zin in hebben.
    Beter ff wachten op wat succeservaringen.

Imona vindt dit leuk.
  6. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Benoemen wat er in de luier zit. Bah, wat vies die plas/poep. Dat hoort in het potje.
    Boekjes voorlezen over op het potje gaan en zindelijk worden.
    Met jou mee naar de wc laten gaan.

Kijken of je kan zien wanneer ongeveer de plasmomenten zijn. Vaak is dat binnen een half uur na het eten en drinken. Zet hem op vaste tijden op het potje.

Ik begon met luier uit in de tuin bij dochter. Als ze dan wat doen merk jij het direct en zij ook. Dan kan je ook zien of ze echt beseffen dat zij dat doen en dat er niet toevallig een hele plaatselijke regenbui is. Daarna direct op het potje zetten, ook al komt er niks meer.
    Het is in het begin even doorbijten maar ik ben heel blij dat ik destijds door heb gezet.
    Met 2 jaar beginnen is een prima leeftijd.

7. AvdY

AvdY Niet meer actief

Ik lees graag mee.
    Mijn dochter wil ook graag op het potje zitten en meekijken als p/m gaat plassen.
    Laatst na het (zonder resultaat) op het potje zitten een onderbroekje aan getrokken en gaan eten. Valt het m'n man bij het toetje opeens op dat er een plas onder haar stoel ligt :roflmao: het was niet meer warm.... Mevrouw had het niet eens doorgehad dat ze in natte kleding zat.... Wij hebben toen besloten nog maar even te wachten met zindelijkheidstraining.

8. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik lees even mee/haak even op dit topic in.
    Vooral benieuwd of jij @Fristi2012 nog wat voor me kan betekenen.
    Heeel lang geleden ook wat tips van jou gehad. Zoon was toen 1,5 en begon er interesse in te tonen.
    Nou, lang verhaal kort, we zijn nu 1,5 jaar verder en meneer is nog steeds (bij lange na niet) zindelijk.
    Sterker nog: ik zie het nog wel gebeuren dat onze dochter van 16 maanden straks nog eerder zindelijk is dan hij...
    Zucht.

PS: meneer weet prima wanneer ie moet plassen/poepen.
    Heeft in het verre verleden meermaals aangegeven te moeten plassen/poepen, en dan was t ook altijd zo. Ook kan ie t prima ophouden als t moet. Met hem echt nog nooit ongelukjes tijdens het luier wisselen gehad.
    Maar tis gewoon een kind dat het niet boeit als er poep aan zn billen zit... :rolleyes:
    Beloningssysteem werkt niet.
    Er is één dag geweest dat ie volledig plas- én poepzindelijk was.
    Potje hebben we ook samen al versierd.
    We hebben ook wc-verkleiners. Dus opties genoeg en ook zat ideeën langere tijd (min. 8 weken) volgehouden.

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    In dit geval zou ik denk ik de luier uit doen en er vanuit gaan dat je een week moet dweilen. Omdat hij het weet en voelt, én kan ophouden, zullen waarschijnlijk bijna alle problemen thuis voorkomen. Gewoon als hij er geen zin in heeft.
    Geef hem op z’n verjaardag een mooie stapel boxers. ‘Nu ben je 3 en kan je deze mooie onderbroeken aan. We laten de luier uit en gaan plassen en poepen op de wc.’

10. Visje79

Visje79 VIP lid

9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Vriendin van mij hele goede ervaring met dit boekje. ‘Zindelijk maken is kinderspel’ daar kun je met anderhalf mee beginnen. Ik heb het ook gekocht (bol.com €13 geloof ik) onze zoon is 16 maanden, wilde ergens in de zomer eens beginnen. Succes!

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      63,8 KB
      Weergaven:
      11
  11. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Haha die laatste zin prent ik m al twee weken in :D

Die boxers is n goed idee. Heb ze toch al in huis. Ik pak er wel een paar in als kado. Misschien dat het dan ook aantrekkelijker wordt.

Dweilen heb ik wekenlang achtereen gedaan en soms ook expres wat korter, paar dagen of maar één week. Tot nu toe helaas geen effect...
    Maar wie weet. Hij is nu ook weer wat ouder dus who knows.
    We gaan het weer met frisse moed proberen!

12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.507
    13.797
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ook die heb ik van A-Z geprobeerd én toegepast. Helaas na 1,5 jaar nog steeds geen succes :(

Fristi2012 vindt dit leuk.
  13. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Wat een gedoe he.
    Ik heb hier wel geluk gehad hoor. Hij was wel makkelijk. Al hebben we wel heeel lang regelmatig ongelukjes gehad, met name thuis. In het begin hebben we het vooral gered om mijn reactie op zijn signalen. Nu gaat hij voornamelijk zelf, behalve als hij heeeeel druk aan t spelen is.

Ben benieuwd of het met dochter straks ook zo gaat. Maar zij is een stuk pittiger, dus vraag het me af.

14. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Vervelend hè. Mijn oudste was letterlijk op één dag zindelijk nog voor ze twee was. De jongste was een ander paar mouwen. Op twee jaar en drie maand uiteindelijk toch de luier uitgedaan overdag en niet meer aangedaan. Heeft een maand of drie geduurd voor het echt een succes was.

Als je luier uitdoet, gebeurt dat dan ook op andere plekken waar hij is? Grootouders, crèche, psz... Héél belangrijk dat iedereen aan hetzelfde zeil trekt op zo'n moment.

15. Ienemine

Ienemine Fanatiek lid

20 feb 2018
    1.514
    853
    113
    Vrouw
    Onze oudste hebben we met 2 jaar poep zindelijk gekregen en met 2.5 jaar was ze binnen een paar dagen ook plaszindelijk en ook gelijk 's nachts.
    Gewoon luier uitgelaten en elke 20 min naar de wc gaan. Binnen een week gaf ze het zelf aan. Ongeveer 5 ongelukjes die week daarna nooit meer.

Jongste kon naar mijn idee niet zo makkelijk gaan maar met 2 jaar en 2 maanden kwam ik thuis en zei mijn man ik heb haar luier uitgelaten hoor en binnen 1 week was ze dag en nacht zindelijk met een paar ongelukjes in die week.
    Nooit gedacht dat het zo makkelijk zou gaan.

16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Ik lees mee. Ik laat m'n zoontje nu sinds kort iedere avond voor het slapen gaan op het potje en vanavond was de eerste keer dat hij ook daadwerkelijk een plasje erin deed! Heb hem natuurlijk helemaal de hemel in geprezen en hij stond er zelf ook trots naar te wijzen nadien..
    Nu wil ik het uitbreiden naar iedere ochtend en iedere avond een standaard 'plasmoment'. En verder het potje in zicht houden of regelmatig overdag proberen te stimuleren om op het potje te gaan..

Volgende week maar eens wat onderbroeken aanschaffen en als het lekker weer wordt, overdag eens zonder luier laten lopen.. alleen lastig dat ik niet iedere dag thuis ben om door te pakken met de training

17. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    De andere opvangplekken kunnen toch meehelpen?

18. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.832
    18.554
    113
    Vrouw
    Ja ik ga het volgende week aangeven bij de kinderopvang ;)

Shakes vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina