Wat deel jij uit bij de avondvierdaagse?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by cowgirl80, May 24, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Over 2 weken begint bij ons de avondvierdaagse. Mijn zoontje loopt voor het eerst mee.
    Nu zie ik op het schoolplein al moeders met lijstjes met namen van kinderen, en er zijn er al die vanalles besteld hebben en aan het knutselen zijn. Het is hier traditie om de kinderen de laatste avond te behangen met snoep en kleine kadootjes. En niet alleen je eigen kind, maar alle klasgenootjes, buurtkindjes, sportmaatjes, familie etc.

Hoe doen jullie dat? Wat delen jullie uit en aan wie?

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Ik ben er nog niet uit. Ik vind al die snoepzooi onzin. Iets lekkers, prima, maar heel kilo's zodat een kind compleet scheef loopt. Maar ik vind het ook altijd lastig in te schatten, want wie loopt er mee, wie delen er allemaal uit (want vind het toch een beetje lullig als mijn dochter iets van iemand krijgt en ik heb niets voor hun kind, zeg maar), enz. Ik ben er dus nog over na aan het denken, maar als ik al iets doe dan is het wel iets relatief kleins en dan aan vriendinnetjes van mijn dochters waar ze mee gelopen hebben.

3. aappie20

aappie20 Fanatiek lid

Feb 19, 2012
    3,224
    525
    113
    Ze lopen hier voor het eerst dit jaar voor kika! Als een soort van sponsorloop maar dan 4 avonden lang. Vond dit ook wel een mooi idee. Ze vragen dan ipv snoep bloemen etc een bijdrage die ze opschool kunnen inleveren en hun maken het eindbedrag over naar kika

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Dat is een mooi gebaar @aappie20 beter dan al dat snoep.

Vorige week hebben ze hier al gelopen, mijn zoon ook voor het eerst. Gelukkig wist ik van het snoep gebeuren en heb ik voor hem 1 ding gekocht. Mijn man liep mee en ik ben met de jongste naar huis gegaan.
    Hier liepen ook kindjes behangen met kettingen met snoep er aan, sommige hadden wel 6 tot 8 dan die dingen. Een snoepje prima, maar zoveel? Alles moet zonder suiker en zo gezond mogelijk en dan bij gezond event ga je zoveel snoep geven....

5. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,703
    2,382
    113
    Onze kinderen delen altijd wat uit aan hun klasgenootjes die meelopen. Ik doe nooit snoep want er wordt al genoeg gesnoept die avonden. Vorig jaar had ik waterpistooltjes van de action, dat was een grote hit. Dit jaar kon ik bij de action niet direct iets vinden (het moet wel iets zijn dat je aan een touwtje kunt hangen) en heb ik uiteindelijk op internet gelukspoppetjes besteld. Was niet duur, het moet tenslotte ook leuk blijven qua kosten. En heel veel tijd spendeer ik er ook niet aan, kaartjes printen, aan een touwtje en klaar.

6. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Leuke ideeen... zoiets wil ik eigenlijk ook doen.. maar ik wil wel onder 1 euro blijven zeg maar.. zeker als er veel kindjes meelopen in de groep (ik heb nog geen idee). Ik ga maar eens op Lobbes kijken ofzo.

7. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    Nadeel van Lobbes vind ik de verzendkosten, dan wordt iets goedkoops toch al snel een stuk duurder.

8. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,703
    2,382
    113
    Die gelukspoppetjes waren 10 cent per stuk. Kwamen nog wel wat verzendkosten bij, maar voor 7,95 heb ik 50 poppetjes. Ik wil er echt veel minder dan een euro per stuk aan uitgeven hoor, het moet wel leuk blijven. Die waterpistooltjes van vorig jaar waren ook echt niet duur (action hè ;)). In de klas van mijn dochter lopen bijna alle kinderen mee. Mijn zoon zit nog in de kleuterklas, dus daar loopt nog niet iedereen, maar ik reken erop dat ik wel zo'n 40 stuks nodig heb.

9. veense

veense Niet meer actief

Altijd een knuffeltje en een luchtje/zeepje oid om je mee schoon te spoelen na het lopen ;)
    En bij de intocht staan we standaard voor de ijszaak en krijgt ze een heerlijk koud ijsje met wel 2 bollen! Tot jaloezie van alle andere kinderen die kromlopen van de zakken goedkoop avondvierdaagsesnoep. Snoep doen we niet, wil ze zelf ook niet van ons, en dat goedkope snoep lust ze niet eens. Het is hier wel een ons-kent-onscultuurtje, daar horen wij niet zo bij (later ingestroomd op school), dus zij krijgt nooit iets van anderen, dat vindt ze wel eens moeilijk. Hebben hier ook geen familie verder. Dit jaar staan onze nieuwe buren wel voor haar langs de kant, dat vindt ze een heel fijn idee.

10. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Andere kinderen iets geven?? Heb ik echt nog nooit gehoord of gezien en vind het ook echt ver gaan. Waarom?

Ze lopen voor de eer. Een stempel in hun wandelboekje en krijgen ook nog een medaille. Onze zoon krijgt van oma een klein bloemetje of choco medaille, maar van andere ouders (gelukkig) niets. Zou ik ook echt niet achter staan.

11. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,178
    10,718
    113
    Hier was het ook vorige week. Ik heb een paar ouders zien uitdelen, maar dat was heel beperkt (en een grote plak gedroogde appel aan een touwtje ;) ). Het beeld vsn veel kettingen herken ik dus niet. Er was wel een school die een snoepding aan een touwtje uitdeelde aan zijn leerlingen. De school van dochter gaf een koekje bij de medailles (de rest van de week kregen de kinderen een appel bij de stempeltafel)

Voor dochter had ik een papieren kroon geknutseld, en oma had een bos bloemen en een snoepketting. Ik vond het een gruwel met onder meer meerdere lolly's inclusief een grote (echt serieus, hoe dan zo'n mega ding? No way dat iemand die in 1 keer eet, en je gaat toch ook niet je mondbacterien over een lolly uitsmeren, lekker laten broeien op een bodem van pure suiker en later verder eraan likken?) Maar dochter heeft die avond een spekkie ervan gegeten, de volgende dag een klein rolletje minisnoepjes, en volgens mij is ze het bestaan van dat ding nu alweer vergeten...

12. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,065
    3,859
    113
    Hier worden ze ook behangen met snoep. Wasin mijn tijd niet zo.
    Nou ja, ik geef ze ook wat mee om uit te delen, een snoepfopspeentje aan een dropveter ofzo, zulke dingen.

13. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,625
    113
    Hier worden de kinderen ook behangen met snoep, was in mijn tijd ook al zo. Ik vind het niet zo'n drama eigenlijk, de kinderen zijn blij en delen volop snoepjes met elkaar, wat ik best wel schattig vindt, en thuis gaat het grootste deel na een dag of 2 gewoon ongemerkt de snoeppot in en vergeten ze het bestaan er weer van. Niets aan de hand verder, gewoon wen leuke feestelijke avond. Ik verbaas me op zp altijd erg over al die kinderen die blijkbaar niets om snoepjes geven. Ik heb die in ieder geval nog nooit in het wild ontmoet....

14. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,830
    3,625
    113
    Hier worden de kinderen ook behangen met snoep, was in mijn tijd ook al zo. Ik vind het niet zo'n drama eigenlijk, de kinderen zijn blij en delen volop snoepjes met elkaar, wat ik best wel schattig vind, en thuis gaat het grootste deel na een dag of 2 gewoon ongemerkt de snoeppot in en vergeten ze het bestaan er weer van. Niets aan de hand verder, gewoon wen leuke feestelijke avond. Ik verbaas me op zp altijd erg over al die kinderen die blijkbaar niets om snoepjes geven. Ik heb die in ieder geval nog nooit in het wild ontmoet..

15. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tja; maar als er moeders zijn die snoepsleutels of zakjes chips aan een touwtje aan je kind geven; omdat ze dat voor het hele groepje hebben gehad (gelijk bij de start al- omdat ze je kind ook wel goed kennen na 4 dagen) dan hou je dat ook niet echt tegen. Wat me ook gelijk bedenkt; zo'n snoepsleutel is eigenlijk wel een simipel goed idee :p . Misschien toch daar eens voor kijken. Vinden ze altijd leuk. Of zo'n ring of speen ding. Ik ben het van vroeger uit ook helemaal niet gewend. Wij kregen op een bepaald punt op het laatst allemaal bloemen van je familie. Maar snoep? Nee echt niet.. en nu worden ze behangen met van alles. Vorig jaar liepen wij als groep als laatste; en toen kregen onze kinderen éxtra veel : Families, vrienden die hun kind 'gemist' hadden in de drukte en die dus al voorbij waren, wilde wel van hun snoepkettingen af en werden dus dan maar aan onze kinderen uitgedeeld. Best grappig :p (verpakt snoep uiteraard). Maar oke, hier wordt wat gesnoept, maar het merendeel gaat gewoon in de snoeptrommel.

16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

Aug 13, 2006
    2,703
    2,382
    113
    Ze krijgen niks van andere ouders hoor, ze geven elkaar iets op de laatste avond. Meestal al tijdens de rustpauze. En ja, daar kun je wel niet achter staan, maar ik vind het ook sneu voor mijn kinderen als iedereen dat doet en zij erbuiten vallen. Als ze van klasgenootjes wat krijgen, vinden ze het zelf ook leuk om wat te geven. En ja, bij sommigen is dat iets met een snoepje, maar ik doe altijd een kleinigheidje omdat er al zoveel gesnoept wordt die avonden. Vind het ook leuk om iets te zoeken wat dan ook niet veel kost.

Maar op zich is het natuurlijk fijn dat het op jullie school/in jullie woonplaats geen gewoonte is. Scheelt een hoop gedoe ;)

17. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Bij ons krijgen ze echt wel van andere ouders snoep op de laatste avond... Dat was in mijn tijd ookal zo. Tja en als de andere moeders wel alle kinderen een zak snoep geven en ik geef niks... Dat kan ik eigenlijk niet. Ik kan 20 spinners aan een touwtje hangen natuurlijk☺️
    Ik weet zeker dat er kinderen zijn die helemaal volgehangen met snoepzakken de finish gaan halen... En ik heb daar toch best wel moeite mee. Ik wil dat niet voor mijn kind, ik vind het ook jammer dat dat de norm is. Ik zou het graag willen veranderen maar ik weet niet hoe.

18. tuc

tuc Niet meer actief

Hier is dat juist het ding van de avond4daagse. De laatste avond krijg je van allerlei mensen die je kent wat leuks of lekkers.
    Voor een kind geweldig om zo binnen gehaald te worden.

"Ze lopen voor de eer" sorry maar dan vraag ik mij echt af of jij ooit kind geweest bent.

19. mariellevanr

mariellevanr Niet meer actief

Ja dat ben ik zeker. Heb de avondvierdaagse zelfs 12 keer gelopen. Vond het zo leuk dat ik mee bleef doen na de basisschool. Geweldig om op de laatste avond achter de muziek aan te lopen. Van school iedere dag drinken en een kleine traktatie onderweg en de laatste avond een bloemetje van opa en oma...

Ik zeg ook niet dat ik vind dat ze niets hoeven te krijgen, maar als ik dit zo lees wordt het ook bij de avondvierdaagse steeds gekker. Als de hele klas mee doet a 30 kinderen dan is het toch van de zotte dat ieder kind 30 presentjes gaat krijgen?!

Niet alleen bij de avondvierdaagse, maar ik met Sinterklaas, kerst, verjaardagen etc moet het allemaal voor sommige ouders maar steeds meer, duurder, gekker etc... Waarom???

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,137
    8,869
    113
    #20 NiekeKris, May 27, 2017
    Last edited: May 27, 2017
    Ik ben ook kind geweest, ook een keer of twaalf gelopen oid en kreeg ook nooit ladingen snoep (van mijn ouders een bosje bloemen uit de tuin en dat was het) en toch bleef ik lopen, ik denk dus niet dat snoep noodzakelijk is...ik liep omdat ik het leuk en gezellig vond en voor de medaille. Maar goed, dat was 25-30 jaar geleden, nu is de norm kennelijk anders en ik ga wat dit betreft niet degene zijn die mijn kinderen het gaat ontzeggen, zo belangrijk vind ik nu ook weer niet. Ik kies dus voor de middenweg: iets met een paar snoepjes en geen zak van drie kilo. En voor vriend(innet)jes net zo. Maar ik zou er geen moeite mee hebben als de gewoonte zou worden afgeschaft.

Share This Page