Vriendinnetje van dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ammie1984, 30 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mijn dochter van 8 heeft een vriendinnetje in de klas waar ze regelmatig mee afspreekt na schooltijd.
    Ik vind het vriendinnetje echter niet zo leuk. Ze is erg brutaal, schreeuwerig, maakt veel rotzooi. Ik merk ook altijd aan mn dochter als ze met haar heeft gespeeld. Ze heeft dan ook een grote mond en is brutaal.
    Ze waren hier net boven aan het spelen, maar het was zo'n kabaal dat ik ze naar buiten heb gestuurd om verder te spelen tot ze word opgehaald
    Kijk ik net in de kamer van mn dochter zie ik dat dat meisje op het hoeslaken vh bed heeft zitten schrijven..

Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk dat mn dochter met haar omgaat, maar ja, kan het ook niet verbieden..
    Wat zouden jullie doen?

2. tuc

tuc Niet meer actief

Sowieso een goed gesprek met dochter waarin je aangeeft dat je ziet dat ze zich heel anders gedraagt met dit meisje erbij. En dat je dat niet meer wil zien.

Met dochter en het meisje samen zou ik hele duidelijke afspraken maken: er wordt hier alleen gespeeld als.....
    En lukt dat niet dan wordt er hier helaas niet meer afgesproken.

3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Waarom zou je niet verbieden dat ze met haar afspreekt?
    Jouw huis en jouw regels.
    Ik heb al twee oudere kinderen en heb echt al van alles over de vloer gehad. Toppunt was een vriendje van mijn zoon die met termen als gvd en k zooi liep te gooien. Nu was dit al een probleemkind maar het hoeft niet mijn probleem te worden. Ik ben daar vrij resoluut in.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Indiana

Indiana Fanatiek lid

3 mei 2015
    1.187
    1.367
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik zou sowieso het gesprek met het vriendinnetje (en ouders) aan gaan dat ze op het beddengoed heeft geschreven. Lijkt me logisch dat dat niet de bedoeling is... Afhankelijk van hoe haar ouders daar op reageren zou ik bekijken wat ik er verder mee wil.
    Ook zou ik dochter er op aanspreken dat ze hier niks van gezegd heeft/ jouw gehaald heeft als ze er zelf niks van durfde te zeggen.
    Het zou voor mij dus van verschillende reacties afhangen wat ik hier verder mee zou doen.

NiekeKris en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.997
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou het niet zoeken in het verbieden van afspreken, ik vind het juist leuk en leerzaam dat mijn kinderen met allerlei soorten kinderen afspreken. Maar er zijn we regels in huis en ik verwacht dat bezoek zich daar aan probeert te houden voor zover dat mogelijk is. In dit geval zou ik het hoeslaken bespreken met de ouders van het meisje. Beetje afhankelijk inderdaad hoe deze mensen reageren. Ik zou ook met je dochter bespreken hoe zij de speelafspraakjes ervaart en waarom zij niks zegt als er op haar dekbed getekend wordt.

Mijn zoontje heeft een vriendje met ass en die vertoont ook niet altijd braaf gedrag. Maar er zijn wel een paar basisregels waar hij zich aan moet houden bij ons. Zijn ouders staan daar ook gewoon achter en helpen daar een handje bij. Het is niet altijd een makkelijke vriendschap, maar wel heel waardevol.

NiekeKris vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Ik zou het precies hetzelfde aanpakken + wat Indiana schrijft. Verbieden zou het niet, en al helemaal niet meteen, ik zou het juist zien als een heel zinvolle leersituatie. Liever dat ze op deze leeftijd om leren gaan met dit soort situaties dan wanneer ze 16 zijn (en het om ‘grotere dingen’ gaat).

Vero0504, cowgirl80 en tuc vinden dit leuk.
  7. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Zoon heeft ook zon type vriendje, vreselijk ventje. Opschepperig, bij mij is alles beter of ik krijg het binnenkort ook maar dan beter.
    Sloopt ook spullen, moeders ben je snel mee uitgepraat dat doet mijn kind niet type is dat, ventje is geniepig en bewijs hebben we niet. Ik heb toen de maat voor mij vol ( grens ligt voor mij op het slopen) was gezegd dat zoon maar bij hem thuis of buitenshuis afspreekt met hem. Zoon neemt gelukkig zijn gedrag niet over.

8. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.886
    5.181
    113
    Home
    Ik zou als die moeder haar kind ophaalt gelijk aangeven wat haar dochter heeft gedaan
    Ik zou het kind zelf ook vragen of ze dat thuis ook doet
    Kind is 8 jaar die snapt heel goed dat dit niet kan

Verder zou ik straks een gesprek met je dochter aangaan waarom ze zich als een draak gedraagt als dit meisje komt spelen en dat je dit niet meer wilt zien

9. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

7 aug 2012
    4.828
    2.498
    113
    Vrouw
    Ik had eerst een gesprek met mijn dochter gevoerd..en met dat meisje..
    Voor hetzelfde geldt hebben ze het samen gedaan??? ( Tekenen op het dekbed overtrek)?
    Als ze al makkelijk in the flow mee gaat van der "vriendin" had ik dat wel eerst duidelijk willen hebben voordat ik het gesprek met de ouders van het meisje aan zou gaan..

En daarna zou ik het precies zo aanpakken wat Tuc in haar post zegt

10. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Hier hadden we ook een tijdje een vriendinnetje over de vloer gehad wat steeds niet lekker ging. Mijn dochter is wel wat jonger. Ik heb het vriendinnetje op laten halen door de moeder, omdat het die keer (door beide samen) echt over de grens ging en ook gezegd tegen de moeder waarom. Helaas haalde moeder het meisje op met de mededeling aan de deur dat dochter en zij lekker direct gezellig door naar de ijssalon gingen. Ik ben blij dat die vriendschap daarna over was vanuit mijn dochter. Hier ging dat gelukkig 'natuurlijk' over en was dochter onder de indruk van wat er gebeurd was.

11. Ammie1984

Ammie1984 Bekend lid

12 nov 2012
    778
    68
    28
    Mn dochter gaat al een jaar of 2 met het vriendinnetje om. Ze speelt ook regelmatig daar. Als ik mn dochter dan ophaal is ze ook altijd druk, luistert niet etc. Het vriendinnetje heeft thuis exact hetzelfde gedrag als bij ons thuis. Luistert niet naar ouders, schopt, slaat etc.. punt is dat die ouders daar niks aan doen.. ze lachen het een beetje weg onder het mom van 'het zijn nog maar kinderen'. Blijkbaar vinden zij het dus niet zo'n probleem als er op spullen worden getekend oid.

Ik heb in ieder geval vanavond wel met mijn dochter gepraat. Kreeg veel antwoorden 'ik weet het niet'. Maar ik heb wel duidelijk gemaakt dat als er hier gespeeld wordt onze regels gelden en daar naar geluisterd moet worden. Zo niet, dan gaan ze in het vervolg lekker daar spelen en daar de boel verbouwen. Maar zodra ik merk dat mijn dochters gedrag elke keer afwijkend is nadat ze met het betreffende meisje heeft gespeeld is het klaar.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Hier spelen ze alleen boven wanneer ik zie dat het goed gaat en wanneer ze al vaker hebben afgesproken.

Zo kan ik ze in de gaten houden en bijsturen. Na schooltijd al een keer een jongetje gehad dat wou spelen. Ze zaten elkaar op schoo lk in de weg dus eerst vroeg ik of het dan thuis wel zou gaan. Beide zeiden van wel en heb ik de afspraak door laten gaan.

Wij starten hier ook aan tafel met wat te drinken en een koekje. Daarna vraag ik wat hun plannen zijn. Eventueel herhaling van wat regels.

Wil het na verschillende keren nog niet lopen dan heb ik het er met onze zoon over. Hoe gaat het wat vind jij er van. Bij sommige geeft hij dan ook aan dat hij dat liever niet heeft.

13. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.515
    13.801
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Dit hadden wij vorig jaar al aan de hand toen m'n zoon net in groep 1 zat :confused:
    Niet leuk om te constateren, maar helaas de waarheid.
    Het was een jongetje waarbij onze zoon graag speelde, maar iedere keer dat ie daarvan terugkwam was ie totaal niet te handelen, gedroeg zich ook in de dagen daarna heel anders en gebruikte ook ineens schuttingtaal :cry:
    Ik stond wel even in tweestrijd, want ja.. m'n zoontje speelde graag met dat kindje, maar echt goed voor zijn geestelijke gezondheid en die van ons was het alleszins niet.
    Toen heb ik het erop aan gestuurd dat ze bij ons zouden spelen een paar keer.
    Nou, ik ben iemand die van volhouden weet, maar de 2e keer had ik er ECHT schoon genoeg van. Het allerergst was misschien nog wel dat dat jongetje MIJ op verschillende manieren uitschold :eek: Uiteraard heb ik daar wat van gezegd en ook aangegeven dat wij ons zo niet gedragen in dit huis en daarbuiten en dat als hij het nog eens zou doen, hij niet meer welkom zou zijn. Hij temde wel even hoor, gelukkig. Maar niet veel later kreeg ik opnieuw schuttingtaal naar m'n hoofd. Toen z'n moeder 'm op kwam halen heb ik het ook gewoon verteld en gezegd dat ik daar niet van gediend was. Later ook (nogmaals) aan onze zoon uitgelegd dat zijn vriendje echt te ver ging en dat wij dit niet tolereren en ook verteld dat het beter voor hem was om niet meer zo vaak met hem te spelen en waarom niet.
    Ik moet zeggen dat die boodschap goed is aangekomen. In de maanden daarna heb ik hem wellicht nog maar 2x horen vragen of ie met dat kindje mocht spelen.
    Lang verhaal kort: verbieden zou ik persoonlijk niet doen, maar sturen zeker wel, door uit te leggen waarom bepaalde vriendschappen niet zo verstandig zijn.
    En sowieso als dat kindje weer komt: leg van tevoren jullie huisregels uit. Scheelt al een hele hoop ergernis.

Deel Deze Pagina